Exakthet vid UL?

Tora

Trådstartare
Hur pass exakt kan man faställa hur långt graviditeten har gått vid ett ultraljud? Kan man faställa tex att du är i vecka 17+4? Eller är det mer du är någonstans mellan 15 och 17?

Då min graviditet inte var planerad så har jag inte haft någon anledning överhuvudtaget att hålla koll på mensen. Bara att den kommer någon gång då och då (har haft p-piller). När det var väldigt länge sedan den var så blev jag ju lite misstänksam. Men jag har absolut ingen koll på hur länge sedan det var.

Mvh

Tora

Sv: Exakthet vid UL?

Det beror lite på hur långt gången graviditeten är.

Ju mindre foster desto svårare att bedöma, innan v. 8-9 kan det vara svårt att säga exakt, men jag tror att runt v. 10-12 så är chansen rätt stor att pricka in rätt vecka.

Dessutom tror jag man kan få göra fler undersökningar om det är svårt att se på den första.

Jag "borde" vara någonstans mellan vecka 17-20. Men det kan lika gärna vara några 3-4 veckor hit eller dit. Skall på UL om två veckor (min semester börjar då, har lite svårt att komma iväg från jobbet just nu). Så i så fall så borde det vara möjligt att faställa vilken vecka jag är i med bra säkerhet?

Mvh

Tora

Ultraljudet är skitkul, skulle gärna göra fler!
Det görs bäst före vecka 20 eftersom efter denna vecka kommer bebisarna att växa olika fort.

Jag hade noll koll på vilken vecka jag var i, enligt mensen var jag i vecka 18 när jag skulle göra mitt första UL men både jag och min ordinarie barnmorska förstod att så inte skulle vara fallet. Pga när jag testade negativ resp. positivt. Hur som helst blev jag kallad i alla fall, sa också till UL-morskan att vi hade noll koll. Hon mätte fostret och kom fram till att jag var 12+6 alltså skulle gå in i vecka 14 dagen efter. Nytt datum sattes för senare ultraljud eftersom de ville se organen bättre. Den här gången kunde även lårbenet mätas (bara skallen mättes vid första) och vi flyttades bara 2 dagar och var då nånstans i vecka 19 (minns ej exakt nu). Så det har stämt bra!

Senast ändrad:

Ja, de chanserna tror jag är riktigt goda :)

Det jag vet kan vara svårt är när man är "nygravid", då kan man få skjuta på ett UL tills fostret växt mer, men de tidiga UL-undersökningarna kanske i första hand är till för att fastställa en eventuell graviditet.

Ultraljudet är skitkul, skulle gärna göra fler!
Det görs bäst före vecka 20 eftersom efter denna vecka kommer bebisarna att växa olika fort.

Jag hade noll koll på vilken vecka jag var i, enligt mensen var jag i vecka 18 när jag skulle göra mitt första UL men både jag och min ordinarie barnmorska förstod att så inte skulle vara fallet. Pga när jag testade negativ resp. positivt. Hur som helst blev jag kallad i alla fall, sa också till UL-morskan att vi hade noll koll. Hon mätte fostret och kom fram till att jag var 12+6 alltså skulle gå in i vecka 14 dagen efter. Nytt datum sattes för senare ultraljud eftersom de ville se organen bättre. Den här gången kunde även lårbenet mätas (bara skallen mättes vid första) och vi flyttades bara 2 dagar och var då nånstans i vecka 19 (minns ej exakt nu). Så det har stämt bra!

Jag antar att du skulle gå in i vecka 13 och inte 14? Om inte så blir jag totalt förvirrad igen. Har precis förstått hur man räknar (trodde jag) så du får inte göra mig förvirrad igen :D.

Mvh

Tora

Ja, de chanserna tror jag är riktigt goda :)

Det jag vet kan vara svårt är när man är "nygravid", då kan man få skjuta på ett UL tills fostret växt mer, men de tidiga UL-undersökningarna kanske i första hand är till för att fastställa en eventuell graviditet.

Okej det låter ju logiskt.

Mvh

Tora

Jag antar att du skulle gå in i vecka 13 och inte 14? Om inte så blir jag totalt förvirrad igen. Har precis förstått hur man räknar (trodde jag) så du får inte göra mig förvirrad igen :D.

Mvh

Tora

:D
12+6 är sista dagen på vecka 13. Man säger ju att man är i vecka 13 när man har gått 12 fulla veckor, alltså befinner sig i vecka 13. 12+6 är 12 fulla veckor och 6 dagar in på vecka 13. Dagen efter hade jag varit i 13+0 och då säger man att man gått in i vecka 14. Besvärligt!

Jag tror jag fattar din förklaring. Men jag gillar det inte :mad: :D. Det ställer ju till problem. Ibörjan hade jag svårt för detta med veckor överhuvudtaget. Det är ju så mycket lättare med månad 2 eller månad 6.

Så om jag tex är vecka 17 + 3 så är jag i vecka 18 igentligen?

Mvh

Tora

Jag tror jag fattar din förklaring. Men jag gillar det inte :mad: :D. Det ställer ju till problem. Ibörjan hade jag svårt för detta med veckor överhuvudtaget. Det är ju så mycket lättare med månad 2 eller månad 6.

Mvh

Tora

Ja precis, då är du i vecka 18. För att inte krångla till saker ska man ju försöka hålla sig till hela veckor när man tex lägger ut magbilder eller pratar om hur långt gången man är. Men man måste ju själv ha detta i huvet, så man vet vilken dag man går in i en ny vecka.

Mvh Ishtar (i vecka 26 fast går in i vecka 27 imorrn, oj vad det går snabbt! Alltså 25+6 idag ;) )

Jag håller inte med Ishtar där ;), men det är mer en fråga om formuleringen, inte om veckoräknandet.

Du är inte v.18 utan 18:e veckan.

Tänk så här:

Första veckan av graviditeten är du ju gravid i v.0 (d.v.s. det har inte gått en vecka än) - men det är den 1:a veckan av din graviditet. Så t.ex. när du är i v.5+3 är du i den 6:e veckan (v0 + v1 + v2 + v3 + v4 + v5 +3dgr = 6 hela veckor = 6:e veckan)

Man kan jämföra med hur man beskriver århundraden, år 0-99 är det första århundradet. Det blir tydligast i engelskans "first century" - de säger ju inte som vi 1900-talet utan "20th century" och nu är vi i "21st century" medan vi säger 2000-talet.

Jag håller inte med Ishtar där ;), men det är mer en fråga om formuleringen, inte om veckoräknandet.

Du är inte v.18 utan 18:e veckan.

Tänk så här:

Första veckan av graviditeten är du ju gravid i v.0 (d.v.s. det har inte gått en vecka än) - men det är den 1:a veckan av din graviditet. Så t.ex. när du är i v.5+3 är du i den 6:e veckan (v0 + v1 + v2 + v3 + v4 + v5 +3dgr = 6 hela veckor = 6:e veckan)

Man kan jämföra med hur man beskriver århundraden, år 0-99 är det första århundradet. Det blir tydligast i engelskans "first century" - de säger ju inte som vi 1900-talet utan "20th century" och nu är vi i "21st century" medan vi säger 2000-talet.

Jag specificerade också att man är X antal dagar in på vecka XX. Men i tal säger man ju "jag är i vecka 26", inte "jag är i 26:e veckan".

Jag specificerade också att man är X antal dagar in på vecka XX. Men i tal säger man ju "jag är i vecka 26", inte "jag är i 26:e veckan".

Det har du nog rätt i... Det är nog det där sista som ställer till det, man uttrycker sig helt enkelt slarvigt när man säger "jag är i vecka 26" istället för "26:e veckan". Själv ligger jag i så fall en vecka efter alla andra, för jag säger att jag är i v 36, när folk i gemen nog säger v 37... T.o.m. Familjeliv är förvirrande inser jag nu:

Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 1 full dag(v36+1).

står det på min profil där.

Språkpolisen och vännen av ordning och reda inom mig menar dock envist att man kan inte gärna vara i v 36 och 37 samtidigt utan man är i så fall i v 36 eller 37:e veckan. Fast jag inser nu att jag antagligen stretar i motvind... *s*

Neeej, nej, nej så får ni inte göra............fyyyyy på er.

Nu blir jag förvirrad igen. Suck.

Jag tror jag ger upp och går tillbaka till att ange det i månader istället. Fördelen med det är att man inte behöver räkna om från veckor till månader. För mig i alla fall så ger det mer att veta om det är månad 4 än om det är vecka 16 (eller vilken vecka det nu än är).

:rofl:

Mvh

Tora

Månader har jag väldigt dålig koll på, men där har du ju exakt samma problematik. När man säger att man är i 5:e månaden har du ju gått 4 fulla månader och är inne på din femte. Så då måste du ju ändå veta hur många fulla veckor du har gått! :D:D:D

Språkpolisen och vännen av ordning och reda inom mig menar dock envist att man kan inte gärna vara i v 36 och 37 samtidigt utan man är i så fall i v 36 eller 37:e veckan. Fast jag inser nu att jag antagligen stretar i motvind... *s*

Nej du har mitt fulla stöd och lite till. Antigen är man i vecka 12 eller 13 inte vecka 12 och 13. "Skakar förtvivlat på huvudet och suckar samtidigt".

Mvh

Tora

Månader har jag väldigt dålig koll på, men där har du ju exakt samma problematik. När man säger att man är i 5:e månaden har du ju gått 4 fulla månader och är inne på din femte. Så då måste du ju ändå veta hur många fulla veckor du har gått! :D:D:D

Fast där är det ju enkelt. Inga som helst problem. :D

Säger man att man är i 5:e månaden så är man inte i 4+2 eller något sådant utan det är bara kort och gott 5:e månaden.

Mvh

Tora

Jag tror att runt v 17 bör alla bebisar vara samma storlek, annars blir de oroliga. Här i alla fall gör man ett ul då just för att se om de finns några avvikelser. Så om du tror att du är runt v 17 bör du göra ett ul nu innan bebisen börjar växa i sin egen takt.

Det där med räkenskaperna är svårt, om folk frågade mej sa jag alltid "jag är 16 v gången" eller vad det nu var. Det spelar ju egentligen inte så jättestor roll för andra, men själv visste jag exakt vilken dag jag var på hela tiden haha. Hade inget bättre för mej. :D

Äsch inte behöver du räkna dagar hit och dit;)
Ända gången dagar har betydelse är om bebisen föds förtidigt, då kan det ju vara bra att veta om det är 5 hela veckor eller 5 veckor och fyra dagar som i mitt fall.

Min dotter föddes i v. 33+4, men jag säger att hon föddes 6 veckor för tidigt för det har ju ingen betydelse nu längre fast det hade betydelse när hon föddes.

Hur många är det som säger att de är 26 år 4 månader och tre dagar?:D

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 948
Senast: Sol
·
Övr. Barn Ja, som trådrubriken lyder... Jag börjar bli fundersam över om det är något fel, eller om det är att anse som helt normalt. Bakgrund...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama