Ett sunt nördigt intresse ?

Elektronen

Trådstartare
... Kan vara bra att ha lr ?

Känner själv att jag inte har något riktigt intresse. När jag var yngre och hade häst var det ju de som gällde och jag läste och intresserade mej för det mesta kring hästar.
Men nu när jag inte har egen häst eller ens håller på med hästar känner jag att jag saknar att ha ett stort intresse som jag kan nörda in mej på ;)

Kan man bara bestämma sej för att nörda in på något av det som ändå intresserar en lite grann ?

Och vad har ni för nördiga intressen ? :)
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Jag tycker det föder sig naturligt, när man på något vis kommer i kontakt med något som intresserar en. För mig så handlar det om nyfikenhet och jag vet ju inte alltid varför jag finner den saken/det ämnet intressant, men jag vill frivilligt lära mig mer och hålla på med det. :) Ibland finner jag något jätteintressant men det falnar väldigt snabbt, eller går i vågor. Andra saker känns mycket mer Jag, och hålls kvar över längre tid.

Jag har själv gått från hästtokig till hästlös, och numera natur- och djurintresserad på ett större samt djupare plan. Har aldrig haft tid att ägna mig åt annat men nu kan jag gotta ner mig i en massa roliga saker, och är dessutom utbildad biolog... så jag får ägna mig åt visst nörderi på arbetstid. :p
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Närdigt är ALLTID sunt.
Jag är nördig när det gäller ridsport, musik, mina hundar, typsnitt + färgkoder + formgivning, finporslin (!), jordgubbar och Bruce Willis. :D
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

TV-spel.
Tidigare även manga och krigshistoria/WW2, men jag har tappat lite i entusiasm för det på senare år.

Jag vet faktiskt inte varför jag nördat in på det jag gjort och inte alls gjort det på andra intressen, hästar har jag till exempel hållit på med sedan barnsben men det har ändå aldrig blivit en sådan där intensiv nördgrej av det.
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Jag är biologi-nörd. Från början var det bara hästar, sen blev det bredare och täckte in fler däggdjur, sen fiskar och där nånstans började det spåra ur :p
Mitt senaste riktiga nörderi är insekter. Kom helt av en slump pga jobb som skadedjurstekniker. Nu är jag löjligt fascinerad av insekters liv och leverne.

Jag tror inte man kan bestämma vad man ska vara nörd på. Det bara blir. Men man kan påverka det genom att leta efter intressanta saker.

Åh, just det. Jag är löjligt intresserad av rysk/sovjetisk 1800- och tidig 1900-talslitteratur med :D Älskar böcker som Idioten, Brott och Straff, Processen och liknande. Kafka ftw :D
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Det skulle kunna varit jag som skapat denna tråd..från att ha hand om 10-50 hästar om dagen som bådevar jobb och fritid är jag sjukskriven och där med även begränsad i det fysiska. Jag vill också nörda in mig på något!

Smink, hår och hudvård är jag intresserad av men det finns en gräns för det med s a s, något annat kompletterande hade varit toppen. Kommer följa tråden för tips :D
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Mitt nördiga intresse är absolut mina hundar! Jag brukar säga att jag tränar, lever och andas hund :D! De är både mina familjemedlemmar och min stora hobby, jag nördar in mig i deras träning, motion, avel, tävling osv osv.

Jag tror att det är extremt sunt att ha ett nördigt intresse, något som man kan snöa in på och känna att man får energi från! Så länge det inte börjar ta mer energi än det ger, för då har det gått från nördigt till fanatiskt... ;).
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Jag har ju såklart intressen :) är ganska intresserad av hälsa och träning. Djur och natur. Det som jag mest nördat in mej på är väl isf naturvetenskap.
Har och kommer studera inom naturvetenskap (byter program till hösten). Så då får jag ju lite utlopp för min nördighet genom skolan. :)

Men saknar den här känslan som jag hade när det gällde hästar att man läste om allt både skötsel, ridning och ja allt.

Anledningen att jag börjat tänkt på att jag saknar ett riktigt intresse är nog för att de flesta andra verkar ha minst nåt de är helt insnöade på. Hade diskussioner om det med en som sommarjobbade på samma ställe som jag. Och slutsatsen var väl att jag borde skaffa mej ett nördigt intresse :p
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Tidigare var jag total hästnörd. Nu har jag sedan några år tillbaka slutat med hästar och istället blivit inbiten hundnörd.
Jag vet inte riktigt hur man gör för att engagera sig i ett intresse utan att bli totalt nördig. Det liksom bara händer. Allt eller inget :D
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Jag har ju hästarna som mitt första nördintresse, men de senaste fem åren har jag skaffat mig ett nytt nördintresse också, nämligen hockey. Jag är förvisso uppväxt i en idrottslig familj med fotbollsspelande bröder, men vi bor så långt söderut att hockeyn inte fick ordentligt fäste här förrän i början på 2000-talet, så det var inget jag har hållit på med sen barnsben eller är uppväxt med på något sätt.

Det började med att jag "offrade" mig för min lillebror och ställde upp som chaufför en kväll när pappa inte kunde gå med, och sen dess är jag fast. Från början gällde det mest bara vårt lokala hockeylag och själva jippot runt det, numera följer jag slaviskt Elitserien också.

Nörderi är nog bra, men jag tror inte det går att bestämma sig för att bara bli en nörd inom ett visst område, utan det faller sig nog ganska naturligt utifrån vad man själv är intresserad utav.
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Jag har haft hästar som mitt största intresse sedan jag var barn, men i vuxen ålder har jag fått fler stora intressen, såsom fotografi, mode, antikviteter, inredning, språk och litteratur. Jag är löjligt nördig när det gäller Norden och nordiska språk. Det började med en fascination för Norge, som sedan utvecklats till att jag lärt mig norska, danska, och nu börjat med isländska (och därigenom även färöiska).
Och just det, jag har ju anmält mig till en nybörjarkurs i balett! Jag har aldrig dansat i hela mitt liv :D
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Jag är sportnörd, gällande nästan alla sporter. Det är en familjeskada för mina föräldrar och min mormor är likadana. Även morfar var sportfantast.
Hästar är förstås ett stort intresse med tanke på att jag har fyra stycken :p
Sen är väl egentligen allmänbildning en nördgrej för mig. Jag älskar frågespel av olika slag och gillar att kunna svara på frågor inom de mest skilda ämnen.
 
Sv: Ett sunt nördigt intresse ?

Jag tror att nörderi är lite av en personlighet. Älskar det! Har svårt att tro att man bara kan bestämma sig för det men kanske? Ju mer man lär sig om något desto mer intressant blir det ju ofta.

Jag har väldigt lätt för att nörda ner mig i saker. Främst är det hundar (alla djur egentligen) och naturvård.

Sthu: då är vi två om insektsintresse :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 182
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 286
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 374
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp