Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Trappa ner på ridandet kommer inte bli ngt altenativ eftersom jag har 3 tävlingshästar som ska ridas varje dag, men då rider jag bara på kvällarna ist så kan Johan (min sambo/Idas pappa) ta Ida medans jag rider.

Jag trivs väldigt bra med det:)

Har vanligtvis en hästskötare som hjälper till men hon och hennes pojkvän har åkt på semester 3 månader, så hon kommer inte hem förens till slutet av februari då tävlings säsongen drar igång.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Det går faktiskt bra med att gå med vagnen, även den bråkigaste går det bra med...det är som att dom fattar att det är ngt omtåligt.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Haha, du jag har inget val...hästskötaren har åkt på semster 3 månader...så då blir det ännu mer jobb:angel:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Du är verkligen målinriktad, själv rider man knappt under vintern, blir till våren när tävlingarna sätter igång:o
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Här blir det inte heller mkt gjort.

På vardagarna sätter sambon ut hästarna innan han åker till jobbt(pendlar 6 mil/dag), brukar bli vid 6 tiden ungefär.

Brukar försöka hinna ut & ge hästarna lunch/middagshöet när sonen sover men om man är gnällig har det hänt att jag får lämna honom skrikande för att hästarna ska kunna få ngn mat, vid 12-14 tiden.

Sambon kommer hem vid 17.30 tiden & då får jag avlastning, försöker plocka lite.
Går ut till stallet vid 19 tiden då jag mockar, fyller vatten, hö, gör foder osv , tar in & nattar hästarna vid 20 tiden.

Just nu blir det ingen ridning som ni märker, pga tidsbrist samt att hästarna just nu inte har skor, blir skodda i veckan mest troligt & då tänker jag börja med att motionera varje häst 2 ggr/vecka.
Det räcker om man tränar dem intensivt.För de som missat så har jag islandshästar.

I höstas när jag skulle tävla tränade jag rätt sent på kvällarna, antingen var sonen med pappan men de dagarna jag tränade tidigare lämnade jag honom till kompisens mamma, har så lyxigt att kompisen bor 200 m från våran gård så barnvakten finns nära.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Hola,
Ojoj, du måtte ha en mycket förstående sambo som skulle trivas med att ta hand om barnet 3 timmar varje kväll.
Om det är så att det är din hobby?
Hästarna kanske är ditt levebröd, då är det litet annorlunda.

Håller med om att det går utmärkt att leda häst vid vagnen, är dom bara väluppfostrade så. Ibland är det som att dom fattar att dom skall vara extra försiktiga när mina barn är med.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

OT men varför skulle det vara fel på att pappan är pappa 3 timmar/kväll?:confused:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Det är verkligen inget fel så länge man är överens om det.

Men skulle du tycka att det var roligt att vara hemma med ert barn 3timmar varje kväll för att din gubbe skulle ägna sig åt sina fritidsintressen?
Jag skulle då inte vara nöjd med det om det vore min man.

Ser jag till mig själv så anser jag att tid jag har som fritid (utan barn) vill jag att även min man skall ha möjlighet till.
Dygnet har ju inte så många timmar så vi skulle hinna arbeta heltid, ägna 3 timmar vardera åt fritidsintressen OCH umgås med varandra.
Utan umgåset med varandra försvinner ju lixom poängen med att vara gifta.

Med jobb är det litet skillnad, för familjens överlevnad kan man få lov att jobba skift, jobba övertid eller i en annan stad. Då kan det ibland bli lite mera "ensamtid".

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Den som jobbar kommer ifrån barnskrik & blöjbyten 8 h /dag, det är avkoppling det med för vissa.

Jag tycker det är orättvis fördelning om mamman(tar det exemplet) först ska ta hand om barnet hela dagen medan pappan jobbar, sedan alla nätter & på det dessutom inte ens kunna ha egentid några h på eftermiddagarna.
Det tar på krafterna.

Personligen vill jag inte ens ha ngn tid alls utan min son men jag släpar inte med honom till stallet då han hatar att ligga i vagn & det bara blir skrik ändå, bättre då att pappan tar hand om honom när han kommer hem så man kan fixa sånt då.
Man får prioritera vad som är viktigast, familjen måste få tid men man kan inte låta bli att mata & sköta hästarna bara för att den jobbande föräldern vill ha fritid, då får man göra sig av med hästarna.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Hej!

Johan jobbar själv med hästar och han reser mycket med jobbet, så han är överlycklig om han får ha Ida för sig själv:)

Men hon är bara 2 veckor och stort sätt sover hela tiden så det är lugnt nu, men sen i vår så kommer Johan få ta henne mer och mer.

Inna jag blev gravid jobba jag som beridare, var tvungen att ha ett jobb på sidan av pga av att ha råd med hästarna.
När Ida blir större så kommer jag börja jobba igen, jag är bara 22 år och häst tävlingarna ger inte så mycket pengar så att jag kan leva på det just nu.

Men i framtidenen så ska hästarna vara mitt levebröd.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jo jag är nog en väldrigt målmedveten person, men nu så har hästarna fått vintervila...så nu blir det lite semter 3 - 4 veckor:):angel:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag tycker det är orättvis fördelning om mamman(tar det exemplet) först ska ta hand om barnet hela dagen medan pappan jobbar, sedan alla nätter & på det dessutom inte ens kunna ha egentid några h på eftermiddagarna.
Det tar på krafterna.

Det är ju det jag säger. Man måste dela. Med det menas inte att den som är föräldraledig skall göra allt kring barnet. Jobbar man på jobb på dagen eller är hemma med barn på dagen så får man dela kvällar och nätter.
Även den som är på jobb kan behöva egentid. Inte bara den föräldralediga, oavsett det är mamman eller pappan.

Då kan djuren, som vanligen är ett fritidsintresse få stå åt sidan. Givetvis måste de ses om och skötas men rida kanske inte direkt är prio 1.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Misstänkte nästan att de är, eller är tänkta att bli ditt levebröd. Då blir det lite annorlunda än om de är en ren hobby.

Huvudsaken är att det fungerar för er och att ni är nöjda med arrangemanget.

Det är jobbigt att hålla igång en verksamhet och ha små barn så jag önskar Lycka till.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag har en två veckor bebis hemma, som är med i stallet stort sätt jämt.

Har 8 hästar just nu i eget stall, 3 tävlingshästar, 1 avelsto som är dräktig, 2 unghästar och 2 shettisar.

Går upp vid 04.00, ammar Ida om hon är vaken så somnar hon oftast om och då får hon sova kvar hos pappa.

Kan väl skriva hur en typisk dag ser ut hos mig:

04.30 Hästarna fodras, medans dom äter går jag runt och tar tempen, lindar av, på med hagskydd och byter täcken.(är det isigt osv så broddas de på också) Tar ut hö i hagarna och vatten hinkar.

05.00 Tar ut hästarna

05.15 Mockar alla boxar

06.00 Fixar lunch påsarna osv...sopar o fixar

Går upp och sover eller ngt

09.00 Tar in ena två hästar, ställer ena i skrittmaskinen medans jag fixar i ordning den andra. Rider dom två hästarna på ca 2 timmar.

11.00 Hästarna får lunch

13.00 Släpper ut dom ja ridit i hagen igen, tar in dom andra två. Rider stoet barbacka så hon får röra lite på sig och sen tar´jag andra tävlingshästen.

16.00 Tas alla in, spolar av alla hästarna (ben), ryktar av dom, broddar av om det behövs, lindar ben och byter täcken. Dom fodras när dom kommer in.

17.00 Tar unghästarna på "promenad"

Går upp vid 17.30 igen och fixar mat o sådant

19.00 Fodrar

22.00 Fodrar sista, fixar i ordning foder, putsar träns och sadlar, diskar alla krubborna, och hinkar osv.

23.00 Godnatt

Ida ligger i vagnen när jag rider osv, hästarna är vana med att jag drar vagnen samtigt som dom ska in/ut. Detta funkar fint fint för mig och Ida sover oftast så då är det lugnt.

Det låter verkligen som ett pressat schema! Hur fungerar det med amningen när du håller ett sådant tempo? Själv minns man kvällar då det bara var amning, amning, amning som gällde.
Ta hand om dig själv och se till att inte pressa dig för hårt så att du hinner njuta av bebisen också!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Har en pojke på 1 år och 3 månader. När han var liten funkade det inte alls att vara i stallet då han inte sov i vagnen och inte heller ville ligga där när vagnen var stilla. Blev stressmockning och fixa foder i omgångar under dagen. Ingen ridning.

Känns fortfarande som hästarna är långt ner på listan. Självklart får dom mat och allt sånt men jag gör inget annat...
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Det diffar ju lite hit och dit men fodrar gör jag exakt samma tid varje dag, men ibland rider jag på kvällen ist också.

Ammar henne när hon är hungrig, hon får även ersättning då...blir det att man sätter sig och fikar i fikarummet en liten stund.

Om jag tänkt och rida och hon är vaken och är gnällig...så rider jag när Johan kommer hem ist.

Så det följer ju Ida mycket, sover hon så kan jag rida medans och är hon vaken och gnällig väntar jag.

Njuter av henne varje sekund - nu ligger hon i famnen och sover:love:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Kl

Tack för alla svar!

Det kämpiaste är själva situationen man är i, att aldrig ha en liten, liten stund över. Som någon skrev skall man dela på barnansvaret när sambon är hemma för det behöver man verkligen. För oss är det svårt då dottern oftast vill äta LÄNGE på kvällarna och dessutom inte kan somna på annat sätt (på kvällarna) än att äta sig till sömns.

Vi håller på och bygger stall och nu är det varjefall beboligt för hästarna men det är mycket kvar och det effektivaste är om sambon bygger och jag tar hand om dottern:D.

Hästskötare har jag funderat på men jag har liksom inget att erbjuda en hästskötare, borsta mina hästar :confused: ingen ridning...
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Hade du bott närmare hade jag gärna borstat på dina hästar! :p

Och det kan väl säkert finnas andra än mig som kan tänka sig att borsta och mysa och sånt, du kan ju testa att sätta ut en annons?
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Ja, jag får väl prova med en lapp i affären och en på ridskolan!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Det är verkligen inget fel så länge man är överens om det.

Det kanske är så att Idasmamma står för det mesta av markarbetet under dagarna i stället? :smirk:
Jag tycker det är helt otroligt att mammor förväntas ge upp sina intressen bara för att de får barn. 3 timmar är väl ingenting och barnen är väl inte vakna särskilt länge på kvällarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 324
Senast: Vitsippan
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 547
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 400
Senast: hundtant
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 691
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp