exem och avel

Sv: exem och avel

Ajda skrev:
Jag skulle inte avla på en häst som inte är 100% frisk. Speciellt inte ett islandssto med eksem eftesom eksem är såpass vanligt bland islänningar. Är det inte bäst om man sätter stopp för avel på eksemhästar oavsett exteriör?

Jag har hört att islänningar kan få ekse av för proteinrikt foder. Vi i Sverige ger för bra mat till dem, de ska ju vara vana vid näringsfattig mat. Detta har jag hört.
Om man följer den teorin så skall inte eksemet på dinh äst bero på vanvård.

Dock tror jag själv att eksem på islänningar kan bero på många saker. (Som det stod i ett inlägg id en här tråden)

Kan vi för en gångs skull glömma det här med protein=eksem??

Vet du hur mkt protein det är på höet på island??!!, över 100 smrp. O vad har vi här i Sverige?? I bästa fall kan vi kanske få upp till 50-55 smrp, ibland ngt mer.

Då borde ALLA hästar på Island ha eksem. Inga här i Sverige.

Min valack är efter Adam. Han har lindrigt exem, jag ser ingenting när jag sköter det med Ökozon. Slarvar jag så blir han pytte skorvig och mjällig. I år fick han även lite i öronen, försvann så snart jag började sköta det.

Vet inte om det är pappa Adam eller stoet som nedärvt exemen. Jag tycker nog att man aldrig ska avla på exemhästar.

OA

islands_lover skrev:
Varför startar klia sig då så tidigt som april... och bulerna är mindre iår.. det kortet ni ser där var ett år vi var utan exemtäcke.. vi beställde vad vi tyckte i god tid.. men den kom i augusti..

Ja här kan de börja klia sig redan i februari-mars. Knotten kommer tidigt och det finns ju andra insekter också.

islands_lover skrev:
väldigt intressant

* vi har täcke året runt..
* på sommaren boetts täcke ( den bästa passformen)

Jag håller med dig om att knott kan vara EN orsak.. men dom är en plåga för henne, givetvis...men inte orsaken. vi ihop med vet. tror att det är solen.. mygg och knott finns inte här den tiden på året som hon börjar... jag bor för långt norrut.

Men var skull hon få soleksem? Det enda vita hon har är ju en liten prick i pannan! Soleksem kommer enbart på VITA, pigmentlösa partier! Dessutom har du täcke året om. Ändå får hon eksem? Det här låter som reaktion på att gräset börjar sticka upp på våren. Jag vet en häst som enbart kan äta hö. Hon får gå i sandpaddock. Får eksem kring mulen men även på kroppen då hon äter färskt gräs. Det gick att låta henne äta små mängder tidigare (munkorg) men det har blivit sämre och till sist fick hon fång av att bara äta några tuvor. Den typen av allergi är nog en av de värsta och abbsolut inget jag skulle sätta i avel!

Det är få veterinärer som kan något om just eksem och dess orsaker samt hur man sköter det. De häromkring brukar skicka folk att ringa mig som är van att behandla eksem... Jag tror ni har fel. Det är knappast soleksem utan någon form av allergi, foder, kvalster, damm, insekter... Insekter i stallet kan ju komma betydligt tidigare än ute tex.

Jag kör med Bucas eksemtäcke. Har provat många men detta är det enda som både skyddar mot sol och insekter samt är svalt och ryktar hästen, är lätt att ta av och på och sitter bra. Dyrt, ja ca 1300 och huvan ca 200. Andra eksemtäcken gör att det blir instängt, hästen blir matt och dammig i pälsen och de är ofta alldeles för varma!

Senast ändrad av en moderator:

Ajda skrev:
Jag skulle inte avla på en häst som inte är 100% frisk. Speciellt inte ett islandssto med eksem eftesom eksem är såpass vanligt bland islänningar. Är det inte bäst om man sätter stopp för avel på eksemhästar oavsett exteriör?

Jag har hört att islänningar kan få ekse av för proteinrikt foder. Vi i Sverige ger för bra mat till dem, de ska ju vara vana vid näringsfattig mat. Detta har jag hört.
Om man följer den teorin så skall inte eksemet på dinh äst bero på vanvård.

Dock tror jag själv att eksem på islänningar kan bero på många saker. (Som det stod i ett inlägg id en här tråden)

Snarare är det tvärtom. Det isländska gräset och höet har en 2-3 ggr så hög proteinhalt som det svenska samt jordmånen är mycket rikare på mineraler! Och jag vet faktiskt hästar som haft lindrigt eksem som läkt med mer protein i fodret. Däremot kan vårt gräs ha högre sockerhalt istället, och socker kan också ge eksem pga av det bildas syror i kroppen! Jag har sjäv haft problem med att inte tåla socker när jag ammade. Jag fick handeksem så fot jag ätit något sockerrikt och det tog dagar att läka. Normalt sett åt jag inte socker men det var när vi hade födelsedagskalas och man åt tårta och kakor. Det tog månader innan jag kom underfund med vad det var och jag fick diskutera med många innan en naprapat/homeopat gav mig orsaken. Jag testade och det kom i samband med sockerkonsumtion. Det försvann dock när jag slutade amma. Hormoner kan förändra reaktionerna i kroppen. Många ston får eksem när de är ganska nyligen betäckta, 1-3 månader dräktiga, medan andra vittnar om at de blir bättre. Oftast blir de sämre då de ger di också. Hur som helst, hormonbalansen påverkar både att eksem bryter ut och graden av eksemet. Det aktuella stoet kan ju bli mycket sämre vid dräktighet och då det ger di. Det kan också bli bättre. Men jag skulle inte chansat, särskilt inte om man inte ens vet vad som orsakar eksemet! Kraftig vanvård kan ju ha gjort stoet lever- eller njursjuk och det kan förvärras ordentligt av dräktighet och att ge di! Jag hade avstått att betäcka det här stoet!

Senast ändrad av en moderator:

islands_lover skrev:
Varför startar klia sig då så tidigt som april... och bulerna är mindre iår.. det kortet ni ser där var ett år vi var utan exemtäcke.. vi beställde vad vi tyckte i god tid.. men den kom i augusti..

Jag håller med majoriteten, de troligen är insekter/svidknott din häst inte tål, och med tanke på att det börjar så tidigt och dessutom är så pass mycket trots att du bor i ett eksemsnällt område så verkar din häst vara ganska ordentligt allergisk. De flesta hästar med lindrigt eksem blir ju trots allt nästan symptomfria i dina trakter.

Om din häst blivit helt bra efter vanvården och helt sluppit eksem så hade du troligen haft rätt om att det inte var riktigt kesem, men så verkar ju inte vara fallet. Den visar snarare tecken på att ha ganska allvarliga sympto, sälj för allt i världen inte hästen till områden med mycket svidknott, det kommer förmodligen bli mycket värre för stackaren.

Soleksem brukar inte ge symptom i april, och framför allt inte de symptom din häst uppvisar. JAg tror din önskan om ett föl får dig att försöka hitta andra förklaringar till eksemet så att du med gott samvete kan betäcka hästen trots att du egentligen vet att det inte är så lyckat.

Senast ändrad:

islands_lover skrev:
Jag har nämligen möjlighet att sköta om henne så att det skulle funka med exemet och föl... hon trivs inte av naturliga skäl :angel: inte att ridas och jag tror att hon skulle passa som avelsmärr..

Av vilka skäl då? Kanske inte rätt häst att avla på oavsett vad, om hon inte gillar att bli riden, knappast en bra egenskap för ett avelsto om det inte finns särskilda omständigheter, om man nu ska avla på ridhästar förståss.

Skellefteå får inte svidknott tidigare än mitten av juni om det är en varm vår/sommar.
I april ligger ännu snödrivorna djupa däruppe.
Eksemhästan KAN bli något bättre i Skellefteå än i södra sverige men inte bättre än om den skeppats ut till kusten i södra sverige.
Däremot ger dom svenska fjällen friskare eksemhästar, har hos mig i sommar haft 2 eksemston på bete (ett från Skellefteå och ett från Umeå) dessa två måste ha täcke hemma och brukar ändå klia av sig man och bli såriga.
Här hos mig har dom gått utan täcke ute dygnet runt i sommar. Dom är switchade, och har fått behandlingar med AVS 14 (Det bästa jag provat förutom Diproderm!!)under en veckas tid i början av augusti när dom började klia, har eftersmörjrt 1 g/vecka för att hålla mjukt och fräscht.
Så att "Norrland" i allmänhet skulle vara optimal lösning för eksemhästar stämmer inte. Inte alla platser i fjällen heller, jag bor på 550 meter över havet och har ingen barrskog. Förmodligen gör mitt klimat att jag har en snällare variant av svidknott än i inlandet/kusten, sen blåser det ju rätt mycket här uppe också....

Lobelia skrev:
Av vilka skäl då? Kanske inte rätt häst att avla på oavsett vad, om hon inte gillar att bli riden, knappast en bra egenskap för ett avelsto om det inte finns särskilda omständigheter, om man nu ska avla på ridhästar förståss.

att hon inte gillas att rida är alla dessa år med så dåliga sadlar att hon är förstörd.... ( nu har hon en utpassad sadel som ligger perfekt, men att köra henne är en ren dröm)

sambaengi skrev:
Men var skull hon få soleksem? Det enda vita hon har är ju en liten prick i pannan! Soleksem kommer enbart på VITA, pigmentlösa partier! Dessutom har du täcke året om. Ändå får hon eksem? Det här låter som reaktion på att gräset börjar sticka upp på våren. Jag vet en häst som enbart kan äta hö. Hon får gå i sandpaddock. Får eksem kring mulen men även på kroppen då hon äter färskt gräs. Det gick att låta henne äta små mängder tidigare (munkorg) men det har blivit sämre och till sist fick hon fång av att bara äta några tuvor. Den typen av allergi är nog en av de värsta och abbsolut inget jag skulle sätta i avel!

Det är få veterinärer som kan något om just eksem och dess orsaker samt hur man sköter det. De häromkring brukar skicka folk att ringa mig som är van att behandla eksem... Jag tror ni har fel. Det är knappast soleksem utan någon form av allergi, foder, kvalster, damm, insekter... Insekter i stallet kan ju komma betydligt tidigare än ute tex.

Jag kör med Bucas eksemtäcke. Har provat många men detta är det enda som både skyddar mot sol och insekter samt är svalt och ryktar hästen, är lätt att ta av och på och sitter bra. Dyrt, ja ca 1300 och huvan ca 200. Andra eksemtäcken gör att det blir instängt, hästen blir matt och dammig i pälsen och de är ofta alldeles för varma!

Det ligger snö kvar, ca en meter.. så vilket gräs??? :eek:

Pocahontas skrev:
Skellefteå får inte svidknott tidigare än mitten av juni om det är en varm vår/sommar.
I april ligger ännu snödrivorna djupa däruppe.
Eksemhästan KAN bli något bättre i Skellefteå än i södra sverige men inte bättre än om den skeppats ut till kusten i södra sverige.
Däremot ger dom svenska fjällen friskare eksemhästar, har hos mig i sommar haft 2 eksemston på bete (ett från Skellefteå och ett från Umeå) dessa två måste ha täcke hemma och brukar ändå klia av sig man och bli såriga.
Här hos mig har dom gått utan täcke ute dygnet runt i sommar. Dom är switchade, och har fått behandlingar med AVS 14 (Det bästa jag provat förutom Diproderm!!)under en veckas tid i början av augusti när dom började klia, har eftersmörjrt 1 g/vecka för att hålla mjukt och fräscht.
Så att "Norrland" i allmänhet skulle vara optimal lösning för eksemhästar stämmer inte. Inte alla platser i fjällen heller, jag bor på 550 meter över havet och har ingen barrskog. Förmodligen gör mitt klimat att jag har en snällare variant av svidknott än i inlandet/kusten, sen blåser det ju rätt mycket här uppe också....

Precis :bow:

Då måste jag hålla med Lobelia, hästen har antagligen en mycket stark disposition för eksem särskilt om den börjar klia sig helt utan orsak enligt dig.

Om eksemet kommit pga den vanvård du skrev om, borde den alltså nu vara borta med en god omvårdnad vilket nu icke är fallet.

Boj skrev:
Då måste jag hålla med Lobelia, hästen har antagligen en mycket stark disposition för eksem särskilt om den börjar klia sig helt utan orsak enligt dig.

Om eksemet kommit pga den vanvård du skrev om, borde den alltså nu vara borta med en god omvårdnad vilket nu icke är fallet.

inte borta, men vi funderade rent sagt ett tag att ta bort henne, men hon åt rätt håll, även henns hovar... som var dåliga.. när hovis lyfte bakhovarna gick hon omkull i början... nu går det bra.. fast lite ostadig är hon

Ett sent inlägg men jag tycker man kan vända på frågan: exakt VAD är det hon skulle tillföra i aveln, och vad skulle detta innebära för stoet? Vad är det som motiverar att hon sätts in i aveln?

ang skrev:
Ett sent inlägg men jag tycker man kan vända på frågan: exakt VAD är det hon skulle tillföra i aveln, och vad skulle detta innebära för stoet? Vad är det som motiverar att hon sätts in i aveln?

det som jag jag tycker hon "tillför avlen" är sitt psyke, gångarter, och så hon hon inte en helt dålig stam heller.

Den frågan kan man ställa alla hästar.. ;) och jag tror att alla stoägare inte tänker så långt... men det har faktiskt jag... (hunduppf.)

men märk väl, som jag bor nu så kan jag inte ha föl efter en som behöver extra skötsel, så detta KANSKE blir sen... ngt år. eller inte alls, utan denna fråga var även ställd lite almänt...

Gångarter, du skrev ju tidigare att hon bara grisepassade? Ingen "WOW" stam heller. Blup 90 är ju inte så jättehögt...

Vad får dig att säga att hon lätt skulle bli 2:a klass?

Men det finns jättemånga ston som har OK gångarter, OK stam osv. Och är FRISKA!
Jag tycker inte att det faktum att hon har bra psyke, OK gångarter o stam är tillräckliga skäl för att ha överseende med hennes eksem...

Precis, för att ens fundera på att avla på ett eksemsto så ska stot ha VÄLDIGT bra gångarter, exteriör och stam + bra lynne. Hon bör ju helt klart vara bedömd.

Tycker jag.

Ja, det tycker jag med. Om man nu ens ska fundera på att avla på ett eksemsto, alltså...

En allmän undran när det gäller exemston som får föl, är det inte en risk att fölet ärver det "sociala" beteendet från mamman, det vill säja att fölet tar efter mamman och börjar klia sej överallt, även om den inte har exembesvär :angel:

I så fall är det ju ändå olämpligt att avla på exemston även om det någon gång i framtiden inte visar sej vara genetsikt ärftligt :confused:

Liknande trådar

Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 958
Senast: Mia
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur