Examensarbete om CM

Sv: Examensarbete om CM

det blir lite krangligt i borjan nar man laser in sig pa det - men de fyra "pusselbitarna" hjalper en faktiskt valdigt mycket inom djurtraningen.

Man lar sig nya saker varje dag :D

Positiv bestraffning: Tillföra ett obehag i samband med ett beteende för att få det att upphöra.
ex.

Klippa till hunden med kopplet om den skäller

En bestraffning behöver inte vara fysisk, det behöver bara vara något som individen upplever som så obehagligt att det avskräcker från att upprepa handlingen som bestraffas. Till min yngsta BC räcker det att säga "Nejmen Fritte" med besviken röst, det är en stark bestraffning i hans fall.

Typ alltså säger åt den varvande hunden med lite grinig röst att den ska gå och lägga sig för att sedan berömma när den gör det jag vill.

Min fetning och kursivering

Det fetade är inte en bestraffning, det är negativ förstärkning. Du lägger på ett obehag (din arga röst) för att få fram ett beteende (ligg). Din arga röst upphör när hunden lagt sig - obehaget försvinner vid rätt beteende.

Att du sen röstbelönar(kursiverat) är positiv förstärkning - något trevligt som händer efter det att hunden har utfört beteendet.

Fyra viktiga termer, två för att öka frekvensen på beteendet (förstärkning) och två för att minska frekvensen/ta bort beteendet (bestraffning).

Termerna positiv och negativ är i sammanhanget inte värdeladdade, utan handlar om huruvida man tillför eller tar bort något.

Positiv bestraffning: Att tillföra ett obehag i samband med beteendet för att få det att upphöra. Det vi i vanliga fall tänker på som en korrigering.

Negativ bestraffning: Att ta bort något önskvärt som konsekvens av beteendet. Barnen får inte titta på TV när de har tjuvrökt.

Positiv förstärkning: Att tillföra något önskat i samband med beteendet. Vi ger hunden en korvbit när den sitter på kommando.

Negativ förstärkning: Ett obehag som försvinner när rätt beteende utförs. Vi drar i tygeln tills hästen svänger.

Tack, det förtydligade det jag läste på sidan.

Men ja jag måste nog säga att jag ändå inte kan vara emot positiv bestraffning om det sker under det som jag (i min värld) anser rimligt.

Det jag kan säga direkt är väl att det inte ska ske av ilska eller ske handgripligen i den benämningen att man skadar någon (människa eller djur) men jag ser inget fel på att använda LÄTTA tryck signaler för att få djuret att förstå det jag vill.

Sedan kommer det ju enskilda situvationen typ är det okej att använda spö som pekpinne (inte slå utan för tryck) och då handlar det för mig om huruvida hästen är rädd för spöt eller inte är hästen spörädd anser jag inte att det är okej att använda spö ens som pekpinne.

Antar att jag får stå för att jag har dubbelmoral i denna fråga.

Fast att använda tryck för att få fram ett beteende är inte bestraffning, det är negativ förstärkning.

Min fetning och kursivering

Det fetade är inte en bestraffning, det är negativ förstärkning. Du lägger på ett obehag (din arga röst) för att få fram ett beteende (ligg). Din arga röst upphör när hunden lagt sig - obehaget försvinner vid rätt beteende.

Att du sen röstbelönar(kursiverat) är positiv förstärkning - något trevligt som händer efter det att hunden har utfört beteendet.

Fast om man läser definitionen av bestraffning så är det en bestraffning att använda den arga rösten sedan kan det ju ändå situvationen i sin helhet vara negativ förstärkning förstår du hur jag menar?

Fast att använda tryck för att få fram ett beteende är inte bestraffning, det är negativ förstärkning.

jag kan forsoka forklara varfor jag tycker illa om NH i ett pm, men basicly sa bygger mitt ogillande for det att det ar baserat pa tillagt tryck tills onskad reaktion - positiv bestraffning.

Det var liksom där diskussionen började men just dessa tårtbitar får nog ni som förstå det helt diskutera

Bestraffning är något som används för att få beteenden att upphöra. På sätt och vis kan ett argt liggkommando vara en bestraffning för att hunden då tvingas upphöra med det den gör.

Om hunden väldigt gärna vill framåt, så är ett liggkommando en typ av bestraffning - oavsett tonfall! Så fort du lägger in ett hot i ett kommando - tex en arg röst, så blir det en negativ förstärkare.

Bestraffning = beteendet kommer minska/upphöra
Förstärkning = beteendet kommer upprepas/öka
Positiv = något tillförs
Negativ = något tas bort

De här verktygen kan du använda (men alla kanske inte bör användas...) men effekten är ju helt och hållet beroende av hur hunden får för känsla. Så man kan egentligen inte säga att man använder den ena eller andra sättet för att man gör på ett visst sätt (t ex är det inte en positiv förstärkning att ge en korvbit till en hund om denne tycker att korv är jätteäckligt, eller rent av obehagligt) utan man måste försöka läsa av sin hund så gott man kan. Om hunden mer frekvent lägger sig i korgen, samtidigt som den ser lite tryckt ut, när du med arg röst talar om att den ska göra så, så har du utövat negativ förstärkning. Om hunden inte ökar på beteendet, utan bara ser tryckt ut, så har du utökat positiv bestraffning.

Man kan också se så att du ger ditt arga kommando varje gång hunden gör något som du tycker är dåligt. Skället blir då en positiv bestraffning som minskar hundens gnagande på skor (t ex) och en negativ förstärkare som ökar på beteendet att lägga sig i korgen när matte låter arg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 832
Senast: Sebastian
·
Gnägg ...Hur stora är de i övrigt? Och vilken ras är de? :) Bara lite nyfiken då jag ofta tycker mig se tämligen stora hästar, men sällan höra...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 414
Senast: JGD
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 567
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 893
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka