Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En fråga jag som hanhundsägare kan ställa till t.ex tikägaren är;Vad har just din tik och hennes linjer för något som kan föra fram rasen till att bli ännu sundare?Jag håller absolut med dig om att aveln på extrema raser är helt uppåt väggarna, snällt sagt, och borde faktiskt stoppas! MEN det går att få fram lika extrema djur genom blandrasavel om man vill det. Det är ju det detta handlar om, att folk medvetet avlar fram extrema djur utan tanke på hundens väl och ve. Om man sen avlar på renraser med extrema utseenden, eller blandraser med extrema utseenden (och tro mig, det finns gott om dem med, inte minst bland småhundsblandisarna!) spelar ingen roll. Inom renrasaveln kommer man åtminstone, som det ser ut nu, att kunna bärja kontrollera och stoppa den extrema aveln, eftersom dessa inte kommer att kunna ställas ut och vinna på de stora prestigefyllda utställningarna. Låt oss hoppas att det är på väg spikrakt åt det hållet!
Alltså det jag tror att många som extremavlar inte tänker längre än vad näsan räcker. De tänker inte vad konsekvenserna av avlandet är utan de tänker bara på att de vill ha ut kakan på en gång så den kan ställa ut den!
En fråga jag som hanhundsägare kan ställa till t.ex tikägaren är;Vad har just din tik och hennes linjer för något som kan föra fram rasen till att bli ännu sundare?
Ofta blir det tyst en stund i luren.En del lägger på efter att blivit "kränkta av en sådan idiotisk fråga"."Min tik är ju världens gulligaste...Men de flesta tänker till och kommer fram till att det blir en bra kombination,eller tiken får fortsatt vara familjens finaste,raraste,men inte avelstik.Ibland genererar samtalet i att det föds en kull,som kommer att glädja människan i många år.
Den där listan med åtgärdstjosan över vad domare ska titta på är så ny att det nog inte hunnit bli någon skillnad ÄN, men jag hoppas och tror att det där kommer märkas av. Tyvärr, i det här fallet, sker ingenting över en natt.
Men en hund med t ex HD och ED-fel ska inte få avelsgodkännande. Inte heller om det finns i släkten.
Däremot tycker jag att rasklubbarna ska lyfta fram sjukdomar som epilepsi, MO, tumörsjukdomar m.m. så att man även dessa sjukdomar kan spåra i avelsdatan. Nu måste man förlita sig till uppfödarkolleger som har vetskapen av vilka sjukdomar som finns i vissa gener.
Den här tråden tycker jag känns uppmana till att förkasta renrasiga hundar.
Okay
Jag vet inte, men det känns som om de lyssnar bättre om det är en rasklubb, eftersom en rasklubb ska presentera en större grupp människor, vilket ju därför lär väga tyngre än om bara en ensam människa skickar in förslag.