Exet vägrar ta sin hund

Tjorvis

Trådstartare
Är de nån som har någon aning om vad jag ska göra. Mitt ex och jag separerade för två månader sen ungefär. Vi bestämde då att han tar sin hund och båda katterna (ena katten står skriven på mig men ska skrivas över på honom) men han vägrar ta sina djur.
Jag har frågat honom gång på gång om han ska ha djuren eller om han vill skriva över dom på mig men han börjar bara svamla om annat för att undvika att svara på min fråga.

Jag har absolut ingenting emot att behålla djuren men då vill jag självklart att dom skrivs över på mig, så han inte kommer och ska ha dom efter ett halvår eller liknande. Vill bryta med människan helt då han tyvärr enbart är ute efter att jävlas sen separationen.

Vore jag dig hade jag gett honom ett ultimatum: skriva över djuren till dig nu på direkten eller anmäla honom ifall han inte hämtar djuren inom ett par dagar. Två av djuren är skrivna på honom så du kan anmäla honom om han inte hämtar dem! Den tredje är din så den kan du inte tvinga honom att ta. Troligtvis skriver han över sina två på dig. Sätt press på honom!
Av erfarenhet vet jag att sura ex inte är att leka med. Så se till att göra upp det här nu på en gång på ett dokumenterat lagligt sätt så du har rätten på din sida ifall han någon gång i framtiden kommer på att jävlas mer och försöker ta tillbaka djuren/tvinga på dig djuren.

Smsa honom att du från ett vist datum vill ha betalt för mat och omsorg av djuren. Skriv ut en rimlig dagssumma. Meddela samtidigt att du kommer kräva in pengarna via kronofogden månadsvis om han inte betalar alternativt hämtar djuren. Du har som privatperson möjlighet att driva in privatskulder och det kostar att ha någon annan att passa ens djur. Vissa lever tom på det. Så sätt lite press på honom.
Smsen sparar du som bevis.

Fast för vilket brott skulle exet misstänkas för?
Jag har ingen aning, men polisen hade förmodligen ingripit själva eller hänvisat vidare till någon annan som kan hjälpa ifall någon kommit och lämnat sin hund här hos mig utan mitt godkännande. Har aldrig blivit påtvingad något djur så jag vet inte exakt vad man ska anmäla det som men så svårt är det ju inte att ringa polisen och fråga vad man ska anmäla det som eller vart man kan få hjälp.

Jag har ingen aning, men polisen hade förmodligen ingripit själva eller hänvisat vidare till någon annan som kan hjälpa ifall någon kommit och lämnat sin hund här hos mig utan mitt godkännande. Har aldrig blivit påtvingad något djur så jag vet inte exakt vad man ska anmäla det som men så svårt är det ju inte att ringa polisen och fråga vad man ska anmäla det som eller vart man kan få hjälp.
Han gör inget brottsligt. Hade han övergivit djuren utan omsorg vore det en annan sak men han har sett till att de blir omhändertagna och därmed har han gjort tillräckligt enligt lagen.
Ts däremot har en hel del förpliktelser enligt lag eftersom djuren är i hens omsorg. Frivilligt el ofrivilligt spelar ingen roll. Orättvist men tyvärr funkar det så.

@hovtassfot Fast han har ju inte lämnat djuren där utan TS medgivande, de har bott ihop (låter det som) och har då haft djuren i det gemensamma hemmet, sedan har de flyttat isär och nu vill han inte hämta djuren utan TS sitter fast med dem. Vet inte vad man skulle anmäla för i ett sådant läge. Det är inte direkt samma som att man kommer hem en vacker dag och så sitter det en främmande hund i ens hundgård som någon har dumpat medan man varit på jobbet.

@Tjorvis tycker du ska göra som Voff skriver. Skicka ett meddelande (som du sparar kopia på) och skriv att efter ett visst datum kommer du att debitera honom ett visst belopp per vecka för skötsel och handhavande av hans djur om han inte hämtar dem innan dess. Om han inte betalar kommer du att driva in summan med hjälp av kronofogden. Spara alla kvitton på mat, bajspåsar, kattsand, veterinärvård och andra skötselateraljer som du måste bekosta ur egen ficka så att du sedan tydligt kan redovisa kostnaderna svart på vitt. Skriv även ut i meddelandet att eventuella tilläggskostnader utöver foder och vanlig skötsel läggs ovanpå bas-summan, t.ex om något av djuren behöver veterinärvård så blir det månadskostnaden + veterinärvård att betala för honom. Glöm heller inte att räkna med kostnaden för den tid du lägger ned, dvs den "timpenning" du ska ha för att du tar av din egen tid för att sköta djuren. I ditt läge hade jag lätt kunnat debitera minst 1000 kr per vecka för att ta hand om en hund och 2 katter dygnet runt. Har du höga kostnader iom detta, t.ex. hunddagis, kan du gott dra upp priset ännu mer.

Han gör inget brottsligt. Hade han övergivit djuren utan omsorg vore det en annan sak men han har sett till att de blir omhändertagna och därmed har han gjort tillräckligt enligt lagen.
Ts däremot har en hel del förpliktelser enligt lag eftersom djuren är i hens omsorg. Frivilligt el ofrivilligt spelar ingen roll. Orättvist men tyvärr funkar det så.
@hovtassfot Fast han har ju inte lämnat djuren där utan TS medgivande, de har bott ihop (låter det som) och har då haft djuren i det gemensamma hemmet, sedan har de flyttat isär och nu vill han inte hämta djuren utan TS sitter fast med dem. Vet inte vad man skulle anmäla för i ett sådant läge. Det är inte direkt samma som att man kommer hem en vacker dag och så sitter det en främmande hund i ens hundgård som någon har dumpat medan man varit på jobbet.
Ni har säkert rätt men någonting måste ju gå att göra. Det är helt sjukt om ens ex bara kan lämna sina djur hos en och sen vägra hämta dem.

För att det ska gå att göra något måste det finnas avtal och bevis på överenskommelse. T.ex. att djuren får bo hos TS under X antal månader och om exet inte hämtat innan dess så tillfaller djuren TS och hon kan då sälja dem på eget bevåg. Finns vissa hunddagis som har den typen av avtal när man lämnar sin hund hos dem bla. Har svårt att tro att polisen skulle blanda sig i bara för att man munhuggs och är oense om vem som ska ha djuren (så länge djuren inte far illa såklart) om man inte har någon form av avtal som är juridiskt bindande eller att någon begått ett brott.

Ett tips är ju annars att ringa och rådfråga polis. 114 14.
Poliskontakt är ju liksom inte = anmälan.
De kan säkert svara på om de kan hjälpa dig eller vet vart du kan vända dig så allt går rätt till :)

För att det ska gå att göra något måste det finnas avtal och bevis på överenskommelse. T.ex. att djuren får bo hos TS under X antal månader och om exet inte hämtat innan dess så tillfaller djuren TS och hon kan då sälja dem på eget bevåg. Finns vissa hunddagis som har den typen av avtal när man lämnar sin hund hos dem bla. Har svårt att tro att polisen skulle blanda sig i bara för att man munhuggs och är oense om vem som ska ha djuren (så länge djuren inte far illa såklart) om man inte har någon form av avtal som är juridiskt bindande eller att någon begått ett brott.
Jag bara spånar fritt nu..Skulle inte länsstyrelsen kunna hjälpa till på något sätt tror du? Jag är egentligen absolut okunnig om sånt här men jag vet ju att länsstyrelsen tex. tar hand om djur som far illa så kanske kan dem hjälpa på andra sätt med, i andra fall?

Jag bara spånar fritt nu..Skulle inte länsstyrelsen kunna hjälpa till på något sätt tror du? Jag är egentligen absolut okunnig om sånt här men jag vet ju att länsstyrelsen tex. tar hand om djur som far illa så kanske kan dem hjälpa på andra sätt med, i andra fall?
Har svårt att tro att länsstyrelsen skulle blanda sig i ett fall så länge djuren inte far illa, vilket de inte verkar göra här iom att TS verkar kunna ta hand om dem. Men om man har problem att ta hand om djuren och vet att om ett par månader är pengarna slut, då är det inte fel att vända sig till länsstyrelsen och rådfråga vad man ska göra iom att man då på förhand vet att inom en snar framtid kommer man inte ha möjlighet att sköta om djuren.

Tror detta klassas som en tvist mellan två privatpersoner. Det är inget som är olagligt och ingen någon myndighet har rätt att råda över. Det händer ju tex att folk dumpar hästar i stall osv.
Man får nog driva det som ett tvistemål två privatpersoner i mellan.

Jag hoppas åtminstone det löser sig för dig och djuren till det bästa och att andra mer insatta personer här kan hjälpa till! :)

Ja jag får nog lov att skriva ett sms om att han kommer få börja betala för att jag tar hand om dom. Helst av allt hade jag såklart sett att dom stannar hos mig för alltid men de skulle han aldrig tillåta.
Såhär håller han bara på för att han inte vill bryta helt trots att vi var överrens från början.
Ska hur som helst och surra med en jurist till veckan angående väldigt mkt annat iom denna separation så få se om jag blir nå klokare där angående djuren. Inte för att de lät som att juristen var så insatt i vad man gör i såna här situationer när jag ringde och bokade tid. Men förhoppningsvis har han tagit reda på någonting.

Skriv dock inte något i stil med "du får nog börja betala för dig nu" utan skriv formellt, svart på vitt, något i stil med; "Från och med X/X-2016 kommer jag att debitera en kostnad av X kr per vecka för skötsel av hunden X och katterna X och X. I detta pris ingår; (foder, bajspåsar, kattsand och annat som du behöver för den dagliga skötseln). Kostnader utöver detta i form av exempelvis veterinärvård debiteras som ett tillägg utöver grundkostnaden. Inbetalningen ska vara mig till handa senast den X'e varje månad. Utebliven betalning kommer drivas in via Kronofogden. Om du inte går med på kostnaden står det dig fritt att hämta dina djur senast X/X-2016."

Skulle man i TS fall inte typ kunnat "skensälja" dem? Typ lägga ut på annons, se till att han ser annonserna och få bollen i rullning på så sätt...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka