"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Den där listan med åtgärdstjosan över vad domare ska titta på är så ny att det nog inte hunnit bli någon skillnad ÄN, men jag hoppas och tror att det där kommer märkas av. Tyvärr, i det här fallet, sker ingenting över en natt.

Jag håller absolut med dig om att aveln på extrema raser är helt uppåt väggarna, snällt sagt, och borde faktiskt stoppas! MEN det går att få fram lika extrema djur genom blandrasavel om man vill det. Det är ju det detta handlar om, att folk medvetet avlar fram extrema djur utan tanke på hundens väl och ve. Om man sen avlar på renraser med extrema utseenden, eller blandraser med extrema utseenden (och tro mig, det finns gott om dem med, inte minst bland småhundsblandisarna!) spelar ingen roll. Inom renrasaveln kommer man åtminstone, som det ser ut nu, att kunna bärja kontrollera och stoppa den extrema aveln, eftersom dessa inte kommer att kunna ställas ut och vinna på de stora prestigefyllda utställningarna. Låt oss hoppas att det är på väg spikrakt åt det hållet!
En fråga jag som hanhundsägare kan ställa till t.ex tikägaren är;Vad har just din tik och hennes linjer för något som kan föra fram rasen till att bli ännu sundare?
Ofta blir det tyst en stund i luren.En del lägger på efter att blivit "kränkta av en sådan idiotisk fråga"."Min tik är ju världens gulligaste...Men de flesta tänker till och kommer fram till att det blir en bra kombination,eller tiken får fortsatt vara familjens finaste,raraste,men inte avelstik.Ibland genererar samtalet i att det föds en kull,som kommer att glädja människan i många år.

Alltså det jag tror att många som extremavlar inte tänker längre än vad näsan räcker. De tänker inte vad konsekvenserna av avlandet är utan de tänker bara på att de vill ha ut kakan på en gång så den kan ställa ut den!

Att det där (i alla fall i vissa fall) stämmer vet jag.. Jag har hört om vissa uppfödare som jag velat vrida nacken av pga sådant. "Hunden vinner - alltså är den fin. Ja! vi avlar på den!" och skippar allt vad sunt förnuft heter. Ofta verkar det hos sådana kennlar inte finnas någon enhetlig typ och de verkar även ha mycket ojämna framgångar... De som använder sig av sunt förnuft verkar ha procentuellt fler hundar som når framgångar och mer enhetliga hundar. Men det sistnämnda är kanske inget man märker om man inte är väl insatt i just en viss ras där sådant här förekommer...

En fråga jag som hanhundsägare kan ställa till t.ex tikägaren är;Vad har just din tik och hennes linjer för något som kan föra fram rasen till att bli ännu sundare?
Ofta blir det tyst en stund i luren.En del lägger på efter att blivit "kränkta av en sådan idiotisk fråga"."Min tik är ju världens gulligaste...Men de flesta tänker till och kommer fram till att det blir en bra kombination,eller tiken får fortsatt vara familjens finaste,raraste,men inte avelstik.Ibland genererar samtalet i att det föds en kull,som kommer att glädja människan i många år.

Guldmedalj till de som ser till att ställa sådana frågor!

Den där listan med åtgärdstjosan över vad domare ska titta på är så ny att det nog inte hunnit bli någon skillnad ÄN, men jag hoppas och tror att det där kommer märkas av. Tyvärr, i det här fallet, sker ingenting över en natt.

Jag tror att det kommer tyvärr att ta ett tag, det behövs ett generationsbyte oftast för att få bort "gammalt tänk". Kommer det nya, yngre domare som kanske blivit lite mer pressade och utbildade av SKK och det "nya" sättet att tänka så har vi en större chans att påverka aveln till ett positivt håll.

Men en hund med t ex HD och ED-fel ska inte få avelsgodkännande. Inte heller om det finns i släkten.

Men visst får dom det! Det är inom vissa raser det kan läggas avelsförbud på en tik/hanne med HDfel, men inte alla raser. Man kan dessutom glatt avla på en tik med t.ex. Bhöfter - fast flera kullsyskon har D. Tyvärr... Önskar reglerna vore hårdare även där.

Det tror jag med.
Jag har, till min stora fasa, sett vissa utställningsdomare som gått från att alltid döma fram riktigt bra hundar till vinst, till att helt plötsligt döma fram extrema hundar till vinst.. Man undrar vad som händer då...
Det ska bli spännande att se vilka av "dagens hundungdomar" som blir utställningdomare i framtiden. Förhoppningsvis blir de de bästa och vettigaste som först och främst ser till rasernas hälsa.

Jag hoppas på människor med vettiga utbildningar som ligger till grund för att kunna döma fram bra hundar. Folk med insikt om anatomi och fysiologi, folk som tänker långsiktigt och frågar sig varför en ras ser ut som den gör och till vilken nytta. Folk med sunt förnuft och väljer att hela tiden uppdatera sina kunskaper för att kunna bedöma på ett optimalt vis :)

Jag har sett dokumentären och det är beklämmande att se att domarna dömer fram exremaveln. Vi som håller på med uppfödning, många med mig går egna vägar och kör på medelhunden och helst friska individer när vi avlar, just för att undvika matadoravel.

Tyvärr är det många raser som fått stora hälsoproblem pga okunskap och en del uppfödares ovilja att skaffa fram information som gäller avel. Den här tråden tycker jag känns uppmana till att förkasta renrasiga hundar. Vi som är anslutna till skk och de som har hållt på länge har både kunskap och en del har gått uppfödarutbildningen.

Många säger att blandraser är så mycket friskare. men är det verkligen sant? Jag har haft diskussioner med försäkringsbolag och fått veta att blandraserna är inte friskare än renrasiga hundar. Skillnaden är att renrasiga hundar har avelsprogram för att jobba bort hälsoproblemen. Har man otur så kan en blandrashund få alla rasbundna sjukdomar samtidigt.

Inom aveln av renrasiga hundar är man medveten om problemen som finns och det finns idag avelsdata där man kan se rasbundna sjukdomar. Däremot tycker jag att rasklubbarna ska lyfta fram sjukdomar som epilepsi, MO, tumörsjukdomar m.m. så att man även dessa sjukdomar kan spåra i avelsdatan. Nu måste man förlita sig till uppfödarkolleger som har vetskapen av vilka sjukdomar som finns i vissa gener.

Jag kan i alla fall varna för känsliga tittare av dokumentären och den väcker verkligen frågor om orsak och verkan.

Däremot tycker jag att rasklubbarna ska lyfta fram sjukdomar som epilepsi, MO, tumörsjukdomar m.m. så att man även dessa sjukdomar kan spåra i avelsdatan. Nu måste man förlita sig till uppfödarkolleger som har vetskapen av vilka sjukdomar som finns i vissa gener.

Det hade varit underbart om det hade varit så.
Borde inte det gå att fixa på något vis..?

Kanske man ska skicka in en motion om breddning av sjukdomar på avelsdatan? Epilepsi har jag fått veta är ett tillstånd med många faktorer bakom. Just inom Irländsk röd setter är det vanligt att man obducerar hundarna när dom haft epilepsi för att kunna utröna orsaken. Vissa hundar har det i generna och andra hundar har haft en tumörsjukdom som legat bakom epilepsianfallen.

Vi har flitiga diskussioner om just rasbundna sjukdomar mellan uppfödarkollegerna och dom äldre delar gärna med sig kunskap till dom yngre. Som uppfödare får man helt enkelt inte vara för stolt att låta bli att fråga.

Just om avelsfrågor pratar jag med många uppfödare inom min ras och några andra inom andra raser för att inte bli hemmablind. Det skadar heller inte att hålla diskussionen uppe bland uppfödarkollegerna i utlandet heller. Vi har ju fått en internationellt setterforum där uppfödare och setterägare över hela världen är medlemmar. Där diskuteras mycket avel och genetik och det är jätteintressant att följa diskussionerna.

När min tik ställdes ut för en engelsk domare ett år på en rasspecial blev jag lite förbryllad över orden att det inte finns något överdrivet över henne. Då var man lite besviken över att få en så tråkig kritik som var bra i övrigt. Men i det här sammanhangen tycker jag att det var till en fördel att det inte fanns eller finns något överdrivet över henne.

Det är sant det också..alla vill djurens bästa och dom ska inte behöva lida pga uppfödarnas fåfänga och dumhet.

Det är ju helt klart värt att testa! Kanske kan det leda någonstans? :) Det bästa vore väl om man kunde få rasklubbar, eller iaf flera kennlar, att skicka in önskemål om det. (tror det väger liiite starkare än bara "vanliga svenssons" ;))

När ni har så öppna diskussioner om allt sådant, har ni även utskrivet på era hemsidor vilka hundar som är testade för vad och vad det blivit för resultat?
Vet själv att det finns en hel del som tex höftröntgar och kollar lite allt möjligt, men inte skriver ut det någonstans och det känns lite trist. De verkar förneka så mycket..

När det gäller hälsostatistiken och utförda undersökningar på varje hund är det olika hur man gjort på privata hemsidor. Däremot måste uppgifterna fram när man annonserar i rasföreningens hemsida. jag tror uppgifterna finns även på rasklubbarnas valpförmedling. Jag har lagt ut uppgifterna på min hemsida och jag vet av fler uppfödare som är helt öppna med resultaten. Tyvärr är inte alla lika öppna om resultaten, men man får svar om man frågar.

Varför skulle inte en vanlig svenssons motion väga lika mycket som en uppfödares motion för skk? Är man medlem så tycker i alla fall jag att man borde ha mandat för att kunna skicka in förslag om förbättringar till CS. Eller?

Okay :)

Jag vet inte, men det känns som om de lyssnar bättre om det är en rasklubb, eftersom en rasklubb ska presentera en större grupp människor, vilket ju därför lär väga tyngre än om bara en ensam människa skickar in förslag.

Okay :)

Jag vet inte, men det känns som om de lyssnar bättre om det är en rasklubb, eftersom en rasklubb ska presentera en större grupp människor, vilket ju därför lär väga tyngre än om bara en ensam människa skickar in förslag.

Man förväntar sig väl också att rasklubben har mer kunskap än vad kanske en svensson har i frågan. (Det behöver ej vara fallet med allmänsynen är väl sådan) Därför väger ett uttalande från rasklubben mer än en okänd persons.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 051
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka