Existerar ens min drömsadel?

Sv: Existerar ens min drömsadel?

Du får väl gömma den innanför ridbyxorna :devil:

Men jo, jag håller med. Kan tillägga att det blev ingen Kieffer. Har tröttnat för länge sedan på sadlar som ger skav både här och där.

Kollat på Knights? Faktiskt riktigt mjuka och helt ok läder. Nypris ca 10000:-:idea: Går att få med ställbar bom.

tack! :)

jag är ganska säker på att M&N gold collection var en sorts jubileumsmodell och det är mååånga år sen den kom. så du får nog leta beg. om du ska hitta en tror jag, eller om nån affär kan ha nåt ex kvar.

provat kentaur då? dom passar ju rak rygg och ligger i din prisklass.:)

Fast i Sverige är alla nya M&N sadlar som säljs gold collection. Jag har iallafall inte hittat något annat än just gc när jag kollat i affärer här. I England däremot verkar det vara tvärt om. Kentaur har jag inte heller tänkt på. Ska kolla dem. :) Men jag köper hellre en äldre begagnad sadel för 10 000 än en helt ny för 10 000. Känns som att man får mer kvalitet då.

Har haft Kentaur och de är helt undrbara att sitta i!
Passar raka ryggar.
Jag har själv ryggproblem,men denna trivdes jag i!

Har provsuttit Ankyn för ett tag sedan och tyckte att den faktiskt kändes riktigt bra. Men efter lite forskning här på forumet så verkar den inte vara så populär när det kommer till kvalitén och man vill ju vilket skräp som helst :) De senare tillverkade är kanske bätter, något du känner till?

Är inte Kentaur långa i anläggningsytan?

kl

Jag har börjat fundera på Jeremy Rudge. Någon som vet något om de sadlarna?

Det är jättefina engelska sadlar! Har provsuttit flera både i hopp o dressyr men tyvärr aldrig ägt någon själv...Finns ju affär i Stockholm som saluför dem?

Kilbossor på alla de jag sett, bra anläggningsyta o passar rakare hästar. Mjuka o sköna att sitta med lagom knästöd.:love:

Hej!
Jag har en Jeremy Rudge.Tror att det är en Pace. Min pålle har rak bred o kort rygg.
Pållen blev som en dröm att rida med denna sadel på ryggen, provade ett par tre sadlar emellan o sen tillbaka till JR-sadeln bara för att dubbelkolla att det inte va en tillfällighet att hästen gick så bra.
Den sadelprovaren visste vad den gjorde, mätte överallt!
Fast om jag hade fått välja så hade det inte blivit den, finner ingen wow-känsla av att sitta i den.
Den är vid i midjan som jag iofs gillar men,men...
Hästen gillar den, o det är det viktigaste för mej.

Hälsningar Nadira

kl

Jag har nu fått erbjudande om att köpa en Morris and nolan sadel oförskämt billigt, och det känns som att jag inte kan tacka nej till det. Det är ju en sån jag vill ha, och jag tror den passar hästen. Hinner ju tyvärr inte prova innan jag måste köpa den, men i värsta fall så får jag väl sälja den igen då. Men är det någon som vet hur de sadlar som inte har gel i sitsen är att rida i? Är de väldigt hårda? Hon som har sadeln visste inte om det var gele i den eller inte...

Det är väl gel i dom om dom inte är väldigt gamla:confused:
Jag tycker dom är breda men annars sköna, dock var den för bred i sätet för mina höfter insåg jag. Hade ofta ont när jag väl red i dressyrsadeln och kom ner i sadeln, vilket inte var helt lätt.

Men mjuk i sätet och det är många år sen. Det går nog att kolla när dom började med det.

Jag tror också att det är gel i den, men ägaren var inte säker, och hon vet inte heller hur gammal den är eftersom hon köpt den begagnad. På bilden jag fått så ser den fin ut och borde inte vara jättegammal, men man vet ju aldrig. Sen tror jag att det finns en del modeller som inte har gel. KanskOe de som man inte köper i Sverige? Har sett en del annonser med hyfsat nya M&N sadlar. (Runt 5 år gamla) Och de har inte haft gel. Att den är bred är bara bra för mig tror jag. Jag tenderar att svanka alldeles för mycket när jag rider eftersom jag är stelopererad, och en kompis till mig förklarade att man gör det lite mindre när sadeln är bredare. Jag har inte testat, men alla sätt för att få mig att sitta bättre är bra.

Låter som en Morris & Nolan skulle passa dig bra.
Har flera kompisar som rider i M&N. Deras har gelsitsar och de är långt ifrån nya. mellan 15 och 5 år gamla ungefär.

Köpte en ny M&N för 2 månader sedan. Det var den senaste modellen som kom ut 2006. Lite lägre men längre knästöd. Bra greppläder i sits och vulster. Övrigt läder i sadeln tycker jag är dåligt påkostat. Modellen innan 2006 upplevde jag som mer gel i sitsen. Men den jag har är ändå väldigt mjuk i sitsen. Är supernöjd med min M&N.

Jag har haft en M&N gold collection med gel i sitsen.

jag tycker det där med gel är mest en "köp mig grej" jag kände då ingen skillnad på den eller övriga sadlar.

det tror jag också, finns många sadlar som är lika mjuka eller mjukare och som inte reklamerar med nån inbyggd gelesits...

dom flesta sadlar i dag har någon form för latex/gel/skum stoppning i sitsen.:)

Hej!
Jag hade en Edinburgh-sadel, när jag hade häst.
Det är den bekvämaste sadel jag någonsin suttit i. Det kändes som att sitta i en soffa från första dagen! Det var ordentliga knästöd och så låg den bra på hästen. Den finns att köpa på Hästbiten i Stockholm. Ny kostar den ca 16 000.
Köper jag en ny häst, kommer jag troligen att köpa en sådan sadel igen. Eller också satsar jag på en KN-sadel. (De används på Spanska ridskolan i Wien)
De är också väldigt bra och bekväma sadlar!
Lycka till!
Johanna

Har haft två äldre MoN utan gel i sitsen och de var supermjuka att sitta i!
Dock lite för breda i midjan för min smak....

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka