exem och avel

Sv: exem och avel

En liten reflektion angående avel på eksemhästar och spatthästar:

Varför är det alltid så att de som avlar på ston med eksem eller spatt hävdar att JUST DERAS sto har en variant av sjukdomen som inte är ärftlig?!?!?

men kan ju aldrog veta säker, men till 98 % är nog detta inte ärftligt, pga hur hon är hanterad.. du skulle se skicket hon var i, och lite exem hon har nu....

Roheryn skrev:
En liten reflektion angående avel på eksemhästar och spatthästar:

Varför är det alltid så att de som avlar på ston med eksem eller spatt hävdar att JUST DERAS sto har en variant av sjukdomen som inte är ärftlig?!?!?

Spatt vet man nu är rent ärftlig, om detta hölls ett fördrag på VM har jag fått höra. När det gäller eksem så liggre den fn på den nivån som spatt gjorde, nämligen att eksem har en disposition. Som det ser ut nu utför man eksemstudien på samma sätt som den gjordes på spatt, och därför borde nog någon form av resultat komma fram i frågan.

Jag har sett många sk vanvårdade hästar, utan eksem så om eksem bryter ut av den orsaken beror det på ett mycket nedsatt immunförsvar och att hästen faktiskt har disposition för det.

Soleksem kallas den form där hästen får röda kliande märken med en ev sårbildning, på lite pigmenterad hud. Kan vara mule, ev den tunna huden vid kotorna om håret är vitt och tunt.

Boj skrev:
Soleksem kallas den form där hästen får röda kliande märken med en ev sårbildning, på lite pigmenterad hud. Kan vara mule, ev den tunna huden vid kotorna om håret är vitt och tunt.

denna dam börjar klia sig innan snön är borta och solen börjar bli stark här uppe, och det finns inte ens en fluga...??

så hon HAR solexem...

Boj skrev:
Spatt vet man nu är rent ärftlig, om detta hölls ett fördrag på VM har jag fått höra. När det gäller eksem så liggre den fn på den nivån som spatt gjorde, nämligen att eksem har en disposition. Som det ser ut nu utför man eksemstudien på samma sätt som den gjordes på spatt, och därför borde nog någon form av resultat komma fram i frågan.

Jag har sett många sk vanvårdade hästar, utan eksem så om eksem bryter ut av den orsaken beror det på ett mycket nedsatt immunförsvar och att hästen faktiskt har disposition för det.

Håller med i stort men om en häst vanvårdas så den tex får permanenta lever- och njurskador genom tex undernäring, så kan den faktiskt få ekem. Långvarig stress och chock kan påverka hormonsystemet, ge nedsatt immunförsvar och däreed bla eksem.

Många kallar felaktigt sommareksem för soleksem beroende på at de inte förstått orsaken och det är som du skriver endast på opigmenterad hud som det uppstår soleksem. De flesta sk "soleksem" är allergiska eksem orsakade av knott!

Sedan skall vi inte glömma att de flesta av våra svenskfödda och eksemfria hästar härstammar från importerade hästar som förr eller senare i livet utvecklat eksem. Det om något antyder ju att det är väldigt miljöbetingat. Man kan ju inte ha ett immunförsvar utvecklat för något man aldrig blivit utsat för! Det är ju det all vaccination bygger på bla.

Men sedan tycker jag att även om stoet bevisligen fått många och eksemfria avkommor så är det jobbigt att sköta jluvret på ett eksemsto. Och jag tycker det har blivit svårare de sista åren. Knotten och andra stickande insekter verkar ha ökat i antal pga av de milda vintrarna ( ialla fal här nere), vilket dels ökat antalet eksemhästar, dels gjort att det är svårare att sköta dem så de blir symptomfria. Det är bra mycket enklare med friska ston!

Spatt är ärftligt och det är rent vansinnigt att avla på! Eksem kan man åtminstone sköya om och flytta hästen till en miljö där den mår bättre, men spatt är smärtsamt och gör hästen obrukbar för kortare eller längre tid, så det tycker jag är ännu värre och totalt vansinnigt att avla på!

så hon HAR solexem...

Spelar ju i varje fall ingen roll, eksem är eksem alltså en disposition för en defekt. Ivilken form är rätt oväsentligt, men det som kallas för soleksem har du fått beskrivet i tidigare inlägg.

islands_lover skrev:
denna dam börjar klia sig innan snön är borta och solen börjar bli stark här uppe, och det finns inte ens en fluga...??

så hon HAR solexem...

Har hon?? Hon har de typiska vågorna på mankammen tycker jag bilden visar. Det får man av knott. Inte av sol så vitt jag vet, inte som jag sett då.

Just detta med soleksem borde ju förekomma på Island i så fall, här här solen flera ggr starkare än vad vi i Svergie har och det börjar tidigt och slutar rätt sent. Sen har man en mycket mörk period, på 2-3 månader och sen kommer solen igen.

islands_lover skrev:
får alla islandshästar från island exem? detta är den första av alla fem jag har/haft... och den ena är nu över 21.. :confused:
Hemma har jag en valack med grava eksem.
Han är 27 år och fick eksem som 23-åring, efter 18 år i Sverige.
Ingen går säker......

Balderum skrev:
Har hon?? Hon har de typiska vågorna på mankammen tycker jag bilden visar. Det får man av knott. Inte av sol så vitt jag vet, inte som jag sett då.

Varför startar klia sig då så tidigt som april... och bulerna är mindre iår.. det kortet ni ser där var ett år vi var utan exemtäcke.. vi beställde vad vi tyckte i god tid.. men den kom i augusti..

Inte_Ung skrev:
Hemma har jag en valack med grava eksem.
Han är 27 år och fick eksem som 23-åring, efter 18 år i Sverige.
Ingen går säker......

självklart är ingen säker..

islands_lover skrev:
Varför startar klia sig då så tidigt som april... och bulerna är mindre iår.. det kortet ni ser där var ett år vi var utan exemtäcke.. vi beställde vad vi tyckte i god tid.. men den kom i augusti..

Knott är EN orsak till eksem, men en häst med en disposition för eksem, kan likväl reagera på annan miljö, dvs damm, tvättmedel(vad tvättar du hästen/täcket med?), katter, flugor osv. Enligt veterinär som forskar på eksem hos islandshästar är det inte bekräftat att hästar reagerar allergiskt på föda dock, en av anledningarna till att hästar inte reagerar allergiskt på föda är deras mikrorganismer i tarmarna. Men kontaktallergi är konstaterat.
Att vara allergisk innebär att det finns något i miljön som man reagerar emot. Din pålle kan lika gärna få reagens mot något annat än just sommarens bitande insekter, men eksemet f ö r v ä r r a s ofta _dessutom_ av knott/mygg.
Jag har under de senaste tio åren dessutom konstaterat att runt min lösdrift, runt upptrampade ytor i hagarna, i östergötland, så tidigt som januari/februari kan finnas gott om mygg. Solvarma dagar innan snön smälter och myggor kläcks som dör under järn-nätterna, medan nya kläcks i nästkommande solvarma dag. Ett varmt stall hyser många kryp som en häst kan reagera på.
Jag törs nästan säga, att de flesta eksemhästägare börjar täcka sina hästar alldeles för sent. Dessutom med fel typ av täcke, som många bitande insekter biter sig igenom. Det är inte många av uppsjön av eksemtäckena på marknaden som rekomenderas av veterinärer med kunskap om problemet.
Har reagensen väl startat, desto känsligare individ. Och desto jobbigare sommar. Eksemet/allergin förvärras också oftast med åren.
Islandshästars allergi, disposition för allergi är också precis densamma som andra raser har, som tex nordsvenskar, russ etc. Att just islandshästar är "överrepresenterade" när det gäller eksem, tros bero på att islandshästen genom isolerad avel, inte har uppbyggt immunförsvar mot svidknottet, därmed har de en ökad DISPOSITION för att utveckla allergi - och vanligaste symptomet på allergin är - eksem.

Det är inte första gången någon här på buke ivrigt "försvarar" sin hästs eksem som "bara soleksem" - men som någon annan här ovan tidigare skrivit - varför får då inte fler hästar på island - soleksem? Solen är stark där med?

honung skrev:
Knott är EN orsak till eksem, men en häst med en disposition för eksem, kan likväl reagera på annan miljö, dvs damm, tvättmedel(vad tvättar du hästen/täcket med?), katter, flugor osv. Enligt veterinär som forskar på eksem hos islandshästar är det inte bekräftat att hästar reagerar allergiskt på föda dock, en av anledningarna till att hästar inte reagerar allergiskt på föda är deras mikrorganismer i tarmarna. Men kontaktallergi är konstaterat.
Att vara allergisk innebär att det finns något i miljön som man reagerar emot. Din pålle kan lika gärna få reagens mot något annat än just sommarens bitande insekter, men eksemet f ö r v ä r r a s ofta _dessutom_ av knott/mygg.
Jag har under de senaste tio åren dessutom konstaterat att runt min lösdrift, runt upptrampade ytor i hagarna, i östergötland, så tidigt som januari/februari kan finnas gott om mygg. Solvarma dagar innan snön smälter och myggor kläcks som dör under järn-nätterna, medan nya kläcks i nästkommande solvarma dag. Ett varmt stall hyser många kryp som en häst kan reagera på.
Jag törs nästan säga, att de flesta eksemhästägare börjar täcka sina hästar alldeles för sent. Dessutom med fel typ av täcke, som många bitande insekter biter sig igenom. Det är inte många av uppsjön av eksemtäckena på marknaden som rekomenderas av veterinärer med kunskap om problemet.
Har reagensen väl startat, desto känsligare individ. Och desto jobbigare sommar. Eksemet/allergin förvärras också oftast med åren.
Islandshästars allergi, disposition för allergi är också precis densamma som andra raser har, som tex nordsvenskar, russ etc. Att just islandshästar är "överrepresenterade" när det gäller eksem, tros bero på att islandshästen genom isolerad avel, inte har uppbyggt immunförsvar mot svidknottet, därmed har de en ökad DISPOSITION för att utveckla allergi - och vanligaste symptomet på allergin är - eksem.

Det är inte första gången någon här på buke ivrigt "försvarar" sin hästs eksem som "bara soleksem" - men som någon annan här ovan tidigare skrivit - varför får då inte fler hästar på island - soleksem? Solen är stark där med?

väldigt intressant

* vi har täcke året runt..
* på sommaren boetts täcke ( den bästa passformen)

Jag håller med dig om att knott kan vara EN orsak.. men dom är en plåga för henne, givetvis...men inte orsaken. vi ihop med vet. tror att det är solen.. mygg och knott finns inte här den tiden på året som hon börjar... jag bor för långt norrut.

honung skrev:
varför får då inte fler hästar på island - soleksem? Solen är stark där med?
Kan inte så mycket om exem eftersom sk sommarexem ju inte finns här men jag vet ett antal hästar med bläs här på Island som får sårskorpor på mulen på sommaren, solexem?

Vad honung försöker säga är att hästen även reagerar på annat också, det är inte sällsynt att individer även får reaktioner på annat också än grundkällan.

Det är inte ovanligt att hästar med eksem/allergi även får andra allergiska symtomer som kan vara mycket svåra att spåra varifrån orsaken kommer. Eksem är endast en del av allergin, på det kan vissa hästar utveckla luftvägsproblem som också kan vara en allergisk reaktion.

Kan inte så mycket om exem eftersom sk sommarexem ju inte finns här men jag vet ett antal hästar med bläs här på Island som får sårskorpor på mulen på sommaren, solexem?

Det låter som soleksem, däremot inte den reaktion hästen får i man och svans det är inte soleksem utan sommareksem.

islands_lover skrev:
väldigt intressant

* vi har täcke året runt..
* på sommaren boetts täcke ( den bästa passformen)

Jag håller med dig om att knott kan vara EN orsak.. men dom är en plåga för henne, givetvis...men inte orsaken. vi ihop med vet. tror att det är solen.. mygg och knott finns inte här den tiden på året som hon börjar... jag bor för långt norrut.

Nej, du bor inte för långt norrut. Jag har bott utanför Piteå några år o där är det banne mej lika jobbigt denna tid som annars. Visst försvinner flugorna i slutet av aug-sept, men kryp finns. Hästar får eksem även om man bor norrut men vid kusten. Hästar i Gällivare o Kiruna lider. De hästar som tycks klara sej bättre är de som bor uppåt Hemavanfjällen. O det är lite skillnad mellan Skellefte o Hemavan.

Vågorna i mankammen som jag ser beror på knottallergi -det vågar jag påstå.

Ja det stämmer. Sist jag var uppe hade de smörjt in hästen med bläs ordentligt men ändå fick den massor med sårskorpor kring mulen där det var mest vitt o där huden är tunnare än vanligt. Då hade det ändå inte varit så mycket sol, men Island ligger ju så långt norrut så solen tar liksom mer, nästan dygnet runt. Men hästen hade t ex inte sådana där vågor i mankammen eller hade stenhårt tagel som annars är vanligt.

Jag skulle inte avla på en häst som inte är 100% frisk. Speciellt inte ett islandssto med eksem eftesom eksem är såpass vanligt bland islänningar. Är det inte bäst om man sätter stopp för avel på eksemhästar oavsett exteriör?

Jag har hört att islänningar kan få ekse av för proteinrikt foder. Vi i Sverige ger för bra mat till dem, de ska ju vara vana vid näringsfattig mat. Detta har jag hört.
Om man följer den teorin så skall inte eksemet på dinh äst bero på vanvård.

Dock tror jag själv att eksem på islänningar kan bero på många saker. (Som det stod i ett inlägg id en här tråden)

Liknande trådar

Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 958
Senast: Mia
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka