Ett STORT frågetecken - för alla verkar det som *långt*

LillaVita

Trådstartare
Kan bara klia mig i huvudet. :crazy: Ska försöka korta ner historien;

-sommar -07 Min ponny som sedan tidigare aldrig haft fång (mig veterligt) går på ett magert bete, men får ändå något som tyder på fång. Vet tillkallas som avfärdar det hela. Ponnyn får en svullnad på halsen, samt mankammen svullnar upp. Samma sker med en annan häst i hagen (svullnaden försvinner sedan helt för denna häst).

-vinter – 07/08 Svullnaden går ner över mankammen men lämnar en svullnad på ca 10 cm i diameter på halsen, denna försvinner inte. En anan vet tittar av en händelse på svullnaden och råder oss att åka till Ultuna. På Ultuna säger de att de inte vet vad det är, men att det inte verkar farligt. Här säger de även att vet nr1 antagligen hade fel som avfärdade fångkänning vid första början.

-sommar -08 Mankammen svullnar upp igen, blir jätte halt och loj. Misstänker fång. Åker tillbaka till Ultuna. "Fången" blir inte fastställd (vet säger dock att det kunde vart fångkänning). Nu ger jag mig den på att veta vad den där jä*la svullnaden är. Ultraljud görs, och de förstår ingenting, även en utländsk vet tas in, som inte heller han kan svara på vad svullnaden är (någon sorts osammanhängande vävnad blir det svävande svaret). Då ska prover tas. Men det får inte ut någonting, ingen vätska, inget blod. Vi får svaret att komma tillbaka någon månad senare om knölen inte försvunnit, för de kan inte svara på vad det där. Då skulle de skära i den och ta prover på så vis. Det besöket uteblir dock.

Nu sitter jag här och är så irriterad på att inte fått något svar. NÅGONTING måste det ju vara, knölen/svullnaden ändrar ju storlek efter årstid. Men ingen av 5-6 olika veterinärer kan svara på det! Svullnaden stör honom inte så jätte mycket, dock kan man märka att han störs när han böjer på nacken i ridningen när den är som störst, då den går upp på mankammen.
Funderar på om jag ska åka in igen, bara för att få svar! Då får de skära eller vad som, jag stör mig på att INTE veta..:confused::confused::confused:
Någon som har något förslag eller någon tanke? Vet inte om det kan ha med Cushings att göra? Men borde inte någon av alla veterinärer tänk den tanken? :confused::confused:

Sv: Ett STORT frågetecken - för alla verkar det som *långt*

Låter som en allergisk reaktion, ibland när hästar går på magert bete äter de sådant de normalt inte äter, därav fångsymptomen. Cushing är jag tyvärr inte så bekant med men det borde väl vet ha tänkt på i så fall. De kan ju kolla antihistaminhalterna i blodet. det visar om han har en reaktion mot ngt.

Jag har egentligen inte någon aning om vad det kan vara.
Däremot så undrar jag om det verkligen har ngt med fång att göra. Jag tycker att det borde synas ngt i lamellränderna när hovslagaren verkar din häst. Det har ju pågått så pass lång tid så ngt spår tycker jag att det borde ha lämnat i hovarna - kanske?

Jo, man tycker ju det.. Men jag har inte sett något, och inte hovslagaren heller :crazy:
Ett stort mysterium, speciellt då jag står lite i valet och kvalet med att skicka bort honom på fångbete i sommar.. Jag skulle ju såklart helst ha kvar honom på stora betet.

Låter som en allergisk reaktion, ibland när hästar går på magert bete äter de sådant de normalt inte äter, därav fångsymptomen. Cushing är jag tyvärr inte så bekant med men det borde väl vet ha tänkt på i så fall. De kan ju kolla antihistaminhalterna i blodet. det visar om han har en reaktion mot ngt.

Det lät väldigt troligt!! :idea: Men hur fungerar det om man skulle ta tester nu? Han har ju kvar knölen/svullnaden, men den är ju störst om sommaren. Syns det på blodtestet även om det inte är i sin mest aktiva form?
Åh, snart blir det nog till att åka iväg igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Har ett riktigt stort problem som jag inte vet hur jag ska hantera längre. Namn på ort, företag osv skriver jag inte ut, det är ganska...
Svar
11
· Visningar
6 190
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka