"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Fakta? Hur mycket mer fakta kan man få när veterinär och kiropraktor säger att det är förödande för rasen? Lederna som vobblar vid gång?

Menar du att hunden på bild 2 är en sund hund?

Nu blev det liv i luckan :D

Jag VET att det går jättebra att på många hundar ställa upp dem så att det ser ut som om de har mycket mer vinklar och sluttande rygg än de i själva verket har. Jag har själv sett schäfrar som, när de stannat själva stått och sett ut (iaf i mina ögon) som många bruksschäfrar - MEN sedan visade ägaren hur det blev om hon ställde upp den. Visst, hon fick dra lite i ben och fixa och dona, men visst fan gick det att få den att se ut som en räkrumpa. Därför blir jag mycket skeptisk när man jämför hundar där en är fotad när den "stannat själv" och en som är uppställd av människa.

Fakta? Hur mycket mer fakta kan man få när veterinär och kiropraktor säger att det är förödande för rasen? Lederna som vobblar vid gång?

Jag har inte sagt att det inte finns fakta om att räkstjärtarna påverkar djuren på ett negativt sätt.
Jag sa bara att det räcker inte med att du "ser" som belägg för att något är sant.

Jag provade detta nyss med min egna som har en rak rygg, närmare bruks typen. Hon får också till en sluttande rygg om jag drar i bakbenen, dock får jag ingen bild på det för att lillan inte vill stå kvar i ställningen, bara en väldigt kass film som jag tog för att dubbelkolla om det är sant.

När Utter (riesenschnauzer) kom hem och var ganska lullig efter narkosen, så när han stod och kissade (han är ju kastrerad så han kört fyra ben i marken-kiss) stod han PRECIS som 'räk-schäfern'. Såg helt horribelt ut, men rent anatomiskt hade han utmärkta förutsättningar att kunna stå så, och hade jag tagit en bild hade Sveriges första riesen med räkstjärt kunnat 'presenteras'.

DÄREMOT så det jag ser som den stora skillnaden är om man med 'hjälp' KAN placera hunden så, men det är inget den väljer själv, eller om hunden SJÄLV ställer sig så/står så oftast.

lånar knapp

Sant det där om att hundarna ser mer doformerade ut uppställda men man såg under gårdagens program klart och tydligt under gång, dom hundarna var helt åt helvete. Jag tror att det är bäst att kolla på hundarna under gång än bara på bild. sen så ser man på bilden längre upp i tråden att den som står uppställd har mer rundad rygg än den gråa även fast den gråa står normalt

KL

Fyyyy vad vi människor är vidriga varelser :mad:
För det första på det sätt vi hanterar våra "bästa vänner", vi ser bara till oss själva. Vinna, vinna, vinna och åter vinna. Vi avlar sönder det ursprungliga hos de olika raserna. Tar bort primära saker hos djuren bara för att de ska passa oss och de normer vi sätter upp.
För det andra hur människan kan vara så egoistiksa och behålla en stackars hund med smärtor som är utom denna värld. Det får mig att vilja kräkas på alla som inte sväljer sin stolthet och avlivar det stackars djuret för att man själv blir ledsen. Fy fan rent ut sagt!

Har själv en ras som är MYCKET hårt drabbad och som fanns med över de 10 mest hotade raser, nämligen collie.
Nu är våra gamla och vi ser ju på hur rasen har förändrats på dessa 13 år. Vi vill inte ha någon ny collie med korta ben, trubbig nos, kinesögon och oändligt mkt päls.
Vi vill ha den ursprungliga högresta collien som fanns innan Lassie slog igenom.
Tack o lov har vi hittat en kennel på Island som avlar på den "äldre generationen" av collie. Så för oss blir det att hämta ny hund på Island den dagen våra nuvarande hjärtan somnar in.

Jag kommer inte se till att stötta dagens "linjeavlade" hundar, det är en sak som är säker.

Det är just såna som vallhund som inte ens kan se med egna ögon att en del raser är missbildade utan kör bara på med ögonbindel o bomull i öronen, det är skamligt. Hur kan man úndgå att se sånt?...såsom kärringarna med cavalliererna.
I det fallet behövs inte fakta, bara empati och något bättre än ledsyn

Det jag tyckte var värst med denna dokumentär var att man drog alla renraser över samma kam, de visade bara de värsta. Dessutom är den brittiska kennelklubben en urusel repreentant för hundvärlden då den består av en massa tanter och gubbar. Den svenska kennelklubben och den nordika kennelunionen arbetar aktivt för att få bukt med problemen hos de drabbade raserna. Kolla deras remiss på skk.se om SRD. Det är dessutom viktigt att de drabbade rasernas klubbar gör något nu! Det man heller inte tog upp var att blandraser i en del fall inte är så fysiskt sjuka men de tog inte upp det att deras mentalitet oftast blir värre för varje generation och de har i många fall svårt att leva ett normalt hundliv pga detta. Sedan så smäller det med nån unge och så avlivas hunden...

Så du tror att om du har enbart två fetila vargar i en inhängd att de vägrar para sig oavsett? Eller kommer de att para sig?

VEM har pratat om inhägnade vargar eller inhägnade hundar för den delen ???

Det är ju redan problem med att vargstammen är kraftigt inavlad så i princip så fungerar inte detta "inavelsskydd"- vargarna "väljer" (i brist på bättre ord) alltså att para sig istället för att dö ut

Detta beror snarare väl på människan, inte på vargarna ?!

Nej det gjorde dom inte..dom tog ut en del raser och visade vilka som blev champion bla. Nog finns det mer raser än så kan jag tänka mig.

Tanter eller gubbar, spelar ingen roll villka som sitter vad..det är väl ändå kunskapen som räknas samt angagemanget. Nog kan man kalla Cavalier-TANTEN för tant, för hon var säkerligen minst 50-60 år. Men kunskap hade hon samt ett brinnande angagemang.

Senast ändrad:

Visst, jag är med på det. Men det är snarare bildligt talat, de måste förnya sig i större utsträckning. Vissa av dem försvarade sin ovilja att hjälpa de raser som är drabbade.

Javisst måste folk förnya sig, men det är människan vi pratar om...där det mesta faktiskt handlar om pengar. Om du tänker till lite, och inte BARA om renrasaveln utan OM ALLT människan gör, så hittar du bra mycket som man egentligen kunnat bara stoppat sådär plättlätt..men en handfull människor ser det INTE så. Du kan hitta pengagiriga människor i ALLA kategorier. Dvs: banker med ränta, klubbade sälar = billigare att klubba än att skjuta, slaktransporter osv osv osv. Vem tar egentligen ansvar ?

Att inte hjälpa raser med fel, handlar om pengar. Då snackar jag inte bara om hundar, se bara på de stackars slöjfiskarna som ETT exempel..som kommit i oändliga versioner. Det är ju coolt med en fisk, hund mm som ser extremt ovanlig ut.

Pengar, handlar det om annat ? Rätta mig då.

Den svenska kennelklubben och den nordika kennelunionen arbetar aktivt för att få bukt med problemen hos de drabbade raserna. Kolla deras remiss på skk.se om SRD. Det är dessutom viktigt att de drabbade rasernas klubbar gör något nu! Det man heller inte tog upp var att blandraser i en del fall inte är så fysiskt sjuka men de tog inte upp det att deras mentalitet oftast blir värre för varje generation och de har i många fall svårt att leva ett normalt hundliv pga detta. Sedan så smäller det med nån unge och så avlivas hunden...

SKK har jobbat sedan 1979 med hälsoproblem. Tycker du att deras arbete är på väg att lyckas? Hundarna i Sverige blir bara sjukare och sjukare. Det kan försäkringsbolagen intyga. Vi ska inte slå oss för bröstet och peka på att det i andra länder som de sämre hundarna finns.

Nej, hundar pippar inte varandra om de är släkt...det är VI som gjort detta möjligt. I naturen finns ett eget sk inavelsskydd. Tiken bestämmer alltid vilken avelshane som är mest lämplig. Tiken kan via bl.a. luktsinnet (vomeronasale) kan välja bort hanar som är genetiskt olämpliga. ¨

Så fint kan det fungera, och så borde det fungera.

Det är ju inte riktigt så. Det finns många fiffiga mekanismer i naturen som ska förebygga inavel, men de är inte 100%-iga. En mekanism är att mha. luktsinnet och feromoner bedöma vilken potentiell partner det är som är minst genetiskt lik sig själv och därmed genetiskt lämpligast att para sig med. Det funkar ju bra så länge det finns ett hyfsat brett urval av potentiella partners, men finns det bara två hanar att välja på och den ena är en bror, den andra är pappan så kommer tiken antagligen inte att rata båda. Hon kommer mest sannolikt att para sig med någon av dem eftersom att det trots allt är bättre att få inavlad avkomma än ingen avkomma alls.;)

Inavel förekommer i naturen, men så länge populationen är tillräckligt stor och djuren får sköta sig själva kommer det förekomma väldigt lite inavel och den lilla inavel som förekommer kommer inte orsaka några större problem.

Det är just såna som vallhund som inte ens kan se med egna ögon att en del raser är missbildade utan kör bara på med ögonbindel o bomull i öronen, det är skamligt. Hur kan man úndgå att se sånt?...såsom kärringarna med cavalliererna.
I det fallet behövs inte fakta, bara empati och något bättre än ledsyn
Men nu får du väl ta o kamma dig!
Jag har bara uttryckt mig om Schäfern i denna tråden, har du missat det?
Det finns ingen som helst statistik på att räkstjärtarna har sämre HD statistik än bruksvarianterna, men forskning pågår (har hänvisat till det i en annan tråd).
Att döma ut en hel ras som osund efter diverse riktade tv program tyder på stark opartiskhet, att döma ut t ex Schäfern som sönderavlad efter ett Insiderprogram är bara omoget o opportunistiskt.
Visst finns det osunda raser o att avla på osunda djur torde vara straffbart, vilket det faktiskt är i Sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka