Existerar ens min drömsadel?

C

Cettan

Snart kommer jag förhoppningsvis hamna i sadeldjungeln. Min drömsadel har höga knästöd, gel i sitsen, djup sits, inte hal i lädret, och helst bred midja. För att den ska passa hästen ska den vara ganska rak och ha plats för mycket manke. Finns det någon sådan sadel som har allt det? Och som dessutom inte kostar multum? Helst ska den gå att få tag i för runt 10 000 kr begagnad. Någon som har något bra tips på vart jag ska börja leta?

Sv: Existerar ens min drömsadel?

Albion borde ha modeller som stämmer, bommarna är ju mer eller mindre raka, och om det är mycket manke så finns ju modeller med "high head". Smal midja eller inte, och vilka stöd man vill ha finns ju också varianter på. Möjligen kan det vara svårt att hitta begagnat om man har speciella önskemål.

Begagnad Jensen Amiral med ställbar bom!:love: Du ställer själv in främre delen av bommen via ett litet hål mitt fram på framvalvet.

Otroligt skön att sitta i och djupt säte med stora knästöd...:D

delvis kl

Bra tips ni kommer med. Morris och nolan har jag redan tittat på och jag är helt kär i den sadeln. Men har svårt att hitta både rätt bomvidd och storlek i sitsen till ett pris jag har råd med. För någon ny kan jag inte köpa. Därför tänkte jag att det kunde vara bra med alternativ. Är heller inte helt hundra på att en morris ligger bra. Jag har provat en för något år sedan och den låg jättebra på honom då, men jah provade aldrig att rida i den så jag vet inte hur den ligger när han rör sig. Har Jensen Amiral och Albion gele i sina säten? Jag är stelopererad i nästan hela ryggen och har ingen egen stötdämpning alls så en riktigt mjuk sadel är ett måste. :)

albion är hyfsat mjuk tycker jag och bred att sitta i.

men har du provat bates? väldigt breda i midjan med stora stöd och passar rak rygg. dessutom enkelt att köpa beg eftersom du kan byta bomvidd. innova eller isabell skulle jag provat om jag vore du.

tycker också du ska testa Innovan,,,men även isabellen.
isabellen kan du ju hitta för bra pris. Innovan kan du få tag på för bra pris med..dom har inte så högt andrahans värde, jag sålde min helt nya innova för mkt mindre pengar än nypriset.

Tänkte samma sak:cool: Bland det värsta jag vet, och dej ska vi inte tala om:eek::crazy:
Har det gått framåt något än?

Kan inte ge tips här dock, M&N är redan sagt och bates raka modeller, och det var det enda jag kom på också.....

Ja förhoppningsvis. För då betyder det att jag fått hem min häst.:love::love::love:

Inovan har jag provsuttit och gillade känslan, men ser inte lädret lite tråkigt ut på den? Och jag har faktiskt aldrig någonsin sett en som kostar under 10 vilket är min absoluta smärtgräns tyvärr. Isabellen har jag provat på honom, men den åkte fram. Forestier Illium såg helt underbar ut, men när den enda jag hittade begagnad forfrande kostar det dubbla mot vad jag har råd med så känns det rätt kört... :p

Albion ska undersökas närmare. :)

Angående bates sadlarna så kan jag tipsa om att det bruna lädret är mindre plastigt än det svarta om man nu kan tänka sig det. Men så är det ju det där med priset också ja..

Ja, Leo får komma hem!! :banana: :D

Kan hålla med Novali om att Jensen Amiral är ljuvliga att rida i ( :love:!!) och passat bra in på din beskrivning - men undrar om de går att få så pass raka? Var alldeles för svängd för min stora donna Frida (en ordinarie bom då). Köpte den av självaste J (våndas), förstår inte varför han inte nämnde ställbar bom när vi sökte en rak sadel (o han gav oss en svängd... Grr).
Finns annars andra modeller från Jensen som är rakare som kan passa!

Anky-sadlar undrar jag om inte de är rätt raka?

Senast ändrad:

Aha... då förstår jag :)

Jag var tvungen att läsa första inlägget ett par ggr för att kolla om det verkligen stod "förhoppningsvis".

Fick tipset i en butik att skaffa en gelpadd att sitta på när de försökte trycka på mig en Kieffer..

Albion ska undersökas närmare. :)

Har nu kollat på sidor i England och en ny Morris & Nolan kostar där £850 vilket motsvarar 10150 kr ungefär. Frakten går på ca £35.

Albion är lite dyrare och jag fick betala 13200:- (£1075 plus £35 i frakt) för min nya K2.

Dessutom tog det bara 2 veckor för mig att få den och då strulade ändå postgången i Sverige pga fel adress.

KL.

Hoppar in här lite jag med då jag har samma kriterier som Cettan i mitt sadelletande.
Hur är det med M&N? Skulle ni säga att den ligger bäst på en häst med bred rygg eller skulle den kunna passa en rygg som är något takformad?

den passar, som nästan alla engelska sadlar, en bred och platt rygg. ej takformad. prova pessoa anky!

morris and nolan är och förblir min dröm, men min häst kan tyvärr inte ha den för den glider fram på honom =( dock är jag även förälskad i pfiff amaretto och globus...

Ja jag hoppas det iallafall. Det är inte klart än. Men förhoppningsvis... Ankysadlar har jag inte kollat på alls. Ska skriva upp dem på min lista också.

sushmeister: de får man ju tyvärr inte tävla med, och det är minst lika viktigt att sadeln är lite stötdämpande då också så att jag kan rida ordentligt.

Hedwig: Det låter toppen! Men jag hittar ingen gold collection på någon sida alls i England? Och det är väl bara de som har gel i sitsen, buffelläder och höga korta knästöd? :s

Centaur: Grattis på födelsedagen!

Theresesandberg: Pfiff är sköna. Det är en sån jag har nu, men den har blivit för smal för min häst och passar tyvärr inte min sits optimalt. Skulle nog behöva en med bredare midja.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka