"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Men jag känner ofta skuld för att han fick lida fastän det är uppfödarna som avlat sönder rasen.

På vilket sätt led han? Epelepsi kan väl endå hundar leva ett helt liv med om dom får medincinen?

Angående det här med blåsljudet, min förra cavalier hade hjärtfel länge, hon vart riktigt dålig när hon var runt 10, massor av vatten i lungorna men hon fick medicin och allt blev bra sen, allt vatten i lungorna försvann och hon levde i 3½ år till då vi fick ta bort henne pga livmoderinflammation.

Hon led aldrig av hjärtfelet sålänge hon åt medicinerna.

Men jag skulle aldrig köpa en cavalier nu, visste inte om den där andra sjukdomen och den skrämde mej en hel del. Sen så hade jag nog inte haft råd med medicinerna nu heller, skulle vi inte haft då heller om vi inte fick allt gratis.

För att jag läst kräk på sida efter sida om alla stackars plågade renrasiga hundar. Jag tycker att du varit dryg och nedlåtande mot alla som föder upp renrasiga hundar. Du skriver att SKK inte är värt att stödja, men du köper en renrasig SKK reggad hund. Inte undra på att jag undrar.

Visa mig gärna dom inlläggen, Jag är emot all extremavael..är inte du ??!!
Du borde läsa innan du blir spydig :crazy:
..eller menar du att dsg'n ligger under den kategorin ??

Jag måste bara hålla med om det här med sensationsavel och nya fräna raser. men sundhet, anatomi och funktion, vart tog det vägen?
Jag tycker att många av er som vet vad det innebär med avel har sunda åsikter.
Jag kan gratulera gnist över hennes arbete med hennes avel där dessutom domarna gillar hennes typ av hundar. Dom är på intet vis ett dugg extrema utan bara sunda individer med bra anatomi och funktion. Jag hoppas fler gör som hon och anammar vikten av att använda sig av medelhundar med korrekt anatomi och mentalt friska hundar.
Frågan kvarstår ändock. Vi som håller på med avel och anser oss seriösa, går kurser, är aktiva inom rasklubbar, gör allt som krävs för att hitta lämpliga avelsdjur. Vilka kriterier är det som ska gälla när man avlar?
Är det ens egen syn på hur en ras ska se ut? Är det rasstandarden man ska följa, eller ska man sträva efter extremaveln där man ska förändra saker och ting i en ras? Ska man se avel som ett arbete med att förändra exteriören eller ska man avla efter rasstandarden där man kan tolka rasstandarden som man vill? Ska man avla på mentalt dåliga individer bara för att just den individen fungerar bra i arbete?
Nej, jag tycker att man som uppfödare har rasstandarden till hjälp när man avlar och ser till att sunda förnuftet råder och vara kritisk i valet av avelsdjur.

• Att inte använda sig av exteriört dåliga individer som inte håller för arbete,
  • inte avla på dålig mentalitet
  • Avla på egenskaper som ska finnas i rasen utan att göra avkall på kvaliteten på exteriören.
  • Att bestämma sig för vilken typ av hund man vill avla fram borde faktisk väga tyngst i detta sammanhang
Men att kasta en massa skit på skk för att man är förbannad på utländska klubbar hjälper inte oss överhuvudtaget. Fram med mer information på avelsdatan om rasbundna sjukdomar och se till att kolla både i bredd och ledd på vad som finns och se till att utvärdera valpkullens hälsostatus innan man sätter avkommorna i aveln. det må ta lång tid, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Så man får inte vara kritisk mot SKK för deras svaga hållning?
Obslistan är väl ett litet framsteg men vi har redan väntat alldeles för länge!
PL

Håller helt och hållet med dig!

Och ut med hela hundens hälsostatus på SKK's hunddata. Veterinärerna skulle ha det som ett krav på sig att skicka in information till SKK om det är en defekt eller sjukdom som kan föras vidare i generna. Jag vill som valpköpare ha "paprena på bordet". En seriös uppfödare skulle väl inte ha något emot det om att det skulle vara till avelns och valpköparnas fördel?

Han mådde ganska bra med medicinerna, men han var ju inte samma hund som innan. Det märktes att allt inte stod rätt till jämnt.
Sen tog han ut sig själv ibland, på morgonen efter han hade fått medicinen så var han som en valp. Han skulle kuta och leka, vilket gjorde att han sov mest hela dagen sen för att han blev så oerhört trött.
Han hade också vatten i lungorna.

Jag vet ju inte om han led egentligen. Jag kan ju bara tolka vad jag såg. Det är nog mest jag som tycker att det måste varit jobbigt för honom. Många säger så ofta att om ens djur är sjukt skulle de aldrig låta det gå på medicin för att det bara är att förlänga pinan och behålla djuret av egoistiska själ. Jag har väll kanske hört det för ofta...

För att jag läst kräk på sida efter sida om alla stackars plågade renrasiga hundar. Jag tycker att du varit dryg och nedlåtande mot alla som föder upp renrasiga hundar. Du skriver att SKK inte är värt att stödja, men du köper en renrasig SKK reggad hund. Inte undra på att jag undrar.

Jag har också tänkt på samma sak. Och Martha, eftersom du fått ett inbetalningkort från SKK så har du varit medlem antar jag. Och visst var det så att du blev medlem för du skulle ställa ut din lille kille?

Är ju nu du ska fortsätta vara medlem eftersom SKK nu börjat ta tag i saken och t o m domarna som ska dömma får information om hur det ska dömmas, och då menar jag att de inte får ta fram de extrema exemplen i ringen. Visst, det kommer ta tid, men är iallafall en början...

Ibland känns det också som folk bara skriker ut innan de läser och sätter sig in i saker. Finns ju annat att läsa än bara hundsport, i skk försöker faktiskt arbeta för att det inte ska vara extrema hundar i olika raser.

Sen håller jag självklart med att något borde gjorts för längesen och de skulle sätta hårt mot hårt mot vissa raser osv, men jag hoppas iallafall att något händer nu..

Håller helt och hållet med dig!

Och ut med hela hundens hälsostatus på SKK's hunddata. Veterinärerna skulle ha det som ett krav på sig att skicka in information till SKK om det är en defekt eller sjukdom som kan föras vidare i generna. Jag vill som valpköpare ha "paprena på bordet". En seriös uppfödare skulle väl inte ha något emot det om att det skulle vara till avelns och valpköparnas fördel?

Det tycker jag var en bra idé :idea:

kl

Passligt nog fick jag igår en förnyelse på mitt medlemsskap på SKK......In their dreams....:crazy:

Hmm... bara genom medlemsskap och engagemang kan man påverka en organisation. Ungefär som när folk klagar på facket... gå med och gör något själv!

Jag tycker nog att du skall fundera på att ändå betala in avgiften och kanalisera din energi på ett konstruktivt sätt.

Bara då kan man faktiskt göra skillnad. Att gnälla utanför SKK hjälper varken extremraserna eller hundägarna.

Jag har också tänkt på samma sak. Och Martha, eftersom du fått ett inbetalningkort från SKK så har du varit medlem antar jag. Och visst var det så att du blev medlem för du skulle ställa ut din lille kille?

Är ju nu du ska fortsätta vara medlem eftersom SKK nu börjat ta tag i saken och t o m domarna som ska dömma får information om hur det ska dömmas, och då menar jag att de inte får ta fram de extrema exemplen i ringen. Visst, det kommer ta tid, men är iallafall en början...

Ibland känns det också som folk bara skriker ut innan de läser och sätter sig in i saker. Finns ju annat att läsa än bara hundsport, i skk försöker faktiskt arbeta för att det inte ska vara extrema hundar i olika raser.

Sen håller jag självklart med att något borde gjorts för längesen och de skulle sätta hårt mot hårt mot vissa raser osv, men jag hoppas iallafall att något händer nu..

Jag blrev medlem direkt jag köpt honom för jag fick ett inbetalningskort...inte behöver man väl söka medlemskap ??

Det är en del som vill att jag ska ställa ut min för dom vill avla på honom , men jag har inte gjort det..bara en gång som valp och det räknas ju inte, ärligt talat har jag då verkligen ingen lust att sponsra en verksamhet som stödjer djurplågeri, och vill man kan man nog påverka det ändå skulle jag tro.

Sen verkar det son att de flesta missuppfattat VAD det är jag stör mig på, jag stör mig på extremavel av hundar med defekter som kännemärke, korta nosar, skrynkliga, defekta ben osv...jag stör mig inte tex på din schnauzer för dom anser jag vara sunda.
Men det är ju självklart att folk som har "dessa" raser stör sig på en sån som mig.
Fast eftersom ni nu är så gnälliga på mig när jag har en renras så får jag väl fortsätta att stödja blandrasaveln då :idea: Min nästa hund blir en blandras, en mellan min dsg o nån annan som är söt i gullig :love:

Det är en del som vill att jag ska ställa ut min för dom vill avla på honom , men jag har inte gjort det..bara en gång som valp och det räknas ju inte,

Har du avlat på honom eller ställt ut honom som valp? :confused:

Han mådde ganska bra med medicinerna, men han var ju inte samma hund som innan. Det märktes att allt inte stod rätt till jämnt.
Sen tog han ut sig själv ibland, på morgonen efter han hade fått medicinen så var han som en valp. Han skulle kuta och leka, vilket gjorde att han sov mest hela dagen sen för att han blev så oerhört trött.
Han hade också vatten i lungorna.

Jag vet ju inte om han led egentligen. Jag kan ju bara tolka vad jag såg. Det är nog mest jag som tycker att det måste varit jobbigt för honom. Många säger så ofta att om ens djur är sjukt skulle de aldrig låta det gå på medicin för att det bara är att förlänga pinan och behålla djuret av egoistiska själ. Jag har väll kanske hört det för ofta...

Min hund gick ju på mediciner i över 3 år och var alltid pigg och glad, självklart tröttare i slutet men hon var ju endå nästan 14 år då.

Med vattnet i lungorna var hon däremot inte sej själv, då trodde vi hon höll på att dö, orkade ingenting, inte ens springa men när medicinen sattes in så försvann allt vatten och det kom inte tillbaka. Och efter det så var hon sej själv resten av sitt liv.

Ni kanske inte hade rätt dos på medicinen? Eller kanske inte rätt sort? Vi var nämligen på kontroller med hunden med UL och ekg och blodprover togs var tredje månad i dom 3 åren. Medicinen fick ändras ofta i början, öka och minska dosen för att komma fram till vad som var bäst.

jag har inte avlat på honom, men har fått förfrågningar bla av rasansvarig. Men eftersom jag inte vill vara med i klubben för fåfänga hundägare längre så blir det blandrasavel i sånafall :angel:

Han var utställd som valp, jag menar att såna resultat räknas ju inte för att bli godkända.

Senast ändrad:

jag har inte avlat på honom, men har fått förfrågningar bla av rasansvarig. Men eftersom jag inte vill vara med i klubben för fåfänga hundägare längre så blir det blandrasavel i sånafall :angel:

Han var utställd som valp, jag menar att såna resultat räknas ju inte för att bli godkända.

...och på så sätt bidrar du verkligen till en positiv utveckling inom rasaveln. :crazy: Jag trodde du "älskade din dsg" och varför vill du då inte bidra till att rasen bevarar just det där som du uppskattar hos den? Finns det inte tillräckligt med människor som urskillningslöst avlar på skräp även inom "din ras"?

Varför skall du inte hjälpa till? (När du nu har vettiga åsikter om hur en sund hund både skall vara konstruerad och mentalt)

Nu är du dum och tjurskallig, martha! :mad:

Varför blandar ni inte in lite andra raser hos travhästarna istället för at vara så fåfänga och prestigefyllda?

Senast ändrad:

...och på så sätt bidrar du verkligen till en positiv utveckling inom rasaveln. :crazy:

Nu är du dum och tjurskallig, martha! :mad:

Varför blandar ni inte in lite andra raser hos travhästarna istället för at vara så fåfänga och prestigefyllda?

Folk stör sig ju på att jag har en renrasig hund och att jag har åsikter om renrasuppfödare som förder upp hundar med defekter...så då är det väl lika bra jag köper blandras som jag alltid förr har haft då eftersom jag tydligen inte är god nog att ha en renrasig hund utan det måste spottas på mig för det.

Jag bryr mig om hundar o djur som far illa, och travarna har iallafall inga medfödda defekter som dom får leva med pga människors fåfänga. Dom är avlade att springa fort i trav ocg det gör dom också, det finns massor av folk som avlar travare med andra raser och inte blir väl hästarna sjukligt förstörda för det....eller ?? det är i såfall ridfolk som har åsikter om sån avel, men inte är hästarna sjuka o defekta för det.

S

...och på så sätt bidrar du verkligen till en positiv utveckling inom rasaveln. Jag trodde du "älskade din dsg" och varför vill du då inte bidra till att rasen bevarar just det där som du uppskattar hos den? Finns det inte tillräckligt med människor som urskillningslöst avlar på skräp även inom "din ras"?

Finns skräp med allt. Det är inte min ras jag retar mig på , utan extremavel på hundar som får plågas pga människors fåfänga

Dom är avlade att springa fort i trav ocg det gör dom också, det finns massor av folk som avlar travare med andra raser och inte blir väl hästarna sjukligt förstörda för det....eller ??

Nej, de blir inte sjukligt förstörda av det eftersom man sätter på dem enorma mängder benskydd när de travar för att de inte ska skada sig själva... Utan skydden hade de nog inte haft direkt hela och fina ben.

Nu är du ute på djupt vatten!
Travhästen ÄR framavlad på korsningar och prestation istället för EN ras.
Orlovtravaren, den franska och den amerikanska. Dessutom avlades det in fullblod tills man tyckte att den rasen inte längre behövdes för att förädla korsningen till den travare vi har idag. Jämför du med 70-talets travare så ser du inte alls den utrustning på många av dagens naturtravare som tyngde den tidigare travaren.

Red_Chili:
Travaren har oftast ett par gamascher på bakbenen och ibland ett par knäkappor. Inte mer skydd än en hopphäst t ex. Passgångaren behöver inte gamascherna då det är en parallell gångart medan traven är diagonal och det finns en risk att utsidan av framskorna tar i kota/skena på bakbenet samma sida.

Nu ska ja inte förstöra tråden mer, sorry!

Senast ändrad:

Jag blrev medlem direkt jag köpt honom för jag fick ett inbetalningskort...inte behöver man väl söka medlemskap ??

Det är en del som vill att jag ska ställa ut min för dom vill avla på honom , men jag har inte gjort det..bara en gång som valp och det räknas ju inte, ärligt talat har jag då verkligen ingen lust att sponsra en verksamhet som stödjer djurplågeri, och vill man kan man nog påverka det ändå skulle jag tro.

Sen verkar det son att de flesta missuppfattat VAD det är jag stör mig på, jag stör mig på extremavel av hundar med defekter som kännemärke, korta nosar, skrynkliga, defekta ben osv...jag stör mig inte tex på din schnauzer för dom anser jag vara sunda.
Men det är ju självklart att folk som har "dessa" raser stör sig på en sån som mig.
Fast eftersom ni nu är så gnälliga på mig när jag har en renras så får jag väl fortsätta att stödja blandrasaveln då :idea: Min nästa hund blir en blandras, en mellan min dsg o nån annan som är söt i gullig :love:

Och detta är inget påhopp.
Men jag anser att travet är delvis djurplågeri. Det tycker jag verkligen och har alltid tyckt. Jag tycker sporten är fruktansvärd på vissa sätt.

Vet du martha, jag har även mops nu ju :D Men jag stöder inte den extrema aveln, utan jag kommer försöka så gott jag kan att avla på längre nosar mm, ja det som finns att tillgå. För det är alltid svårt att "slita" sig loss ur något som pågått länge...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 350
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 736
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka