Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spinner vidare på detta med rasbundna sjukdomar/defekter;
Min ras, RR, har ju något som heter Dermoid sinus, kan jämföras med ryggmärgsbråck hos människa. En hund med DS avlivas som valp för defekten är inte synlig för ögat men orsakar stort lidande utan operation. Det är heller inte alla DS som går att operera, beror på hur djupt ner det sitter etc.
Tror någon av er att de som avlar på RR-blandisar kollar sina hundar för DS eller ens har kunskapen om detta?
För ca ett halvår sen mailade jag alla som hade RR-blandisar till salu på blocket och låtsades vara spekulant. En av frågorna var om valparna var kollade för DS. Jag kan säga att ingen av dem var det, de flesta visste inte ens vad det var och en sa uttryckligen att "eftersom det är pappan som är RR så har jag inget intresse av att kontrollera en sjukdom som denne kan ha". Det betyder att inte heller denne visste vad det var för något men människan fattade tydligen inte heller att valparna får gener av pappan
Stackars valpar och valpköpare....![]()
Men nu kommer jag som lite halvt okunnig. Är det inte så att Dermoid sinus hänger ihop med just ridgen (predisponerar för DS) och att ridgelösa inte har DS?
Fast iofs bör korsningar kunna ha ridge också... Hur nedärvs ridgen?
Men nu kommer jag som lite halvt okunnig. Är det inte så att Dermoid sinus hänger ihop med just ridgen (predisponerar för DS) och att ridgelösa inte har DS?
Fast iofs bör korsningar kunna ha ridge också... Hur nedärvs ridgen?
.
Min förklaring var mycket kortare![]()
Absolut. Och min var mycket enklare att följa för en amatör på nedärvning![]()
Helt rätt, ridgelösa får inte DS.
Nedärvningen:
R/R = homozygot för ridge, dvs hunden har synlig ridge, och dubbla anlag för ridge
R/r= heterozygot för ridge, dvs hunden har synlig ridge, men enbart ett anlag för ridge.
r/r = hunden har ingen synlig ridge och saknar anlag för ridge.
Det räcker med ett R för hunden ska få ridge.
Risk anges i 1 - 6, 1 är högst risk, 6 är minst risk.
Parar man R/R + R/R får man 100% ridgar (100% R/R), och högst risk för DS, dvs 1.
Parar man R/R + R/r får man 100% ridgar(50% R/R och 50% R/r), och näst högst risk för DS, dvs 2
Parar man R/R + r/r får man 100% ridgar (100% R/r) och risk 3 för DS
Parar man R/r + R/r får man 75% ridgar och 25% ridgelösa (50% R/r, 25% R/R, 25% r/r) och risk 5 för DS
Parar man R/r + r/r får man 50% med ridge och 50% utan (50% R/r, 50% r/r), risk 5 för DS
Parar man r/r + r/r får man 0% med ridge (100% r/r), och allra lägst risk för DS
Källa: Hundsport Special nr 3/2008, sidan 50.
Enligt samma artikel idag föds 5-6% av alla svenska RR idag utan ridge. Dessa används ej i avel. Och av 20 RR med ridge utan DS var 80% R/r. Av 12 hundar med ridgar och drabbade av DS var 83% R/R.
Så det är en ganska enkel och rak nedärvning av ridgar, där anlaget är dominant, och det bara krävs 1 anglag för att ge ridge, och anlaget kan aldrig vara dolt. Som med skimmelgenen på hästsidan.
Om man använde mer ridgelösa i aveln skulle man alltså kraftigt minska risken för DS. Samtidigt skulle man öka andelen ridgelösa. Och det är väl där 'problemet' är. Vad göra med de ridgelösa..
Men där har man ett ENKELT sätt att kraftigt minska både förekomsten och risken för DS.. men där det 'krockar' med utseendekravet.
Det togs även upp i BBC dokumentären, där de engelska uppfödarna i princip fnös och tyckte att den ridgeback ska ha ridge och så är det med det.
Så, vad ska 'vinna' - utseendet eller hälsan?
Till Alexandra_W:
Jag skulle absolut hellre köpa en hund vars utseende är fel än att det finns en risk för en sjuk hund. Och det är här som utställningarna är boven i dramat, anser jag. För det går ju inte att ställa ut ex. vis en RR utan ridgen. Vad händer med de här valparna som föds utan ridge? Avlivning? De här valparna kanske är friska men har fel päls på ryggen.![]()
Det jag reagerar lite på är att du låtsades vara spekulant. Inte skulle väl du känna dig glad om någon som låtsades vara spekulant ringer dig, tar upp din tid och du tror att det kan vara en ev. valpköpare medan människan vill bara dubbelkolla om du är en kass uppfödare?
Självfallet är inte själva frågan "är hundarna testade" som är problemet utan just att du utger dig för att vara valpköpare.
Den är rentav snäppet värre hos de långhåriga om man ser till resultatet på mentalbeskrivningar, långhårig collie hamnar sämst av alla bruksraser i en jämförelse. Långhåren har av någon anledning också sämre HD-statistik.