Exakthet vid UL?

Sv: Exakthet vid UL?

Nej du har mitt fulla stöd och lite till. Antigen är man i vecka 12 eller 13 inte vecka 12 och 13. "Skakar förtvivlat på huvudet och suckar samtidigt".

Mvh

Tora

Jag var just hos barnmorskan och passade på att fråga för att få besked, en gång för alla. :)

Hennes svar var att den korrekta benämningen - alltså den de själva använder - är att i v.36+1 (som jag är i nu) är man alltså i v.36 och inget annat. Möjligen att man kan säga att man är i 37:e veckan, men det är ingen term de använder här i alla fall.

Hon sa också att "ni" (d.v.s. vi mammor) säger v.37 när det egentligen är v.36, kanske för det känns roligare att vara en vecka längre fram.

Inte för att det nödvändigtvis gjorde saken lättare... :D

Hur pass exakt kan man faställa hur långt graviditeten har gått vid ett ultraljud? Kan man faställa tex att du är i vecka 17+4? Eller är det mer du är någonstans mellan 15 och 17?

Då min graviditet inte var planerad så har jag inte haft någon anledning överhuvudtaget att hålla koll på mensen. Bara att den kommer någon gång då och då (har haft p-piller). När det var väldigt länge sedan den var så blev jag ju lite misstänksam. Men jag har absolut ingen koll på hur länge sedan det var.

Mvh

Tora

Jag tycker att det verkar osannolikt att de ska kunna säga någonstans under graviditeten exakt när fostret avlades.
Det verkar så ololgiskt bara att alla foster växer exakt lika mycket men sedan kan variera så mycket på slutet.
Jag misstänker att de där +-2 veckor för BF, har att göra med att man faktiskt inte kan vara riktigt säker på exakt när det blev till.
Fast jag kan ju ha tokfel :D

jag vet ju vilken dag min dotter blev till :angel: och vi räknade då ut 16e april. Var på VUL i v 7 och då flyttade han bak oss till den 14e. På runtinUL sa de 15e april :D. Men ut kom hon den 2a!!
Iallafall, så vårt räknande och båda ul sa ju samma dag sånär som på 2 dagar.

Jag var just hos barnmorskan och passade på att fråga för att få besked, en gång för alla. :)

Hennes svar var att den korrekta benämningen - alltså den de själva använder - är att i v.36+1 (som jag är i nu) är man alltså i v.36 och inget annat. Möjligen att man kan säga att man är i 37:e veckan, men det är ingen term de använder här i alla fall.

Hon sa också att "ni" (d.v.s. vi mammor) säger v.37 när det egentligen är v.36, kanske för det känns roligare att vara en vecka längre fram.

Fast min barnmorska på ultraljudet kallade vecka 17+3 (som jag var i då) för att jag var i vecka 18! Så "de" är väl inte riktigt konsekventa de heller :D

Fast min barnmorska på ultraljudet kallade vecka 17+3 (som jag var i då) för att jag var i vecka 18! Så "de" är väl inte riktigt konsekventa de heller :D

Samma här, UL-morskan sa ju också att jag skulle gå in i vecka 14 dagen efter (i papperna står 12+6) för jag hade inte riktigt kommit in i hur det funkar så jag frågade vad det innebär. "Är det vecka 14 imorgon alltså, inte vecka 13?" Vilket ju verkade mer logiskt när det skulle bli 13+0. Gud så rörigt.

Precis så säger min BM oxå! Dom räknar hela veckor och sen har dagarna ingen betydelse.. Är ju faktis enklast att räkna BARA hela veckor.
Så nästa vecka när jag ska till BM är jag i v.34 enligt henne, men enligt mig, 34+3..

i vecka 18 brukar man ju göra stora-UL mitt UL gav beräknad födelse 14/12 och enl min uträkning efter sista mens gav 15/12 så det gav ju rätt lika utslag. (Dock kom hon ju först den 1/1 :angel: )
Jag vet dock en tjej som fick beräknad födelse på UL en månad efter vad hon räknat ut enl senaste mens. Det har alltså inneburit att hon testade plus innan bebisen blev till :angel: inte så troligt! :rofl:

Ja det låter mest logiskt. Skall hålla mig till det. Enklast så. Pust! Nu har vi rätt ut det :D. Ve den som försöker förbrylla mig igen........:mad: :D

Mvh

Tora

Om jag är i v 16+3 så är jag i sjuttonde veckan. Men bara 16 fullgångna! Så sa min BM också, och jag tyckte det var ett ganska tydligt sätt :D. Alltså säger jag v 17 om v 16+nånting.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 948
Senast: Sol
·
Övr. Barn Ja, som trådrubriken lyder... Jag börjar bli fundersam över om det är något fel, eller om det är att anse som helt normalt. Bakgrund...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama