Exportröntga eller inte?

D

Dixie Chick

Min syster är på väg att köpa en ny häst. Den förra hästen hon köpte var frisk från början men blev sen halt pga ett fel som enligt veterinär ev. skulle ha kunnat upptäckas vid en exportröntgen.

Nu står hon i det kvalet om hon ska låta göra en exportröntgen eller inte innan hon köper denna häst. Vi har dock hört bakvägen att det inte alltid är bäst eftersom att skulle det vara så att ett "fel" upptäcks så kan det ge en reservation på en ev framtida skada? Även om hästen inte lider av det nu, så kan det tydligen vara så att orsakar "felet" en skada senare så gäller inte försäkringen.
Samtidigt så är det kanske så att man inte köper en häst som har t ex pålagringar någonstans. Men ändå. Är det då något som veterinären, idag, säger är ofarligt så blir det en reservation ändå.

Så nu går vi i valet och kvalet, röntga eller inte? Vad tycker ni?

Jag är totalt okunnig inom detta, och vill därför ha lite råd... :confused::)

Sv: Exportröntga eller inte?

När innan jag köpte min 3-åring så export röngtades hon...men de va nog oclså för att den jag köpte av jobbar på klinik...Så hon stog för kostnaderna...

Men jag är inte sj så kunnig om riskerna oh så...men jag skulle inte köpa en häst som hade något fel på export röngtades...

De lär dröja ett tag men nästa gång jag köper en häst så kommer jag och export rögnta den...

Till saken hör kanske också den att hästen är 11 år och har (vad jag vet) inte varit skadad förut.

Vad skulle Ni säga att det finns för fördelar respektive nackdelar med exportröntgen?

Hittade även en tråd här på bukefalos om export röntgen...

Jag hade nog gjort det, hästen är trotts allt 11 år och det kan finnas pålagringar eller något annat (som inte märks).
Fast sedan hade jag kanske tagit i beräkning vad hästen kostar och vad den har gjort samt vad den ska annvändas till.

Skulle hästen lite,lite senare ex bli halt och ni dår tar några plåtar och ser att där är ex pålagringar (som man kan se har uppkommit innan köpet) så finns det inte så mkt ni kan göra då det inte räknas som dålt fel.

Jag röntgar inte om inte bolaget kräver det för full försäkring, altså att hästen kostar det beloppet.

Låter inte heller en köpare röntga en häst som kostar under det beloppet som försäkringsbolagen kräver.

Varför? Jo för att så hög procent har förändringar på röngen och som aldrig kommer att spela någon roll. Men ofta åker man på en reservation på försäkringen om det görs ett röngenfynd.

Man kan inte försäkra sig mot allt och exportröntgen ta såå liten del av alla problem som kan komma så jag anser det bara som en utgift.

Visar därimot hästen en störning på vanlig besiktning och veterinär rekomenderar en plåt så göra jag det. Eller om det finns en avvikelse som syns utanpå som behöver kollas...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 235
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 550
Senast: WBanna
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 282
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31