"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Det :devil: är ju att när ansvarsfulla uppfödare och deras rasföreningar kollar upp de rasbundna sjukdomarna och utarbetar bekämpningsprogram är det många som ser det som "Jaha, renrasiga hundar är sjuka, bättre att skaffa blandras för de är friska".:devil:

Det jag reagerar lite på är att du låtsades vara spekulant. Inte skulle väl du känna dig glad om någon som låtsades vara spekulant ringer dig, tar upp din tid och du tror att det kan vara en ev. valpköpare medan människan vill bara dubbelkolla om du är en kass uppfödare?
Självfallet är inte själva frågan "är hundarna testade" som är problemet utan just att du utger dig för att vara valpköpare.

Spinner vidare på detta med rasbundna sjukdomar/defekter;
Min ras, RR, har ju något som heter Dermoid sinus, kan jämföras med ryggmärgsbråck hos människa. En hund med DS avlivas som valp för defekten är inte synlig för ögat men orsakar stort lidande utan operation. Det är heller inte alla DS som går att operera, beror på hur djupt ner det sitter etc.

Tror någon av er att de som avlar på RR-blandisar kollar sina hundar för DS eller ens har kunskapen om detta?

För ca ett halvår sen mailade jag alla som hade RR-blandisar till salu på blocket och låtsades vara spekulant. En av frågorna var om valparna var kollade för DS. Jag kan säga att ingen av dem var det, de flesta visste inte ens vad det var och en sa uttryckligen att "eftersom det är pappan som är RR så har jag inget intresse av att kontrollera en sjukdom som denne kan ha". Det betyder att inte heller denne visste vad det var för något men människan fattade tydligen inte heller att valparna får gener av pappan :cool::grin:

Stackars valpar och valpköpare.... :crazy:

Men nu kommer jag som lite halvt okunnig. Är det inte så att Dermoid sinus hänger ihop med just ridgen (predisponerar för DS) och att ridgelösa inte har DS?
Fast iofs bör korsningar kunna ha ridge också... Hur nedärvs ridgen?

Bara för att det finns många oseriösa "uppfödare" av blandraser så får man inte glömma att det säkert finns seriösa också som har koll på både sjukdommar och temperament. Precis som det både finns en hel del seriösa och en hel del oseriös renras-avel.
Jag har inget emot varken blandrasavel eller renrasavel som princip, sålänge det i båda fallen handlar om planerad sund avel.

Men nu kommer jag som lite halvt okunnig. Är det inte så att Dermoid sinus hänger ihop med just ridgen (predisponerar för DS) och att ridgelösa inte har DS?

Autosomal dominant nedärvning. Alltså om ett av föräldrarna har genen så kan den nedärvas, behövs ej två. (Om jag kollat rätt nu)

.

Helt rätt, ridgelösa får inte DS.

Nedärvningen:
R/R = homozygot för ridge, dvs hunden har synlig ridge, och dubbla anlag för ridge
R/r= heterozygot för ridge, dvs hunden har synlig ridge, men enbart ett anlag för ridge.
r/r = hunden har ingen synlig ridge och saknar anlag för ridge.

Det räcker med ett R för hunden ska få ridge.
Risk anges i 1 - 6, 1 är högst risk, 6 är minst risk.

Parar man R/R + R/R får man 100% ridgar (100% R/R), och högst risk för DS, dvs 1.

Parar man R/R + R/r får man 100% ridgar(50% R/R och 50% R/r), och näst högst risk för DS, dvs 2

Parar man R/R + r/r får man 100% ridgar (100% R/r) och risk 3 för DS

Parar man R/r + R/r får man 75% ridgar och 25% ridgelösa (50% R/r, 25% R/R, 25% r/r) och risk 5 för DS

Parar man R/r + r/r får man 50% med ridge och 50% utan (50% R/r, 50% r/r), risk 5 för DS

Parar man r/r + r/r får man 0% med ridge (100% r/r), och allra lägst risk för DS

Källa: Hundsport Special nr 3/2008, sidan 50.

Enligt samma artikel idag föds 5-6% av alla svenska RR idag utan ridge. Dessa används ej i avel. Och av 20 RR med ridge utan DS var 80% R/r. Av 12 hundar med ridgar och drabbade av DS var 83% R/R.

Så det är en ganska enkel och rak nedärvning av ridgar, där anlaget är dominant, och det bara krävs 1 anglag för att ge ridge, och anlaget kan aldrig vara dolt. Som med skimmelgenen på hästsidan.

Om man använde mer ridgelösa i aveln skulle man alltså kraftigt minska risken för DS. Samtidigt skulle man öka andelen ridgelösa. Och det är väl där 'problemet' är. Vad göra med de ridgelösa..

Men där har man ett ENKELT sätt att kraftigt minska både förekomsten och risken för DS.. men där det 'krockar' med utseendekravet.

Det togs även upp i BBC dokumentären, där de engelska uppfödarna i princip fnös och tyckte att den ridgeback ska ha ridge och så är det med det.

Så, vad ska 'vinna' - utseendet eller hälsan?

Senast ändrad:

Tillägg - så ja, korsningar kan ha ridge. Krävs bara att ridgebacken ger sitt R så får avkomman en ridge. Är den ridgeback man parar med R/R, dvs har dubbla ridgeanlag, så kommer avkomman garanterat få den ridge vad du än parar med.

Är den ridgeback man parar med R/r, dvs har ridge men 'bara' ett anlag är det 50% chans/risk att avkomman får ridge om du parar med ridgelös ras.

Så genom att para ridgeback med dubbla anlag med ridgeback utan anlag, sänker man rejält risken för DS, men får fortfarande 100% hundar som HAR ridge och ETT anlag för det. Om du sen parar hundar med ridge och ETT anlag med andra hundar med ridge och ETT anlag så får du ännu mindre risk för DS, men 'på köpet' kommer det att dyka upp 25% utan ridge.

Ridgen är alltså mycket lätt både att avla dit, och att avla bort.

Min förklaring var mycket kortare :angel:

Absolut. Och min var mycket enklare att följa för en amatör på nedärvning :devil:

Skämt åsido, du postade din när jag skrev (av) min, så jag hann inte se din.

Men jag läste det om ridgar med stort intresse - trots att rasen inte intresserar - för lilla 'färgnedärvningsnörden' vaknade genast till liv av den extra nedärvningslikheten med skimmel hos häst =)

Jag tror att du slog huvudet på spiken där! Uppfödare tar fram valpar efter föräldrar som faktiskt bär på defekta gener som inte går att kolla upp för köparen utan att fråga uppfödaren självt. Eller rasföreningen. Folk köper en valp i tron att de köper en hund som har friska gener. Valpköparen har betalt fullpris och älsklingen visar sig bli sjuk eller få ont. Den här hundägaren tycker sig blivit lurad. Nästa hund, om det blir en till, blir kanske en blandras för "folk" säger att de är friskare. Sanningen är den att blandisar röntgas eller kollas inte upp i samma utsträckning som renrashundar.

Till Alexandra_W:
Jag skulle absolut hellre köpa en hund vars utseende är fel än att det finns en risk för en sjuk hund. Och det är här som utställningarna är boven i dramat, anser jag. För det går ju inte att ställa ut ex. vis en RR utan ridgen. Vad händer med de här valparna som föds utan ridge? Avlivning? De här valparna kanske är friska men har fel päls på ryggen. :crazy:

Absolut. Och min var mycket enklare att följa för en amatör på nedärvning :devil:

:rofl:

Nej men ärligt så är du känd hos mig som "kvinnan med de långa och utförliga inläggen" :devil: fast jag uppskattar det för dina texter är (som du sa) enkla att följa om man är amatör! Väldigt skönt för då behöver man inte komma med frågor så man ser oinsatt ut :angel:

Ja det är trist när det blir så tyvärr :(

Och genom dessa sjukdomar är det ju hunden som betalar högsta pris i form av lidande och det gör mig så ont ..

Helt rätt, ridgelösa får inte DS.

Nedärvningen:
R/R = homozygot för ridge, dvs hunden har synlig ridge, och dubbla anlag för ridge
R/r= heterozygot för ridge, dvs hunden har synlig ridge, men enbart ett anlag för ridge.
r/r = hunden har ingen synlig ridge och saknar anlag för ridge.

Det räcker med ett R för hunden ska få ridge.
Risk anges i 1 - 6, 1 är högst risk, 6 är minst risk.

Parar man R/R + R/R får man 100% ridgar (100% R/R), och högst risk för DS, dvs 1.

Parar man R/R + R/r får man 100% ridgar(50% R/R och 50% R/r), och näst högst risk för DS, dvs 2

Parar man R/R + r/r får man 100% ridgar (100% R/r) och risk 3 för DS

Parar man R/r + R/r får man 75% ridgar och 25% ridgelösa (50% R/r, 25% R/R, 25% r/r) och risk 5 för DS

Parar man R/r + r/r får man 50% med ridge och 50% utan (50% R/r, 50% r/r), risk 5 för DS

Parar man r/r + r/r får man 0% med ridge (100% r/r), och allra lägst risk för DS

Källa: Hundsport Special nr 3/2008, sidan 50.

Enligt samma artikel idag föds 5-6% av alla svenska RR idag utan ridge. Dessa används ej i avel. Och av 20 RR med ridge utan DS var 80% R/r. Av 12 hundar med ridgar och drabbade av DS var 83% R/R.

Så det är en ganska enkel och rak nedärvning av ridgar, där anlaget är dominant, och det bara krävs 1 anglag för att ge ridge, och anlaget kan aldrig vara dolt. Som med skimmelgenen på hästsidan.

Om man använde mer ridgelösa i aveln skulle man alltså kraftigt minska risken för DS. Samtidigt skulle man öka andelen ridgelösa. Och det är väl där 'problemet' är. Vad göra med de ridgelösa..

Men där har man ett ENKELT sätt att kraftigt minska både förekomsten och risken för DS.. men där det 'krockar' med utseendekravet.

Det togs även upp i BBC dokumentären, där de engelska uppfödarna i princip fnös och tyckte att den ridgeback ska ha ridge och så är det med det.

Så, vad ska 'vinna' - utseendet eller hälsan?

När jag för en miljon år sen tittade på RR så var det en livligt debatt om tandfel kontra ridge, där en del uppfödare hellre hade avlat på en hund med tandförluster och andra tandproblem - bara de har en perfekt ridge...
Det fick mig att dra öronen åt mig.

Jag som premierar funktion framför skönhet köper mer än gärna en hund med lite skönhetsfel.
Min lilla har ju ett mycket märkligt bettfel och ska därmed inte avlas på. Trevlig är han, snygg och hade tydligen bäst päls i kullen - såvitt de kunde avgöra då. Men jag fick honom på rea:D

Till Alexandra_W:
Jag skulle absolut hellre köpa en hund vars utseende är fel än att det finns en risk för en sjuk hund. Och det är här som utställningarna är boven i dramat, anser jag. För det går ju inte att ställa ut ex. vis en RR utan ridgen. Vad händer med de här valparna som föds utan ridge? Avlivning? De här valparna kanske är friska men har fel päls på ryggen. :crazy:

Jag HOPPAS att de säljs till reducerat pris till folk som tycker om ridgeback tillräckligt mycket för att inte bry sig om ridgen.

Men det ÄR en delikat fråga. Jag var snubblande när att tycka att 'jag skulle också mycket hellre köpa en ridgelös, om man då vet man slipper risken för DS, det är ju samma typ av hund, samma mentalitet osv fast den inte har ridge'.

Men sen bet jag mig i tungan och kände skammens rodnad komma krypandes.. För om vi ponerar att svart riesenschnauzer drabbas av ngt liknande, och det finns enbart hos just SVART riesen. Peppar & salt, silver & svart och alla andra - godkända eller icke godkända varianter - är 'fria'. SÅ, jag erkänner och jag skäms för det, jag skulle INTE kunna tänka mig att köpa en 'icke-svart' riesenschnauzer. Risen ska vara svart. Och det är ju inte ett dugg jävla bättre tänkt än ridgeuppfödarna som tycker att 'ridgeback ska ha ridge'.

DÄREMOT, om det blev en realitet att svart riesen drogs med ngt jäkelskap i stil med DS, men inte de andra färgerna. Och nerärvningen fungerade som i ridgebackexemplet. Dvs ev svart riesen har alltid minst ett svart anlag, en icke-svar riesen saknar svart anlag, och det är det svarta anlaget som bär på DS. Då skulle jag FORTFARANDE köpa en svart riesen. Men där ena föräldern är svart och har ETT svart anlag, och den andra föräldern är icke-svart. Dvs risken är låg (men ej minimerad) att de svart riesen som föds i den kullen har anlaget.

Men haken där blir ju densamma som för ridgelösa ridgeback - vem köper de där utan ridge/de icke-svarta riesen. För tyvärr - JAG skulle inte köpa de icke-svarta. FÖRHOPPNINGSVIS skulle det finnas en massa människor som tyckte om riesen så pass att de tyckte att man får ju ändå ALLT utom färgen, och INGEN risk för DS om man köper en icke-svart, så de köper hellre än sån.
Men alla andra som jag, skulle vägra. Och jag SKÄMS verkligen när jag skriver, att jag skulle resonera så.

Om problemet blev uttalat, dvs även parning svart med enkelanlag med ickesvart, så var risken för de svarta i den kullen säg 40% att drabbas av DS så skulle jag byta ras. OM Jag inte vid det laget VANT MIG med att se icke-svarta riesen överallt, och tyckte de var helt okej. (Jmf med hur fula man tyckte de riesen med svans var när de första kom, nu tycker man de är fina och ser ut som en riesen SKA. Och det är ändå bara två generationer bara som de 'haft svans'..)

Jag spinner också vidare på rasspecifika problem, i "min" ras(collie, korthår) är det mentaliteten och rädsleproblematik som är det största problemet inte minst vad gäller lidande. HD-frekvensen är påfallande låg(ett enda år ligger den på 10 %, övriga år på 5 % eller lägre), även om ögonsjukdomar förekommer leder de sällan till några egentliga problem för den enskilda individen utan är snarast något man måste ta hänsyn till i val av avelsdjur. I övrigt känner jag bara till enstaka fall av sköldkörtelsjukdom o dyl.

Men mentaliteten... Visst finns det bra korthår, inte tal om saken! Men ändå avlas det på hundar som fått bryta sin mentalbeskrivning eller fått 5:a på skotten. Som renrasvalpköpare har man åtminstone möjlighet att välja bort de uppfödarna. Men så fort man börjar med oseriös blandrasavel så missar man ju möjligheten att använda de få redskap som finns, t ex MH och bruksprov och valpköpare lägger flera tusen på att sponsra rent djurplågeri genom att köpa en valp efter en hund som visserligen är trevlig och snäll när de kommer för att hälsa på men som ligger och hässjar i badrummet hela älgjakten...

Den är rentav snäppet värre hos de långhåriga om man ser till resultatet på mentalbeskrivningar, långhårig collie hamnar sämst av alla bruksraser i en jämförelse. Långhåren har av någon anledning också sämre HD-statistik.

Senast ändrad:

Det jag reagerar lite på är att du låtsades vara spekulant. Inte skulle väl du känna dig glad om någon som låtsades vara spekulant ringer dig, tar upp din tid och du tror att det kan vara en ev. valpköpare medan människan vill bara dubbelkolla om du är en kass uppfödare?
Självfallet är inte själva frågan "är hundarna testade" som är problemet utan just att du utger dig för att vara valpköpare.

nja, jag mailade dem (inte ringde) och ställde bara några korta frågor, behövdes inga långa utsvävande svar alltså och de behövde ju heller inte svara ifall de inte ville. Svarade även tillbaka att jag bara ville ha en valp kollad för DS. Förhoppningsvis fick jag iaf upp ögonen lite på dessa "uppfödare" så att de iaf vet vad det är för något....

Den är rentav snäppet värre hos de långhåriga om man ser till resultatet på mentalbeskrivningar, långhårig collie hamnar sämst av alla bruksraser i en jämförelse. Långhåren har av någon anledning också sämre HD-statistik.

Kan det ha att göra med att de är vanligare och det blir inflation i kunniga och funktionsintresserade uppfödare?
Jag tänker att de som köper (och kanske även uppfödare) korthårig collie är mer intresserade av bruks.
Medan långhåriga collies ofta köps som sällskaps- och familjehundar (konsekvensen av Lassie).
Köper man en blivande brukshund är man noga med MH och hälsokoller medan de som köper "sällskapscollie" kanske inte ens vet var ett MH är.

Jag kan se till min egen ras, golden. Där är ju utställningsvarianten den man ser flest av. Och samtidigt den som i snitt får sämre MH (om det ens görs något), de kan vara skotträdda och helt sakna nyfikenhet.
Medan jaktisarna oftast är stabilare i psyket och även lättare och rörligare i kroppen. Där ser man även mycket mer sällan att det avlas på icke MHade hundar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 051
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka