"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Har du inte märkt det, köp renras så vet du vad du får...majoriteten av sällskapshundsköpare är tror jag ganska så okunniga, dom vill ha en söt hund, kanske en med udda utseende för dom är så söta, tror du verkligen att dom letar upp den seriösaste uppfödaren och kanske väntar i flera år på en valp ( majoriteten alltså)
Dom tar nog det som bjuds och tror att det är seriösa uppfödare bara för att dom har en kennel.
Inom min ras så har det poppat upp en hel del oseriösa uppfödare med oröntgade avelsdjur mm....bara för att rasen blivit populär.

Fast en RR med ridge är ju inte sjuk på något sätt - inte mer än den ridgelösa :grin:

ok, så dom hade fel i programmet då ?

Det sas ju också att många uppfödare inte ens vill se problem inom sin egna ras...som mastiffen...nema problemas :angel:

Har du inte märkt det, köp renras så vet du vad du får...majoriteten av sällskapshundsköpare är tror jag ganska så okunniga, dom vill ha en söt hund, kanske en med udda utseende för dom är så söta, tror du verkligen att dom letar upp den seriösaste uppfödaren och kanske väntar i flera år på en valp ( majoriteten alltså)
Dom tar nog det som bjuds och tror att det är seriösa uppfödare bara för att dom har en kennel.
Inom min ras så har det poppat upp en hel del oseriösa uppfödare med oröntgade avelsdjur mm....bara för att rasen blivit populär.

Fast det är ju just det. Du vet vad då får i högre grad eftersom det ska finnas dokumentation.
Att folk inte tar reda på det eller köper ändå är svårt att komma åt på något annat sätt än information.
Problemet blir ju dock inte mindre om de istället köper en pekingnes x rottweiler på blocket. (Den hunden var väldigt vanskapt:angel:)

Jag blir bara så upprörd när sånt här kommer på tal och att renrasuppfödare alltid ska vara så seriösa. Det stämmer ju inte, du såg väl cavallieruppfödarna...skandal. Och såna finns ju i sverige också.
Det betyer ju naturligtvis inte att alla cavallieruppfödare är såna men jag tror ärligt att de riktigt seriösa är en minoritet

Jag instämmer helt med dig! :bow: Därmed är inte sagt att blandrasuppfödare är mer seriösa, utan jag ser samma skrot och korn i båda parter.

Det stavas PENGAR och det är det som driver både blandrasmånglaren och renrasuppfödaren. renrasuppfödaren kan gömma sig bakom och utnyttja SKK:s särskilda status, medan blandrasuppfödaren har en annan kundkategori.

Jag har renrasig hund och har för avsikt att fortsätta skaffa renrasiga hundar. Men jag är mycket kritisk till många SKK-anslutna uppfödare som genom sin avel visar att de inte tänker långsiktigt över huvud taget.

Det sorgliga i detta är att de flesta hundägarna (vågar jag påstå) är måttligt intresserade av hundar och ser bara att SKK och stamtavlan är en slags kvalitétsstämpel när det inte alltid är så.

Kanske låter jag svart/vit när jag anklagar pengarna för att vara driften bakom oseriös avel - men jag står för det. Det är egentligen inte klokt att man kan tjäna så mycket på "hobbyverksamhet".

Har man bara rätt ras under högkonjunktur så behöver man inte något annat jobb. jag vet tex. en uppfödare som använt sin egen hane till alla sina tikar (= många valpar bär samma gener) och hanen har sedan använts av alla hennes uppfödarkompisar. Kanske är nu inte denna hane någon matator jämfört med många andra, men jag tycker att det är ett tecken på okunnighet, obetänksamhet och ansvarslöst gentemot rasens framtid. Varför liksom? :crazy:

OM man vill rasen sitt bästa... men det kanske är underordnat?

Rent av jävla tur att min korsning inte blev fullkomligt galen alltså :rofl:

Din vovve var väl klok nog att plocka hälsobitarna från collien och mentalitetsbitarna från schäfern... :D

(jag gillar f ö både schäfer och collie av båda hårlagen även om jag inser att det kanske verkar ibland som om jag bara tycker att det är skräp...)

Senast idag startades en tråd av en som köpt en renrasig, oreggad Amstaff, undras om föräldradjuren var testade för Ataxi?

ja men det sägs ju att blandrasuppfödare är oseriösa. Men är då renrasuppfödare serriösa...tror du verkligen att de oseriösa renrasuppfödarna inte kan prata bort elna o gösta...dom UTGÅR nog ifrån att det är seriöst ...och sen att jag tyckar att samtliga uppfödare av vissa raser är oseriösa kan vi ta i en annan tråd...
Jag är ju hemskt oseriös för jag har ju haft en blandraskull...vilken hemsk människa jag måste vara.Men den idioten som hade pekingnesen , det är en bra människa för den hunden vann ju BIS i england...:angel:

Förresten..om det nu finns en sån blandning som du sa...tror du att det var en planerad avel ?? Ärligt.

ok, så dom hade fel i programmet då ?

Det sas ju också att många uppfödare inte ens vill se problem inom sin egna ras...som mastiffen...nema problemas :angel:

Ja dom hade fel. Programmet har ju liksom förenklat det hela lite... men det blev ju inte helt korrekt om man säger så.

Själva förekomsten av ridgen gör ju inte hunden sjuk men har hunden ridge KAN den eventuellt vara bärare av anlag för DS som i sin tur är en defekt och gör en hund som föds med DS sjuk. DS förekomsten inom rasen är ungefär 5% om jag inte missminner mig helt.

De t är ungefär som historien om WENDY (welcome to new york have a nice day). Man har liksom förkortat det hela men då blir det ju helt fel i slutändan.

I sverige har man dessutom bedrivit en hel del forskning ang. DS och man har lokaliserat genen som gör att DS bildas och inom en snar framtid kommer man kunna DNA kolla alla tilltänkta avelsdjur så man inte fördubblar genen som orsakar DS :).

Och om du syftar på att jag är en sådan som inte vill se problemen inom min egen ras så kan jag säga att du har helt fel....

Det sorgliga i detta är att de flesta hundägarna (vågar jag påstå) är måttligt intresserade av hundar och ser bara att SKK och stamtavlan är en slags kvalitétsstämpel när det inte alltid är så

Exaktemente :bow:

Efter att ha sett programmet är jag övertygad om att aveln av vissa raser har gått käpprakt åt helvete. Det är ju som ett företag på väg mot konkurs. Lägg ner och börja om. Jag som inte är utseendefixerad tycker att det är bättre om hundarna avlades som exempel:
- ras av brukskaraktär riktning mot spår
- ras av sällskapskaraktär
- ras av jaktkarraktär riktning älg.
- o s v.
Sen spelar det ingen roll hur pälsfärgen är eller om den har en högt eller lågt buren svans. Stående eller hängande öron.
För hundens skull skulle vi behöva backa tillbaka till 1800-talet innan kennelklubbarnas tid.

ja men det sägs ju att blandrasuppfödare är oseriösa. Men är då renrasuppfödare serriösa...tror du verkligen att de oseriösa renrasuppfödarna inte kan prata bort elna o gösta...dom UTGÅR nog ifrån att det är seriöst ...och sen att jag tyckar att samtliga uppfödare av vissa raser är oseriösa kan vi ta i en annan tråd...
Jag är ju hemskt oseriös för jag har ju haft en blandraskull...vilken hemsk människa jag måste vara.Men den idioten som hade pekingnesen , det är en bra människa för den hunden vann ju BIS i england...:angel:

Förresten..om det nu finns en sån blandning som du sa...tror du att det var en planerad avel ?? Ärligt.

Ärligt så förvånar ingenting mig längre efter jag knäckade extra på hundstallet, faktiskt.
Visst en olycka kan möjligen hända men då abortsprutar man tiken - eller när det gäller en så extrem blandning - tar bort valparna. Den där hunden mådde verkligen lika uselt som den där stackars pekingnesen.

Nu har inte jag läst exakt hela tråden så jag vet inte om detta skrivits.

Men jag tycker att de bara belyser de raser som har mycket extremavel mot det utseendet de har? eller??

Jag tycker att det var sjukt med cavalieren som vann BIS trotts sin sjukdom och att hon som ägde den ljög om kullarna... 35 kullar är inte "bara några få" sen 26 när hans åkomma var kännd... helt DUMT i huvudet...

Fast det är ju just det. Du vet vad då får i högre grad eftersom det ska finnas dokumentation.
Att folk inte tar reda på det eller köper ändå är svårt att komma åt på något annat sätt än information.
Problemet blir ju dock inte mindre om de istället köper en pekingnes x rottweiler på blocket. (Den hunden var väldigt vanskapt:angel:)

Fast vi vet ju hur det är med information. det hjälper inte hur mycket man informerar (tex. tråden om att para den fina blandrashunden med en leonberger) eftersom folk bestämmer sig ändå.

Jag känner en veterinär som köpte sig en shar pei... för mig är det fullständigt ofattbart! :eek: Hon, om någon, borde absolut inte köpa en sådan hund.

Det enda jag tror hjälper är strängare lagar som kennelklubben måste lyda under. Registreringsförbud för inavlade hundar (halvsyskonparningar är tex. ok inom skk) och förbud för uppfödning om det visar sig att alltför många avkommor har tex. den där hjärnåkomman.

Ja, det går åt helvete när människan blandar sig i....och den där bassetgubben....vi har förbättrat rasen....:eek:

Fast vi vet ju hur det är med information. det hjälper inte hur mycket man informerar (tex. tråden om att para den fina blandrashunden med en leonberger) eftersom folk bestämmer sig ändå.

Jag känner en veterinär som köpte sig en shar pei... för mig är det fullständigt ofattbart! :eek: Hon, om någon, borde absolut inte köpa en sådan hund.

Det enda jag tror hjälper är strängare lagar som kennelklubben måste lyda under. Registreringsförbud för inavlade hundar (halvsyskonparningar är tex. ok inom skk) och förbud för uppfödning om det visar sig att alltför många avkommor har tex. den där hjärnåkomman.

Det håller jag med om.

Ja dom hade fel. Programmet har ju liksom förenklat det hela lite... men det blev ju inte helt korrekt om man säger så.

Själva förekomsten av ridgen gör ju inte hunden sjuk men har hunden ridge KAN den eventuellt vara bärare av anlag för DS som i sin tur är en defekt och gör en hund som föds med DS sjuk. DS förekomsten inom rasen är ungefär 5% om jag inte missminner mig helt.

De t är ungefär som historien om WENDY (welcome to new york have a nice day). Man har liksom förkortat det hela men då blir det ju helt fel i slutändan.

Ett annat exempel på när man förenklat ett problem är collierasernas överkänslighet mot läkemedel, t ex Ivermectin. Faktum är att inte alla collie är överkänsliga vilket många(även i colliekretsar) tror, däremot är det ganska utbrett i rasen med den defekt på mdr 1 genen som orsakar problemet - och så länge man inte testat sin hund, vilket är fullt möjligt, bör man naturligtvis inte chansa om den hör till en ras där mutationen förekommer.

Senast ändrad:

Ja, det går åt helvete när människan blandar sig i....och den där bassetgubben....vi har förbättrat rasen....:eek:

Som väl är så finns det en del sunda renraser att välja på. Jag skall erkänna att jag älskar boxrar för deras utseende, men med tanke på hur sjukliga de är så skulle jag aldrig köpa en sådan hund. dels för att jag inte är beredd att betala en skyhög försäkringspremie, men också av det skälet att jag helt enkelt skulle bli för ledsen när jag har en hund som inte mår bra.

Detsamma gäller andra raser som tex. chinese crested eller andra nakenhundar, alla raser med andningsproblem och hudåkommor, för korta ben i förhållande till lång rygg eller för långa öron etc.

Jag tycker att människan skall blanda sig i den mån aveln bedrivs med utgångspunkt från kunskap och forskning i genetik. Kunniga uppfödare är vad hundvärlden behöver, men tyvärr ställs inga kunskapskrav på en SKK-ansluten uppfödare.

Den seriösa ser till att skaffa sig kunskap även på egen hand därför att det finns ett stort intresse och en passion för hundrasen, men det inbringar inga snabba pengar.

Jag återgår till vår tråd som Soffa skrivit. Hennes engagemang hade verkligen behövts i en rasklubb, för det hade genererat mer på lång sikt än att hennes blandraskull var mer genomtänkt än de flestas.

Problemet i England var ju att uppfödarna vägrade inse problemen och kennelklubben vågade inte stöta sig med uppfödarna "för då skulle dom vända sig emot kennelklubben". Vet inte om SKK är lika veka.

Problemet i England var ju att uppfödarna vägrade inse problemen och kennelklubben vågade inte stöta sig med uppfödarna "för då skulle dom vända sig emot kennelklubben". Vet inte om SKK är lika veka.

Vi har ju betydligt mer tester och krav för registering, och för mig kunde de gärna bli ännu hårdare.

Vi har ju även tex RAS, som är en utvärdering av rasen och i min ena ras som är en liten ras så står det just i RAS att pga den relativt lilla avelsbasen så måste man acceptera att det finns typskillnader och inte försöka avla "hårt".

Min rottis uppfyller officiellt skks krav (behöver få en 2a på utställning för rasklubben, men det är möjligt att han är för "ful" för det) och är en riktigt trevlig hund av en typ jag gillar - men eftersom han inte PRESTERAT något alls i tävlingsammanhang så hade jag inte låtit honom gå i avel. Det kryllar av medelmåttor. Ska man avla på en sådan stor ras så är det bara de bästa som ska gå i avel. Och det ser man på mentaliteten, hälsan, tävlingsprestationerna och sen gärna en bra extriörbeskrivning som jag tycker ger betydligt mer än en vanlig utställnings bedömning.

Tja... vad jag vet så är SKK ofta försiktigare än rasklubbarna när det gäller att ställa krav på uppfödarna för att de skall få registrera sina valpar.

Man kan tex. sälja registrerade dvärgsschnauzrar utan krav på att ögonlysning skett på föräldrarna. Rasklubben skulle inte rekommendera en sådan kull, men alla är inte med i rasklubben heller.

Att engelska kennelklubben inte vågar beror så klart på den status klubben åtnjuter. Det finns massor av pengar och skulle uppfödarna svika så skulle klubben gå omkull.

Det verkar som om SKK är en organisation som ställer högre krav än den engelska kennelklubben, men att möjligheten finns här beror säkert på att vårt land (till populationen) är så mycket mindre.

Sedan har du en kultur i England som är konservativ och där myndigheter inte säger åt folk vad de skall göra. Vi har i Sverige ett annat arv när det gäller att lyda institutioner/organisationer/myndigheter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 051
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka