Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Någon som förstår:bow:

Detta kan låtas hemskt men när jag får vara sitta o rida i ridhuset utan barnvagn så njuter jag!

Att få 3 timmar utan bebis är helt underbart för mig!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

3 timmar är väl ingenting och barnen är väl inte vakna särskilt länge på kvällarna.

Nja, det där stämmer inte riktigt. 3 timmar är en OCEAN av ego-tid.... sedan är kvällarna nog det allra tuffaste med små barn (nu pratar jag inte om helt nykläckta som sover sig genom tillvaron utan ngt äldre) där tillgången på bröst kan vara helt nödvändig.
Sedan ska självklart både pappa och mamma ge varandra egotid men det finns också en fas där plötsligt intressen utöver barnet blir väldigt mycket mindre intressant- för att man vill uppleva stunderna med barnet här och nu.
Jag har varit stenhård med att behålla mina intressen men märker själv att jag i vissa avseenden falnat. När något riktigt stort kommer in i ens liv så tar det också viss plats!:love:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Nja, det där stämmer inte riktigt. 3 timmar är en OCEAN av ego-tid....

Jag förstår det, jag menar att 3 timmar är ganska lite jämfört med de andra 21 timmarna då mamman är närvarande.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

*lånar knapp*
3 timmar är inte så mycket tid när mamman är föräldraledig men sedan när man börjar jobba, då är 3h/dag väldigt mycket ego-tid tycker jag.

Jag tycker det har fungerat ganska bra med häst och bebis, det var kämpigt i början då vår lille hade magknip, men det är mycket svårare att få ihop det nu när man jobbar 8-17.00 varje dag, barnet är två år nu. Det går men det är knappt, hästen hänger på en skör tråd just nu, jag vill inte missa för mycket tid med mitt barn känner jag. Velar över om vi ska ha ett till barn eller inte också, då känns det omöjligt att ha hästen kvar nästan.

Är imponerad av er som får ihop det med häst och barn. För min del tror jag det hade vart lättare om jag haft ett annat jobb, ej dagtid och kanske mer hjälp med hästen.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Det kanske är så att Idasmamma står för det mesta av markarbetet under dagarna i stället? :smirk:
Jag tycker det är helt otroligt att mammor förväntas ge upp sina intressen bara för att de får barn. 3 timmar är väl ingenting och barnen är väl inte vakna särskilt länge på kvällarna.

Vänd på steken. Ponera att det är pappan som är hemma och föräldraledig.
Du går på jobb från 8-17, lägg till restid, säg 7.30-17.30. Du hinner inte mer än innanför dörren och maken formligen lämpar över barnet på dig då maken vill gå på muggen ifred för första gången på hela dagen.
HAr du tur har maken fixat middag när du kommer hem. Annat fall blir det till att fortsätta vara med barnet alt laga middag.
När middan är över drar maken iväg och spelar fotboll 3 timmar. Själv skall du sysselsätta barnet och göra alla kvällsrutiner. Egen tid är bara att glömma.

Har du ett "snällt" barn somnar det förhoppningsvis tidigt. Har du något i stil med mina ungar så sover dom först 22.30... typ lagom när pappan kommer hem..

Sedan skall ni dela vaknätter. Har du otur är det din vaknatt, har du mera otur är det mycket att göra på jobbet dessutom.

Så jo, 3 timmar är (som någon sade) en ocean av egentid och mycket generöst av partnern. Oavsett det är mannen eller kvinnan som är hemma och möjliggör det.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Vänd på steken. Ponera att det är pappan som är hemma och föräldraledig.
Du går på jobb från 8-17, lägg till restid, säg 7.30-17.30. Du hinner inte mer än innanför dörren och maken formligen lämpar över barnet på dig då maken vill gå på muggen ifred för första gången på hela dagen.

De flesta mammor jag känner VILL umgås med sina barn när de kommer hem. Dessutom tycks det på Idasmamma som att hon faktiskt tar emot utbildningshästar och därvidalag både jobbar och är mammaledig på en gång. En bedrift som inte många fixar!

Men jag förstår inte din invändning. Varför ska mammor alltid skuldbeläggas, även när de har ordnat sitt liv så det fungerar för alla inblandade? Du vet ju inget om faderns syn på det hela, men utgår ifrån att han inte gillar läget. Det finns faktiskt fäder som vill umgås med sina barn!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Hoppar in i debatten:)
Jo, det är klart att fäder vill umgås med sina barn, det tar jag för givet att de vill!!
Men som i mitt fall, när jag jobbar 8-17.00, sen hämta dagis och sedan hem och göra mat. JAG vill ju träffa mitt barn, och även få lite tid ihop med hela familjen. Så länge jag var föräldraledig gick det galant, då var jag med bebisen hela dagen och sedan tog pappan över och jag drog till stallet i tre timmar, inga problem alls och pappan hade inget emot att vara med sitt barn såklart.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Så, nu somnade sonen!

Alltså jag skuldbelägger inte mamman för att hon vill ha 3 timmars egentid på kvällen.
Verkligen inte. Huvudsaken är att båda är nöjda med arrangemanget.

Dock skulle jag aldrig acceptera att MIN MAN har 3 timmars egentid varje kväll. Får inte han det så är det lite svårt att hävda att jag skall ha det...
Dessutom har ju dygnet bara 24 timmar där det skall sovas, ätas och jobbas. Och sen vill jag ju faktist umgås med min familj oxå..

Så har man 3 timmars egentid varje kväll så tycker jag att det är generöst av partnern, oavsett vem som "bjuder" på det.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Så, nu somnade sonen!
Dock skulle jag aldrig acceptera att MIN MAN har 3 timmars egentid varje kväll. Får inte han det så är det lite svårt att hävda att jag skall ha det...
Dessutom har ju dygnet bara 24 timmar där det skall sovas, ätas och jobbas. Och sen vill jag ju faktist umgås med min familj oxå..

Jo, så kan man absolut resonera. Jag tror för min del att det är stora individuella skillnader mellan hur mycket egentid man behöver och vill ha. därför är det nog svårt att diskutera i rättvisetermer i praktiken. Det är bara mer vanligt att det är männen som söker egentiden (hellre jobbar än passar barn), men jag vet exempel på fäder som verkligen älskade "sina" timmar med barnen på egen hand. En av dessa hade dessutom ett gravt autistiskt barn där mamman helt tog avstånd och inte orkade med ansvaret.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jamen visst är det så att det blir svårt om båda parter ska ha ett intresse som tar lika mycket tid som hästar!

I mitt fall så säger ofta folk till mig när jag säger att jag måste skynda mig hem från stallet, jamen, karln är väl hemma!? Ja, det är han, men JAG vill vara hemma med mitt barn jag också! De menar att det måste väl kännas bra att barnet är hemma med pappan, det är klart att det gör det men med jobb och häst så är all tid med familjen värdefull.

Jag tycker det är jätteintressant att höra hur alla andra får ihop livspusslet!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Visst är det så att männen vanligen är de som söker egentiden. Helt klart.
Det är mindre vanligt att kvinnan har egentid.

Det borde vara mera rättvist, men kanske kvinnan vill vara hemma med barnet, eller helt enkelt fastnat i könsfällan. Vad vet jag.

DEt viktigaste är ändå att man är överens och att båda är nöjda med arrangemanget, oavsett hur det ser ut.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Mitt livspussel är ganska enkelt just nu.

Jag går upp och börjar jobba direkt när jag vaknar. Det kan bli 6-7-8-tiden. Pappan och tonåringen drar iväg till jobb och skola. Lillgrabben vaknar vanligen lite efter 8. Jag lämnar till dagis före 9.

Jobbar litet till med frukostmackan i handen. Tar ett 2-timmars avbräck på dagen där jag rider och grejsar med hästarna medans det är ljust.

In, käkar värmda rester från gårkvällen samtidigt som jag jobbar.
På eftermiddan lägger jag någon kvart på att förbereda middan som får puttra för sig själv på spisen tills middagsdax.

Tonåringen kommer hem med skolbussen. Jag eller maken hämtar på dagis. Tonåringen fixar vanligen potatis/ ris eller likande till det jag förberett och dukar middagsbordet under tiden.

Middag, vara med familjen. Maken ges lite utrymme att sitta på datan någon timma.
Har jag mycket jobb så ger maken mig utrymmet att jobba någon timma extra förutom den timma jag brukar göra när ungarna lagt sig.

Detta liv är toppen för ungarna. Det är mysigt att ha mamma hemma tycker tonåringen. Den lilla behöver inte stressas upp till dagis osv.

Detta skulle inte gå om inte jag hade ett jobb med otroligt mycket frihet (under ansvar givetvis). Min chef har inga problem med att jag jobbar litet vilka tider jag vill och jag kan i princip jobba varsomhelst i världen bara jag har Internetuppkoppling.
Jag producerar väldigt mycket när jag jobbar, gör åtminstone 1 1/2 tjänst på min heltid. Jag antar bla att det är en av anledningarna till att jag har så pass mycket frihet.

Så är det just nu. Men vem vet.... Nästa vecka kan man ju bli permitterad eller vad som helst. Man får anpassa sig till hur situationen ser ut här och nu. Livet är inte alltid en räkmacka.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

_Eva_, vilket bra jobb du verkar ha!! Mycket frihet iaf!
Måste underlätta otroligt att kunna jobba hemifrån!

Låter som en väldigt bra lösning för er. Blir liiite avundsjuk av att ha möjligheten att jobba hemifrån, är väldigt styrd av mina arbetstider:(
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Men snälla människa. I en annan tråd så kliver du ju upp kl 04.30 och har massor av tid. Eller har du kanske skrivit fel i inlägg 90?? http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=838148&page=5

Såg nu att du hade skrivit i denna med......

:angel: Värst vad du var uppmärksam.. :D;)

Idasmamma: Det där låter som nån sagt innan som ett väldigt pressat schema..
Du borde ta det lite lugnare. Låter inte nyttigt. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Japp, det där hinner knapt en heltidsanställd med på en dag....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 324
Senast: Vitsippan
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 547
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 400
Senast: hundtant
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 691
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp