"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Inom renrasaveln kommer man åtminstone, som det ser ut nu, att kunna bärja kontrollera och stoppa den extrema aveln, eftersom dessa inte kommer att kunna ställas ut och vinna på de stora prestigefyllda utställningarna. Låt oss hoppas att det är på väg spikrakt åt det hållet

Håller med och jag hoppas också att folk får upp ögonen för denna vansinnesaveln så hundarna kan bli som folk

Lägg inte ord i min mun tack, jag blir sällan upprörd men sådant ogillas verkligen.

Eller du kanske tycker att sålänge det är blandrasavel så är det bra för att det är blandrasavel, skit i alla jävla sjukdomar och lidelse som dom hundarna får drass med för att folk inte orkar kontrollera vad fan dom avlar på
( visst är det "trevligt" när någon lägger ord i mun, blir ju en så trevlig diskussion då ).

Jag har skrivit otroligt många ggr nu att jag är emot ALL oseriös avel där hundarna blir dom lidande, oavsett vem fan som avlar.
Det är MÅNGA raser som aldrig någonsin skulle komma över tröskeln här hemma..

Jag förstår din upprördhet, men rikta den mot de personer som förtjänar det istället.

Eller förtjänar alla ägare till renrasiga hundar smak av din jäkla känga tycker du?

Efter snabbkoll på vanlig annonssida där det säljs hundar:

1a annonsen: korsning Bordercollie/Tax. Tror du själv att det blir hälsosamma hundar?

2a är "nästan renrasig" chihuahua. Man får inte veta vad den är mer. Det står i annonsen att den inte har stamtavla "men är ju fin ändå".

3e, pudel.

4e. papillon

5e. jack russel

6e. New foundland/dalmatiner. 12 veckor "Utseendemässigt mycket fina och en härlig mentalitet,lugna,roliga,lättlärda och vaktar redan bra." Att 12veckorsvalpar är vaktiga kanske inte alltid är super..?

7. Amstaff

8. "ultimata jakthunden/sällskapshunden" Korsning mellan två jaktraser och de funderar på att sälja den som sällskapshund? :cool:

efter det mest renrasigt och ej av "extrema raser" då utan sådana som, när man tittar på dem, ser vettiga ut. Är blandraserna alltid så bra?

Senast ändrad:

Var nere i stallet och skottade boxar och då tänker jag en hel del.

Boven i aveln måste vara utställningarna. De har förstört många raser, t ex schäfern. Se till att hälsokontrollera, mentaltesta och att hunden har prestationer i det den är avlad för. Ta bort jämförelse av hundar mot varandra. Ge dem ett avelsgodkännande vid visning istället.

Senast ändrad:

Håller med! På utställningarna ska man synas, ju mer extrem man är ju mer syns man, ju mera WOW-faktor! Och domarna går på samma vals och dömer efter WOW:et. Ska en ras ha raka bakben, blir dom i utställningsvärlden till slut SPIKraka, ska den ha kort nos blir den till slut till knappt nån nos alls.
HOPPAS nu att nya regler skrivs och efterföljs, så att uppfödarna TVINGAS föda upp sunda - men snygga och läckra! - hundar.
Å andra sidan finns ju problem inom raserna av arbetande brukshundar också, HD inte minst. Ett bra arbetsresultat som syns och märks, kan nog få uppfödare att överse med HDfel.

Men Martha, fast jag förstår din upprördhet... Man föder inte upp extrema utseendehundar bara för att man är ansluten till SKK! Och jag kunde, om jag ville, nämna flera blandisuppfödare (oftast folk som "bara" tar en eller två kullar iofs) som avlar för att få fram lattjo hundar med knasiga utseenden! Stora ögon, korta nosar, korta små ben etc etc. Resten av Blandisuppfödarna tror jag för det mesta inte "avlar" på nån anledning alls, annat än att jycken är fin, det vore kul med söta valpar, eller att det skedde ett Missöde. Ursäkta. Men jag ser ORÄKNELIGA sådana fall också.
Men, det sopar inte bort det som tråden handlar om, nämligen extrema utställningshundar. Det ÄR ett problem som övriga raser och blandisar inte har mycket med att göra.

Ta bort jämförelse av hundar mot varandra. Ge dem ett avelsgodkännande vid visning istället.

Fast tävlingar i ex. lydnad och bruks är ju egentligen jämförelser mellan hundar. Du sätter en standard "detta ska hunden utföra" du bedömmer utförandet och därefter jämför olika hundars prestationer för att kora en vinnare.
Utställningsvarianten är att du sätter en standard för rasens utseende, bedömmer hur hunden ser ut och efteråt jämför med andra hundar för att kora en vinnare.
Jag ser ingenting negativt med utställningar, många hundar som ställs ut är ändå sunda och fina hundar. Men det man ser främst i media är ju extremaveln dock med tanke på hur liten del av populationen som faktiskt blir extremavlad inom en ras känns det inte som att det har med uställningarna att göra utan uppfödarnas och valpköparnas mentalitet och kunskap!
Har man kunskap så fattar man varför ex. inavel inte är bra. Eller varför man bör undvika en viss sjukdomsgen och hur det egentligen fungerar med arv och gener. Har man kunskapen så väljer man med största sannolikhet de bättre och friskare individerna.

En sak till om detta med extremavel. Jag har faktiskt sett flera pugs, blodhundar och schäfrar och jag kan säga att jag aldrig sett en enda som är extremavlad som trallar runt på gatan. Jag har aldrig i mitt liv sett en riktig räka live, bara en med något sänkt rygglinje men that's it! Jag har aldrig sett en blodhund med magens skinn släpandes efter eller tio dubbelhakor av ren skinn. Ingen pug som nästan dör av att inte kunna andas. Bara friska King Charles hundar. Jag hör mer om HD och AD inom bruksraser än vad jag hör om extremavel bland utsällningshundar bland "vanligt" folk. Slutsaten jag drar är ju då att det finns väldigt få sådana jämfört med antalet individer i Sverige.

Å andra sidan finns ju problem inom raserna av arbetande brukshundar också, HD inte minst. Ett bra arbetsresultat som syns och märks, kan nog få uppfödare att överse med HDfel.

Men en hund med t ex HD och ED-fel ska inte få avelsgodkännande. Inte heller om det finns i släkten.

Fast tävlingar i ex. lydnad och bruks är ju egentligen jämförelser mellan hundar. Du sätter en standard "detta ska hunden utföra" du bedömmer utförandet och därefter jämför olika hundars prestationer för att kora en vinnare.
Utställningsvarianten är att du sätter en standard för rasens utseende, bedömmer hur hunden ser ut och efteråt jämför med andra hundar för att kora en vinnare.

Lydnad och brukstävlingar är något du tränar dig till inte något där du jämför själva hundens extreriör. Det kan inte jämföras med en utställning. Finns det någon ras som från början enbart är framtagen för att visas upp? Där uppfödarens mål var att ställa ut hunden och inte använda dem till något annat?

Nja du sa "ta bort jämförelsen mellan hundar", men att jämföra sin hund med en annan är ju själv grunden i tävlingar. I lydnad såväl som utställning.

Och vad spelar det för roll om det finns någon ras som är "skapad" för att ställas ut med?? Aveln har ju ändrat utseendet, temperament och mentalitet på hundarna. Vissa vill ha en brukshund och därför avlar de på egenskaper som är meriterande i tjänsten, andra vill ställa ut sin hund eller ha den som sällskap och avlar på det.
Att folk senare inte har kunskapen nog för att inse, eller att de kanske rent av inte vill inse, att vissa rastypiska drag för med sig sjukdomar har ingenting med utställning i sig att göra. Man kan väl avla efter exteriör men trots det få fram friska hundar? :confused:

Jag är emot att förbjuda något som utställningar bara för att vissa extremuppfödare är för korkade för att inse vad seriös och hälsosam avel är. Varför förstöra för de andra som gör ett bra jobb? Se bara till att pränta in i skallen på de som extremavlar att det är fel och se till att lära domarna vilka egenskaper som bör hävas fram och vilka som inte bör hävas fram.

Synd att jag var så otydlig att det inte framgick att det var att jämföra hundar mot varandra på utställningar men det var det jag givetvis menade.

"Aveln har ändrat utseende på hundarna" Ja, och inte till det bättre vad jag kan förstå. Och det har ju gått så illa med flera raser nu att SKK har satt upp en åtgärdslista. 7 raser där det krävs åtgärder, 12 raser där det motiverar ökad uppmärksamhet och 28 raser under observandum. Det borde inte finnas en enda ras under dessa punkter. Vems är "felet" att det har blivit så här illa? Uppfödarna? Köparna? Domarna? Och hur ska det rättas till? Hur ska vi få friska hundar? Jag vet inte.

Senast ändrad:

En sak till om detta med extremavel. Jag har faktiskt sett flera pugs, blodhundar och schäfrar och jag kan säga att jag aldrig sett en enda som är extremavlad som trallar runt på gatan. Jag har aldrig i mitt liv sett en riktig räka live, bara en med något sänkt rygglinje men that's it! Jag har aldrig sett en blodhund med magens skinn släpandes efter eller tio dubbelhakor av ren skinn. Ingen pug som nästan dör av att inte kunna andas. Bara friska King Charles hundar. Jag hör mer om HD och AD inom bruksraser än vad jag hör om extremavel bland utsällningshundar bland "vanligt" folk. Slutsaten jag drar är ju då att det finns väldigt få sådana jämfört med antalet individer i Sverige.

Då kanske du inte har sett det domarna på utställningarna i Sverige har sett för just de raserna är med på åtgärdslistan. En stor del av domarna instämnde i varningarna som finns med på listan. Så står det i nr 3 2009 i Hundsport.

Senast ändrad:

8. "ultimata jakthunden/sällskapshunden" Korsning mellan två jaktraser och de funderar på att sälja den som sällskapshund? :cool:

Är det : "Om du inte vill jaga så passar den jättebra som enbart sällskap"-annonsen? Har isåfall sett den, och hela annonsen är desperat och hemsk. :(

Förlåt för OffTopic.

kl

Oavsett om det rör sig om renrasiga hundar eller blandrashundar är det ju så att om man avlar på anlagsbärare för dåliga saker, så får man som resultat valpar som bär på dessa dåliga anlag.

MEN

Hos de som avlar på blandraser finns det INGEN kontroll alls hur olika djur förvärver defekter etc. De flesta kollar inte ens upp att deras hund är frisk i största allmänhet innan parning.

När det gäller renaveln så finns det ju friska och mindre friska raser. I de flesta fall pågår åtminstone i Sverige projekt att få bort defekter ur hundarna. De flesta renrasuppfödare har åtminstonde LITET koll på vilka hundar som är lämpliga att avla med.

Avel är alltid ett lotteri, men risken för riktiga nitlotter upplever jag som att de finns inom blandrasaveln.

Jag har inget emot att man "gör" blandrasvalpar. Men jag tror hellre på de SUNDA renraserna.

( Skaffar jag nångång i livet hund så är det troligt att det blir tex en västgötaspets... sunda och trevliga hundar, i behändigt format som passar väl på en gård ute på landet! :D)

/KT

Då kanske du inte har sett det domarna på utställningarna i Sverige har sett för just de raserna är med på åtgärdslistan. En stor del av domarna instämnde i varningarna som finns med på listan. Så står det i nr 3 2009 i Hundsport.

Eh men trots detta så vinner de extremavlade hundarna championat? Går inte riktigt ihop för mig :confused:

Vems är "felet" att det har blivit så här illa? Uppfödarna? Köparna? Domarna? Och hur ska det rättas till? Hur ska vi få friska hundar? Jag vet inte.

Felet ligger ju i alla som stödjer aveln av dessa hundar. Felet ligger i de uppfödarna som inte har en tillräckligt stor kunskap inom genetik för att förstå varför det blir som det blir. Felet ligger i de domare som premierar dessa hundar. Felet ligger i de som köper dessa hundar och därmed stödjer aveln. ALLA bidrar ju till denna avel och ALLA måste bidra till att den styrs på rätt spår igen.

Däremot anser jag inte direkt att SKK eller den brittiska kennelklubben gör fel i sig- de är ingen skum diktatorisk organisation som bestämmer vad som får och inte får förekomma hux flux- det är en organisation vars medlemmar styr politiken. Och dessa medlemmar är uppfödare och valpköpare. Om ex. majoriteten av medlemmarna i brittiska kennel klubben säger att de anser att en viss grad av inavel är inte fel så kan ju inte kennel klubben göra något, de styrs ju av "folkmassan" så att säga.

Inte för mig heller. Är det domarna det är fel på? Eller vem, vad? SKK har kanske vaknat. Som det står i samma tidning: "Det ska inte bli ett bloss i natten. Vi ska arbeta vidare och på ett antal års sikt hoppas vi ha uppnått en avgörande skillnad".

Det kanske är det som är problemet. Du har inte sett hur illa det är med hundarna som ställs ut och kanske många med dig. Men det har kanske domarna gjort. Och SKK. Hoppas att de har kurage att vägra dessa felavlade hundar vinna championat.

Felet ligger i de uppfödarna som inte har en tillräckligt stor kunskap inom genetik för att förstå varför det blir som det blir.

Men är det så många uppfödare i en ras som har så otillräckliga kunskaper att de lyckas få hela rasen åtgärdslistad hos SKK?

Men är det så många uppfödare i en ras som har så otillräckliga kunskaper att de lyckas få hela rasen åtgärdslistad hos SKK?

... tydligen eftersom rasen ligger på åtgärdslistan? :idea:

Alltså det jag tror att många som extremavlar inte tänker längre än vad näsan räcker. De tänker inte vad konsekvenserna av avlandet är utan de tänker bara på att de vill ha ut kakan på en gång så den kan ställa ut den! Det tyder ju på dålig insikt i avel eller rent förnekande av problemen som förekommer.
Kombinera detta med matadoravel, inavel och ett dåligt utbud av genetisk variation och nytt blod inom rasen så voilà!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 051
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka