"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

SKK har jobbat sedan 1979 med hälsoproblem. Tycker du att deras arbete är på väg att lyckas? Hundarna i Sverige blir bara sjukare och sjukare. Det kan försäkringsbolagen intyga. Vi ska inte slå oss för bröstet och peka på att det i andra länder som de sämre hundarna finns.

Att premierna stiger beror mycket på att vi behandlar mer och med dyrare (avancerad) djursjukvård.

Det är en del av sanningen men hundarna har inte blivit friskare sedan 1979. Trots att SKK har sitt hälsoprogram.

VEM har pratat om inhägnade vargar eller inhägnade hundar för den delen ???

..... det var ju hela poängen :confused: att djuren, oavsett släktskap eller inte kommer att para sig med varandra beroende på förhållandena eftersom de inte har de moraliska aspekterna på syskon eller förälderxavkomma parning som vi människor har. Att då fråga ordföranden i the kennel club om han skulle ha barn med sin dotter är ytterst irrelevant och bara korkat. Då förmänskligar man djur ju.

För egen del så ansåg jag detta om schäfern innan dokumentären visades. Schäferns anatomi har varit missbildad länge. Varför vill annars militär/polis inte använda sig av dessa grodgående schäfrar?
Om de nu inte är missbildade så borde ju dessa också vara attraktiva för dessa instanser? Schäferns förändring är ju väldigt påtaglig,likaså de trubbnosade små hundarna. Det hörs lång väg när någon kommer med en trubbnosad ras. Andningen är ju fruktansvärd att höra.Hur kan man då avla på dom? Var det mopsen de t o m får ge kejsarsnitt? Ja inte bara mops för det finns många raser som inte klarar naturlig födsel av olika anledningar.
Varför är det så svårt att erkänna att vi homo sapiens har gått för långt när det gäller hundraserna ?

Visst finns det osunda raser o att avla på osunda djur torde vara straffbart, vilket det faktiskt är i Sverige.

Men det funkar ju inte, att avel på osunda djur är straffbart, för jag har i alla fall aldrig hört talas om att något blivit behandlat än mindre fällt.
Sedan är osunt en personlig värdering och jag tror aldrig det kommer att kommas åt sålänge den största hundklubben, som folk närmast tar för en myndighet, håller de osunda raserna och inte minst individerna (enligt mig) under armen.

Men det funkar ju inte, att avel på osunda djur är straffbart, för jag har i alla fall aldrig hört talas om att något blivit behandlat än mindre fällt.
Sedan är osunt en personlig värdering och jag tror aldrig det kommer att kommas åt sålänge den största hundklubben, som folk närmast tar för en myndighet, håller de osunda raserna och inte minst individerna (enligt mig) under armen.

Instämmer...

Källa på det påståendet?

Självklart ska du få källa till påståendet:
Agria djurförsäkring statistik 95-99 sid 33-34, 37-38

Där går att läsa att veterinärvårdsskadorna har ökat med 36,2% och livskadorna med 10,8%. Det som ökat mest är veterinärvård för leder.

Men nu får du väl ta o kamma dig!
Jag har bara uttryckt mig om Schäfern i denna tråden, har du missat det?
Det finns ingen som helst statistik på att räkstjärtarna har sämre HD statistik än bruksvarianterna, men forskning pågår (har hänvisat till det i en annan tråd).
Att döma ut en hel ras som osund efter diverse riktade tv program tyder på stark opartiskhet, att döma ut t ex Schäfern som sönderavlad efter ett Insiderprogram är bara omoget o opportunistiskt.
Visst finns det osunda raser o att avla på osunda djur torde vara straffbart, vilket det faktiskt är i Sverige.

Och jag tycker att du får ta och kamma dig! Jag har faktiskt ingen aning om statestiken kring räkstjärt - bruksavlad. Men det jag vet och har sett de senaste 6 åren är att bruksinrikade kennlar har betydligt mindre HD/AD-fel, mindre allergier samt mentalt bättre hundar. Hur kommer detta sig? Om det är så att räkstjärtarna inte har sämre höfter än andra?

För det andra så handlar inte enbart om HD-fel eller inte HD-fel. Det handlar om hundens rörelsemönster, belastningar osv. Om du tittar på en riktig räkstjärt när denna går, travar eller galopperar så finns det inte ett uns av stadga i några rörelser.

Men du kan leva i ditt lala-land kring papper och statestik. Istället för att öppna ögonen och titta dig omkring.

Länka gärna..

Detta hittade jag på Agrias sida: LÄNK

Och tidsperioden 95-99 (som du verkar avse) är väl en aning förlegad nu år 2009 :confused:

Det jag vet är att både finsk spetsarna och jämthundarna blivit friskare raser än de var tidigare tack vare ras(och special)klubbens arbete och skk's bekämpningsprogram..

Senast ändrad:

Får väl tillägga att det vore konstigt om det inte fanns mer HD/AD-fel hos utställningsavlade schäfrar. Med tanke på hur många hundar som inte röntgas. Satt precis och tittade igenom ett par kullar ifrån Uschigårdens (inte alla, fanns över 500 hundar..). Och typ hälften är oröntgade. En del har haft 3-5 kullar efter sig, trots att kanske en hund är röntgad av dennes syskon. Så det vore lustigt om man kunde ha tur genom all genetik och få bättre HD/AD-status än bruksavlade schäfrar. Där uppfödarna och valpköparna är betydligt petigare med den här biten! :grin:

Då infinner sig ju av logiska anledningar frågorna:

Hade flertalet raser blivit friskare genom tiderna om inte skk och rasklubbarna jobbat för det och samlat statistik?

Om skk avskaffas som vissa vill, kommer då raserna att fortsätta bli friskare utan dessa regler och program att följa i aveln?

Självklart ska du få källa till påståendet:
Agria djurförsäkring statistik 95-99 sid 33-34, 37-38

Där går att läsa att veterinärvårdsskadorna har ökat med 36,2% och livskadorna med 10,8%. Det som ökat mest är veterinärvård för leder.

Och ska man använda dylik statistik måste man vara medveten om att det finns ett par parametrar som spelar in.

OAVSETT om populationen skulle ha EXAKT samma grad av ledlidande som innan tidsintervallet, så är det ändå så att man får en kostnadsökning för veterinärvård helt enkelt för att tekniken hela tiden går framåt. Nya behandlingsmetoder, fler behandlingsmetoder. Åkommor/skador som enbart kunde 'behandlas/botas' med en spruta i nacken kan med nya forskning och nya rön behandlas. Men det kostar. Kostar gör också digital röntgen för att ta reda på vad som är fel i en led. Osv.

Om en hund förut kliade sig, och det inte hjälpte byta foder etc, så var det kortison och hoppas det hjälpte. Sen kom det pricktester, mer kunskap som ledde till andra undersökningsmetoder. Och även andra behandlingsmetoder, t ex att immunisera. Men det kostar.

Så, man kan INTE använda en statistik över försäkringsbolagens veterinärvårdskostnader för att säga att ANTALET ledlidanden ökat. Och även om ANTALET ökat, så måste man då sålla bort de som beror på bättre teknik och ökad kunskap. Dvs de som fanns förr men inte fick rätt diagnos då.

Jag har ingen åsikt i schäferdebatten, jag har noll koll på schäfer. Däremot blir jag väldigt illa berörd när man ser ffa utländska varianter på räkstjärtar, de ser ju ut som de har grav ataxi i bakdelen allihop när de rör sig. Men vill bara poängtera att den där statistiken är värdelös som källhänvisning till påståendet att Hd/ad inte skulle minskat.

Det är mycket möjligt det inte har det - men den statistiken säger inget alls om det.

Att det finns stora problem inom många raser är inget nytt. Frågan är vad man kan göra åt det? Att sluta med rasavel och börja blanda i stället är ingen lösning, dels för att det inte leder till friskare hundar i det långa loppet, dels för att det helt enkelt inte kommer att hända. Inte på frivillig väg, helt klart.

Förbjuda "osunda raser"? Sak samma, vem ska besluta och hur ska det efterlevas?

Den enda framkomliga vägen som jag kan se är den som SKK och rasklubbarna redan är inne på: kartlägga sjukdomar och deras arvsgång, samarbeta internationellt för att utbilda domare och diskutera hur man tolkar rasstandarden, skriva om rasstandarder i visa fall (kommer an på rasens ursprungs- och hemlands klubbar, inte SKK). Det är ett sisyfosarbete, men jag kan inte se något rimligt alternativ.

Det är lätt att peka på brister, men komma med konstruktiva förslag är svårare.

Och jag tycker att du får ta och kamma dig! Jag har faktiskt ingen aning om statestiken kring räkstjärt - bruksavlad. Men det jag vet och har sett de senaste 6 åren är att bruksinrikade kennlar har betydligt mindre HD/AD-fel, mindre allergier samt mentalt bättre hundar. Hur kommer detta sig? Om det är så att räkstjärtarna inte har sämre höfter än andra?

För det andra så handlar inte enbart om HD-fel eller inte HD-fel. Det handlar om hundens rörelsemönster, belastningar osv. Om du tittar på en riktig räkstjärt när denna går, travar eller galopperar så finns det inte ett uns av stadga i några rörelser.

Men du kan leva i ditt lala-land kring papper och statestik. Istället för att öppna ögonen och titta dig omkring.
Vad du vet är tämligen ointressant så länge du inte stödjer dig på fakta.

Och så är det faktiskt bra med såna här filmer som BBC:s - som hänger ut raserna och deras uppfödare och visar på hur illa det verkligen är på vissa håll. Jag är övertygad om att få "vanliga" människor hade en aning om detta! Det var mycket jag själv inte visste och annat som var groteskare än jag anat!
Hoppas bara att uppmärksamheten inte är av det typiska, sensationsmässiga slaget, där en "vidrighet" avlöser den andra och ingen orkar hålla intresset uppe särskilt länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka