"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Har svårt att kommentera detta då jag inte kommer ihåg diskussionen du syftar på.

Antar att PL menar nakenkineser..?

Och att lägga ned skk vore ju NÅGOT obetänksamt, den som skrev det. Det finns mycket skit men skk är såå mycket bättre än många andra länders klubbar. Bara man jmför norges kennelklubb så är det stor skillnad på vissa saker..

Jag som har hund som man har hälsoprogram att följa tycker hunddata är suveränt, och på chi den nya regeln att föräldrar ska vara PL-testade innan avel- det är bra. Likadant HD osv på lejonen. Skulle vi inte ha nån sammanhållande koll alls, var hamnar vi då? Bättre använda den kunskap som finns och förbättra!

Vad jag sett kommer det en hel del skärpta krav när det gäller hur domare ska döma vissa saker på vissa raser. Kanske ett steg åt rätt håll, har bara läst chi än. Dock så håller jag med den som skrev att vi hundköpare har en enorm makt här- jag köper inte en hund som inte ser ut att kunna fungera och har friska föräldrar. Vissa raser kommer därav aldrig hamna i mitt hus, oavsett hur trevliga de kanske är.

Kommer inte ihåg. Tror inte det var ngn ras som man i dagsläget kunde säga hade några direkta problem. Min reaktion var snarare på att man så fort man hittar något fränt måste starta en ny liten ras.
PL

kl

Passligt nog fick jag igår en förnyelse på mitt medlemsskap på SKK......In their dreams....:crazy:

/snip/Och att lägga ned skk vore ju NÅGOT obetänksamt, den som skrev det. Det finns mycket skit men skk är såå mycket bättre än många andra länders klubbar. Bara man jmför norges kennelklubb så är det stor skillnad på vissa saker.. /snip/QUOTE]
Oavsett vilket, så vad är alternativet? Fristående rasföreningar? Eller ingen kontroll alls?

Angående sjuka raser...jag håller med. Det finns många raser som borde se mindre extrema ut, men kan man göra så mycket mer än påverka domarna? Oavsett man tycker om utställningar är de här för att stanna, och vara ett viktigt verktyg för uppfödare. Uppfödare, ja. Jag har mycket svårt att se uppfödare av olika "problemraser" kollektivt säga att ja, det har gått för långt, vi slutar avla och låter rasen dö ut. Eller ens enas om att avla in en annan, besläktad ras...

Finns ett alternativ till; Att ingen köper dessa hundar som nu finns på de listor som SKK satt upp att åtgärder krävs; Engelsk bulldog, mastino napoletano, shar pei, chow chow, basset hond, fransk bulldog och pekingese. Bojkotta dessa hundraser!

Dessutom krävs att domarna följer uppsatta krav och görs inte något åt de här raserna samt de andra 40 raserna så blir de uteslutna ur SKK och behandlas som raskorsningar, dvs de är uteslutna från utställningar och alla SKK evenemang.

Jag tror också det är mycket svårt att få uppfödare att sluta avla på dessa extrema utseenden,också till att få domare att helt plötsligt ändra åsikt till att djuren de idag dömmer som "felfria" och vackra skulle vara motsatsen imorgon.Men återigen vill jag poängtera att vi hundägare måste ta vårt ansvar.Det är vi som köper djuren som får aveln att fortsätta såhär.

Jag vet att det vart mycket diskutioner om blandraser här på bukefalos.Orden har gått i ton med att köper vi renras,så bidrager vi inte till den aveln på blandrasen.Visst håller jag med ,och visst tycker jag vi ska bevara våra raser.Men inte till bekostnad av att djuren lider.Varför tänker vi inte likadant när vi ska köpa vår renras som när vi tänker bort blandrasen?

Jag har läst inlägg här på bukefalos som kan låta såhär

"Du vet inte vad det blir för hund av två olika raser"
"Vad tillför din hund i hundvärlden om du ska para den"
"Välj ras efter vad du ska göra med den"
"Leta efter välkända kennlar"
"Kolla upp all sjukdomsstatistik på släktdjuren"

Kloka ord och bra tankeställare och inget fel alls.Men är det så enkelt?

En blandras av två olika raser kan bli lika fel som en renras med fel gener.
En frisk hund utan utställningsmeriter kanske är bättre,då den inte är extremavlad.
Välj gärna ras efter intresse,men var inte säker på att den fungerar lika bra som sina föräldrar.Hundar är individer.Allt är inte genetiskt.
Välkända kennlar=vad?Bra utställningshundar?Sönderavlade men vackra?
sjukdomsstatistik är jättebra,men ger inga garantier alls igentligen.Bara ett hum om att släkten vart frisk när datan uppdaterades.Kanske lite lägre risk att din hund blir sjuk,men inga garantier.

Jag poängterar istället att vi tittar på vad det är vi köper.Varför köper vi en mops som vi vet har svårt att andas?Varför köper vi en schäfer som är felvinklad i benen och inte kan springa normalt?
Vi vill ju ha friska djur,men ändå är ju den lilla mopsvalpen så söt och har så bra temprament.Och den söta lilla schäfervalpen såg ju inte så farlig ut i benen när den var liten ,och föräldrarna har ju bra resultat och var friska.

Vi vet ju alla innerst inne att många raser är sönderavlade.Köp dem inte och ta ett steg i rätt riktning.Ett aktivt val för att bidraga till hunden hälsa.En uppfödare har inte råd att ta valpkull efter valpkull på djur ingen vill ha,så vi väljer och styr marknaden själva.Inte hela,men till stor del.Låt domarna på utställningen välja den sönderavlade hunden till "den vackraste inom rasen"men gör ett val och köp inte valpar efter den.Tänk efter vad som är viktigt istället för skönhet.Tänk hundens bästa!

Vi får bilda et "Greenpeace" fast för hundar :idea:
Eller åker man i finkan då ??!!

"Du vet inte vad det blir för hund av två olika raser"
"Vad tillför din hund i hundvärlden om du ska para den"
"Välj ras efter vad du ska göra med den"
"Leta efter välkända kennlar"
"Kolla upp all sjukdomsstatistik på släktdjuren"

Kloka ord och bra tankeställare och inget fel alls.Men är det så enkelt?
Ja, det är så enkelt.

En blandras av två olika raser kan bli lika fel som en renras med fel gener.
En frisk hund utan utställningsmeriter kanske är bättre,då den inte är extremavlad.
Är aveln seriös så är aveln seriös. Blandar du två raser, säg att man skulle korsa en schäfer med en malinois som har relativt likadana problem och är i samma liga. Har man föräldrardjur med dokumenterad bakgrund, säg att det i stort sett i HD fritt i alla led, mentalt sett ser det bra ut. Uppfödaren har ett mål med sin uppfödning och planerar att chippa/vaccinera/avmaska alla valpar +regga dom i jordbruksverket. Ja, då är det en blandning, men en seriös sådan.

Liksom om man väljer att göra en sällskapsblandning och är lika noga med att kolla upp hälsan och mentaliteten med mera som om det vore för ett renrasigt ändamåls skull .

Problemet är att oftast är hundarna i blandrasaveln inte dom här toppdjuren, dom sundaste och friskaste och bra mentalt individerna. Man tar det man hade hemma och lät hundarna ha kul utan vidare tanke på vad som det ska bli av "produkten". Liksom om någon har valt att avla fram engelska bulldogg, där kan man som uppfödare uppfylla alla kriterier utom det viktigaste: Hälsan.
För det finns inte en sund eng bulldogg i den bemärkelsen= oseriöst.

Jag skulle se det som mer seriöst att para en bulldogg med toppenmentalitet och av graciösare typ med en amstaff med samma kriterier och som dessutom har fria höfter leder i så gott som hela släkten.

Välj gärna ras efter intresse,men var inte säker på att den fungerar lika bra som sina föräldrar.Hundar är individer.Allt är inte genetiskt.
90% är det, resten kan man absolut påverka ja.

Välkända kennlar=vad?
Jag säger tvärtom, kombinationen är viktigare än kenneln. Men naturligtvis är det bra om kenneln har bra rykte om sig.

Bra utställningshundar? Behöver inte nödvändigtvis betyda sönderavlad.
Så ja, om föräldrardjuren fortfarande är sunda och bra mentalt SAMT är bra utställningshundar är det definitivt ett plus.

Sönderavlade men vackra? Slopa helt

sjukdomsstatistik är jättebra,men ger inga garantier alls igentligen.Bara ett hum om att släkten vart frisk när datan uppdaterades.Kanske lite lägre risk att din hund blir sjuk,men inga garantier.

Inget ger 100 % garanti, men du har en jäkligt god chans att få en frisk och sund vovve om ovanstående kriterier mm är följda. Så jo, det ger en garanti. Men den är inte hundraprocentig. Att säga att det inte ger garantier alls stämmer inte. Då skulle man kunnat ha vilken ras somhelst och avlat hur man ville för att det skulle vara som att välja lott iaf och hoppas på vinst.

Vi vet ju alla innerst inne att många raser är sönderavlade.Köp dem inte och ta ett steg i rätt riktning.Ett aktivt val för att bidraga till hunden hälsa.En uppfödare har inte råd att ta valpkull efter valpkull på djur ingen vill ha,så vi väljer och styr marknaden själva.Inte hela,men till stor del.Låt domarna på utställningen välja den sönderavlade hunden till "den vackraste inom rasen"men gör ett val och köp inte valpar efter den.Tänk efter vad som är viktigt istället för skönhet.Tänk hundens bästa
DÄR kom det fram mycket vettigt! :)

Men SKK anser sig så styrda av FCI att de måste godkänna alla FCI godkända raser oberoende av om avel på dessa strider mot svensk lagstiftning. Verkar inte heller anse sig ha något ansvar att upplysa okunniga valpköpare om ev rasproblem.
PL

Så man skulle inte kunna köpa en renrasig hund för att man är kritiskt mot mycket av rasaveln?
Vad får jag köpa för något som är minst lika kritisik mot mkt av blandrasaveln??
PL

Hur har du själv kunnat köpa en renrasig hund och stödja den osunda aveln?

För att min ras tillhör inte en ras som avlas på defekter :idea:
touche :bump:

Varför försöker du vara drýg för ( o gnist som vanligt då :grin: )
Tycker du ens att man kan jämföra en dsg sm en osund ras mot de som diskuteras...är du verkligen inte klipskare än så :crazy:

Senast ändrad:

*kl*

Jag såg dokumentären och höll på att gå i små atomer. Inskränkta människor! Rent djurplågeri! Att veta att ens hund är sjuk och förlänga pinan och avla på den är ju så urbota dumt att... att... å! Jag finner inte ord!

Jag hade en Cavallier då jag var ung. Jag fick den av mamma och pappa då jag var 9. Tyvärr kollade dom inte upp de sjukdomar som löpte i rasen innan. De hade bara hört att hunden var en underbar familjehund osv. Och ja. Snällare hund får man leta efter.. Han var underbar och vi hade många lyckliga år ihop. Tyvärr fick han blåsljud på hjärtat och epilepsi, mediciner fungerade i 2 år och han levde mer eller mindre symptomfri och var som innan. Han ville inte ta medicinen efter en tid och då bedömde vi att det var dags.
Hade jag vetat om den fakta idag det jag aldrig satt mig igenom smärtan att ta en sådan hund, komma honom nära, bilda ett samband mellan oss för att sedan se honom förtäras inifrån.
Varje Cavallier jag ser idag får mig att vilja gå fram till ägaren och fråga om den vet vad den gett sig in på. Alla Cavallierer blir ju inte så sjuka. Nicko blev inte heller så illa som de i dokumentären, men det var ändå jobbigt. Han fick 3 anfall och skrämde slag på oss.
Saknar honom fortfarande. Men jag känner ofta skuld för att han fick lida fastän det är uppfödarna som avlat sönder rasen.

För att jag läst kräk på sida efter sida om alla stackars plågade renrasiga hundar. Jag tycker att du varit dryg och nedlåtande mot alla som föder upp renrasiga hundar. Du skriver att SKK inte är värt att stödja, men du köper en renrasig SKK reggad hund. Inte undra på att jag undrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 350
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 736
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka