Exmoor i NewForest-aveln

MissFideli

Trådstartare
Varför använder man Exmoor i NewForest-aveln? Gör man det fortfarande eller är det nått som varit? Nyfiken, hade ingen aning om det.

Sv: Exmoor i NewForest-aveln

I slutet av 1800-talet korsades många raser in i new foresten, bl.a. exmoor men även welsh, highlandponnyer, poloponnyer (typ ridponnyer) och fullblod. Denna inkorsning har lett till att new forestrasen idag är en ganska heterogen ras, dvs varierar ganska mycket i typ.

Stamboken är defintivt stängd sedan den brittiska new forestföreningen skaffade en egen stambok på 1960 talet (med undantag då för Golden Wonder-blod, en hingst vars identitet ifrågasattes under 1970-talet och vars avkommor länge inte var stamboksberättigade i England. Idag godkänns avkommor med högst 6,25% GW blod). Således sker ingen inkorsning av exmoor idag!

//Kristin

Senast ändrad av en moderator:

Fel, fel, fel. Stämmer inte. Stamboken är STÄNGD (med undantag för ovan nämnda GW då...).

Och Exmoor Staldens Pascal Paoli som nämns i tråden är en renrasig new foresthingst, Exmoor Staldens är ett stuteri i Danmark :idea:.

//Kristin

Ja, det tror jag vi räknat ut. Men det är ju fortfarande en som säger att stamboken inte är stängd. Men då vet jag. Tack!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 500
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tog några klunkar dricka tidigare, varav en blev stor och gick ner på tvären så att säga. Gjorde jätteont som det brukar. Men det...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 523
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka