"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Man kan ju börja med att peta de domare som dömer fram rena missfoster o påstår att de anatomiskt är mer korrekta än ursprungsvarianterna!
PL

Jag säger som jag sagt i så många trådar tidigare, dels måste ribban höjas ur både hälso och mental aspekt . Jag tycker att man bör ta och blicka mot dom extremaste raserna först, plattnosarna-fram med ett ideal där nosen är längre och kroppen inte lika tung (som ex eng bull)! Skinnisarna, fram med ett stramare ideal, nakenhundarna-lyft fram puffarna och slopa dom nakna.

HUR man löser dom problemen är en annan fråga, jag är för utavel på många raser.

Sedan finns det ju raser som "ser" friska ut men där sjukdomar döljer sig under ytan.

Mentalt sett är jag för att alla raser bör ha krav på sig att gå MH. Även rena sällskapshundar.

Brukshundar ska ha ännu större krav, tex genomgå ett speciellt bruksprov om man vill avla. Likaså jakt och vallhundar eller i stort sett alla hundar som ska jobbas.

Fram med krav på HD röntgen på alla raser som bör genomgå en röntgen.

För mig är kraven inte alls höga utan helt rimliga, dessvärre hålls det tillbaka av folk som vill behålla ett visst utseende på hund utan att kunna kompromissa trots att det bara skulle göra djuret gott att förskönas till ett hälsosammare ideal.

Jag tror på att man måste blotta rasernas problem för att folk som köper djuren ska förstå vad dom ger sig in på. Minst hälften köper en valp och förstår inte att dom kan kolla upp hundars mentala och fysiska hälsa åtminstone någolunda.

Jag tror även att man måste upplysa folk om att blandraser är minst lika sjuka, folk går tyvärr på myter i det mesta. Har dom fakta framför sig kanske dom gör noggrannare val och blir mer kräsna, vilket sätter press på uppfödarna, vilket i sin tur sätter press på rasklubbarna.

Fram med mer kunskap helt enkelt!

Så, man kan INTE använda en statistik över försäkringsbolagens veterinärvårdskostnader för att säga att ANTALET ledlidanden ökat. Och även om ANTALET ökat, så måste man då sålla bort de som beror på bättre teknik och ökad kunskap. Dvs de som fanns förr men inte fick rätt diagnos då.

Nu är den statistik som jag hänvisade till inte baserad på kostnader utan antal försäkrade individer.

Jag säger som jag sagt i så många trådar tidigare, dels måste ribban höjas ur både hälso och mental aspekt . Jag tycker att man bör ta och blicka mot dom extremaste raserna först, plattnosarna-fram med ett ideal där nosen är längre och kroppen inte lika tung (som ex eng bull)! Skinnisarna, fram med ett stramare ideal, nakenhundarna-lyft fram puffarna och slopa dom nakna.

HUR man löser dom problemen är en annan fråga, jag är för utavel på många raser.

Sedan finns det ju raser som "ser" friska ut men där sjukdomar döljer sig under ytan.

Mentalt sett är jag för att alla raser bör ha krav på sig att gå MH. Även rena sällskapshundar.

Brukshundar ska ha ännu större krav, tex genomgå ett speciellt bruksprov om man vill avla. Likaså jakt och vallhundar eller i stort sett alla hundar som ska jobbas.

Fram med krav på HD röntgen på alla raser som bör genomgå en röntgen.

För mig är kraven inte alls höga utan helt rimliga, dessvärre hålls det tillbaka av folk som vill behålla ett visst utseende på hund utan att kunna kompromissa trots att det bara skulle göra djuret gott att förskönas till ett hälsosammare ideal.

Jag tror på att man måste blotta rasernas problem för att folk som köper djuren ska förstå vad dom ger sig in på. Minst hälften köper en valp och förstår inte att dom kan kolla upp hundars mentala och fysiska hälsa åtminstone någolunda.

Jag tror även att man måste upplysa folk om att blandraser är minst lika sjuka, folk går tyvärr på myter i det mesta. Har dom fakta framför sig kanske dom gör noggrannare val och blir mer kräsna, vilket sätter press på uppfödarna, vilket i sin tur sätter press på rasklubbarna.

Fram med mer kunskap helt enkelt!

Jättebra skrivet :bow:

Jag som skaffat mops går faktiskt ofta och tänker på om jag gjorde rätt när jag köpte en sån ras. Nu har jag velat ha mops i 25 år, men avstått just för att de är plattnosade.
Nu kan inte jag rädda rasen eller göra något drastiskt själv. Men jag ska helt klart göra allt för hitta en mer sund hane om jag ska para min ena tik.
Kanske svårt att hitta nån med längre nos, men finns en sån hane, då kommer jag och hälsar på med min tik :D

Problemen ligger inte bara i exteriör extremavel utan även i en genetiskt ytterst liten avelsbas. Hur han det bli annat när vi envisas med att dela upp hundpopulationen på fler o fler raser! Va som sas i progrmmet att bara 80% av de ursprungliga generna fanns kvar är förstås en okunnig missuppfattning. Vad som minskat är den genetiska variationen. Även om inavelsgraden på pappret ser ok mäter vi bara några få generationer tillbaka o det visar inte hur dålig den genetiska variationen i själva verket är.
PL

En annan viktig fråga är vilka krav vi skall ställa för att avla på en individ. Skall vi bara avla på de bästa ( prestation eller utställning) eller räcker det med friska hyffsat presterande individer? Är "buskavel " alltid fel eller är den viktig för att bredda avelsbasen? Svaren på dessa frågor varierar naturligtvis från ras till ras.
PL

Problemen ligger inte bara i exteriör extremavel utan även i en genetiskt ytterst liten avelsbas. Hur han det bli annat när vi envisas med att dela upp hundpopulationen på fler o fler raser! Va som sas i progrmmet att bara 80% av de ursprungliga generna fanns kvar är förstås en okunnig missuppfattning. Vad som minskat är den genetiska variationen. Även om inavelsgraden på pappret ser ok mäter vi bara några få generationer tillbaka o det visar inte hur dålig den genetiska variationen i själva verket är.
PL

Håller helt med.

Får erkänna att jag inte tittade på programmet, men sett en liten snutt tidigare. Och det var så hemskt det jag såg då, så jag avstod att kolla i söndags ....även om att man borde kolla så man verkligen ser vad som händer..

Då infinner sig ju av logiska anledningar frågorna:

Hade flertalet raser blivit friskare genom tiderna om inte skk och rasklubbarna jobbat för det och samlat statistik?

Om skk avskaffas som vissa vill, kommer då raserna att fortsätta bli friskare utan dessa regler och program att följa i aveln?
Intressant fråga som programmet faktiskt svarar på genom att mena att problemen började på allvar när "The kennel club" bildades o trodde att de kunde förbättra hundarna genom en extrem exteriöravel fast de inte visste o fortvarande inte vet sambandet mellan exteriör o sundhet.
PL

Det finns fortvarande att se på SVTs hemsida o har legat länge på youtube. Den svenska "varianten" som sändes för ett tag sen visar ju på ungefär samma saker.
PL

Håller helt med.

Får erkänna att jag inte tittade på programmet, men sett en liten snutt tidigare. Och det var så hemskt det jag såg då, så jag avstod att kolla i söndags ....även om att man borde kolla så man verkligen ser vad som händer..

Dokumentären är vidrig (tyvärr är det mops med också som ex), men jag tycker faktiskt alla som kan borde försöka se den, även om jag mådde ganska illa efteråt, och det var klen tröst att 'vi har mkt högre krav och kontroll här i Sverige än sådär', för Sverige influeras utifrån. Ser alla champions av ras X utomlands ut på ett visst sätt, så kommer svenska hundar se mer och mer ut så med tiden..

Ja det anses ju att "vi" inte kan påverka hur rasstandarden för utländska raser ser ut o används även när det avelsmässiga resulttet strider mot svensk lagstiftning.
PL

Dokumentären är vidrig (tyvärr är det mops med också som ex), men jag tycker faktiskt alla som kan borde försöka se den, även om jag mådde ganska illa efteråt, och det var klen tröst att 'vi har mkt högre krav och kontroll här i Sverige än sådär', för Sverige influeras utifrån. Ser alla champions av ras X utomlands ut på ett visst sätt, så kommer svenska hundar se mer och mer ut så med tiden..

Ja att mops var med är ju inte mer än rätt. Även fast jag tycker det är en helt underbar ras :love:

Faktum är ju att min ena mops har en syster med kroksvans (kotor som sitter ihop enkelt förklarat). Tog upp detta med avelsansvarig på mops eftersom jag reagerade på att uppfödaren fortsatte avla på båda föräldrarna.
Fick till svar att jag kan ju använda en frisk hane som inte har dessa gener, så är det ju inga problem eftersom båda föräldrarna måste bära på genen för det ska bli kroksvans.
Ja sa att det är inte ens tänkbart för mig att avla på min tik överhuvudtaget fast man skulle kunna para med en frisk hane. Kankse inte ens min tik har den genen, för det måste hon inte ha. Men är inte aktuellt att para henne ändå. Och jag begriper faktiskt inte att den tanken ens finns hos uppfödare.

Får ta mig i kragen och försöka titta på den, även om det är jobbigt.

En annan viktig fråga är vilka krav vi skall ställa för att avla på en individ. Skall vi bara avla på de bästa ( prestation eller utställning) eller räcker det med friska hyffsat presterande individer? Är "buskavel " alltid fel eller är den viktig för att bredda avelsbasen? Svaren på dessa frågor varierar naturligtvis från ras till ras.
PL

Innan jag lägger in min åsikt här: vad är den riktiga definitionen av buskavel? Jag vill vara säker så att jag inte säger fel.. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka