Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Kul att höra att det går att få ihop hästeriet trots bebis. Själv hade jag som ambition att komma ut till hästarna varje kväll, det har INTE lyckats (sonen är 9 v). Men de går iaf på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och vatten, dock vill jag förstås ta in och titta till dem helst varje kväll. Hoppas snart komma igång med aktivering, har också 2 st 3-åringar. Vore kul att höra vad du gör med dina?

Jag har en bebis på 2½ månad och tycker att jag har börjat att få in rutinerna nu. :D Har stallet på gården med 2 egna hästar. Plus att jag har en häst till, men den står uppstallad hos pappa 10 mil härifrån så han sköter allt kring den & jag åker bara dit när jag hinner (blir ca 2 dgr/vecka) och motionerar den.

Min sambo åker på jobbet vid mellan 4-6 på morgonen, har rullande schema så det varierar lite från vecka till vecka. Tycker det är för tidigt att masa sig upp då & släppa ut hästarna, så jag gör det senare på morgonen.

Jag och lillkillen kliver oftast upp runt 7 tiden, sedan bäddar jag ner honom i vagnen vid 8, då är han så trött att han somnat innan jag ens fått på honom ytterkläderna :D & sedan sover han ca 3 timmar ute i vagnen och jag hinner göra alla stallsysslorna + även en hel del inne innan han vaknar.

På kvällen när jag tar in hästarna vid 20 tiden tar jag ibland med mig lillkillen ut i vagnen, det är lite olika, beroende på väder + om han är gnällig & inte kan somna inne. Då är det bara att bädda ner honom så somnar han på studs. :D Oftast om jag ska motionera någon häst på kvällen så brukar sambon följa med ut me lillkillen i vagnen.

Jag har två 3 åringar, dom har fått vila 3 månader nu i höst i samband med graviditet och första tiden efter förlossningen. Men nu är dom igång igen sedan ca 1½ månad tbx och jag försöker att motionera dom 2-3 dgr/vecka. Tycker det räcker för en 3 åring. Så som sagt, det blir 1 el 2 kvällsturer i veckan osså brukar jag passa på att ut på helgen, enda chansen att ut när det är ljust. ;)

Jag har faktiskt inget dåligt samvete alls, tycker att jag hinner motionera och pyssla med hästarna precis så mkt som jag vill och det känns hur skönt som helst. :)
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag är av inställningen att det går bara man vill. ;) Har varit ut morgon & kväll till hästarna ända sedan jag kom hem med sonen från BB efter 4 dgr. :) Men har för säkerhetskull släppt alla krav vad gäller hästarna, så jag inte blir besviken om jag inte hinner det jag planerat in. Sonen är viktigast och han kommer i första hand. :love:

Roligt att du osså har 3 åringar. Mina har som sagt vilat 3 månader nu i höst, dom fick en streptokocker & har varit behandlade flera ggr, men är nu symtomfria sedan ett par månader tbx. Så vilan kom ju väldigt lägligt i samband med graviditet, förlossning & första tiden med sonen hemma.:)

Den ena 3 åringen är en korsning hbl/vbl, är tänkt som en allroundhäst i framtiden att kunna tävla både hopp, dressyr och distans med. Sistnämnda ligger mig varmast om hjärtat. Nu är det ridning ute i skogen, körning & tömkörning (både ute & på volt) som gäller ca 2-3 dgr/vecka. Har ingen ridplan här hemma tyvärr, men ca 10 minuter till ridhus med transport. Har tänkt att jag ska börja åka dit så ofta jag hinner efter jul/nyår för att trimma dressyr, hoppa & löshoppa.

Den andra är en shettis, hon tog lite längre tid på sig att återhämta sig efter förkylningen, så henne har jag bara varit ute & tömkört ett par ggr hittills. Dessutom är hon oskodd och nu är det isgata ute. :( Så jag får ta det som det blir med henne & ut när underlaget tillåter. Brukar kör ahenne alt får hon följa med på släp då jag kör den andra hästen.

Vad har du för hästar & vad är det tänkt att du ska gör amed dina i framtiden?

Skönt att ha dom på lösdrift kan jag tro. :)
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Kan du inte skaffa medryttare? Rida på dagen medans bebisen sover?

Min son kan ha full fart här hemma och jag försöker få honom att somna, till slut ledsnar jag och åker till stallet bara för att mocka men han brukar somna i vagnen när jag mockar så då är det bara att springa ut i hagen och hämta hästen och rida.

Det hade man hemskt gärna velat, men jag skulle nog inte komma mig för att rida när min dotter sover själv inne.
Tänk OM jag skulle flyga av eller annat.
Visserligen är min 6-åriga dotter med men ändå..:crazy:

Hur gör ni andra?
Vågar ni er på att rida när erat barn ligger och sover?


För övrigt så ser mina dagar ut såhär:

Ut på morgonen när alla sover och släppa ut hästarna.
Sen mockar jag och fixar hela stallet när Lillan sover på dagen.
Hinner jag så tar jag in och borstar.
Tar in hästarna vid 19-tiden när Lillan sover.

Hinner heller inte så mycket på veckorna med ridning och så.
Men jag tänker som så att jag får ha den hästen jag vill ha, och hon finns kvar.
Det hinns med senare.
Dessutom så är mina hästar promenadhästar så de kräver inte en massa träning och liknande.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Hur gör ni andra?
Vågar ni er på att rida när erat barn ligger och sover?

Utan att någon annan passar barnet? Nej, det skulle jag inte tordas. Har ingen paddock eller dyl att rida på här hemma, rider ut, så det fungerar inte. Är endast ut och mtionerar hästarna om sambon är hemma & kan passa sonen. :)
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Nä, jag har heller ingen paddock och just nu är åkrarna runt huset upplöjda så det går inte.
Men jag vågar inte heller rida när hon ligger inne och sover.
Usch hemska tanke om man skulle ramla av och skada sig allvarligt. Och ingen vet nåt..:crazy: *rysa*
Det blir bättre till sommaren. :D
Då är det ljusare längre och man kan ta sköna kvällsturer.:love:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Nä precis, så himla viktigt är det inte att ut & rida. Barnet kommer i första hand nu. :love:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Ja, utan lösdriften hade det aldrig fungerat :eek:

Har två nordsvenska bruksston. Den ena är både inkörd och inriden, den andra påbörjad inkörning av tidigare ägare. Tanken är att under 08 göra prov för körbarhetsintyg samt betäcka båda. Gissar att hästtiden framöver inte kommer att öka så jag ska försöka kämpa på med att hålla dem igång fram till betäckningen och sedan får de ta det lite lugnt fram till ev. fölning nästa vår!

Dock har jag tagit in hästarna i stallet nu då inte lösdriften fungerade optimalt då jag nyss bytte ut min gamle valack mot ännu ett sto och de båda damerna är lite griniga på varandra. Också för att jag ska tvingas gå ut varje dag och inte lockas att hoppa över hanteringen och skötseln. Fattar bara inte hur jag ska orka detta...

Som sagt, hade en ambition att komma ut till hästarna iaf 1 timme varje kväll. Eller rättare sagt, hade en överenskommelse med sambon. Men i praktiken har det inte alltid fungerat. Och det är inte sonens "fel"! Har pumpat ut och testat att ge flaskan och det verkar fungera utan att störa amningen. Men, sambon har fått en stressig period på jobbet och har jobbat mycket övertid och dessutom håller vi på och bygger om inne i huset. Tanken var annars att jag skulle ha middagen klar när sambon kom hem vid 17-17.30, sedan skulle han göra rent till korna medan jag ammade sonen 18-19 och sen var min hästtid planerad till 19-20 och hans byggtid till 20-21. I verkligheten har sambon fått prioritera korna den lilla tid han varit hemma på kvällen och sedan fått kasta sig i säng för att orka med morgondagen. Jag har försökt lägga sonen i sängen hos sambon för att kunna gå ut till hästarna senare på kvällen men det fungerar inte riktigt för antingen vill han inte sova eller så vaknar inte sambon om han (sonen) vaknar och skriker när jag är ute. Inte heller kan jag ta med honom i barnvagnen ut till stallet då sambon är allergisk, kan inte gärna ta med vagnen in sen! SOm det är nu sitter jag uppe och väntar tills sonen sover djupt och smyger ut sen för att skynda mig därute. Brukar bli efter midnatt någon gång, sedan vaknar sonen ofta vid 05 när sambon går upp...

Visst, det går väl om det är en avgränsad period men nu känns det som att detta börjar bli ett mönster och det känns lite ohållbart. Har faktiskt föreslagit för sambon att vi skulle göra oss av med hästarna om det inte fungerar men det vill han absolut inte höra talas om.

Finns det en lösning?

P.S. Möjligen kan jag ha barnvagnen utanför stallet, men då är problemet att katterna hoppar upp i vagnen i stället! D.S

Jag är av inställningen att det går bara man vill. ;) Har varit ut morgon & kväll till hästarna ända sedan jag kom hem med sonen från BB efter 4 dgr. :) Men har för säkerhetskull släppt alla krav vad gäller hästarna, så jag inte blir besviken om jag inte hinner det jag planerat in. Sonen är viktigast och han kommer i första hand. :love:

Roligt att du osså har 3 åringar. Mina har som sagt vilat 3 månader nu i höst, dom fick en streptokocker & har varit behandlade flera ggr, men är nu symtomfria sedan ett par månader tbx. Så vilan kom ju väldigt lägligt i samband med graviditet, förlossning & första tiden med sonen hemma.:)

Den ena 3 åringen är en korsning hbl/vbl, är tänkt som en allroundhäst i framtiden att kunna tävla både hopp, dressyr och distans med. Sistnämnda ligger mig varmast om hjärtat. Nu är det ridning ute i skogen, körning & tömkörning (både ute & på volt) som gäller ca 2-3 dgr/vecka. Har ingen ridplan här hemma tyvärr, men ca 10 minuter till ridhus med transport. Har tänkt att jag ska börja åka dit så ofta jag hinner efter jul/nyår för att trimma dressyr, hoppa & löshoppa.

Den andra är en shettis, hon tog lite längre tid på sig att återhämta sig efter förkylningen, så henne har jag bara varit ute & tömkört ett par ggr hittills. Dessutom är hon oskodd och nu är det isgata ute. :( Så jag får ta det som det blir med henne & ut när underlaget tillåter. Brukar kör ahenne alt får hon följa med på släp då jag kör den andra hästen.

Vad har du för hästar & vad är det tänkt att du ska gör amed dina i framtiden?

Skönt att ha dom på lösdrift kan jag tro. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag har bestämt mig för att fokusera helt på barnen nu medan de är små. Det är faktiskt rätt skönt.
Så gjorde jag också, bestämde mig för att skippa det dåliga samvetet för att hästarna inte var väldyktade dagligen...
Det ÄR svårt att få ihop tiden när man har bäbis.
När vår "etta" föddes hade jag 8 hästar på gården och maken veckopendlande till Stockholm, men det löste sig det också.
Hästarna överlever så länge de får mat.
Inridningen kan vänta eller göras pö om pö.
Du måste nog helt enkelt fatta ett beslut om prioritetsordningen, vad som är viktigast för dig och sen strikt följa den.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Skönt att höra att det är fler som faktiskt inte dör av ett dåligt samvete för att hästarna inte rids dagligen eller borstas i timtal varje dag.:bow:
Man måste prioritera och just nu så är det lillan 18 månader som har prio 1.
Men efter nyår tänkte jag att jag skulle utnyttja dagistiden 2 dagar/vecka för ridning, vilket innebär att om jag vill så kan jag hålla igång pållarna 4 dagar /vecka.
Men även om det inte blir så jämt, så tänker jag inte ha dåligt samvete för det. ;)
Dessvärre har man ju andra ärenden som oxå bör fixas när man har barnen på dagis.
Hästarna har det gott. De klagar nog inte.:D
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Hola,

Det är pyssligt med tiden när barnen är små tycker jag.

Med Ettan så blev det ganska lätt eftersom jag inte hade någon egen häst när hon kom. Återupptog ridningen när Ettan var 2 år och köpte häst när hon var 4.
Då kunde jag rida en del i rundcorallen bakom huset där hon kunde se mig och ropa från balkongdörren (om pappa inte var hemma).

När Tvåan kom (en sladdis 11år senare) så kunde jag inte skiljas från märren varför jag lät henne gå i avel en tid. Valacken sålde jag då jag tyckte synd om honom eftersom han inte hade något att göra.
Jag började rida kontinuerligt igen för ganska så precis ett år sedan när Tvåan skulle fylla 3 år.

Har nu en unghäst under inridning och en dräktig märr så de kräver inte så mycket jobb. Därtill lösdrift.
Maken och jag jobbar heltid. Ettan är snart 15 så hon är duktig (och snäll) att hjälpa till med lillebror eller hästar när pappa är bortrest.

Men visst, det blir inte tal om mycket mer än hobbyridning och möjligen några tävlingar på lokal nivå, typ.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Finns det en lösning?

P.S. Möjligen kan jag ha barnvagnen utanför stallet, men då är problemet att katterna hoppar upp i vagnen i stället! D.S

Så kan du inte ha det! Hoppa över hanterandet och gör bara det nödvändigaste om du skall orka psykiskt och utan att det blir skiljsmässa på kuppen...

Mitt bästa tips är att ta med lillen i barnvagnen på dagen när det är middags-sovartid.
Gör dig av med katterna och ställ barnvagnen utanför stallet. Små barn mår bra av frisk luft (och sover vanligen bra ute).

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

P.S. Möjligen kan jag ha barnvagnen utanför stallet, men då är problemet att katterna hoppar upp i vagnen i stället! D.S

Har kört med flugskyddet på vagnen mot katterna jag :angel:


Fast nu vill inte vår älskade knasgrabb sova i vagnen längre såvida den inte rör sig, så det hjälper inte så mycket.

Ligger också jätte efter med hästarna mot för vad jag skulle önska, men sambon jobbar mycket och långa dagar, när han inte gör det så är vi ofta rätt trötta båda två och har också en del renoveringsprojekt på g, så det blir inte mycket inte.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Mitt katt-tips är att lägga en uppfälld papperskasse i barnvagnen. Dock ska det ju inte vara något barn i vagnen då. När katten hoppar upp på påsen så låter det samt att "marken" under dem sjunker. Mina katter lät bli vagnen efter ett fåtal gånger.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag har en bebis på 2½ månad och tycker att jag har börjat att få in rutinerna nu. :D Har stallet på gården med 2 egna hästar. Plus att jag har en häst till, men den står uppstallad hos pappa 10 mil härifrån så han sköter allt kring den & jag åker bara dit när jag hinner (blir ca 2 dgr/vecka) och motionerar den.

Min sambo åker på jobbet vid mellan 4-6 på morgonen, har rullande schema så det varierar lite från vecka till vecka. Tycker det är för tidigt att masa sig upp då & släppa ut hästarna, så jag gör det senare på morgonen.

Jag och lillkillen kliver oftast upp runt 7 tiden, sedan bäddar jag ner honom i vagnen vid 8, då är han så trött att han somnat innan jag ens fått på honom ytterkläderna :D & sedan sover han ca 3 timmar ute i vagnen och jag hinner göra alla stallsysslorna + även en hel del inne innan han vaknar.

På kvällen när jag tar in hästarna vid 20 tiden tar jag ibland med mig lillkillen ut i vagnen, det är lite olika, beroende på väder + om han är gnällig & inte kan somna inne. Då är det bara att bädda ner honom så somnar han på studs. :D Oftast om jag ska motionera någon häst på kvällen så brukar sambon följa med ut me lillkillen i vagnen.

Jag har två 3 åringar, dom har fått vila 3 månader nu i höst i samband med graviditet och första tiden efter förlossningen. Men nu är dom igång igen sedan ca 1½ månad tbx och jag försöker att motionera dom 2-3 dgr/vecka. Tycker det räcker för en 3 åring. Så som sagt, det blir 1 el 2 kvällsturer i veckan osså brukar jag passa på att ut på helgen, enda chansen att ut när det är ljust. ;)

Jag har faktiskt inget dåligt samvete alls, tycker att jag hinner motionera och pyssla med hästarna precis så mkt som jag vill och det känns hur skönt som helst. :)

Jag tycker just rutinerna dagtid är svårt. Vi gör mycket saker ihop med andra barn och mammor så det är få dagar som ser likadana ut.

Jag har en 2½ åring som jag skall börja med:).

Tja internet hinns inte heller med, nu protesterar lilla fröken!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag också. Fast mot vissa katter hjälper det inte...

Åtminstone här i Finland finns kattskydd att köpa, ett hårt galler som man lägger på vagnen, hade jag med ettan då vi hade en stor lat hankatt som jag inte litade på....
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag har en två veckor bebis hemma, som är med i stallet stort sätt jämt.

Har 8 hästar just nu i eget stall, 3 tävlingshästar, 1 avelsto som är dräktig, 2 unghästar och 2 shettisar.

Går upp vid 04.00, ammar Ida om hon är vaken så somnar hon oftast om och då får hon sova kvar hos pappa.

Kan väl skriva hur en typisk dag ser ut hos mig:

04.30 Hästarna fodras, medans dom äter går jag runt och tar tempen, lindar av, på med hagskydd och byter täcken.(är det isigt osv så broddas de på också) Tar ut hö i hagarna och vatten hinkar.

05.00 Tar ut hästarna

05.15 Mockar alla boxar

06.00 Fixar lunch påsarna osv...sopar o fixar

Går upp och sover eller ngt

09.00 Tar in ena två hästar, ställer ena i skrittmaskinen medans jag fixar i ordning den andra. Rider dom två hästarna på ca 2 timmar.

11.00 Hästarna får lunch

13.00 Släpper ut dom ja ridit i hagen igen, tar in dom andra två. Rider stoet barbacka så hon får röra lite på sig och sen tar´jag andra tävlingshästen.

16.00 Tas alla in, spolar av alla hästarna (ben), ryktar av dom, broddar av om det behövs, lindar ben och byter täcken. Dom fodras när dom kommer in.

17.00 Tar unghästarna på "promenad"

Går upp vid 17.30 igen och fixar mat o sådant

19.00 Fodrar

22.00 Fodrar sista, fixar i ordning foder, putsar träns och sadlar, diskar alla krubborna, och hinkar osv.

23.00 Godnatt

Ida ligger i vagnen när jag rider osv, hästarna är vana med att jag drar vagnen samtigt som dom ska in/ut. Detta funkar fint fint för mig och Ida sover oftast så då är det lugnt.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Hårt jobbat. Jag hade inte pallat med ditt tempo....
Dock är risken stor att du får trappa ner på ridandet lite längre fram. De sover vanligen mindre när de blir litet större. Men tiden lär väl utvisa..

Min Tvåa sov fantastiskt bra i vagnen så länge den rörde på sig och hästen gick så snällt vid barnvagnen till ridhuset.
Dock blev det hattigt med ridningen. Tvåan vaknade titt som tätt och det blev ett sabla vaggande på vagnen.
Hästen älskade vagnen, brevid den fick man slöa medans matte ruskade vagn med foten.

mvh Eva
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Oh my, du lyckas sköta ett heltidsjobb - med bebis... Men som _Eva_ skriver så lär det nog krävas barnvakt längre fram...

Själv skulle jag aldrig våga gå med barnvagnen och hästen samtidigt. Jag som trodde jag hade världens snällaste häst blev översprungen av min förra sommaren när jag stod och ryktade honom i hagen och han blev rädd. Tänk om han skulle bli rädd och springa över barnvagnen! Hemska tanke!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Shit:eek:
Du får inte skriva sånt där , nu känner jag mej dålig haha...:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 324
Senast: Vitsippan
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 547
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 400
Senast: hundtant
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 691
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp