"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Det ÄR visst en stor skillnad mellan att köpa en blandras vars föräldrar varken har meriter, röntgen tester, DNA tester, MH tester och liknande jämfört med att köpa en hund vars föräldrar har genomgått alla dessa. Man kan inte utesluta allting men mycket kan man utesluta genom att hålla koll på sjukdomshistoriken. Och fördelen man då får som rashundsköpare är att det finns dokumentation på rasbundna sjukdomar, sjukdomar och mentalitet hos släkten och liknande och därmed kan man vara förberedd på hur hunden kommer att se ut.
Jämför detta med ex. en korsning av schäfer och rottweiler. Vems egenskaper kommer du att få? Schäferns eller rottisens mentalitet? Eller en korsning av dessa? Kommer hunden bli lugn och trygg eller vass och skarp? Hur ser föräldrarnas sjukdomshistorik ut? Kan hunden ha HD eller AD? Artros? Pålagringar? Eller ex. i en ridgeback korsning- är den testad för DS? Vet du som valpköpare av en blandras vad DS ens är?
Så som jag tittat på sveriges rasföreningar så är de flesta väldigt öppna med sjukdomarna i raserna och därmed får man en ungefärlig syn och statistik på hur det ser ut i landet.
Ja, jo, jag utgår från en "nybörjare" som ska byta ras. Om jag ex vill köpa eller ialla fall är intresserad av en viss ras men har inte så mycket erfarenhet.Har läst på det som finns om rasen och finner att den passar nog mitt leverne ganska bra. Åker till en uppfödare och får titta på förhoppningsvis föräldrarna och träffa valparna. Får stamtavla och vet intyg. Mer vet jag ju inte så att säg. Hur ska man då gå tillväga som nybörjare? Har man ingen informaton om rasens åkommor och defekter så är det redan kört för mig som nybörjare. Har tyvärr köpt renrasiga hundar som visat olika ändrat beteende. Har också haft olika korsningar,utan oönskat beteende och vetbesök har aldrig behövts. Vad säger det mig? Jo, blandisarna har varit starkare både fysiskt och psykiskt. Vilket jag vidhåller än idag. Har själv 2 renrasiga och 1 blandis idag. Blandisen är frisk,hel,kry och underbar. Renrasiga är friska,hela och krya,men även här finns inavel,hd fel vilket jag inte visste när vi inskaffade dessa då rasen för mig var helt ny. Men efter att man köpt och reggats som ägare så dimper det ner info om åkommor och statistik osv, så ska det väl inte vara? Sådan info vill man ha INNAN köpet. Fick medlemskap i Skk genom mitt rasköp men gick ut ganska snabbt då de inte gav mig ett skit. Jo medlemsavgiften som ska betalas annars ingenting!

:)
Låter vettigt, MEN, har du då koll på hur alla raser såg ut när de uppkom? Vissa raser ser enligt en del personer "extrema ut" trots att de är relativt hälsosamma och har sett likadana ut i många hundra år. Tyvärr kan man inte alltid se på en hund om den är hälsosam eller ej - sålänge det inte rör sig om att man hör att hunden inte kan andas ordentligt, ser att hunden inte kan röra sig och märker att hunden har dålig pälskvalitet/hudproblem pga för mycket skinn.

Nej, jag har inte stenkoll på hur alla raser såg ut från början.Har inte hunnit så långt ;) Men de kan ju knappast ha haft deformerade skallar,ben osv. Hjärnskador etc.. Jag får så här långt anta att de var sundare.
Men att se som igår i dokumentären, hur skallen på bulldog deformerats under den tidsperiod som visades var vidrig. Likaså dessa stackars mopsar. För att inte tala om basset hundens hud,ben,taxarnas ben osv... Skk måste ju veta hur alla raser de har registrerade såg ut från ursprunget.Ser de inte vilken enorm förändring aveln har gjort? Varför inte utnyttja sina kunskaper,vetskap samt "makt" och samla alla sina medlemmar och ta tag i detta fruktansvärda vi människor åstadkommer. Varför ser vi människor missbildningar hos hundar som vackra? Hör vi inte hur svårt hundarna andas,rör sig? :cry:

Min blandras dras med allergier av diverse sort och hon har varit inne hos vet fler gånger än vad min häst har.. Hon är ännu för ung att röntgas men då det ska göras så har jag ju ingen aning om hur hennes leder egentligen ser ut.
Så bara för att du fått friska blandraser innebär det inte att blandraser per automatik är det eller att de är sundare än renraser. Mammas renrasiga sheltie är helt frisk. Inte ett enda fel alls. Min kompis har en helt frisk GAMMAL Cavalier King Charles (inga hjärtfel, CM eller liknande) och jag har bara träffat friska KC- ska jag låta dessa få individer stå som grund för rasens friskhet?

Jag ska väl också poängtera att mammas sheltie kommer från en ren utställningslinje där pappan är rysk, finsk, dansk, svensk utställningschampion. Samma bakåt i ledet.
Trots detta är han frisk och kry och en bra individ när det gäller mentalitet och temperament.

Det hela beror ju faktiskt lite på vilka raser som korsas osv. Mycket allergier har börjat hos hund tycker jag.Foder allergi främst. Hunden är ju i grunden köttätare men i foder som säljs är det båder färgämnen och annat jox som inte ingår i hundens matsedel normalt sett.Även här människans påhitt.
Att du råkat ut för en blandis som har allergi är beklagligt,men jag har haft tur och många ,många med mig tydligen. Även i övriga länder så säger de att gatukorsningar är friskare än renrasiga så helt tokfel kan jag inte ha.
Kan inflika ckså att den sheltien jag hade näst sist var kommen från champions enligt stamtavlan. Han hade mentala problem som inte gick att göra något åt (vet utlåtande och psykolog).Den andra o sista sheltien dog plötsligt utan att veterinärerna kunde förstå varför.Han var dock klen i växten men pigg och glad för övrigt.
New Foundland -fukteksem, öron klåda.
Grand Danois- Mentaliteten var under all kritik
Chihuahua- Körsbärsögon

Senast ändrad:

Möjligen för at vi människor exporterat bort en del hjärnceller för i det vilda förekommer inte incest. Där finns en alfahona o en alfahane....unga hanar drivs bort när dom är könsmogna. Gjordes det inte på det viset hade canis lupus varit en utdöende art för länge sen....
Är det därför alla Svenska vargar är närmare släktingar än helsyskon?

Tja, vad säger man, saliga äro de........

jag tycker att kennelorginisationen i england är riktig korkad.. dom verkar ju inte bry sig om sjukdomar och så, dom har inget krav att uppfödararna ska testa sina hundar innan dom går i avel, kräver dom de så kanske dom förlorar uppfödarna:S och? handlar de bara om pengar eller? och den cavalierhanen som va sjuk som vann best in show, den har fått runt 30 valpkullar varav 20 efter att den fått sjukdomen :S hur kan man avla på sjuka hundar?

Det KAN ju bero på att folk skjuter ut vargarna och dom inte får ströva som dom är gjorda för...tänk lite utanför dina ramar, salig äro du själv på ditt vis ...tror faktiskt att människan har ett finger med i det spelet också....eller vad tror du ?

Stammen i sverige är reducerad till 180-200 st djur...Vem har sett till att den är så liten o hur i he skulle dom kunna vara som i begynnelsen menar du...OM vargen fick välja så inte fan avlade dom sig med sina släktingar....
...saliga äro :mad:

Senast ändrad:

Nej, jag har inte stenkoll på hur alla raser såg ut från början.Har inte hunnit så långt ;) Men de kan ju knappast ha haft deformerade skallar,ben osv. Hjärnskador etc.. Jag får så här långt anta att de var sundare.
Men att se som igår i dokumentären, hur skallen på bulldog deformerats under den tidsperiod som visades var vidrig. Likaså dessa stackars mopsar. För att inte tala om basset hundens hud,ben,taxarnas ben osv... Skk måste ju veta hur alla raser de har registrerade såg ut från ursprunget.Ser de inte vilken enorm förändring aveln har gjort? Varför inte utnyttja sina kunskaper,vetskap samt "makt" och samla alla sina medlemmar och ta tag i detta fruktansvärda vi människor åstadkommer. Varför ser vi människor missbildningar hos hundar som vackra? Hör vi inte hur svårt hundarna andas,rör sig? :cry:

Tyvärr såg jag inte dokumentären igår, så jag ligger "lite efter" där jämfört med er som såg den (även om jag mycket, mycket väl kan tänka mig vad som visats då jag sett en del på annat håll).
Tyvärr kan SKK som sådant inte göra mer än att informera, men sålänge folk inte är villiga att ta till sig informationen blir det svårt.. Försök görs ju hela tiden, det senaste är ju speciella domaranvisningar där det står vilka raser som är värst ute och vad domarna SKA tänka på när de dömer raserna. Än så länge är det dokumentet så nytt att det omöjligt kan synas någon större skillnad ute på utställningarna.

Jag förstår inte heller hur man kan se en osund hund som vacker. Det är bortom mitt förstånd. Den ras jag har är generellt sett en otroligt frisk ras som lever länge och inte har några rasbundna sjukdomar. Men, vissa personer har dykt upp inom rasen och försöker få fram en högelegant "utställningsmaskin" av dem.. En hund som från början varit en välbalanserad, högeffektiv jakthund.. :crazy: När dessa människor håller på, märker man även hur OTROLIGT fort det går att förändra ett utseende på en hund. Det har för vissa gått att få en extrem hund där hundarna bara 2 generationer bort är icke-extrema... Och jag kan säga som så att dessa personer blundar starkt för ohälsa, det märks, men ingen lyckas påverka dem att ändra åsikt trots att folk försöker.

Jo, nu har jag kommit på att jag ska utbilda mig som schäferdomare...slänga ut alla sönderavlade stackar schäfrar och bara på stönighet hämta in en typ jämte eller dyligt...dom är mer lika en riktig schäfer än de stackars missfostrena folk avlar fram o ställer ut idag.....

Reducerad från vad för antal?

Mig veterligen så har antalet vargar de senaste 40 åren mer än fyrdubblats..

Den första föryngringen i den från finland/ryssland nyinvandrade vargstammen skedde såvitt man vet 1983 i värmländska Nyskoga. De vargar som idag finns i Skandiavien härstammar alla från dessa två vargar, plus en tredje varg som vandrade in 1990-1991.

Låter som en bra idé, men har du någon som helst koll på vad det krävs för att bli domare..? Det är inget man utbildar sig till "bara sådär". Sedan tycker jag att du ska gå till en brukshundsklubb och titta på schäfrarna där (för jag lovar, det finns en hel del). Du kommer tycka mer om dem än utställningsschäfern.

ja, men skrev jag inte det då...utställningsschäfern...inte ställer folk ut bruksschäfrar för dom åker ju ut med huvudet före...eller ?

Vargen, som var ett av de mest spridda däggdjuren på jorden, försvann snabbt efter medeltiden och idag finns det mellan 100 000 och 200 000 vargar i hela världen.

Det finns cirka 6 000 i Västeuropa:
2 000 i Spanien,
2 500 i Rumänien,
510 i Polen,
500 i Italien och
150 i Slovakien (mars 2004)
200-300 i Finland
sammanlagt 150-200 i Norge och Sverige (jan 2007)
Det finns cirka 45 000 i Ryssland
Det finns cirka 60 000 i Nordamerika:
50 000 i Kanada
8 000 i Alaska
2 000 i Minnesota
600 i övriga delar av USA

Vargen har ju pga skottpengen varit i stort sett utrotad i Sverige.

men du...180 st...i HELA sverige...är det mycket tycker du ?

Det har jag inte sagt, men vargen är inte heller spridd i hela landet. De finns alla på en mkt begränsad yta tyvärr och jag väntar fortfarande på svar på min fråga?
Att gå på gamla siffror ger inte mycket, eftersom 22 föryngringar = rätt många vargar att plussa på den siffran..

Det beror på vart du läser.....bla mitt distrikt + närke/dalarna finns ganska många flockar...själv har jag även haft äran att få besök av en varg på gården för några år sen.

Men skit samma,vargen har det bra i sverige och har optimala förutsättningar att leva, eller hur?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin