exem och avel

Sv: exem och avel

Sweet skrev:
Precis, för att ens fundera på att avla på ett eksemsto så ska stot ha VÄLDIGT bra gångarter, exteriör och stam + bra lynne. Hon bör ju helt klart vara bedömd.

Tycker jag.

varför hon grisepassar beror på att hon har problem i kroppen efter säkerligen en olycka + j*vligt dålig sadel, som vi kastade när hon kom...

Hur vet du då att hon har bra gångarter och att hon "lätt skulle kunna bli 2:a klass"?

Sweet skrev:
Hur vet du då att hon har bra gångarter och att hon "lätt skulle kunna bli 2:a klass"?

Hon travar i hagen numera med ett sånt äkligt vackert trav.. och när man rider kan man om man jobbar få en fint tölt.. och en stor galopp har hon oxå vista.. skritten är lite stel.. men det klandrar jag hennes rygg för.

Jag tycker ändå inte hon låter som något extra. Jag har avlat på ett eksemsto själv, men hon var klass 2 och hade fått många eksemfria avkommor INNAN hon fick eksem samt varit i Sverige i 10 år innan det bröt ut. Dessutom hade hon rena gångarter och lämnat mycket fina avkommor med gott lynne precis som hon själv (undantaget en efter Freyr frá Flugumyri, men han ger ju lite speciellt lynne). Ärligt talat hade jag inte chansat med ett sto som ditt. Jag tycker inte hon har det extra i exteriören vad bilden visar (Lite väl lång kropp, lågt ansatt hals, korta ben och jag tycker de är lite för klena till kroppen och dessutom ser hon ut att vara överbyggd. Du tycker kanske jag är lite hård nu men jag vill bara vara ärlig!), verkar ha ganska medelmåttiga gångarter och en svårutredd allergi som kan bero på tex kvalster i stallet eller annat i stallmiljön. Kanske har hon flera sorters allergi tom. Det kan också vara så att hon är så känslig så hormonförändringarna på våren räcker för att allergin skall bli sämre och klådan komma. Hästarna går ner i kondition och får sämre immunförsvar när det är dags för pälsfällningen att börja. Det finns betydligt lämpligare avelsston med gott lynne, rena gångarter och bättre exteriör samt dessutom eksemfria. Köp hellre en lovande unghäst och använd ditt sto som sällskap till den och fostrare. Då har hon ändå en uppgift i livet som är väl så viktig!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 958
Senast: Mia
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka