kolblakkur

Trådstartare
Upptäckte igår att min unghingst visar tecken på exem. Hans mankam är lite "räfflad" och han har kliat bort en liten, liten bit av svansen. Jag vet att vi har knott hos oss nu, det är två andra hästar i stallet som reagerat också.
Jag har tidigare haft en ponny med grav exem, honom tog jag bort för att hans liv inte var drägligt, så jag vet vad exemhästar kräver i vård osv; men har det kommit någon ny forskning på ämnet? Några nya behandlingar?

Ärligt talat känns det inte lockande med en exemhäst igen, så jag tänker att om det inte funkar med täcken/salvor så tar jag bort honom, även om många skulle se exemen som "lindrig".

Upptäckte igår att min unghingst visar tecken på exem. Hans mankam är lite "räfflad" och han har kliat bort en liten, liten bit av svansen. Jag vet att vi har knott hos oss nu, det är två andra hästar i stallet som reagerat också.
Jag har tidigare haft en ponny med grav exem, honom tog jag bort för att hans liv inte var drägligt, så jag vet vad exemhästar kräver i vård osv; men har det kommit någon ny forskning på ämnet? Några nya behandlingar?

Ärligt talat känns det inte lockande med en exemhäst igen, så jag tänker att om det inte funkar med täcken/salvor så tar jag bort honom, även om många skulle se exemen som "lindrig".

Olika typer av behandlingar finns ju, men täcke är A och O. Linfröolja, ökozon är väl det jag närmast kommer att tänka på som har gett bra respons. Linfröolja har jag testat själv på vår häst med mycket bra resultat, Ökozon har andra testat och påstår vara bra.

Ja, på med täcke och hoppas på det bästa. Samma lösning som Boj sagt, har inte heller provat Ökozon men hört de som är positiva. Även hört de som är nöjda med Probimin men verkar fungera bättre på importhästar än sv födda. Linfröoljan har gett bra effekt på min sv födda eksemhäst. En kortare kur av cortisonbehandling kan dämpa det värsta men hur som så täcke på.

Jag skulle först och främst göra som ovanstående: skaffa fram ett täcke. Efter det skulle jag börja se över fodret, finns det något du ger honom som kan ge överkänslighet mot knott eller sol? Själv har jag en som inte tål mineraler, pelletsfoder, müsli, betfor eller andra burkar och flaskor. Det syns i form av ful mugg året runt och sommarexem. Får ponnyn inget av dessa går han glatt naken hela sommaren, utan några problem, möjligen lite mer klåda över hela kroppen än hos en vanlig frisk häst, men inget som han lider av vad man ser. Så vet jag att finnhästar i Finland kan få exem om det är för mycket protein i höet, om det innehåller för mycket klöver eller är "för förädlat", dvs. dessa hästar har blivit friska av något som påminner mer om ängshö som mest består av annat än det som odlas på moderna vallar. Lycka till med din ponny!

Jag har själv aldrig haft eksemhäst i den bemärkelsen.

Men har har haft en häst på mitt bete i flera år som funkade väldigt bra just där. Dels finns det inga knott (havsnära öppet område) och dels är det väldigt magert örtbete.
Ägaren hade haft hästen i 15 år och han hade aldrig mått så bra sommartid som när han gick där.

Mina två har eksem båda två. La på täcket i slutet på mars.
Islandskorsningen är fortfarande symptomfri. New foresten däremot har fått svullen svansrot och igår såg jag att en bit i mankammen spruckit.. Hon får knölar som ser ut som finnar som spricker ock varar. Blir även små sår, även om hon inte kliar sig. Just nu visar hon inga tecken på klåda, huden bara spricker och pälsen, eller taglet, försvinner.
Behandlar henne med Viatop för att få bort såren. Tvättar med klorhexidinschampo när det behövs. Inte hittat nnågot som funkar bra på henne än.

Den andre är som sagt symptomfri sen något år tillbaka. Behandlar vid behov med Horsol, funkar väldigt bra.

Båda två får linfröolja dagligen året runt. 1 dl till NF och 0,5 till fjord. Han har fått i flera år, hon sen jag köpte henne ca två år sen.
Provat ge extra zn/cu sen i höstas. Vet ej om det gjort någon skillnad.
Ska prova ge bokashi, hört att det ska lindra. Hästarna verkar gilla det i varje fall..

Kan tipsa om Dexem, en hudkräm som finns på apoteket som är för människor med psoriasis. Den funkar super till min häst och även om hon kliar lite så att manen försvinner fläckvis blir det inga sår utan huden är fin och utan skorv.

Hon får för övrigt också linfrön, zink och extra b-vitaminer, allt som ska vara bra för huden, plus har ett superbra täcke som heter Snuggy Hood.

De är i ett kraftigt elastiskt material som är väldigt hållbart för vanligt slitage. Det som gått sönder lite hos mig är när grannhästen fått tag i huvan och hållit emot och då har det gått av remsa från flugpannbandet och även ena 'ögonhålet' har fått en reva, men lätt att sy ihop. Jag har inte den hästen som behöver täcket ihop med någon häst som drar och biter i täckena, men ibland når de ju över staketet och det har inte gått hål på själva kroppen på täcket även om jag hittat bitmärken på skinnet under.

Det som jag tycker är så bra med dessa är att det är dragkedja som gör att man slipper dra tight över huvudet, plus att huvud/halsdelen går ända ner till magen, man slipper den där skarven som blir av andra täcken i nacken.

Är inne på tredje året med dessa två täcken jag har, använder inga andra.

Då ska jag nog köpa ett sånt och testa! Mina går visserligen ihop med andra och ibland leker de ganska hårdhänt, men de vanliga täckena har ju klarat sig bra så det borde funka.

Tråkigt att behöva ta bort en häst får något sånt.
Men det är klart det är jobbigt.

Jag täckar, smörjer med aloe vera gel, ger dem linfröolja, b-vitamin och alger. Funkar toppen här! Sen får man se över fodret också, för mycket protein kan tydligen ge utslag i form av eksem.

Stoet jag hade förr hade lindrigare eksem, alltså hon kliade väldigt lite men man märkte ändå att hon var besvärad, fick tipset där att göra kamomill te och smörja in i manen. Det funkade faktiskt :)

Hur mycket är för mycket?
Jag har gett min häst mer protein än vad han behöver enligt alla tabeller, han är finast av alla eksemhästar jag känner. Men jag får inte slarva med täcken och flugmedel.

Tänkte på nya behandlingar, det är väl i stort som innan, ett vaccin mot knott är på g i Storbrittanien men eftersom det finns olika knottarter kan det vaccin som fungerar i England inte göra någon effekt här....
Blodtest görs av vissa men det är väl mer en bekräftelse och vad jag vet så är testen inte 100% tillförlitliga, det var vad jag fick veta 2013, februari men det händer ju nytt så evt har jag missat om det kommit nytt efter det.

Så vitt jag vet är täcke prio ett. Dock har linfröolja (fleromättat fett där linfröolja verkar vara bäst) visat sig fungera och lindrat eksemet enligt den forskning som visades. Långtidsverkande cortisonsprutor kan dämpa och göra så man "hinner behandla ifatt" så såren läks.

Hydrokortisonsalva, den receptfria på apoteket kan fungera bra kortare stunder, samma för oss människor. Hålla eksemet torrt, rent och mjukt. Hälsingehonungs superbra salva har fungerat bra för många hästar, den är ju snäll också.

Protein är mycket viktigt men där ska man undvika kraftigt klöverbete och kraftfoder. Ett bra grovfoder/hösilage med örter i, lyckas man få fatt det är det ju underbart!

Att tänka på när man använder kortison: Huden kan bli ljuskänslig. Och man ska helst undvika täckförband, så sommartid kan det bli problem (jag säger "kan", långt ifrån alla får problem med ljuskänslighet)

Jag behandlar mina egna eksem med kortison (visserligen bra mycket starkare än hydrokortison) och får inte vistas i sol de närmsta timmarna efter det. Kan bli riktigt otäcka brännskadeliknande utslag. Aj aj aj, säger jag bara.

Är det någon annan som har en häst vars eksem främst tar sig i uttryck på huvudet? Täcke verkar lindra besvär på kropp, man och svans men främst är det huvudet hon kliar sönder sig. Öronen är näst intill kala och hon har stora fläckar på resten av huvudet också, jag bara väntar på att det ska bli sår av det. :( Flughuvor fungerar inte, hon kliar av sig/sönder dem på ett kick. Är det tvättning och/eller smörjning som gäller då? Med vad i så fall?

Är det någon annan som har en häst vars eksem främst tar sig i uttryck på huvudet? Täcke verkar lindra besvär på kropp, man och svans men främst är det huvudet hon kliar sönder sig. Öronen är näst intill kala och hon har stora fläckar på resten av huvudet också, jag bara väntar på att det ska bli sår av det. :( Flughuvor fungerar inte, hon kliar av sig/sönder dem på ett kick. Är det tvättning och/eller smörjning som gäller då? Med vad i så fall?

Man köper ett täcke med tillhörande luva, ser till att fästa luvan under täcket och dra upp halsdelen så att den täcker nacken ordentligt.

Då skyddar du huvudet och nacken, partier som knotten gärna kryper in i. Min gamla eksemhäst kunde se ut som en luggsliten teddybjörn på öronen, men med luvan på ordentligt så fanns inga tecken på klåda eller avskavd päls.

Så här. http://smg.photobucket.com/user/Boj59/media/Blandat001.jpg.html?sort=3&o=1

Viktigt att börja med luva i mkt god tid, väntar man tills det börjat klia är det risk att de bara kliar av sig luvan.
Bra att se till att fästa den ordentligt i täcket + att välja en som inte irriterar hästen genom att tex knöla in sig i ögonen. Det kan de ju också bli irriterade av och vilja ta av luvan.

Tack för svar! Det rör sig om en 2-åring som det var osäkert ifall hon hade eksem eller ej, så därför avvaktade jag en eventuell reaktion innan jag började. Även huvor tillhörande täcken som fästs ordentligt strimlas på mindre än ett dygn. :( Frågan är om jag kan hjälpa henne att lindra just klådan på huvudet på något mer sätt, just för att ge luvan chansen att göra sitt jobb.

Suck.. Får mer och mer problem med mitt sto. Vet inte alls vad jag ska göra :( Tips?
Hon har täcke och luva med öron. Men så här ser hon ut i ansiktet och öron, svansen är inte allt för rolig heller.. Bilderna gör inte verkligheten rättvisa, hon är väldigt svullen och har så gott som ingen päls kvar.. Smörjer med en allergitestad solkräm, använder Viatop när det spruckit framförallt i svansen och under luggen, hittills mest använt mjukgörande salva (dvs vanlig allergitestad oparfymerad hudkräm) i ansikte och på öron. Tvättar med Vetriderm (klorhexidinschampo+balsam) ungefär varannan vecka, dock inte i ansiktet. Vet inte riktigt vad jag ska använda.. Funderar på hydrokortison, men vet av erfarenhet att kortison kan förvärra problemen i längden.
Det kliar en hel del i ansiktet, ställer jag henne i box skrubbar hon huvudet mot väggarna och när jag rider tar hon alla chanser att klia sig mot frambenen. Stackars häst! Tips någon?
Min andra svarar ju väldigt bra på Horsol, han är dessutom mest känslig för knott och får en helt annan typ av eksem.

Jag funderar på om det kan vara en svampinfektion, inte sommareksem?

IMG_20140523_152005_zpsykj6pbea.jpg

IMG_20140523_151905_zps62stadrx.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 619
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka