Sv: "Ett renrasigt helvete"
Men tänk vilket liv det blev när jag klagade på att man startat en ny ras på ngn kul mutation!
PL
Men tänk vilket liv det blev när jag klagade på att man startat en ny ras på ngn kul mutation!
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PL
/snip/Och att lägga ned skk vore ju NÅGOT obetänksamt, den som skrev det. Det finns mycket skit men skk är såå mycket bättre än många andra länders klubbar. Bara man jmför norges kennelklubb så är det stor skillnad på vissa saker.. /snip/QUOTE]
Oavsett vilket, så vad är alternativet? Fristående rasföreningar? Eller ingen kontroll alls?
Angående sjuka raser...jag håller med. Det finns många raser som borde se mindre extrema ut, men kan man göra så mycket mer än påverka domarna? Oavsett man tycker om utställningar är de här för att stanna, och vara ett viktigt verktyg för uppfödare. Uppfödare, ja. Jag har mycket svårt att se uppfödare av olika "problemraser" kollektivt säga att ja, det har gått för långt, vi slutar avla och låter rasen dö ut. Eller ens enas om att avla in en annan, besläktad ras...
Ja, det är så enkelt."Du vet inte vad det blir för hund av två olika raser"
"Vad tillför din hund i hundvärlden om du ska para den"
"Välj ras efter vad du ska göra med den"
"Leta efter välkända kennlar"
"Kolla upp all sjukdomsstatistik på släktdjuren"
Kloka ord och bra tankeställare och inget fel alls.Men är det så enkelt?
Är aveln seriös så är aveln seriös. Blandar du två raser, säg att man skulle korsa en schäfer med en malinois som har relativt likadana problem och är i samma liga. Har man föräldrardjur med dokumenterad bakgrund, säg att det i stort sett i HD fritt i alla led, mentalt sett ser det bra ut. Uppfödaren har ett mål med sin uppfödning och planerar att chippa/vaccinera/avmaska alla valpar +regga dom i jordbruksverket. Ja, då är det en blandning, men en seriös sådan.En blandras av två olika raser kan bli lika fel som en renras med fel gener.
En frisk hund utan utställningsmeriter kanske är bättre,då den inte är extremavlad.
90% är det, resten kan man absolut påverka ja.Välj gärna ras efter intresse,men var inte säker på att den fungerar lika bra som sina föräldrar.Hundar är individer.Allt är inte genetiskt.
Välkända kennlar=vad?
Jag säger tvärtom, kombinationen är viktigare än kenneln. Men naturligtvis är det bra om kenneln har bra rykte om sig.
Bra utställningshundar? Behöver inte nödvändigtvis betyda sönderavlad.
Så ja, om föräldrardjuren fortfarande är sunda och bra mentalt SAMT är bra utställningshundar är det definitivt ett plus.
Sönderavlade men vackra? Slopa helt
sjukdomsstatistik är jättebra,men ger inga garantier alls igentligen.Bara ett hum om att släkten vart frisk när datan uppdaterades.Kanske lite lägre risk att din hund blir sjuk,men inga garantier.
Inget ger 100 % garanti, men du har en jäkligt god chans att få en frisk och sund vovve om ovanstående kriterier mm är följda. Så jo, det ger en garanti. Men den är inte hundraprocentig. Att säga att det inte ger garantier alls stämmer inte. Då skulle man kunnat ha vilken ras somhelst och avlat hur man ville för att det skulle vara som att välja lott iaf och hoppas på vinst.
DÄR kom det fram mycket vettigt!Vi vet ju alla innerst inne att många raser är sönderavlade.Köp dem inte och ta ett steg i rätt riktning.Ett aktivt val för att bidraga till hunden hälsa.En uppfödare har inte råd att ta valpkull efter valpkull på djur ingen vill ha,så vi väljer och styr marknaden själva.Inte hela,men till stor del.Låt domarna på utställningen välja den sönderavlade hunden till "den vackraste inom rasen"men gör ett val och köp inte valpar efter den.Tänk efter vad som är viktigt istället för skönhet.Tänk hundens bästa
Kedja fast oss i hungårdsgallren på kennlar med osunda raser?Vi får bilda et "Greenpeace" fast för hundar
Eller åker man i finkan då ??!!
Hur har du själv kunnat köpa en renrasig hund och stödja den osunda aveln?
Hur har du själv kunnat köpa en renrasig hund och stödja den osunda aveln?
Så man skulle inte kunna köpa en renrasig hund för att man är kritiskt mot mycket av rasaveln?
Vad får jag köpa för något som är minst lika kritisik mot mkt av blandrasaveln??
PL