Nej nu tänkte jag inte! Skillingarydssalvan måste ju vara en tjärsalva. Nej, inte provat det i ansikte. Använder det främst som flugavskräckare mellan bakben osv.
Kladdigt är det i vart fall. För kladdigt för att kännas lämpligt i hästens ansikte..

Nej nu tänkte jag inte! Skillingarydssalvan måste ju vara en tjärsalva. Nej, inte provat det i ansikte. Använder det främst som flugavskräckare mellan bakben osv.
Kladdigt är det i vart fall. För kladdigt för att kännas lämpligt i hästens ansikte..

Jag brukar ta en tunt lager skillingarydssalva i ansiktet på mina hästar för att de ska slippa flugor. Alltid funkat bra.

Hur ska det hjälpa mot eksem och inflammation? Känns som sagt bara kladdigt och väldigt stor risk att det fastnar smuts som irriterar ännu mer..

Hur ska det hjälpa mot eksem och inflammation? Känns som sagt bara kladdigt och väldigt stor risk att det fastnar smuts som irriterar ännu mer..
Jag vet bara ATT det funkar, om det var smuts hästen reagerar på då skulle du nog ha större problem än så. Det är ju en gammal välkänd salva som använts i många år. För 40 år sen skrev läkaren ut tjärsalva (som blandades på apoteket) åt mig när inte penicellin hjälpte mot staffer som jag gått med länge. Blev bra på några dar.

@Korven Nja, jag säger inte att det är smuts som orsakar problemen. Jag säger att om det fastnar smuts i öppna sår och på irriterad hur kan irritationen förvärras. Det är förmodligen skillnad på salva och salva, precis som med allt annat. Jag känner mig skeptisk men kommer förmodligen prova. Känns som att just 4 ess smälter och blir rätt otäck i sol och värme..

En undran.
Min häst har något i manen och svansen? I alla fall, kan det räcka med att köpa ett flugtäcke, skyddar det något mot solen?
Min har inte haft problem tidigare så jag tror det är insekter, kan inte direkt se att det är något, lite röd kanske. Har kliat sig lite men inte kliig när jag kliar han.

@Joyride Det har ju varit väldigt mycket knott på sina håll, många hästar (och människor) har problem. Det finns eksemtäcken som kostar som ett flugtäcke, jag hade nog tagit ett sånt. Åtminstone nu i början. Och givetvis myggmedel.
De billiga eksemtäckena går ju givetvis inte jämföra med typ Boett, men de fyller sin funktion.

Var på tävling med min loppa i helgen. Det gick åt nästan en hel flaska Renons för alla flugor och insekter, täcke på mellan varje start.
Men det blev nog alldeles för mycket för lilla häst, på eftermiddagen/kvällen fick hon feber och såg inte alls pigg ut.. Hon kan inte stå på box utan att klia sönder sig, så släppte henne i lösdriften så jag kan hålla koll på henne. Febern är inte så hög, så veterinären tyckte jag kunde avvakta och bara hålla koll. Tvätta med klorhexidin igen och se om det kan minska inflammationen. Stackars pållen :( Och jag känner mig ju som världens sämsta hästägare som utsatt hästen för det här..

Har köpt ett Snuggy Hoods exemtäcke med luva nu. 20 % rabatt just nu men nästan 2000 kr iallafall...Verkar iallafall lovande. Tar nog ett par veckor att få hem iallafall då den storleken jag skulle ha såklart inte fanns i lager.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 619
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka