"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Men är du riktigt vaccinerad ?

SKK TILLÅTER djurmisshandel , vilken blandrasuppfödare gör så mot sina hundar, avlar ihoptryckta nosar, hjärtfel, neurologiska sjukdomar, fel benställningar, inåtgående ögonlock mm mm mm mm mm ...fy fan va jag mår illa av sånt....spelar ingen roll hur många som föder upp blandraser så vill dom inte avla på extrema utseenden på bekostnad av hunden iallafall :mad::mad:

SKK uppfödare testar iaf sina hundar innan de avlar :grin:
Vilket 90% om inte fler av blandrasuppfödarna inte gör.
Ex. såg jag en annons på blocket för inte så länge sen där "uppfödarna" parat två blandrashundar som båda var merlade, vilket givetvis resulterade i döva valpar. Det hade med största sannolikhet aldrig inträffat om "uppfödarna" hade haft mer kunskap om hundavel. Men de flesta blandrasuppfödare verkar vara pengakåta-jag-vill-ha-valpar-efter-min-underbara-söta-snälla-trevliga-hund-och-jag-har-inte-en-tanke-på-vad-det-ska-bli-av-alla-valpar :grin: :crazy:

Iofs bör man kanske inte ta upp en sådan diskussion över huvudtaget men jag anser inte att det är särskilt seriöst som uppfödare att ens fortsätta bara med enbart en merle hund. Merle är ändå en genetisk sjukdom som med största sannolikhet har konsekvenser, även om "bara" en av föräldrarna är merle hundar. Så att para två st om man är okunnig är ju en sak, men att medvetet fortsätta avla trots att hunden har färggenen så känns det ännu värre anser jag :crazy:

Man kanske skall ha bakgrunden till programmet i åtanke?
BBC gjorde programmet som "hämnd" för att man inte kommit överens med ledningen för Crofts om sändningsrättigheter från Dog Schowen.

då gäller det att alla som har renrasiga hundar och är medlem i rasklubb/förening att göra dessa föreningar/medlemmar uppmärksammade över bbc:s program att man av den anledningen gör en gemensam motion till skk. Däremot vet jag att domarkåren har fått nya tillägg i reglerna för rasbedömningarna som dom ska uppmärksamma vilket är bra, men är det tillräckligt? Jag tror inte att det är bara svenska domare och skk som ska jobba på det här utan det gäller alla länders avelskommiteer och domarkår.

Jag tycker absolut det borde vara en breddning av sjukdomsstatistiken i avelsdata. T ex om jag tar min ras - riesen. Det är ett välkänt faktum att rasen ÄR överrepresenterad ang sköldkörtelfel.

Trots detta finns inget KRAV ang sköldkörtelprov inför avel. Det är en REKOMMENDATION, men inget krav. Och det finns INGEN central registrering av resultat. Dvs jag kan säga att min hund är testad och TgAA-negativ (antikroppar), TSH, T3 och T4 är u.a. Men om inte ev valpköpare ber att få se papper på det, så finns inget sätt att kontrollera. Och om min hund ÄR TgAA-positiv eller har sköldkörtelfel, så 'syns' det ingenstans heller, om jag inte väljer att själv tala om det.

Uppskattningen är att 10% av populationen är drabbade av sköldkörtelproblem. Det är dessutom oftast en sent debuterande sjukdom, vilket gör att en hund kan testas u.a. men senare utveckla sköldkörtelfel. Och att hundar kan hinna sätta flera kullar till världen innan det märks att de har utvecklat sköldkörtelfel.

Ur RAS (mina fetstilsmarkeringar):
Svenska Lantbruksuniversitetet inledde 1997 en forskningsstudie på rasen. Resultaten blev
inte helt entydiga, men man kan räkna med att drygt var tionde hund drabbas. Det gick inte
säkerställa exakt hur hypothyreos nedärvs, men det är helt klart att det finns en stark genetisk
grund. Man kan inte betrakta några hundar som helt genetisk obelastade eller ”fria”, det går i
vilket fall inte identifiera några sådana hundar.
Det man kan avgöra är om en hund är sjuk,
och dessa ska då inte användas i avel. Andelen provtagna hundar i avel är i nuläget inte känd.

Hypothyreos
Riesenschnauzern är överrepresenterad, avelsmässiga åtgärder är därmed motiverade.

Följande riktlinjer rekommenderas i avelsarbetet:
• Ta prov på T4, TSH och TgAA på de hundar som ska användas i avel. Hundarna ska ha
fyllt tre år vid provtillfället. Provresultat ska vara max 1 år gammalt vid parning.
• Använd aldrig sjuka hundar i avel. Det finns en stor ärftlig grund för hypothyreos.
• Använd helst inte TgAA-positiva hundar. Även om djuret verkar friskt; avvakta och ta
om provet.
• Använd ej hundar före 3 års ålder. De själva och deras syskon hinner då utvärderas
bättre, och framför allt hinner man se att även avelsdjurens föräldrar håller sig friska.
• De hundar som används i avel bör vara testade med avseende på sköldkörtelfunktion.
Målet är att minst 75 % av avelsdjuren är testade innan parning inom 5 år.
• Frekvensen hypothyroida hundar bör minska till under 5 % inom 10 år

Men fortfarande inget KRAV på prov, ingen central registrering, inget krav på att ha uppnått 3 års ålder vid parning etc, inget förbud mot att använda TgAA-positiva djur i avel etc.

Det enda det är krav på är det som faller under SKK:s grundregler, att inte avla på osunda djur, dit djur med sköldkörtelfel får räknas.

JAG tycker det känns tandlöst utav bara f*n.

Jag begriper ju att Rom inte byggdes på en dag, men hur svårt skulle det vara att kräva lite mer. Kräv att hunden är minst 3 år vid parning, kräv sköldkörtelprov som inte är äldre än ett år, och att hunden är TgAA-fri. Registrera ALLA sköldkörtelresultat. Oavsett varför de tas. Dvs min herres prov, som togs som en del i en utredning, borde automatiskt ha registrerats, både som nu när hans svar var u,a och TgAA-negativ, och om hans svar varit positivt.

Dvs, tas ett prov - oavsett anledning - på riesenschnauzer - registrera det. Räcker med TgAA negativ alt positiv, och hypotyreos eller ej hypotyreos. Typ 2009-01-01 TgAA negativ, ej hypotyreos.

På så sätt skulle man dels plättlätt få in alla som har diagnosticerats med hypotyreos. Lätt som en plätt, de hundarna är alltid provtagna liksom. Och man skulle som bonus få in även fria icke avelsdjur (som min herre). Och resultat på samtliga avelsdjur.

Om jag hade ögonlyst honom som en del i utredningen (det var mitt nästa drag om inte ortopeden hittade något) så hade DET resultatet oavsett registrerats. Så varför inte samma sak ang hypotyreos, så svårt kan det väl inte vara att ordna?

Statistiken är osäker både för PRA och hypothyreos, men vad man hittills kunnat se så är problemet med sköldkörtelproblem många gånger större än PRA. Fast det är bara PRA som registreras..

Svar till fler.
Sen har vi ju den otroligt trevliga sjukdomen som kallas Amstaff Ataxi, förekomsten av den defekta genen finns hos ca 50 % av hndarna i en studie i Frankrike, gendesffekten har inte plötslit uppkommit hos Amstaffs, den finns hos APBT o andra bullhundar.

Men självklart att om man parar med blandisar så blir alla individer friska, det bevisar ju försäkringsbolagens statistik

Jag har också en hund av ras som har problem med sköldkörteln. När uppfödaren av min hund presenterade valpen var hon mycket noga med att tala om och visa att både tiken och hanen var testade och friska. SLU söker Riesen och Hovawarthundar över 7 år som är friska för att fortsätta studien.
Här är det viktigt att uppfödarna av raser som har genetiska sjukdomar sluter upp och gör något åt problemen och inte vänder sig om och resonerar; det händer inte mig och mina hundar. Och avlar på mer eller mindre genetiskt defekta djur.

Läste på SKK's sida att de har jobbat sedan 1979 med att få friskare hundar. Borde inte det börja synas nu?

Undras hur många som vågar köpa en staff/bullhund, renras som blandras utan att föräldrarna är kollade om huruvida de är bärare av Ataxi?
Jag lovar, har man sett en sådan hund, speciellt en som man älskar så vill man bara kastrera alla uppfödare som skiter i genetiken.

:devil:

Jo, seriösa uppfödare testar ju, och avlar enbart på fria djur. Men det är ändå förvånande att rasföreningen bara rekommenderar, och inte kräver. Och ÄN mer förvånande att det inte är någon registrering alls.

Om man har en studie som tyder på att 10% av populationen är drabbad/drabbas men man är osäker på om den siffran stämmer, och heller inte har en aning om hur många hundar som testas eg - men inte inör krav på test för avelsdjur, och central registrering. Det skulle vara mycket lätt inbillar jag mig. Krav på att testa avelsdjur är lätt, och det borde vara lätt registrera resultat av alla tester med, det är ju sällan nån direkt gråzon eller tolkningsfråga liksom.

För som det är nu, finns det en massa 'glada riesenägare' därute som inte har en aning om att rasen ÄR överrepresenterad. Jag är uppvuxen med riesen, ingen av våra har varit drabbade, och innan 'interneteran' hade jag INGEN ANING om ens vad hypotyreos var, än mindre att det påverkade riesen. Min pappa har haft riesen i 40 år, och samma där, han hade ingen aning förrän hans tik testades då de misstänkte sköldkörtelfel. Och han har nog ingen aning om att föräldradjur bör vara testade, och man bör fråga efter det. Han har heller ingen direkt koll på Hd (mer än att det är en trevlig motorcykeltyp han äger *s*). Ingen av hans tidigare hundar har röntgats, och ingen av dem har haft minsta problem heller förvisso trots aktiva liv med drag etc. Han har lärt sig det lilla han kan nu, när jag lärde mig mer och la mig i ;) Nu är riesen inte så 'gamla' i Hd-programmet, de har haft en ganska låg del hd-belastade hundar.

Men man måste liksom tänka på sådana ägare med, inkl alla förstagångsägare, som inte har så stor koll. Nu när jag köpte lillknatten, så var ju pappa med (han sponsrade) och han hade lärt sig att det var viktigt att föräldrarna var röntgade och fria. Det är ett krav från rasföreningen med - har han också lärt sig, så där fick han ju även ett tillfredsställande svar. Men han skulle aldrig tänkt TANKEN att ställa frågan om föräldrarna var TgaAA-testade, eller ögonlysta, eller.. (Det är de förvisso inte..)

Och där anser jag som sagt att uppfödarna har ett jätteansvar, att dels upplysa om den rasrelaterade problematik som finns i respektive ras, och testat för de aktuella problemen, och redovisa resultaten.

För för en oinvigt låter det 'tillräckligt' tryggt och säkert att t ex en riesen är efter föräldrar som är mentalbeskrivna och Hd-friröntgade, samt endera har utställningsmerit eller är exteriörbeskrivna. För efter friska föräldrar kan man väl bara få friska valpar? Eller hur det nu var ;)

Tillägg: Anser också att seriösa uppfödare bör vara noga med just när det gäller hypotyreos att poängtera att även om föräldradjuren är fria, så är det tyvärr ingen livstidsgaranti, men att de gjort vad de kan så att säga.

Vad är det för sjukdom? Kan inte minnas att jag hört något om den?
Genen som nedärver denna sjukdom är ganska nyupptäckt, innan dess gick man bara på stamtavlor, min väns hund Pluto på Capa Tostas Kennel blev diagnostiserad med förmodad Amstaff Ataxi, trots att det inte fanns i stamtavlan.
Nu sen det kunnat spåras via DNA så har hans sparade prover visat att han var dubbelbärare, en mycket lovande hund som tack vare seriösa uppfödare aldrig gick i avel.
http://www.capatosta.se/swedish.htm

Läs mer på amstaffklubbens hemsida:
http://www.amstaffklubben.se/ under avelsskommité

Sjukdomen/anlagen förekommer i 30% av testade hundar i Frankrike, inget talar för att siffrorna skulle vara annorlunda i andra länder.

Önskar ingen som köper en APBT eller Amstaff korsning att behöva gå igenom detta, det var vidrigt!

Med idogt rasarbete o testande av föräldradjurtorde genen vara utrotad på lite drygt 5 generationer.

Här finns mer info o länkar:
http://www.aktivhund.se/hundforum/post266636.html?hilit=ataxi#p266636

Detta är ett utdrag från en Staffordshiresida ang L2-HGA L2 hydroxyglutaric aciduria.

Det fortfarande förhållandevis få staffar som drabbats i jämförelse med amstaff ( med det inte sagt att det är många amstaffs som drabbas ).

Staffinfo skrev:
En ny neurologisk sjukdom är upptäckt hos Staffordshire Bull Terrier.
De senaste åren har ett litet antal staffords blivit diagnostiserade med en sjukdom som har fått namnet L-2 hydroxglutaric acidiura eller L-2 HGA.

Sjukdomen har visat sig på olika sätt där hundar har vissa symptom :
demens (stirrar ut i luften, bortfall av lydnad och rumsrenhet), nervösa tillstånd med starka anfall, intolerans, ataxi (svårigheter att samordna rörelser), skakningar, darrningar och muskelstelhet

Seriösa uppfödare testar alltid sina avelsdjur, men som jag förstått är det inte ett krav än för min ras.

Zaga är Genetisk Clear för L2HGA och det var en självklarhet från min sida att vända mig till uppfödare som kämpar för att utrota en sådan sjukdom.

Senast ändrad:

Spinner vidare på detta med rasbundna sjukdomar/defekter;
Min ras, RR, har ju något som heter Dermoid sinus, kan jämföras med ryggmärgsbråck hos människa. En hund med DS avlivas som valp för defekten är inte synlig för ögat men orsakar stort lidande utan operation. Det är heller inte alla DS som går att operera, beror på hur djupt ner det sitter etc.

Tror någon av er att de som avlar på RR-blandisar kollar sina hundar för DS eller ens har kunskapen om detta?

För ca ett halvår sen mailade jag alla som hade RR-blandisar till salu på blocket och låtsades vara spekulant. En av frågorna var om valparna var kollade för DS. Jag kan säga att ingen av dem var det, de flesta visste inte ens vad det var och en sa uttryckligen att "eftersom det är pappan som är RR så har jag inget intresse av att kontrollera en sjukdom som denne kan ha". Det betyder att inte heller denne visste vad det var för något men människan fattade tydligen inte heller att valparna får gener av pappan :cool::grin:

Stackars valpar och valpköpare.... :crazy:

Så blir det ju med Staffraser och demodex exempelvis ( om man parar utan att ha större koll ) ska nu denna L2 hydroxyglutaric aciduria komma också och breda ut sig..

Fya jag lider med alla hundar som kommer drabbas :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 051
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka