Sv: Examensarbete om CM
tbh sa vet jag inte vad jag ar mest allergisk mot, NH eller CM.
*ryser*
Nu är vi väldigt offtopic men varför emot NH? alltså bara nyfiken, tror aldrig jag hört någon som varit emot det.
När det gäller rang så tror jag att jag ser i alla flockar oavsett hund eller häst vem som är högst i rang dock innebär det inte (som man får en känsla att CM menar) att någon bestämmer vad alla andra får och inte får göra i tid och otid.
I min lilla hundflock här (två jämtar) så är det heltklart tiken som bestämmer men hon skulle aldrig ta ett ben från den andra eller liknande, dem delar på allt, kan äta ur samma skål utan problem och hon är gärna undergiven och låter hannen sitta/stå eller ligga på eller runt henne men rätt som det är händer något, hon vill inte leka längre eller hon villa ha husse för sig själv eller att hannen heltänkelt utnyttjar hennes goda vilja lite väl mycket så, men då syns det direkt vem det är som bestämmer.
I mina föräldrars flock (tre Schäfrar) var det utan tvekan min tik som bestämde. De andra muckar och små grälar då och då men ingen av dem skulle någonsin vågat gräla med henne. Om de andra hundarna (en tik och en hanne där lekandet många gånger går över styr) bråkade kunde min tik bara gå mellan dem och lugnet lade sig omedelbart.
Men inte heller hon for och bossade runt med någon. vet aldrig att hon sa ifrån när dem ville gosa eller dela hennes mat (gudarna ska veta att om katten ville ha hennes mat så satte hon sig snällt och tittade på tills katten ätit hennes mat färdigt)
Ändå gången jag någonsin sa till henne att inte låta styckt var väl några gånger när jag och hon satt i soffan och hon inte ville att de andra hundarna skulle vara med men det är nog abslout ändå gången annars kunde dem andra göra nästan vad dem ville med henne och hon sa aldrig ifrån i onödan.
I hästarnas flockar har jag sett allt ifrån nordsvenskar till schettisar som helt klart ha haft den högsta rösten men det man ser är ju ofta att det är de hästar som grälar mest som som är bossigast som får minst respekt och de som är lugna, säkra och trygga är den som egentligen bestämmer.
Det tar jag helt klart som att om vi (oavsett hund eller häst) bråkar på dem ofta och inte visar dem på ett rätt sätt (sedan kan vi ju diskutera vad rätt sätt är också
) vad det är vi vill att dem ska göra utan istället blir uppröra och frustrerade eller skäller så kommer inget djur se oss som en viktig del i sitt liv oavsett om man vill se sig som flockens ledare eller bara en medlem av familjen.