Sv: "Ett renrasigt helvete"
Jo, seriösa uppfödare testar ju, och avlar enbart på fria djur. Men det är ändå förvånande att rasföreningen bara rekommenderar, och inte kräver. Och ÄN mer förvånande att det inte är någon registrering alls.
Om man har en studie som tyder på att 10% av populationen är drabbad/drabbas men man är osäker på om den siffran stämmer, och heller inte har en aning om hur många hundar som testas eg - men inte inör krav på test för avelsdjur, och central registrering. Det skulle vara mycket lätt inbillar jag mig. Krav på att testa avelsdjur är lätt, och det borde vara lätt registrera resultat av alla tester med, det är ju sällan nån direkt gråzon eller tolkningsfråga liksom.
För som det är nu, finns det en massa 'glada riesenägare' därute som inte har en aning om att rasen ÄR överrepresenterad. Jag är uppvuxen med riesen, ingen av våra har varit drabbade, och innan 'interneteran' hade jag INGEN ANING om ens vad hypotyreos var, än mindre att det påverkade riesen. Min pappa har haft riesen i 40 år, och samma där, han hade ingen aning förrän hans tik testades då de misstänkte sköldkörtelfel. Och han har nog ingen aning om att föräldradjur bör vara testade, och man bör fråga efter det. Han har heller ingen direkt koll på Hd (mer än att det är en trevlig motorcykeltyp han äger *s*). Ingen av hans tidigare hundar har röntgats, och ingen av dem har haft minsta problem heller förvisso trots aktiva liv med drag etc. Han har lärt sig det lilla han kan nu, när jag lärde mig mer och la mig i

Nu är riesen inte så 'gamla' i Hd-programmet, de har haft en ganska låg del hd-belastade hundar.
Men man måste liksom tänka på sådana ägare med, inkl alla förstagångsägare, som inte har så stor koll. Nu när jag köpte lillknatten, så var ju pappa med (han sponsrade) och han hade lärt sig att det var viktigt att föräldrarna var röntgade och fria. Det är ett krav från rasföreningen med - har han också lärt sig, så där fick han ju även ett tillfredsställande svar. Men han skulle aldrig tänkt TANKEN att ställa frågan om föräldrarna var TgaAA-testade, eller ögonlysta, eller.. (Det är de förvisso inte..)
Och där anser jag som sagt att uppfödarna har ett jätteansvar, att dels upplysa om den rasrelaterade problematik som finns i respektive ras, och testat för de aktuella problemen, och redovisa resultaten.
För för en oinvigt låter det 'tillräckligt' tryggt och säkert att t ex en riesen är efter föräldrar som är mentalbeskrivna och Hd-friröntgade, samt endera har utställningsmerit eller är exteriörbeskrivna. För efter friska föräldrar kan man väl bara få friska valpar? Eller hur det nu var
Tillägg: Anser också att seriösa uppfödare bör vara noga med just när det gäller hypotyreos att poängtera att även om föräldradjuren är fria, så är det tyvärr ingen livstidsgaranti, men att de gjort vad de kan så att säga.