Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

diamonia

Trådstartare
Med en knappt 4 månaders bebis, 3 hästar i eget stall och en sambo som kommer hem 18:30-19:00 varje dag har jag svårt att få "hästlivet" att fungera.

Just nu funkar det för mej att jag går upp 6:00 och fodrar och släpper ut häsarna, gör i ordning hö och mockar. Tar ca 1:½ timme. Har babywatch med mej och springer in så fort jag hör att älsklingen börjar vakna. Fodrar mitt på dagen. Tar in mlln 17 och 18:30. Sambon fodrar oftast kväll.

Mocka hagen gör jag kanske 1 gång i v.

Men jag hinner inte borsta, greja, börja rida in osv osv. :confused:. På kvällen är hon väldigt snuttig och det tar ca 2 timmar att få henne att somna på kvällen.

Det blir ju hela tiden bättre med rutiner men man känner ju att hästarna inte är så välborstade just nu :angel: och har rätt dåligt samvete...

Hur gör ni?
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag har dåligt samvete, oborstad och oriden häst samt dåligt med tid.

Dessutom, det finns massor med trådar i det här ämnet, så sök så ska du ser att du inte är ensam.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Min man sköter oftast mockning, in- och utsläpp. När jag hade bara en bebis red jag ca två gånger i veckan. Nu har jag en bebis och en 1,5-åring. Att rida, eller ens borsta, är uteslutet.

Jag har bestämt mig för att fokusera helt på barnen nu medan de är små. Det är faktiskt rätt skönt.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag rider nästan enbart på helgerna, på veckorna blir det mest basvård av hästarna (mat, in/utsläpp, mockning).

Har bestämt mig för att inte ha dåligt samvete för det, hästarna har varandra som sällskap och själv har jag ridit i 30 år så några års paus gör ingenting.....
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Jag har en bebis på 2½ månad och tycker att jag har börjat att få in rutinerna nu. :D Har stallet på gården med 2 egna hästar. Plus att jag har en häst till, men den står uppstallad hos pappa 10 mil härifrån så han sköter allt kring den & jag åker bara dit när jag hinner (blir ca 2 dgr/vecka) och motionerar den.

Min sambo åker på jobbet vid mellan 4-6 på morgonen, har rullande schema så det varierar lite från vecka till vecka. Tycker det är för tidigt att masa sig upp då & släppa ut hästarna, så jag gör det senare på morgonen.

Jag och lillkillen kliver oftast upp runt 7 tiden, sedan bäddar jag ner honom i vagnen vid 8, då är han så trött att han somnat innan jag ens fått på honom ytterkläderna :D & sedan sover han ca 3 timmar ute i vagnen och jag hinner göra alla stallsysslorna + även en hel del inne innan han vaknar.

På kvällen när jag tar in hästarna vid 20 tiden tar jag ibland med mig lillkillen ut i vagnen, det är lite olika, beroende på väder + om han är gnällig & inte kan somna inne. Då är det bara att bädda ner honom så somnar han på studs. :D Oftast om jag ska motionera någon häst på kvällen så brukar sambon följa med ut me lillkillen i vagnen.

Jag har två 3 åringar, dom har fått vila 3 månader nu i höst i samband med graviditet och första tiden efter förlossningen. Men nu är dom igång igen sedan ca 1½ månad tbx och jag försöker att motionera dom 2-3 dgr/vecka. Tycker det räcker för en 3 åring. Så som sagt, det blir 1 el 2 kvällsturer i veckan osså brukar jag passa på att ut på helgen, enda chansen att ut när det är ljust. ;)

Jag har faktiskt inget dåligt samvete alls, tycker att jag hinner motionera och pyssla med hästarna precis så mkt som jag vill och det känns hur skönt som helst. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Oj vad jag känner igen mig! Fast min sambo kommer hem 17.30-18.00 någon gång. Jag har "bara" två hästar och hinner heller varken rida eller borsta. Sambon får släppa ut hästarna på morgonen (han valde hellre det än att ha Wille gallskrikande medan jag är ute hos hästarna). Sen mockar jag medans William sover sin dagliga tupplur. Lunchfodring lyckas jag ibland fixa i samma veva annars får vi gå ut och göra det när Wille är vaken. Jag tar slutligen in hästarna för kvällen vid ca 20.00-21.00 och då sover förhoppningsvis min lille kille som en stock!

Babyvakten är förresten ovärderlig!!! :bow:
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Glömde skriva att mina hästar går på fri tillgång av grovfoder & jag behöver inte göra några fodringar under dagen = skönt. Sedan kommer min sambo hem redan vid 15 tiden iom att han börjar så tidigt. Så vi hinner umgås hela familjen flera timmar först, även om jag ska ut & motionera någon häst på kvällen i samband med intag. Brukar då gå ut vid 19 tiden ist för vid 20 då jag tar in dom. :)
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Det blir ju hela tiden bättre med rutiner men man känner ju att hästarna inte är så välborstade just nu :angel: och har rätt dåligt samvete...

Kan ingen annan rida hästen/hästarna tills du har fått lite fastare rutiner? Det hade nog jag gjort. Alltid finns det någon som är intresserad av att gulla med hästar!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Försök få fasta rutiner på barnet. Inred något istallet där barnet kan vara med hela tiden. Då får den också in hästlukten automatiskt och hästarna blir en trygghet för den. För barnet vill ju vara nära sin mamma.
Jag lovar dig, fungerar alldeles utmärkt. Mina föräldrar gjorde så och de hade 6 gånger mer hästar än vad du hade.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Kan du inte skaffa medryttare? Rida på dagen medans bebisen sover?

Min son kan ha full fart här hemma och jag försöker få honom att somna, till slut ledsnar jag och åker till stallet bara för att mocka men han brukar somna i vagnen när jag mockar så då är det bara att springa ut i hagen och hämta hästen och rida.
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Min trea kommer i januari, men än så ser det ut så här:

Jag har en väldigt förstående man! Han morgonfodrar på väg till jobbet, resten fixar jag. På kvällarna hjälps vi oftast åt med fodringen eftersom jag vill titta till hästarna. Har ridhjälp till den enda hästen som rids för tillfället, så han blir borstad varje dag. De andra borstas några gånger/vecka. Känner igenom mina hästars ben, TITTAR på inackorderingarnas.

Hästarna går ut i hagen när jag lämnat på dagis/skola, ca 8.15. Då fixar jag också i stallet med mockning och dyl. De går in mellan 17-18, då tittar barnen på TV eller bygger lego. De är intrimmade på att svara i telefon så jag kan meddela dem om jag tar längre tid på mig i stallet än vanligt. (Har 200 m till stallet). Vissa dagar är jag skitnojjig att det ska t ex börja brinna, då kör vi en ev brandgenomgång innan jag går ner till stallet. Det är det värsta jag kan tänka mig som kan hända. De får heller inte äta när de är ensamma då jag är rädd att de ska sätta i halsen. Hu! Jag är nog mer nojjig än jag trodde...

Men iaf ett spä-dbarn som får skrika 10-15 min för att jag SKA hinna borsta en häst eller två, det bryr jag mig faktiskt inte om! Det överlever de!
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Min son kan ha full fart här hemma och jag försöker få honom att somna, till slut ledsnar jag och åker till stallet bara för att mocka men han brukar somna i vagnen när jag mockar så då är det bara att springa ut i hagen och hämta hästen och rida.


För oss som varken har paddock eller ridhus är det inte så lätt att göra så. Det är ju inte så lämpligt att ge sig ut i skogen och rida... Men om jag nu hade en paddock skulle jag mer än gärna göra det! :)

Fast TS kanske har de förutsättningarna...
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Kan du köra till ridhus? Vi har i båda de ridhus jag brukar låna små "hål" man kan köra in barnvagnen i så att man inte riskerar att den blir översprungen av galna hästar.l Visa dagar kanske man får pallra sig hem igen om barnet är helt rabiat och vägrar sova, men oftast har edet funka. Iaf med mina två första barn, vi får se hur det går med trean...:angel: Hoppas hoppas på ett tyst och snällt barn...

Har jag varit ensam i ridhuset har dock barnen kunnat få skrika en stund, men man vill ju inte störa någon annan...
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Nu är ju min son 2 ½ år. Men när han var mindre blev det inte så mycket ridning, hade tur att ha en man som tog hand om honom en stund på kvällarna.Det var skönt att komma bort från barnen några timmar, fick man nya krafter.
Har eget stall och två hästar. ena hästen rider två andra tjejer.
Nu är jag hemma med sonen.På dagarna går vi Ibland till stallet å grejar, mockar m.m.Sonen har lite leksaker i stallet som han kan leka med, brukar hjälpa mig mocka m.m.
Blir han grinig så lämnar jag göromålen å åker hem, far senare å gör dem...
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Själv har jag skött mockning och utfodring under dagen, när barnet sov. Har lösdrift och behöver därför inte passa några tider och lägger fram grovfodret så de räcker i ca ett dygn framåt. Sen fick jag sköta ridandet och borstandet på kvällen när min kille kom hem. Vi försökte lösa det med varannan dag. Varannan dag var hans dag = hästfri dag för mig och varannan dag fick jag gå ut i stallet. Nu är barn nr 2 på väg och jag är lite nervös för hur vi ska lösa allt då. Har sagt till mig själv att i sommar blir de nog inget tävlande och jag tror inte han dör av att gå i hagen heller (har stor hage), så får man ta upp ridandet sen när väl man hinner.

Sen kanske man får sänka sin krav på hästskötseln med. Det kommer ju dröja många år innan man har så mycket tid för hästarna igen som man hade innan barn. Och hästen dör nog inte av att inte bli rycktad 10 skrapor på varje sida varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Kan du köra till ridhus? Vi har i båda de ridhus jag brukar låna små "hål" man kan köra in barnvagnen i så att man inte riskerar att den blir översprungen av galna hästar.l Visa dagar kanske man får pallra sig hem igen om barnet är helt rabiat och vägrar sova, men oftast har edet funka. Iaf med mina två första barn, vi får se hur det går med trean...:angel: Hoppas hoppas på ett tyst och snällt barn...

Har jag varit ensam i ridhuset har dock barnen kunnat få skrika en stund, men man vill ju inte störa någon annan...

Visst skulle jag kunna köra till ridhuset, har 2 mil dit. Men jag tror inte det är så lämpligt att jag ger mig iväg själv med min William som nästan aldrig sover på dagen (mer än den timmen jag mockar och fixar i stallet). Wille skulle antagligen vara less innan jag fått in pållen i transporten...

Vad positiv jag låter va ;)?! Men det är faktiskt inte så lätt att kombinera häst och bebis om man har hand om barnet själv den mesta tiden.

Fast snart är sambon julledig ett par månader och oj vad jag ska rida då! :)
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Våran bebis är 3 månader gammal. Det är mest min man som tar hand om hästarna just nu, dvs ger vatten och mediciner, kör in höbollar och sätter på/av täcken). Min kontakt med hästarna består mest av att vinka åt dem från fönstret ;). Har föresten lösdrift!

"Bra" dagar somnar bebben i vagnen vid hundpromenaden och då hinner jag mocka och klappa hästarna.

Ridit har jag bara gjort en enda gång senaste 7 månaderna. Egentligen skulle jag kunna rida på kvällen, men vem sjutton orkar ge sig ut i mörkret :angel:. Ser framemot våren och sommaren när det är ljust dygnet runt här uppe. Nu har man panik att hinna så mycket som möjligt innan det blir becksvart kl 14...
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

För oss som varken har paddock eller ridhus är det inte så lätt att göra så. Det är ju inte så lämpligt att ge sig ut i skogen och rida... Men om jag nu hade en paddock skulle jag mer än gärna göra det! :)

Fast TS kanske har de förutsättningarna...

Inte jag heller, utan jag traskar med häst och barnvagn till en åkerplätt vi får rida på eller bort till sommarhagen. Min medryttare rider där emot ut när hon rider.

Nu har jag lånat ut min häst, men stallägaren har 2 barn, nu 8 mån och 2½ år. 1 egen häst och nu 2 inackorderingar.

Hennes senaste är född på våren, så hon kunde rida på kvällen när hon kvälls-ammat. Nu är det inte så kul att rida vid 21 tiden :crazy:

Eftersom din sambo jobbar sent, börjar han sent då oxå? kanske han kan morgonfodra hästarna och du morgonfodrar bebisen, mjölken är ju fetare då så kanske hon står sig längre och du hinner rida innan hästarna går ut på morgonen och kanske t.om innan sambon åker till jobbet?
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

I så fall måste jag vara väldigt morgonpigg för sambon åker till jobbet vid 7. Ne, egentligen skulle jag skaffa mig en medryttare...
 
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?

Vi har fem hästar. En son på knappt tio månader.

Det funkar så här att våra fem hästar betecknas BETESDJUR. Vad skulle vi göra med marken om vi inte hade några djur?

Jag har försökt övertala min sambo att vi ska sälja någon/några hästar. Men han vägrar. Och visst är jag egentligen glad över det, men det tär på samvetet att de bara går och drar. Jag har tidigare ridit aktivt men slutade när jag blev gravid. Jag vill egentligen inte heller sälja någon men det känns som jag vill inte annat än att prioritera sonen jättemycket. Han är nu snart tio månader och vart har den tiden tagit vägen? Det går så jäkla fort. Jag har försökt sätta igång en utav hästarna men jag la ner det för visst det var jätteroligt att mysrida lite men steget till att komma igång och träna känns för stort. Och får jag inte rida ordentligt så kan det lika gärna vara. Planerar att bli gravid till sommaren så då skulle jag ha slutat rida.
Vi har både boxar och lösdrifter till hästarna. Lösdrifterna har vi byggt efter att vi fick barn och det funkar faktiskt jättebra. Det är skönt att kunna gå till hästarna när det passar utan att få ytterligare dåligt samvete för att det är svårt att passa hästarnas tider. De går ut och in som de vill och har fri tillgång på grovfoder och vatten. Det blir inte ofta man borstar eller så men inte verkar hästarna bry sig om det. Jag tror att mycket som jag anser att jag ska göra med mina hästar är saker som hästarna skiter i. Förut var hästarna blankryktade o ständigt påpassade. Nu är de ibland grå ibland bruna men de verkar inte bry sig. De verkar närmast lyckliga över hur väl leran fäster i pälsen när man har björnpäls.
Kan tillägga att min sambo är mkt engagerad i hästarna. Det var helt underbart när vi "datade" - en kille som ställer intelligenta frågor om hästar. Man trodde ju knappt att det var sant. När han frågade om jag ville flytta till honom så frågade han inte rakt ut om jag ville det utan han frågade "om vi bygger en box till Zorré (hästen som jag hade då) kan hon bo här då?" Han greppade lixom läget! Lite o.t. men det betyder nog väldigt mycket när man fått barn hur den man delar livet med ställer sig till hästeriet. Det är inte som att spela golf precis. Sen finns det ju dom som säger att du ska ju kunna fortsätta rida som du gjort i hela ditt liv fast du fått barn och visst skulle jag kunna, men jag vill inte. Jag känner att det inte är så viktigt i mitt liv just nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 324
Senast: Vitsippan
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 547
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 400
Senast: hundtant
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 691
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp