"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Ja skk är väl knappast vad medlemmarna gör det till? Medlemmar som då blundar för hundens välmående? Hur kan en organisation då enbart rätta sig efter medlemmarna?

Jo men snälla rara! Det är ju medlemmarna som driver SKK, därför blir SKK en portal för medlemmarnas åsikter och kunskap. Förstår du då inte att det är medlemmarna som måste uppnå kunskapen för att kunna förbättra själva föreningen?
SKK är ju ingen skum elitstyrka som ska ha ansvar för alla uppfödarnas beteenden, utan det är snarare tvärt om. Om alla uppfödare istället jobbar för bättre avel så kommer ju SKK också att göra det? Man börjar att utbilda uppfödare och valpköpare o dyl för att de ska vilja se förändring i SKK. Vill inte uppfödarna/valpköparna se förändring så kommer det inte att SKK, själva huvudföreningen, göra det heller!

Klart jag gillar dig då!:D Du strävar efter att bibehålla dina hundar sunda och frisk samt hela. Stor eloge till dig.Men du kan ju också välja att bibehålla ditt medlemskap i skk. Om du skulle välja att inte göra det så får du ju genast "problem" inte sant?
Att Skk inte kan bestämma för andra länders syn på hundar etc förstår nog vi alla, men mycket influenser kommer från andra länder.Titta på det tragiska som hänt schäfern exempelvis. Men som sagt stor eloge till dig och jag hoppas du får fortsätta med din sunda avel!

I fråga om just jakthundar som jag har, så är det ju ytterst få raser som avlas på extremer som inte fungerar i praktisk jakt. Basset hound är väl en av dessa få och det är synd att en i grunden duglig jakthund nu för tiden är en extremt skinnig hund med allt vad det innebär.

Brukar de bassets som avlas på några jaktmeriter? Jag tänker mig att skinnet och öronen kan inte direkt vara fördelaktiga inom jakt. Så med all största sannolikhet så är de uppdelade i utställnings och jaktlinjer (som ex. schäfrarna). *funderar*

HUR ska Skk främja en sund avel när medlemmarna inte gör det? Skk har sina ras standard och medlemmarna strävar efter att få fram den mest perfekta valpen de kan eller hur? Och för att ha riktlinjer till detta följer de Skk´s skrivelser därmed blir det mer och mer sjunkande krav.Så jag för egen del tror inte ett dugg på att Skk är så himla bra som du vill ha det till. Hur förklarar du annars schäfern,Boxer, alla små trubbnosade raser som har uppenbarliga andnings problem. Alla raser med hud problem pga päls,överflödig hud osv osv...

KL

Jag har svårt att tro att så många icke RR-ägare på detta forum har koll på vad som är en defekt och ger lidande och hur det genetiskt sprider sig. Det bör nog RR-ägare ha koll på och särskilt Zoya då hon själv är uppfödare.

Det finns nog inte en enda ras som har inte har någon icke önskvärd "egenskap", och självklart bör man försöka avla bort den. Men i detta sammanhang har det med att hundar av rasen RR KAN bära på den genen som ger dermoid sinus, en gen som man nu kan urskilja och därmed lättare avla bort.

Dermoid Sinus upptäcks direkt efter födseln och dessa valpar avlivas av humana skäl omgående.
Kan lägga in lite info om mamman till min ena hane, av 28 stycken valpar fick hon INGEN ridgelös, alltså hade alla ridge. Och INGEN av dessa 28 valpar med ridge hade DS.
Jag vet att det finns få uppfödare som avlivar valpar utan ridge, av en anledning och det är att dom är svårare att sälja. Ibland omöjliga. Nu vill jag understryka att jag inte tycker att det är okej.

I dokumentären vinklades det till att få icke insatta människor att tro att alla hundar med ridge har en plågsam sjukdom, medans man avlivar valpar utan ridge som är friska. Detta stämmer inte, jag har stött på flera ridgelösa RR:s. Dock är dom inte vanliga eftersom att man lyckats med sin avel, man vill ju ha ridge på en RR.

Och återigen, ridge betyder inte sjukdom !

HUR ska Skk främja en sund avel när medlemmarna inte gör det? Skk har sina ras standard och medlemmarna strävar efter att få fram den mest perfekta valpen de kan eller hur? Och för att ha riktlinjer till detta följer de Skk´s skrivelser därmed blir det mer och mer sjunkande krav.Så jag för egen del tror inte ett dugg på att Skk är så himla bra som du vill ha det till. Hur förklarar du annars schäfern,Boxer, alla små trubbnosade raser som har uppenbarliga andnings problem. Alla raser med hud problem pga päls,överflödig hud osv osv...

Jag har inte sagt att SKK är "så bra" som du påstår att jag gjort! Jag har bara sagt att lägga SKK till last för att de följer medlemmarnas önskemål är ju att skjuta sig så långt ifrån problemet som det går!
Standarderna kommer inte från SKK, de kommer från ursprungslandet som sedan ändrats av uppfödare, valpköpare och domare som premierar rasens utseende. SKK formar bara standarden utefter detta. Inte satte de sig bara och skrev ihop "en engelsk bulldog ska ha en stor skalle bara för att" utan den utvecklades för att uppfödare och domare premierade fram hundar med stora huvuden och valpköpare facinerades av raser och köpte den.
Utan alla dessa led skulle inte hundrasen se ut som den gör idag.

Att utbilda uppfödare så att de börjar avla fram sunda hundar och skaffa sig kunskapen är entt steg i rätt riktning.
Att rasföreningar ger rätt information och gör det lätt för valpköpare att förstå är ett annat steg.
Att utbilda valpköpare så att de kritiskt granskar sina valpar innan köp är ett tredje steg.
Att utbilda domare så att de blir mer kritiska till rasens utseende efter funktion och hälsa är ett fjärde steg.
Att ändra SKK's standarder och regler så att avel av sunda hundar främjas är ett femte steg.
Att ta ut detta på en mer global nivå och att sverige står som representant för sund och framgångsrik avel är ett slutgiltigt steg.

Men Skk måste börja för att uppfödarna ska ändra sin syn och inställning. De rättar sig mycket efter Skk regler. Någonstans får det alltså börjas.
Skk har mkt dålig koll på sina medlemmar dessutom, det finns inget som säger att de har insyn i sina medlemmars verksamhet.Så varför finns då skk? Anordna utställningar och sätta regler i korta drag. Att vända sig till Skk inför valp/hundköp är rena skämtet. De gör inte ett skit för vare sig upplysa om defekter eller åkommor i den ras man är intresserad av.Hänvisar till uppfödare sen är det tack o hej. Jag menar en organisation som går ut med att man ska kontakta dom innan köp och får det bemötandet är ju löjeväckande. Inte bara jag utan ett stort antal bekanta,vänner som fått samma guidning av Skk. Är det så ni uppfödare/medlemmar vill att valpköpare ska bli infomerade?

Nja, det problem som skulle bli är ju att jag i så fall inte skulle kunna regga hundarna och därmed per automatik ses som oseriös.

SKK är inte en felfri klubb, det är de inte!
Jag föredrar dock att verka inom klubbens ramar för att på sikt förhoppningsvis hjälpa till att förbättra livet för alla hundar i sverige :laugh:

Sedan att jag inte följer modet med större och tyngre hundar eller avlar på avelsmatadorer/populära linjer, som finns och förekommer inom alla raser mer eller mindre är ju ett aktivt val jag gjort.

Detta gör ju iofs att mina hundar kanske inte alltid går i topp på utställningar för en del domare, vilket jag iofs inte bryr mig speciellt mycket om eftersom jag har ett klart mål med min avel och det målet är ju inte i första hans baserat på andra människors bedömning av mina hundars utseende.

Visst är det kul om det går bra och visst tycker jag personligen att det är roligt att ställa ut, men jag tar det ju inte på blodigt allvar ;)

Hälsa och funktion i kombination med en fungerande exteriör och bra arbetsegenskaper är vad som är viktigt för mig och det är ju också vad jag strävar efter att producera hela tiden.

Rasklubbarna har yttersta ansvaret för sina raser och det är också där man får svar på olika kombinationer som gjorts, sjukdomsbilder etc.

SKK kan ju inte bara börja förbjuda dittan och datten om majoriteten av medlemmarna inte vill höra talas om det. Det man kan göra är att starta kampanjer och utbilda valpköpare så att de ställer krav på sina uppfödare. Kampanjer där uppfödare ska få upp ögonen om sjukdomar och hur detta påverkar raserna på lång sikt och hur ett bra avelsarbete ser ut.
Ännu en gång: SKK är ingen myndighet. Det är en organisation som drivs av sina medlemmar- om du inte utbildar dessa medlemmar KAN du inte kräva att SKK gör något åt någon situation eftersom SKK ÄR medlemmarna. VI är SKK. VI ska se till att ta tummarna ur röven och informera så många människor som det bara går om att man ska testa sina hundar och vara nogrann i sin avel. Varför förväntar du dig att någon annan ska göra jobbet??

hundar skulle gott kunna pippa varandra oavsett om de var släkt dock är det ju inaveln som är negativ.

Möjligen för at vi människor exporterat bort en del hjärnceller för i det vilda förekommer inte incest. Där finns en alfahona o en alfahane....unga hanar drivs bort när dom är könsmogna. Gjordes det inte på det viset hade canis lupus varit en utdöende art för länge sen....

Om medlemmarna är skk,varför accepterar ni alla defekter oavsett hundras?
Varför avlas det som det gör?
Varför inte sätta högre krav på kommande uppfödare?
Varför inte införa större utsträckning på undersökningar av avelsdjuren innan de sätts i avel? Alla raser har sina "krav" för att bli godkända som avelsdjur och för att skk ska rek. Ad-Hd,ögon,hjärta räcker väl inte att kolla upp. En hund består av fler organ och mer skelett,leder,ligament osv..
En vetbes på hund är idag torftig om man ser till alla problem som finns dolda. Jag som valpköpare får inte fram mer på min blivande valp enbart för att jag köper renrasigt. Det är lika riskfyllt att köpa en idag renrasig valp som det är att köpa en blandras. Bara för att man får en stamtavla så får jag inte fram mer på min renrasiga. Alla dolda fel som inte trycks på pappret,hur ska jag få veta om det finns hos föräldrar djuren? Jag tycker att skk och dess medlemmar är ganska så ovilliga till att förändra raserna idag. Och då menar jag till dess ursprung. Alla ska förädlas eller tyngas ner. Bli mindre än minst eller större än störst.Vem får betala priset? Jo hunden!
Att Skk inte är en myndighet har jag redan skrivit att jag vet men de skulle bra gärna vilja bli!
Av de utställningar jag varit på så har man blivit mer förfärad för var gång. De som allra minst liknar sina förfäder vinner och de som påminner om sitt ursprung blir inte placerade. Vad säger det?

Möjligen för at vi människor exporterat bort en del hjärnceller för i det vilda förekommer inte incest. Där finns en alfahona o en alfahane....unga hanar drivs bort när dom är könsmogna. Gjordes det inte på det viset hade canis lupus varit en utdöende art för länge sen....

Nej incest förekommer inte i det vilda MEN hundar har inget moraliskt emot att para sig med närbesläktade hundar ju.
Självklart är avel med närbesläktade hundar urbota korkat tycker jag men jag ser en vid skillnad på det om man jämför mellan hundar och människor. Skulle två labbar som var far och dotter vara i samma rum så skulle de ju inte ha några restriktioner. Mänskliga restriktioner beror även på moraliska och etiska känslor, inte bara att det är osunt. Dessa känslor har inte hundar därav anser jag att frågan som ställdes i dokumentären är korkat och det är att förmänskliga djur.

Det r vidrigt. Dessutom finns en del raser såsom eng bulldog för att ge ett exempel som det inte krävs ens en hd röntgen, för det finns inga friska hundar :eek: så i såfall dog rasen ut.
Sen kan man ju undra hur i h-e folk är funtade när dom har en t ex schäfer som inte ens kan stå utan att vingla omkull..OCH INTE VARKEN SER ELLER FATTAR ATT DET ÄR DJURPLÅGERI och många andra raser...Heder åt Carol o hennes "cavallieruppfdare" som törs gå mot strömmen och tvi o fy för dom andra som valde att vara spydiga o blunda

Nej, hundar pippar inte varandra om de är släkt...det är VI som gjort detta möjligt. I naturen finns ett eget sk inavelsskydd. Tiken bestämmer alltid vilken avelshane som är mest lämplig. Tiken kan via bl.a. luktsinnet (vomeronasale) kan välja bort hanar som är genetiskt olämpliga. ¨

Så fint kan det fungera, och så borde det fungera.

Varför avlas det som det gör?
Varför inte införa större utsträckning på undersökningar av avelsdjuren innan de sätts i avel? Alla raser har sina "krav" för att bli godkända som avelsdjur och för att skk ska rek. Ad-Hd,ögon,hjärta räcker väl inte att kolla upp. En hund består av fler organ och mer skelett,leder,ligament osv..

JAg accepterar INTE defekter, JAG anser att man ska testa sina hundar så mycket man kan inom rasen, JAG sätter krav på mina uppfödare, men JAG är bara EN person. JAG är inte majoriteten tyvärr :)

En vetbes på hund är idag torftig om man ser till alla problem som finns dolda. Jag som valpköpare får inte fram mer på min blivande valp enbart för att jag köper renrasigt. Det är lika riskfyllt att köpa en idag renrasig valp som det är att köpa en blandras. Bara för att man får en stamtavla så får jag inte fram mer på min renrasiga. Alla dolda fel som inte trycks på pappret,hur ska jag få veta om det finns hos föräldrar djuren?

Det ÄR visst en stor skillnad mellan att köpa en blandras vars föräldrar varken har meriter, röntgen tester, DNA tester, MH tester och liknande jämfört med att köpa en hund vars föräldrar har genomgått alla dessa. Man kan inte utesluta allting men mycket kan man utesluta genom att hålla koll på sjukdomshistoriken. Och fördelen man då får som rashundsköpare är att det finns dokumentation på rasbundna sjukdomar, sjukdomar och mentalitet hos släkten och liknande och därmed kan man vara förberedd på hur hunden kommer att se ut.
Jämför detta med ex. en korsning av schäfer och rottweiler. Vems egenskaper kommer du att få? Schäferns eller rottisens mentalitet? Eller en korsning av dessa? Kommer hunden bli lugn och trygg eller vass och skarp? Hur ser föräldrarnas sjukdomshistorik ut? Kan hunden ha HD eller AD? Artros? Pålagringar? Eller ex. i en ridgeback korsning- är den testad för DS? Vet du som valpköpare av en blandras vad DS ens är?
Så som jag tittat på sveriges rasföreningar så är de flesta väldigt öppna med sjukdomarna i raserna och därmed får man en ungefärlig syn och statistik på hur det ser ut i landet.

Att Skk inte är en myndighet har jag redan skrivit att jag vet men de skulle bra gärna vilja bli!
Av de utställningar jag varit på så har man blivit mer förfärad för var gång. De som allra minst liknar sina förfäder vinner och de som påminner om sitt ursprung blir inte placerade. Vad säger det?

Att SKK medlemmarna inte förstår vad konsekvenserna av det innebär?

Nej, hundar pippar inte varandra om de är släkt...det är VI som gjort detta möjligt. I naturen finns ett eget sk inavelsskydd. Tiken bestämmer alltid vilken avelshane som är mest lämplig. Tiken kan via bl.a. luktsinnet (vomeronasale) kan välja bort hanar som är genetiskt olämpliga. ¨

Så fint kan det fungera, och så borde det fungera.

Så du tror att om du har enbart två fetila vargar i en inhängd att de vägrar para sig oavsett? Eller kommer de att para sig?

Det är ju redan problem med att vargstammen är kraftigt inavlad så i princip så fungerar inte detta "inavelsskydd"- vargarna "väljer" (i brist på bättre ord) alltså att para sig istället för att dö ut.

det kanske är för att dom är så inavlade redan som dom inte förstår bättre

Djur "förstår" inte- de reagerar på miljö, instinkter, inlärning och liknande. Naturen har designat sig så att inavel risker ska minimeras eftersom det är skadligt men om man ändrar miljön så ändrar djuren sina beteenden också utefter sina möjligheter.

Det finns tyvärr en hel del priskåta galningar som föder upp hundar. Att få dessa att ändra inställning är enormt supersvårt. Jag tror dock att de som verkligen brinner för en ras (vilket jag tror att tyvärr inte är överdrivet många) försöker få människor att förstå och försöker påverka människor att avla så sunt det går och köpa så sunda hundar det går. Jag vet att jag gör det, men jag vet också att många av de jag pratat med redan har en väldigt bestämd åsikt om vad de gillar för hund och då spelar det ingen roll hur mycket fakta jag lägger fram - de ändrar inte åsikt utan väljer osunda djur, eller djur som har tendenser till att kunna bli "framtidens osunda hundar".

Det undrar jag med. Förut var det krav på att man skulle ha gått SKKs uppfödarutbildning innan man fick regga kennelnamn. Men, man fick ju fortfarande föda upp renraser utan kennelnamn (iaf två kullar eller vad det nu var). Jag tror att mycket skulle kunna puttas åt lite mer rätt håll om kravet på uppfödarutbildningen kom tillbaka.

Då undrar jag vad du räknar som "hundens ursprung". Menar du hur rasen såg ut från start, när den var ny, eller tänker du på vargen i det här fallet?

Tycker du resonerar bra;)
Jag menar hundens ursprung från starten inte vargarna dock utan som den såg ut för 100-200 år sedan.Alla nya raser ja,jag vet inte vad jag ska säg om dom för det är ju ett hopkok av andra raser från början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka