exem och avel

I

islands_lover

Vi har ett sto med bra stam, hon har blivit från tidigare ägare dåligt skött, jag tror inte att hennes exem är ärftlig, utan kan ha fått den pga dåligt foder mm. Hur skulle ni göra? Jag har redan en åsikt, det ska bli spännade och se vad ni tycker.

vad vet ni om hennes föräldrar, har dom lämnat exem?

E; sproti fra pufu (e; Adam fra medalfelli u; hrefna fra pufu)

U; gjöf fra midkoti (e; garpur fra bulandi u; brun fra vorsabae)

Jag vet att hon har haft föl på island.

Sv: exem och avel

Sproti frá þúfu är obedömd.
Hans far Adam är bedömd med följande: TOTALT 8,21 EXT: 8,00 RIDEGENSK: 8,41 . Adam har lämnat många jättefina avkommor och det verkar som om ston E: Adam avlar väldigt bra vidare.
Sprotis mor Hrefna är också obedömd.

Gjöf frá Miðkot är själv obedömd men har lämnat tre bedömda avkommor.
Gjöfs pappa är bedömd till: 7,80 TOTALT, EXT: 8,00 RIDEG: 7,60
Han har inte lämnat bedömda avkommor.
Gjöfs mamma är obedömd.

Det var lite info om hästarna bakom din häst!

Ditt sto är väl obedömt?

Senast ändrad:

ja, tyvärr, men det går inte i dagens läge, hon har med lätthet kunnat bli en 2 klass, men skador i kroppen och huvudet... så hon grisepassar mest nu..

Mycket intressant... den info hade jag inte.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom hon är islandsfödd och inte svenskfödd är risken att hon nedärver eksem mindre. Jag skulle inte betäckt henne pga eksemet,både med tanke på ev ärftlighet och stoets och fölets bästa. Det är inte roligt med ett sto som måste stå på stall, kliar sig, sår på juvret osv.

varför är risken mindre? nu försöker jag bara skaffa mig kunskap.. :D

islands_lover skrev:
varför är risken mindre? nu försöker jag bara skaffa mig kunskap.. :D

De flesta Islandsimporter får eksem för eller senare men endast några få % av avkommorna får eksem. Detta beror på att de Islandsfödda inte har från uppväxten fått ett immunförsvar som matchar svensk miljö! Däremot är det ju värre om hästar födda i Sverige utvecklar eksem, trots att de växt upp här. De visar på en genetisk brist att bygga upp immunförsvaret så de bör man absolut inte avla på!

Endast om du kan erbjuda sto och föl en miljö där stoet kan gå ute fritt med sitt föl utan att få eksem på ljuvret och har daglig tillsyn, skall man betäcka ett sådant sto. Det finns bra beten på Öland tex där eksemston håller sig friska men hästarna går många ggr på enormt stora områden och utan daglig tillsyn, därför att det i stort set är omöjligt och tar timmar att hitta alla hästar, vilket alltid är en stor risk och emot svensk djurlagsstiftning. Dessutom tror jag inte ens försäkringen gäller under sådana omständigheter! Mitt bolag försäkrar inte hästar på Island pga att de saknar daglig tillsyn tex!

får alla islandshästar från island exem? detta är den första av alla fem jag har/haft... och den ena är nu över 21.. :confused:

islands_lover skrev:
får alla islandshästar från island exem? detta är den första av alla fem jag har/haft... och den ena är nu över 21.. :confused:

Jag skrev de flesta, speciellt ston. Alla mina importston utom 1 har fått eksem, men hon har bara varit här 6 år så jag ropar inte hej. De andra har fått der efter 2 år (2st), 9år, 10 år och 11 år. Jag har ingen lust att importera häst igen efter mina erfarenheter. Då skall jag bo helt annorlunda vid havet och blåsigt!

Glömde säga att ditt sto har 90 i BLUP.

Hon fölade ett hingstföl, Vinur frá Miðkot 1989. Alltså fölade hon som 3 åring :eek:
Liiite väl tidigt tycker jag...

Pocahontas skrev:
Glömde säga att ditt sto har 90 i BLUP.

Hon fölade ett hingstföl, Vinur frá Miðkot 1989. Alltså fölade hon som 3 åring :eek:
Liiite väl tidigt tycker jag...
Inget ovanligt på Island dessvärre. Jag köpte ett 6-årigt sto och betäckte henne och sedan visade sig att hon redan haft tre föl, 2 på Island som 3-åring och 4-åring och ett i Sverige som 5-åring... De hade betäckt henne på Island för att stoppa henne i växten! Tyckte hon blev för stor annars. Hon var 138 men hennes dotter, som inte betäcktes förrän 6 års ålder, blev 145. Det var hon som dog för mig när fölet hennes var 5 veckor nu i somras.

va tråkigt

jagh ar sett och träffat många islänningar från island, och endast träffat på två med exem... båda är faktiskt ston, konstigt nog :eek: ?? jag undrar hur dom du har träffat är handhållna dom första åren sen dom kom från island??

du var då duktig på räkna vilket sto jag talade om :D
stjertna.jpg

världens snällaste...

Jag har nämligen möjlighet att sköta om henne så att det skulle funka med exemet och föl... hon trivs inte av naturliga skäl :angel: inte att ridas och jag tror att hon skulle passa som avelsmärr..

Jag är väl ändå av den åsikten att man inte betäcker ston med eksem, sen må det vara en import eller inte ekesem finns på defektlistan och därför bör man ej använda sådant material i aveln.

Det finns de som motiverar detta med om stona har något att tillföra aveln, kanske är det ett motiv men riskerna med att överföra dispositionen tycker jag är för stora. Skall man få bukt med detta, så bör ska man inte använda avelsmaterial som har defekter som finns på defektlistan.

Hej!

PÅ SLU har man påbörjat ett forskningsprojekt om nedärvning av sommarexem. Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till

Sommareksem hos häst
”Genetisk kartläggning av kandidatgener som reglerar sommareksem hos häst” heter det projekt som Gabriella Lindgren, Uppsala universitet (tillsammans med Marie Sundquist) ska genomföra. Först ska de samla in information om ett stort antal islandshästar i Sverige och om sommareksem hos islandshästar. Sedan ska de undersöka arvsmassan hos islandshäst för att hitta gener som reglerar sjukdomen sommareksem (vilket kan vara av intresse inte bara för islandshästen).

Läste att det är ca 24% av alla importerade som utvecklar exem medans det är mellan 5-7% av de svenskfödda. Vet inte hur de siffrorna stämmer men det stod att källan var SIF

vet du när den studien är klar? den vore väldigt intressant.

Boj; jag vet att många är med dig, det jag undrarde om var hur man ska tänka/tycka när jag inte tror att detta har med ärftligt att göra, om jag säger så här.. detta fall är en ren vanvård, och hon har utvecklat exemet tack vare det. ex. ena ägarens/fodvärden tyckte att det är ju en islänning, halm räcker mer än väl som mat... :mad:

Boj; jag vet att många är med dig, det jag undrarde om var hur man ska tänka/tycka när jag inte tror att detta har med ärftligt att göra, om jag säger så här.. detta fall är en ren vanvård, och hon har utvecklat exemet tack vare det. ex. ena ägarens/fodvärden tyckte att det är ju en islänning, halm räcker mer än väl som mat...

Eksem är alltid eksem oavett när de bryter ut, det visar bara att en disposition föreligger.

Läste att de hade skicka ut formulär till utvalda hästägare (de hade plockat ut 15 hingstar om jag minns rätt och avkommor till dessa) och de skulle vara inskickade i augusti. Sedan tar det nog ett bra tag innan den är färdig. Så håll ögonen på http://hippocampus.slu.se där finns mycket intressant att hitta.

islands_lover skrev:
va tråkigt

jagh ar sett och träffat många islänningar från island, och endast träffat på två med exem... båda är faktiskt ston, konstigt nog :eek: ?? jag undrar hur dom du har träffat är handhållna dom första åren sen dom kom från island??

Inte konstigt om du inte träffat så många med eksem med tanke på din geografiska placering! Problemet är störst i inlandet och ju längre söderut man kommer. Ju blåsigare, ju mindre insekter. Skulle nog ändå vara försiktig med att avla på ditt sto om du bor på ett sådant ställe där eksemrisken är mindre men hon ändå fått eksem. Sedan finns det ju olika typer av eksem också. En del är ju betesrelaterat, men de flesta har med insekter att göra.

Liknande trådar

Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 958
Senast: Mia
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka