Sv: "Ett renrasigt helvete"
Självklart ska du få källa till påståendet:
Agria djurförsäkring statistik 95-99 sid 33-34, 37-38
Där går att läsa att veterinärvårdsskadorna har ökat med 36,2% och livskadorna med 10,8%. Det som ökat mest är veterinärvård för leder.
Och ska man använda dylik statistik måste man vara medveten om att det finns ett par parametrar som spelar in.
OAVSETT om populationen skulle ha EXAKT samma grad av ledlidande som innan tidsintervallet, så är det ändå så att man får en kostnadsökning för veterinärvård helt enkelt för att tekniken hela tiden går framåt. Nya behandlingsmetoder, fler behandlingsmetoder. Åkommor/skador som enbart kunde 'behandlas/botas' med en spruta i nacken kan med nya forskning och nya rön behandlas. Men det kostar. Kostar gör också digital röntgen för att ta reda på vad som är fel i en led. Osv.
Om en hund förut kliade sig, och det inte hjälpte byta foder etc, så var det kortison och hoppas det hjälpte. Sen kom det pricktester, mer kunskap som ledde till andra undersökningsmetoder. Och även andra behandlingsmetoder, t ex att immunisera. Men det kostar.
Så, man kan INTE använda en statistik över försäkringsbolagens veterinärvårdskostnader för att säga att ANTALET ledlidanden ökat. Och även om ANTALET ökat, så måste man då sålla bort de som beror på bättre teknik och ökad kunskap. Dvs de som fanns förr men inte fick rätt diagnos då.
Jag har ingen åsikt i schäferdebatten, jag har noll koll på schäfer. Däremot blir jag väldigt illa berörd när man ser ffa utländska varianter på räkstjärtar, de ser ju ut som de har grav ataxi i bakdelen allihop när de rör sig. Men vill bara poängtera att den där statistiken är värdelös som källhänvisning till påståendet att Hd/ad inte skulle minskat.
Det är mycket möjligt det inte har det - men den statistiken säger inget alls om det.