Exakta kostanader vid betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quadrophenia
  • Startdatum Startdatum
Q

Quadrophenia

Hej!

Som jag har skrivit i en tidigare tråd så funderar jag på att betäcka mitt sto.
Eftersom det är första gången så vill jag gärna ha hjälp med vilka kostnader jag har att tänka på.

Vad tar de betalt för på betäcknings stationen?
Vad innebär språngavgiften?
Hur ofta ska de UL:as?
Den kostnad som tas ut vid levande föl betalas inte förrän fölet är fött antar jag? Och om det inte blir ngt föl så behöver man inte betala eller?
Vilka kostnader tillkommer när fölet väl är fött?

Ni som är vana uppfödare, dela gärna med er av era erfarenheter och vad jag ska tänka på, gärna in i minsta detalj.

Tack på förhand/
Q

Sv: Exakta kostanader vid betäckning

Det beror på vilken betäcknings/seminstation du använder. Det är en fri marknad och stationerna kan sätta sina egna priser.
Språngavgift är det du betalar vid betäckning/seminering oavsett om stoet blir dräktig eller inte. Många hingstar har dräktighetsavgift istället, och den betalar du bara om stoet blivit dräktigt vid koll på dygn 16-18.
Man UL:ar först på dygn 16-18 för att se om stoet tagit sig. På min station ingick UL dygn 27 i stationsavgiften. Sedan kollade jag mitt sto på dygn 45 för då kunde jag teckna fosterförsäkring. Ska man betala dräktighetsavgift vid 90-dygns dräktighet får man kolla då igen.
Fölavgiften betalar man inte om inte ett levande föl fötts.

Som Görel säger så varierar prissättningen något men generellt är det samma saker som ska betalas i alla fall även om priserna varierar något. Dvs. stations och veterinäravgift, ev. behandlingar på stationen såsom bakt.prover, PG-sprutor, sköljningar etc) ev. uppstallning på stationen, språng eller dräktighetsavgift, emballage, transport och samlingsavgift, SH-avgift och 90-dygns alt. levande föl-avgift.

Sedan tillkommer ev. foster och föl försäkring, abortvirusvaccin, extra stelkramp innan fölning, extra foder för stoet osv förutom registreringskostnader, ID-kontroll + ev. Breedersavgift.

Detta gäller då halvblod som semineras med TAI, har man AI (dvs semineras på stationen där hingsten står) så tillkommer ju ingen transportkostnad (som dock är ganska liten om det är en svenskstationerad hingst) och ibland har de även lägre stationsavgift för dessa ston, och ska man ha FAI (fryst) så blir det lite andra kostnader.

Stationen jag använder har en kalkyl man kan använda för att beräkna kostnaderna för fölet, dock finns inte registreringskostnader etc etc med utan bara de största:
kalkyl

Jag räknar på att årets dräktighet, producerad med TAI med "medeldyr" hingst på ovanstående station, helt utan strul hittills *peppar peppar* (dräktig på första semineringen, dvs endast ett skick och enbart 3 dagar uppstallning) kommer kosta ca 23 000:- tills den är född UTAN att ha räknat med några extra omkostnader för stoet såsom foder etc etc.

Blir det sedan komplikationer med sto eller föl efter/i samband med fölningen tillkommer ju sånt också...

Mycket pengar blir det :p

Språngavgift - avgiften för att du får utnyttja hingstens tjänster.
Stationsavgift - avgiften för att du får utnyttja hingststationens tjänster.
Fölavgift/dräktighetsavgift - merparten av avgiften som betalas antingen när stoet är konstaterat dräktig på ett visst antal dagar (90 på vår station) eller vid levande föl. U

Glöm inte att uppstallning kan bli aktuellt - vid seminering kollas stoets brunststatus. storleken på folliklar för att faställa semineringsdagen, och sedan semineras hon varannan dag fram tills ägglossning har skett. Är det långt att åka kanske du vill att hon ska stå kvar tills dräktighet har konstaterats på dag 17, annars är det ju dags att börja om i nästa brunst.

På min station har dräktighetskontrollerna ingått i avgiften och inte kostat något extra. Mitt sto kontrollerades på dag 17, 42 och 90.

Kolla om moms är medräknat, annars får du lägga på det.

Allt som allt har jag betalat 13500 hittills inkl moms för allt relaterat till betäckningen av mitt sto. Nu hoppas vi på levande fölunge i slutet av maj.

Tillkommer kostnader för abortvirusvaccinering, ev kosttillskott du vill ge och eventuella extra veterinärkontroller som behövs eller som du vill göra för sinnesfridens skull.

mvh
Lejonelle

Tack för era svar :)
Så om jag förstår det rätt så kommer inte alla utgifter på en gång. Utan man får en räkning på språngavgiften och en räkning på stationsavgiften och en räkning när det väl har blivit ett föl osv.

Så även om det är mycket pengar så behöver jag inte lägga ut allt på en gång eller?
Det finns en station som ligger väldigt nära där jag bor, så om jag vill kan jag alltså lika väl köra mitt sto fram och tillbaks om jag så önskar?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Hästmänniskan För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 398
Avel Jag har aldrig tagit egna föl men nu börjar det kanske bli realitet och jag funderar på vad jag kan ha glömt att tänka på. Vilket säkert...
Svar
5
· Visningar
1 512
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur