Sv: "Ett renrasigt helvete"
Ja, jo, jag utgår från en "nybörjare" som ska byta ras. Om jag ex vill köpa eller ialla fall är intresserad av en viss ras men har inte så mycket erfarenhet.Har läst på det som finns om rasen och finner att den passar nog mitt leverne ganska bra. Åker till en uppfödare och får titta på förhoppningsvis föräldrarna och träffa valparna. Får stamtavla och vet intyg. Mer vet jag ju inte så att säg. Hur ska man då gå tillväga som nybörjare? Har man ingen informaton om rasens åkommor och defekter så är det redan kört för mig som nybörjare. Har tyvärr köpt renrasiga hundar som visat olika ändrat beteende. Har också haft olika korsningar,utan oönskat beteende och vetbesök har aldrig behövts. Vad säger det mig? Jo, blandisarna har varit starkare både fysiskt och psykiskt. Vilket jag vidhåller än idag. Har själv 2 renrasiga och 1 blandis idag. Blandisen är frisk,hel,kry och underbar. Renrasiga är friska,hela och krya,men även här finns inavel,hd fel vilket jag inte visste när vi inskaffade dessa då rasen för mig var helt ny. Men efter att man köpt och reggats som ägare så dimper det ner info om åkommor och statistik osv, så ska det väl inte vara? Sådan info vill man ha INNAN köpet. Fick medlemskap i Skk genom mitt rasköp men gick ut ganska snabbt då de inte gav mig ett skit. Jo medlemsavgiften som ska betalas annars ingenting!Det ÄR visst en stor skillnad mellan att köpa en blandras vars föräldrar varken har meriter, röntgen tester, DNA tester, MH tester och liknande jämfört med att köpa en hund vars föräldrar har genomgått alla dessa. Man kan inte utesluta allting men mycket kan man utesluta genom att hålla koll på sjukdomshistoriken. Och fördelen man då får som rashundsköpare är att det finns dokumentation på rasbundna sjukdomar, sjukdomar och mentalitet hos släkten och liknande och därmed kan man vara förberedd på hur hunden kommer att se ut.
Jämför detta med ex. en korsning av schäfer och rottweiler. Vems egenskaper kommer du att få? Schäferns eller rottisens mentalitet? Eller en korsning av dessa? Kommer hunden bli lugn och trygg eller vass och skarp? Hur ser föräldrarnas sjukdomshistorik ut? Kan hunden ha HD eller AD? Artros? Pålagringar? Eller ex. i en ridgeback korsning- är den testad för DS? Vet du som valpköpare av en blandras vad DS ens är?
Så som jag tittat på sveriges rasföreningar så är de flesta väldigt öppna med sjukdomarna i raserna och därmed får man en ungefärlig syn och statistik på hur det ser ut i landet.