Ett välplanerat kök enligt er?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

I min o pv:s nuvarande lägenhet är köket ett riktigt enmans-kök tycker vi, dvs det är bara bänk-yta på ena sidan, där spis och ugn finns och så är det för smalt. Ingen yta "på andra sidan" eller hur man ska säga. Är man två i köket är man alltid i vägen för varann, skitstörigt.

Så, nästa lägenhet och hus ska ju inte ha ett likadant kök, men jag undrar, man kan ju inte precis prov-bo i huset ett tag o sen ångra sig, så hur ska man tänka för ett välplanerat kök, anser ni? Vi vill kunna laga mat tillsammans utan att vara i vägen för varandra.

//r

Arbetsytor!

Både invid spisen och vid diskbänk/vask.
Det är ju sällan man är i kastruller och grytor samtidigt men en kan ju hålla på med kött o fisk samtidigt som den andre gör något annat.
Lådor för verktyg och bestick i närheten av ytorna. Någonstans att ha skärbrädor och knivar.

En annan sak - inte för långt mellan diskmaskin och skåp. Diskmaskinen placeras gärna invid vasken för avloppets skull. Men se då till att tallriksskåp och besticklådor är i närheten. annars kommer ni att irritera er.

Tack för ditt svar!

Ja, arbetsytor är något vi pratar om här och har kommit fram till är viktigt. Space, så man inte behöver stå och gneta på varsin kvadratmillimeter...

Men så pratar vi också om kösbordet/vart man ska äta... köksbord i köket eller i ett separat rum/lite avsides?

Det som talar för köksbord/ät-plats i köket är att jag vill ha ett kök där man är, typ lite som jag (inbillar mig?), tycker det var förr i tiden, det här att köket är husets hjärta liksom, där man är...

Men, det som talar emot och som min pojkvän säger är att man kanske inte vill sitta och äta och se disken, som man ju kanske inte vill fixa undan direkt alla gånger... så då kanske det är lugnare, mer avstressande att äta i ett angränsande rum?

Tankar och idéer...?

//r

Nu pratar vi om att man kan ha som en halvvägg eller så i samma rum så det delas av lite? Hmm..

Och så tänkte vi, eller jag, på en sak.. någon som hört talas om ifall man kan få en spis som är långsmal? Så att man har fyra plattor, förslagsvis stor-liten-liten-stor på längden bredvid varann istället för som en fyrkant? Det känns som en bra idé...!?!

//r

Nu pratar vi om att man kan ha som en halvvägg eller så i samma rum så det delas av lite? Hmm..

Och så tänkte vi, eller jag, på en sak.. någon som hört talas om ifall man kan få en spis som är långsmal? Så att man har fyra plattor, förslagsvis stor-liten-liten-stor på längden bredvid varann istället för som en fyrkant? Det känns som en bra idé...!?!

//r

Jag har sett sådana hällar, långsmala. Siemens har en iaf efter lite snabb googling.
Men jag skulle inte vilja ha en själv, men kommer att köpa en rejäl häll, minst 90 cm bred.

Aha, se där! Vad kul att det fanns! Vi diskuterar dock också att man kan ju ha en såndär portabel platta också om man vill, så kan man stå var man vill med sin egen lilla platta om man känner man inte får plats^^...

//r

När vi byggde om mitt kök så slängde jag ut det gamla elementet som fanns under köksfönstret och fyllde den väggen med underskåp och en ny bänkskiva. För att ändå ha värme i köket blev det ejektor i sparklådan och så här års är det riktigt skönt att stå med fötterna i varmluften när jag fixar med något samtidigt som jag har bra ljus från fönstret. Katterna ger den fyra tassar upp av fyra. :D

Matplats har jag i direkt anslutning till köket men inte i köket, det går att vara social medan man fixar mat eller fika samtidigt som mina gäster/familj sitter till bords. :)

Vad gäller matplats eller köksbord så kan jag bara bidra med mina erfarenheter av middagar hos folk som har matrum.
Det är inte speciellt kul när värdfolket stup i ett lämnar bordet för att gå till köket för att fixa nåt. :mad:

Vi har separat matrum och kök, jag älskar det! Vi slarvar ofta med disken och den har jag ingen lust att sitta och glo på när jag äter. Inte våra gäster heller.

Tack för ditt svar!

Ja, arbetsytor är något vi pratar om här och har kommit fram till är viktigt. Space, så man inte behöver stå och gneta på varsin kvadratmillimeter...

Men så pratar vi också om kösbordet/vart man ska äta... köksbord i köket eller i ett separat rum/lite avsides?

Det som talar för köksbord/ät-plats i köket är att jag vill ha ett kök där man är, typ lite som jag (inbillar mig?), tycker det var förr i tiden, det här att köket är husets hjärta liksom, där man är...

Men, det som talar emot och som min pojkvän säger är att man kanske inte vill sitta och äta och se disken, som man ju kanske inte vill fixa undan direkt alla gånger... så då kanske det är lugnare, mer avstressande att äta i ett angränsande rum?

Tankar och idéer...?

//r
Jag har ett stort kök och vårt vardagsrum är såpass stort att man kan ha en separat matplats där.
När jag sedan ärvde en matsalsgrupp så satte vi den i vardagsrummet.
Jag tror att vi har använt matsalsgruppen två gånger på alla år.
Det är helt enkelt för besvärligt att traska dit bort med allt porslin och all mat, när man i stället kan duka i köket och ha allt nära till hands.
Funderar på att ytan ska få återta sin ursprungliga funktion som musik och läshörna.

Tack för era svar allihop!

Tänkvärt att läsa angående matrummets vara eller icke vara... jag har tänkt som så att har man ett separat matrum så hade jag velat ha så att man haft besticklådor och tallriksskåp även i det rummet, så man slipper bära sånt så långt, men... kom jag på... man måste ju ändå bära väck de ända in i köket sen när de ska diskas ändå.. o maten ska ju bäras...

Det bästa är kanske om man har de halv-avdelat såsom du skriver, Mia_R, att man kan sitta vid bordet o ändå prata med den som är i köksdelen... =)

Nu ska inte jag o pv flytta direkt nu, tyvärr, men förhoppningsvis inom en överskådlig framtid till lägenhet då, hus dröjer nog... men vi kan ju kika lite efter ett bra kök iaf redan nu i nya lägenheten... =)

//r

Ja, så ungefär verkar jättebra, tycker jag. Så har jag faktiskt haft tidigare i en lägenhet kom jag på också när jag o pv satt o pratade om de.. bodde inte där länge alls, men de va typ så =).

//r

Jag har lite liknande planlösning som visas på @Aionee länkbild. Lite kortare och så glas högst upp och utdragbar lucka i öppningen. Jätteskönt att kunna dra för stöket på andra sidan om man vill samtidigt som att det fortfarande är luftigt.

Att spisen har arbetsytor på båda sidorna - att placera kyl eller högskåp precis bredvid är bara SÅ irriterande eftersom man inte kan ha kastrullhandtagen åt det hållet. Har man dessutom kyl/frys bredvid spis så får vitvarorna jobba hårdare och drar mer ström. Åtminstone tror jag fortfarande att det är så, men det kan ju ha ändrats med utvecklade vitvaror :)

Jag vill också kunna nå skafferi smidigt från beredningsytorna.

Såhär gjorde vi med vårat avlånga kök. (Bilderna under har siffor).
img_8890_54c8ea66e087c36ab291edf4.jpg

Vänster sida:
img_8891_54c8ea569606ee0347f88fd5.jpg

1. Skafferi
2. Städ och rengöringsskåp
3. Skafferi
4. Micro
5. Ugn
6. Plåtar och diverse
7. Skafferi
8. Kom inte med ser jag nu. :D
9. Kylskåp
10. Frys
11. Här förvarar vi diverse pärmar, räkningar, pennor, papper m.m.
12. Finglas.
13. Burkar, m.m. Här har vi även en innerlåda man kan dra ut där vi förvarar stekspadar, saxar, dlmått m.m.
14. Burkar m.m. Även innerlåda.
15. Här förvarar vi diverse pärmar, räkningar, pennor, papper m.m.
16. Finglas
17. Burkar m.m. Här har vi också en innerlåda där vi har bestick, knivar m.m.
18. Syns knappt men här har vi också diverse bakplåtar, burkar m.m. Även innerlådor.

Höger sida
img_8893_54c8ea5d9606ee02ff3e69fe.jpg

1. Stekpannor, kastruller m.m. Även innerlåda där vi har kryddor.
2. Kastruller m.m.
3. Funktionshäll
4. Stekpannor m.m
5. Stekpannor m.m.
6. Diskmaskin
7. Kaffekoppar
8. Små skålar
9. Glas
10. Tallrikar
11. Sopförvaring
12. Här förvarar vi påsar + innerlåda där vi lägger bakplåtspapper, folie m.m.
13. Tom för tillfället. :D

Man kan ha en köksö som avdelning också, utan överskåp, då slipper man se disken tycker jag. en diskmaskin gör också att det inte blir berg i diskhon, den löser mycket av stök-problemet. En viktig del i det hela är att kunna styra belysningen så att det kan bli en äta-belysning som inte lyser på en ev stökig diskbänk.

En annan variant är att ha en serveringslucka i väggen mellan matrum och kök, min farmor hade det. Den satt vid en köksbänk, så när man dukade av så var det bara att öppna luckan (som var nära matsalsbordet) och sätta in disken på bänken, och sen gå ut i köket och lyfta ner i diskmaskinen.

Jag har valt att ha 70 cm djupa köksbänkar i mitt kök, det är praktiskt. Man ska tänka på att ha tillräcklickigt breda ytor också, man behöver en meter för att kunna jobba på en yta. Sen måste man såklart ha extra ytor som är för maskiner mm. Vägguttag vid varje yta är också viktigt, nära till diskhon vill man alltid ha.

Jag vill också ha avställningsytor nära både kyl och ugn. Tänk på att man inte måste ha kyl och frys brevid varandra, man är inte frysen så ofta, den kan stå längre bort.

Det första som jag föll för när vi köpte vårat hur var köket, Bara älskar mitt kök!

Det jag rekommenderar är stora bänkytor! Vi har två stora och två lite mindre.
Nära mellan diskmaskin, och diskho.
Gärna bänkyta mellan diskho och spis, Perfekt att stå och skära saker som ska lagas.
Massor av förvaring.
Eluttag precis överallt, ska kunna använda elvisp både vid spisen och bänkytor.
Vi har stenhäll som bänksivor, så smidigt behöver aldrig fundera på om något är för varmt att ställa upp. Samma med fett och vätskor.
Ismaskin i frysen.
golvvärme.
Sedan det bästa fönster över diskho, så man står och tittar ut när man diskar.

Det jag hade velat ändra på är vita vitvaror i stället för rostfritt, blir fläckigt på nolltid.
Ett skåp med eluttag som man kan ha kaffekokaren och vattenkokaren ståendes utan att se dem.
Vi har vatten via dörren i kylskåpet, helt onödigt, räcker med ismaskin i frysen.

Vi har matplats i anslutning till köket

Tack för svaren allihop!

Frokennorlin: En utdragbar lucka i öppningen, det gillar jag, det har jag funderat lite på också, alternativt ett draperi eller nåt att dra för stöket =)

Askur: Får ni plats att laga mat tillsammans i köket? Jag tycker det ser trångt ut.. men det kan vara jag som har fått för mig att avlånga kök (som vårt i lägenheten) automatiskt är trånga...

susanne: Ja, köksö har vi funderat på också! Jag har tidigare älskat bilder på köksöar och absolut velat ha en, men på sistone har jag börjat tveka... min pojkvän gillar såna, dock.

Serveringslucka lät ju supersmidigt! Och lite gammaldags o gulligt, tycker jag... =P

Bra där med tips om rejäla ytor också! Viktigt!! Jag vill ha space när jag ska göra grejer. Vägguttag med, bra tips!

landet: Rejäla ytor och massor av eluttag som sagt, det är noterat! Smart idé där med eluttag i ett skåp för vattenkokare osv..! Du har ingen bild på ditt kök? =D

//r

Jag kom på en sak till. Jag valde att ha riktigt breda lådor, bla en 80 cm bred vid arbetsytan mellan spis och diskho (där vi helst står och arbetar). Det är lite opraktiskt om man vill vara två i köket, den rymmer mycket och är super med så bra översikt, men det är så att den som står framför lådan måste flytta sig ganska mycket när den andra ska något i lådan.

På andra platser är det jättebra med breda lådor, t ex den nedersta lådan i köksön som är 120 cm bred, där vi har alla våra plastburkar.

Vi har en glasskiva som stänkskydd längs hela väggen där diskho och spis är, det är jättelätt att hålla den fin, inga fogar som får fettfläckar e d. Sambon var först tveksam, men är nu jättenöjd.

Vi hart även lådor inne i vissa skåp, det är väldigt bra i skafferiskåp, man kan lätt se det som finns längst in också, de som har det så att man drar ut allt är inte alltid så nöjda med det.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 647
Senast: susanne
·
Relationer Ok, lång historia kort: Ny pojkvän (känt varandra ca tre månader, par sen några veckor) Jag bostadslös, bor hos honom. Skriva kontrakt...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 330
Senast: Bambi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?