"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Bara för du gärna klagar, men håller själv på med en sport som inte är rumsren på långa vägar.

Men lägg av :mad:

TungBAND heter det och är ganska livsviktig om hästen lägger tungan över bettet och blir ostyrbar, ganska jobbigt om det händer i ett lopp.
Tömköra unghästar...Om alla gjorde det i ung ålder så kanske ridhästarna kunde bli mindre odrägliga. Som att inte drilla en valp förrän den blir 3-4 år...hur kul blir den sen då ?
Hetsa en häst så lär du få in mycket pengar :angel: Det faller ju på sin egen rimlighet och ang de idioterna som är i travsporten så lär dom få sitt straff om dom blir dömda.
Jag anser att det är ganska sor skillnad på travsport o extremavel.

..Grana: Jag tycker det är synd om du inte klagar, det flesta ser inget, hör inget o gör inget..bara för att du är bra så försvinner inte problemen för de raserna som är drabbade...Vem står upp för dom..... Inte uppfödarna verkar det som i allafall

...förresten, bara för att man håller på med uppfödning så behöver man väl inte tycka att det är bra med att föda upp missfoster ? Eller tycker du det, kan du sälla dig till alla andra uppfödare i sverige ?
Bara för att jag håller på med trav, måste du då klanka på mig för det..det finns dom som är vegetarianer och ser ner på folk som slaktar sina grisar. det finns miljoner saker att klanka på om man vill, men så länge djuren mår bra är jag nöjd....man kan väl för faen inte avla fram en pygmetravare med hoptryckt mule och krumma ben för att den ser annorlunda ut.
Denna tråden handlar om extremavel på hundar. Ska vi hålla oss till det så kan du skapa en hatatråd på trav istället.

Ditt sätt att diskutera extrem hundavel anser jag är fel. Priffe har redan skrivit så himla bra om det.
Du ska gå ur klubben och sitta "utanför" och klaga, sen ska du köpa blandras. Ja då gör du säkert mycket nytta för dessa stackars hundar som är extremavlade.
Börja jobba för dessa hundar istället, än att sitta här på buke och gång på gång klaga över hur det är.

Jag tänker iallafall göra något för rasen mops, men det är en spott i havet. Och långa nosar lär de nog inte få, men kanske en liten liten längre nos iallafall. De med endast lite längre nos, har redan ett bättre liv och andas betydligt bättre.
Sen måste jag ändå säga att så himla glada och vilda som mopsarna är, så är jag snopen över att de inte ligger och bara lider om det inte ens kan andas som du skriver.
Mopsarna är helt klart vildare än mina schnauzrar.

..Grana: Jag tycker det är synd om du inte klagar, det flesta ser inget, hör inget o gör inget..bara för att du är bra så försvinner inte problemen för de raserna som är drabbade...Vem står upp för dom..... Inte uppfödarna verkar det som i allafall

Jag med flera gör något. Jag har haft kontakt med avlesrådet och vi är ett stort gäng mopsägare som skrivit en skrivelse och lämnat in till klubben. Det är iallafall en början. Nu får vi se om de tänker ta upp denna skrivelsen på möte osv..

Men lägg av :mad:

TungBAND heter det och är ganska livsviktig om hästen lägger tungan över bettet och blir ostyrbar, ganska jobbigt om det händer i ett lopp.
Tömköra unghästar...Om alla gjorde det i ung ålder så kanske ridhästarna kunde bli mindre odrägliga. Som att inte drilla en valp förrän den blir 3-4 år...hur kul blir den sen då ?
Hetsa en häst så lär du få in mycket pengar :angel: Det faller ju på sin egen rimlighet och ang de idioterna som är i travsporten så lär dom få sitt straff om dom blir dömda.
Jag anser att det är ganska sor skillnad på travsport o extremavel.

Men är ju tömköra de knappt gör. Iallafall inte i det stallet min arbetskamrat jobbade.
Jo jag vet varför man har tungband. Och då är det ju lätt att spänna fast tungan, så är det problemet ur världen.

Visst är det skillnad på trav och hundavel. Men det ena utesluter inte det andra. Båda har sin skit ....

Men är ju tömköra de knappt gör. Iallafall inte i det stallet min arbetskamrat jobbade.
Jo jag vet varför man har tungband. Och då är det ju lätt att spänna fast tungan, så är det problemet ur världen.

Visst är det skillnad på trav och hundavel. Men det ena utesluter inte det andra. Båda har sin skit ....

Sorry OT, men kan det jämföras med stackel kanske?

Vet du vad de sa när skrivelsen lämnades in...
Är underskrifterna på mopsägare eller uppfödare? De menade att det är ju lätt för en mopsägare att sitta och tycka.
Men vi hade faktiskt fått med flera uppfödare att skriva på, så tji fick dom :D

Nä nu ska jag göra lite nytta. Mina valpar måste ju ha mat, mina sunda valpar alltså :D ;)

Visst får man, men jag anser inte att din sport (travsporten) är felfri. Så ska man klaga på andra ska man tänka på vad man själv håller på med. Du håller på med sporten fast det förekommer så mycket skit, tycker du att du ska sluta med din hobby då?
Visst du säger att du inte gör si eller så, men ska jag då ta upp min mops som går långa promenader utan problem. Är mopsarna felfria bara för det? Svar nej.

Får man inte kritisera hundavel för att man håller på med travsport??
Jag kritiserar det som bör kritiseras oberoende av vad jag själv håller på med!
PL

Du ska gå ur klubben och sitta "utanför" och klaga, sen ska du köpa blandras. Ja då gör du säkert mycket nytta för dessa stackars hundar som är extremavlade.

Den vanligaste hundköparen, den som bara vill ha "hund" som familjemedlem. Inte hålla på att träna eller ställa ut, har köpt att "renrasiga är sjukare". Varifrån detta kommer vet jag inte men det ligger inte någon stor organisation bakom, vad jag vet. Men jag har tagit reda på att i SJV är 29% av alla hundar en flerrashund. Nästan var tredje hund i Sverige! Och då finns det även ett mörkertal som fortfarande inte är registrerade och de är sannolikt flerrashundar de också.

Jag tycker att SKK verkligen har misslyckats med sina lanseringar av renrashunden. Istället för att "kasta skit" på korsningarna borde det istället ha lagts krut på att lyfta fram hur bra renrasen är att satsa på. Jag tycker, som flera andra här i tråden, att SKK är veka och inte vågar sätta gränser för dessa stackars hundar som får lida för att människan har ideal.

Senast ändrad:

Får man inte kritisera hundavel för att man håller på med travsport??
Jag kritiserar det som bör kritiseras oberoende av vad jag själv håller på med!
PL

Jo, vilket jag redan förklarat om du läser vidare..
Men om jag håller på med något som inte är "rumsrent", så anser jag att jag också får tänka på det om jag ska kritisera andra.

Den vanligaste hundköparen, den som bara vill ha "hund" som familjemedlem. Inte hålla på att träna eller ställa ut, har köpt att "renrasiga är sjukare". Varifrån detta kommer vet jag inte men det ligger inte någon stor organisation bakom, vad jag vet. Men jag har tagit reda på att i SJV är 29% av alla hundar en flerrashund. Nästan var tredje hund i Sverige! Och då finns det även ett mörkertal som fortfarande inte är registrerade och de är sannolikt flerrashundar de också.

Jag tycker att SKK verkligen har misslyckats med sina lanseringar av renrashunden. Istället för att "kasta skit" på korsningarna borde det istället ha lagts krut på att lyfta fram hur bra renrasen är att satsa på. Jag tycker, som flera andra här i tråden, att SKK är veka och inte vågar sätta gränser för dessa stackars hundar som får lida för att människan har ideal.

Ja jag håller med and skk's lansering av rashundarna. men sen glömmer folk bort att man måste även gå till rasklubbarna. De om nån har väldigt stort ansvar för rasens avel..

Nej det är det inte, vi är ganska hårt hållna av banveterinärerna och eftersom du inte vet nåt om trav så borde du ta reda på mera innan du yttrar dig

Och banveterinärerna säger att de inte alltid vågar säga vad de skulle vilja säga. Ägare som blir förbannade för veterinären inte anser hästen ska starta osv..
Var ju inte så himla längesen detta kom upp, att veterinärerna inte tycker de har så mycket att säga till om.

Men nu har jag sagt mitt, nu kan ni diskutera utan mig :)

Och banveterinärerna säger att de inte alltid vågar säga vad de skulle vilja säga. Ägare som blir förbannade för veterinären inte anser hästen ska starta osv..
Var ju inte så himla längesen detta kom upp, att veterinärerna inte tycker de har så mycket att säga till om.

Men nu har jag sagt mitt, nu kan ni diskutera utan mig :)

Men ge dig..menar du att banveterinärerna inte gör sitt jobb, dessutom är allt på riksnivå. Vi får inte använda utrustning som ridfolk får använda t ex.
>>Att darenius kunde diagnosticera lungblödning på¨hästar utan undersökning så säger det en hel del om hur han fungerar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 350
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 736
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka