"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

*KL*

Så jävla vidrigt. Det mest vidriga är domaren som anser att schäfern ska se ut sådär.

Det :devil: är ju att när ansvarsfulla uppfödare och deras rasföreningar kollar upp de rasbundna sjukdomarna och utarbetar bekämpningsprogram är det många som ser det som "Jaha, renrasiga hundar är sjuka, bättre att skaffa blandras för de är friska".:devil:

Det värsta är ju att alla inte är så speciellt seriösa, många tror faktiskt att bara för att uppfödaren är ansluten till SKK så är det seriös...NOT . Och att avla på extrema utseenden ser inte JAG som speciellt seriöst faktiskt...hunden får betala ett högt pris för människans fåfänga...
Nu pratar dom om RR, de som är friska ska avlivas medan de som har ridgen och är sjuka ska leva, sjukt är bara förnamnet :mad:

Ronny Irwing, va fan är det för en idiot :eek:

Här i sverige så har vi datorprogram som räknar ut inavelsrpocenten, för att undvika inaveln.

Jag håller med om extrem utseendeavels är fullständigt gräslig. Det är därför jag har en "ful" rottweiler, som faktiskt ser mer ut som de gjorde från början och en ras där hundarna från bergen ser ungefär ut som de här - bortsett från pälslängden.

Alltså jag som RR-ägare är rent av förbannad av skitsnacket !

Hunden med epilepsianfall en gång i månaden hade jag förmodligen avlivat om det var min hund.

Ledsamt är förutom det uppenbara oxå att nu har blandis-uppfödare fått vatten på sin kvarn.

Tyvärr gäller ju vissa saker i dokumentären med sverige, tex den billigare försäkringspremien för blandisar som vad jag vet inte stämmer med sverige.

Ja, usch, detta är absolut inte nyttigt för mig.....Stackar George o hans mopskompisar...och att han är gdk för avel är ju horribelt .

Det är ju bara att jämföra, i Engelska kennel klubben är det 2 raser med krav på hälsoundersökning här har vi långt fler, inte för att våra hundar är sjukare utan för att man ser mer allvarligt på saken.

Ja, usch, detta är absolut inte nyttigt för mig.....Stackar George o hans mopskompisar...och att han är gdk för avel är ju horribelt .

Fast man behöver inte se allt så svart - vitt som du ofta gör i debatten. Jag är för renrasavel, just för att man hälsoundersöker och jag anser även att prestation och/eller mentaltester är ett krav.

Alltså jag som RR-ägare är rent av förbannad av skitsnacket !
Kan du förklara vadsom är skitsnack...finns inte den genen menar du

Hunden med epilepsianfall en gång i månaden hade jag förmodligen avlivat om det var min hund.
Jag med, men fortfarande är det ett rasrelaterat problem, är det ok tycker du...avla på o avliva ??
Ledsamt är förutom det uppenbara oxå att nu har blandis-uppfödare fått vatten på sin kvarn.
Vadå, vad menar du ? Deta handlar om renraser och det ska banne mig uppmärksammas att dessa stackars hundar ska behöva LIDA för människans fåfänga

Tyvärr gäller ju vissa saker i dokumentären med sverige, tex den billigare försäkringspremien för blandisar som vad jag vet inte stämmer med sverige.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fast man behöver inte se allt så svart - vitt som du ofta gör i debatten. Jag är för renrasavel, just för att man hälsoundersöker och jag anser även att prestation och/eller mentaltester är ett krav.

Ja, och det står jag för. Heder åt såna som Carol

Varför ska man nöja sig med att en del sköter sig, när andra får lida

Ja, och det står jag för. Heder åt såna som Carol

Varför ska man nöja sig med att en del sköter sig, när andra får lida

Jag skulle aldrig försvara sådan avel som bassets, Jag tycker det är lika vidrigt som du men det innebär inte att all renrasavel är av ondo.
Det är ju som om man skulle förbjuda bilar för att en del kör som idioter. Man får anstränga sig för att komma åt idioterna och utveckla säkrare bilar.

Nej, så svart/vit är jag inte..jag bara blir störd på avel med extrema utseenden...kolla pekignesen :eek:

Det är rasbetingat med Dermoid Sinus ja, och de sittar ofta i ridgen. Dock finns det hundar som föds ridgelösa och med Dermoid Sinus. Alltså betyder inte ridge=sinus.

Angående epilepsi, nej absolut inte okej att avla på det. Och det var inte heller det jag sökte att diskutera, men hade jag en så sjuk hund som den hade jag avlivat den.

Absolut är det bra att problemen uppmärksammas, men att säga att blandis aveln är bättre och att blandisar är generellt friskare anser inte jag stämmer.

Nej, så svart/vit är jag inte..jag bara blir störd på avel med extrema utseenden...kolla pekignesen :eek:

Ja, visst är det vidrigt?

Du låter ofta just så svart-vit, det borde inte vara någon nyhet att jag (och flera här) predikar just om prestations och hälsoavel. Ta tex bruksschäfer vs utställningschäfer vs en typisk schäfer/rottiskorsning - det är rätt självklart vilken hund som troligen är bäst mentalt och fysiskt.

Jag blir bara så upprörd när sånt här kommer på tal och att renrasuppfödare alltid ska vara så seriösa. Det stämmer ju inte, du såg väl cavallieruppfödarna...skandal. Och såna finns ju i sverige också.
Det betyer ju naturligtvis inte att alla cavallieruppfödare är såna men jag tror ärligt att de riktigt seriösa är en minoritet

Jag skulle absolut hellre köpa en hund vars utseende är fel än att det finns en risk för en sjuk hund. Och det är här som utställningarna är boven i dramat, anser jag. För det går ju inte att ställa ut ex. vis en RR utan ridgen. Vad händer med de här valparna som föds utan ridge? Avlivning? De här valparna kanske är friska men har fel päls på ryggen. :crazy:

Jag kan inte svara för vad brittiska uppfödare gör men i sverige avlivas inte ridgelösa RR utan de säljs för ett nedsatt pris men fullt registrerade etc.

De valpar som föds med DS (dermoid sinus) kommer inte ut till valpköpare då de avlivas vid födseln så det finns ingen risk för att köpa en "sjuk hund" som du uttryckte det.

I vissa länder såsom Tyskland avlivar man inte DS valpar utan de opereras istället (och de som har svår DS avlivas då på op. bordet när man insett omfattningen) men i Sverige görs inte detta då det finns mkt lite kunskap hos veterinärerna här om detta. Tror bara det finns en eller två veterinärer i hela sverige som opererar DS, de flesta vet faktiskt inte ens vad det är för något :cool:

Senast ändrad:

Jag blir bara så upprörd när sånt här kommer på tal och att renrasuppfödare alltid ska vara så seriösa

Säger de så i programmet? (jag har ingen tv, så jag såg inte)
För här på buke har jag aldrig sett någon skriva att renrasavel alltid är seriös.

Det värsta är ju att alla inte är så speciellt seriösa, många tror faktiskt att bara för att uppfödaren är ansluten till SKK så är det seriös...NOT . Och att avla på extrema utseenden ser inte JAG som speciellt seriöst faktiskt...hunden får betala ett högt pris för människans fåfänga...
Nu pratar dom om RR, de som är friska ska avlivas medan de som har ridgen och är sjuka ska leva, sjukt är bara förnamnet :mad:

Fast en RR med ridge är ju inte sjuk på något sätt - inte mer än den ridgelösa :grin:

Jag blir bara så upprörd när sånt här kommer på tal och att renrasuppfödare alltid ska vara så seriösa. Det stämmer ju inte, du såg väl cavallieruppfödarna...skandal. Och såna finns ju i sverige också.
Det betyer ju naturligtvis inte att alla cavallieruppfödare är såna men jag tror ärligt att de riktigt seriösa är en minoritet

Jag tror man måste vara väldigt naiv om man tror att alla uppfödare är seriösa bara för att de är med i skk. Däremot är det lättare att ta reda på den saken, om man vill.

Det är ju bara att kolla på några diskussioner här det senaste , där man hade med ett par knappklick kunnat undvika att köpa hundar som riskerar att vara både sjuka och knäppa.
Folk skulle knappast köpa en bil bara för att färgen var fin och att "säljaren sa att den gick bra" och lägga fram pengar utan provkörning och en titt på beskiktingspappret, men de gör så när de köper hund...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 051
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit