"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Finns skräp med allt. Det är inte min ras jag retar mig på , utan extremavel på hundar som får plågas pga människors fåfänga

Jag säger absolut inte emot dig på den punkten, det vet du! :crazy:

Men att säga att "jag gillar inte delen av SKK så jag vill inte bidra att behålla min hundras sundhet heller" är inte bara onyanserat, utan rent av tjurskalligt.

När du fått dina gulliga valpar med grannens söta hund så har du inte på något sätt visat att du faktiskt uppskattar det arbete som de seriösa DSGuppfödarna jobbar för - och som du själv fått frukten av.

Jag vet hur mycket du uppskattar din jycke och många gånger rekommenderar du andra att överväga att skaffa just en sådan ras som du har. Det är inte för att han är en unik blandning som bara fanns på din gård, utan för att DSG-uppfödaren som du köpt hund av varit noggrann i sitt val av avelsmaterial.

Återigen, det finns många raser jag aldrig skulle överväga att skaffa bara för att jag inte vill gynna den typen av uppfödare som sätter hundens extrema utseende före dess väl och ve. Det innebär dock inte att jag INTE skulle satsa på en renrasig hundras som jag VET avlas på med sundhet som främsta riktmärke. Hade jag dessutom, som du, en riktigt trevlig hane, så skulle jag vilja upplåta honom till aveln till de personer som jag tror förvaltar rasen på mest seriösa sätt.

På så vis skulle jag inte bara kunna skaffa en valp själv efter min hane, utan också bidra till att andra valpköpare (i flera generationer om uppfödaren är vettig!) blev lika nöjda och glada som jag var/är över min hund.

Jag tror alla klubbar har sina falanger av dårskap och tyvärr får man leva med att det finns nötter överallt. Jag tror inte för ett ögonblick att den lokala och trevliga ridklubben som är ansluten till ridsportsförbundet inte har sin beskärda del av människor som på diverse olika sätt bidrar till oetiskt tränande av hästarna osv.

Med tanke på att SKK är en paraplyorganisation för så otroligt många slags hundägare med olika smak och behov av sin hundhållning så vore det nästan en utopisk tanke att tro att alla falanger skulle hålla sams.

Inte ens inom travsporten är ni väl överens? Och vad är alternativet att lämna den om man inte gillar dess utövande?

Nej, de blir inte sjukligt förstörda av det eftersom man sätter på dem enorma mängder benskydd när de travar för att de inte ska skada sig själva... Utan skydden hade de nog inte haft direkt hela och fina ben.

NU är du verkligen ute o cyklar :mad:

Min gamle gubbe gjorde 72 starter och var ALDRIG behandlad, han vann 14 lopp och var ute i hård konkurens, jag hade skydd på honom i förebyggande syfte. Vet du inte vad du talar om bör du hålla klaffen faktiskt....
Dessutom är aveln så bra nu att de flesta är naturtravare och behöver knappast skydd egentligen längre, men man har det ändå...som att du krockar inte varje dag men använder bilbälte ändå

I såfall är all hästsport djurplågeri, hoppning, fälttävlan, dressyr osv...travaren är avlad för trav och man behöver inte göra mer än att träna snabbhet och kondition på dom...

Skit i dsg, det är inte den rasen jag är emot, jag är heller inte emot andra raser som har förmågan att vara normalt avlade, utan bara extremaveln. En del retar sig på att jag har åsikter om det, att jag tycker att det är djurplågeri, för det är det och det har jag tyckt i många många år och spyr på människor som inte ens vill se det. Jag tycker det är grymt att människor kan avla fram hundar som inte ens knappast kan leva självmant pga sin egna fåfängas skull och för att kunna sticka ut ur mängden, jag tycker det är hemskt att SKK kan övht gå med på nåt dyligt, vad är dom till för egentligen? Hunden eller uppfödaren? SER dom verkligen inte hur illa det är med vissa raser ? Ska det dimpa ner en bomb först eller vad 'r problemet?
Jag tycker visserligen att det är bra att dom övht TÄNKT på detta, men det är årtionden försent. Tanken finns, men det är nog mest lite verkstad om jag förstår det rätt...SKK vad är det, vem är dom till för...inte hundarna iallafall.

Vem /Vilka om inte SKK ska kunna hjälpa dessa stackars djuren ?
Veterinärerna ? Hundägarna? allmänheten ?
För uppfödarna kör ju bara på vad det verkar som.

..Grana, tanken är god, men vem köper en mops med lång nos ??
Rasstandarden måste ju ändras först och domarna ska utbildas i nåt annat än det dom är utbildade idag :angel:

NU är du verkligen ute o cyklar :mad:

Min gamle gubbe gjorde 72 starter och var ALDRIG behandlad, han vann 14 lopp och var ute i hård konkurens, jag hade skydd på honom i förebyggande syfte. Vet du inte vad du talar om bör du hålla klaffen faktiskt....
Dessutom är aveln så bra nu att de flesta är naturtravare och behöver knappast skydd egentligen längre, men man har det ändå...som att du krockar inte varje dag men använder bilbälte ändå

Och jag har träffat flera travare som haft dåliga ben och ägarna har förklarat det med "Hade de bara haft bättre skydd på banan så..."
Men, den här diskussionen hör inte hemma i hundforumet.

haha, en hundring på att det är fjortisar som har ridtravare :idea:
Har ALDRIG hört nåt dyligt faktiskt..vaddå bättre skydd ??!! Inte SLÅR sig travarna så dom blir halta, dom får ledskador eller senskador eller muskelsskador...precis som ridhästar får.

Extremaveln är toppen på isberget, den nedre delen är uppsplittringen på en massa raser med för liten avelsbas. Jämför diskussionen om kusinäktenskap, ingetproblem i en sund population där det är ovanligt.
PL

Tack Peter, här är vi överens :laugh:

Varför får man inte tycka saker bara för att man har renras.

I såfall är all hästsport djurplågeri, hoppning, fälttävlan, dressyr osv...travaren är avlad för trav och man behöver inte göra mer än att träna snabbhet och kondition på dom...

Jösses, det är ju inte bara det man gör. Dessa hästar sliter verkligen för sitt levebröd. Inte räcker det att träna kondition och snabbhet.
Allt man har på dom för de inte ska göra si eller så. En rem där för annars gör de så, en rem där för annars gör de si. Eller en stånd där.. ja listan kan göras lång...

Som Stig H sa i en entervjuv i tv. När jag kommer till stallet blir hästarna sura och griniga, för då vet de att de får jobba. Det säger mycket tycker jag och jag är snopen över att han sa det.

Sen att din häst inte har eller behöver allt det där, det säger inte mycket. Din är en av alla dessa travare som finns.
Det är som om jag skulle säga att jag har sett en bulldog som med lång nos..ja vadå, en ja...

Skit i dsg, det är inte den rasen jag är emot, jag är heller inte emot andra raser som har förmågan att vara normalt avlade, utan bara extremaveln. En del retar sig på att jag har åsikter om det, att jag tycker att det är djurplågeri, för det är det och det har jag tyckt i många många år och spyr på människor som inte ens vill se det. Jag tycker det är grymt att människor kan avla fram hundar som inte ens knappast kan leva självmant pga sin egna fåfängas skull och för att kunna sticka ut ur mängden, jag tycker det är hemskt att SKK kan övht gå med på nåt dyligt, vad är dom till för egentligen? Hunden eller uppfödaren? SER dom verkligen inte hur illa det är med vissa raser ? Ska det dimpa ner en bomb först eller vad 'r problemet?

Ok - så om det blir aktuellt att avla på din hund så inser du värdet av att han används inom SKK-organisationen? Jag tog upp DSG:n eftersom jag tyckte att din argumentation haltade. SKK blir inte bättre för att man sitter utanför och är ilsken.

Jag retar mig inte på att du har åsikter om extremaveln och jag tror vi förstår varandra väl. Hundar som inte mår bra pga deras utseende och sönderavlade inre skall absolut inte främjas. Jag är också kritisk till SKK som accepterar och registrerar så många nya importerade raser vars avelsbaser (som P_L påpekar) är så små att de skapar problem helt i onödan.

Men hur kommer man tillrätta med det? Kanske genom att arbeta inom SKK och ifrågasätta behovet av tex. prysk någonting terrier, eng. toy terrier och dvärgpinscher. Eller någon annan av massor av snarlika raser som kommit in de senaste åren.

Jag tycker visserligen att det är bra att dom övht TÄNKT på detta, men det är årtionden försent. Tanken finns, men det är nog mest lite verkstad om jag förstår det rätt...SKK vad är det, vem är dom till för...inte hundarna iallafall.

Vem /Vilka om inte SKK ska kunna hjälpa dessa stackars djuren ?
Veterinärerna ? Hundägarna? allmänheten ?
För uppfödarna kör ju bara på vad det verkar som.

Det är aldrig försent och jag är den första att beklaga att man inom SKK inte reagerat och agerat tidigare. jag tycker också att organisationen kan göra mer - som det är nu så är SKK alltför mesig. Det räcker ju att titta på reglerna kring att ställa ut hundar som är kuperade i andra länder. Om det bara inte gjorts i Sverige så är det ok... :crazy: Inte ens i Tyskland tillåter man någon kuperad hund att ställas ut.

Så - tja, vad skall jag säga. Jag önskar att du kunde se att de flesta av oss nog delar dina åsikter, men det blir lite tokigt när du så kategoriskt säger att SKK inget är att ha och att blandrasaveln är det enda som gäller.

Rasstandarden måste ju ändras först och domarna ska utbildas i nåt annat än det dom är utbildade idag :angel:

Hmm... nu är jag inte Grana, men jag förstår hennes tanke. Hon är lite kärringen mot strömmen och det måste börja någonstans! Gunvor af Klinteberg gjorde samma sak på sin tid med rottweilern. Hon lät bli att kupera och registrerade sina valpar trots att valparna då skulle kuperas. Vidare satsade hon på små, arbetsvilliga och nätta hundar som passade för bruksarbetet i alla dess former.

Denna kvinna lyckades inte förändra SKK:s ideal att rottweilern skall vara tung och massiv - men hon skapade debatt och de som ville ha en sund rottweiler vände sig till henne för att köpa valp eller be om rekommendationer var man kunde hitta en sund hund av den ras man älskade.

Men du har en poäng, tycker jag. Granas långnosade mopsar kanske inte når en jättestor kundkrets, men om människor vill ha en mops och resonerar som du och jag, då kanske Grana-mopsarna i alla fall fyller ett syfte?

Senast ändrad:

Tack Peter, här är vi överens :laugh:

Varför får man inte tycka saker bara för att man har renras.

Visst får man, men jag anser inte att din sport (travsporten) är felfri. Så ska man klaga på andra ska man tänka på vad man själv håller på med. Du håller på med sporten fast det förekommer så mycket skit, tycker du att du ska sluta med din hobby då?
Visst du säger att du inte gör si eller så, men ska jag då ta upp min mops som går långa promenader utan problem. Är mopsarna felfria bara för det? Svar nej.

Jösses, det är ju inte bara det man gör. Dessa hästar sliter verkligen för sitt levebröd. Inte räcker det att träna kondition och snabbhet.
Allt man har på dom för de inte ska göra si eller så. En rem där för annars gör de så, en rem där för annars gör de si. Eller en stånd där.. ja listan kan göras lång...

Kan du utveckla det där lite , med remmarna.
Sliter för födan, dom är TRÄNADE ...man tar dom inte bara o startar otränat. Hur tränas travare till start menar du ? Kondtion o snabbjobb säger jag, vad säger du

Jag skulle det. Min ena mops mamma har lite längre nos, däför får hon också kritik på det på utställningar. Men man får helt enkelt gå emot strömmen. Om alla kom med längre nosar, så får antingen domarna tänka om och rasklubben, eller så kan de stå där i ring och dela ut sina 3 or.

Men HOBBY....?? Det är väl skillnad på att avla fram missfoster som knappt ens kan andas själva....varför drar ni in travsporten, jag trodde denna tråden handlade om hundar

ja, om alla kopm med bruksschäfrar skulle det också bli annat, men varför görs inte det då? Dom finns ju

Jag tycker absolut att man kan diskutera nyttan med elitträning av alla djur. det ena utesluter inte det andra. :(

Jag kan för lite om travhästar för att våga yttra mig, men nog är det så att man inom sporten för diskussioner om vad som är etiskt riktigt. Det händer ju att kuskar blir avstängda för att de använt för spöet för mycket och jag antar att det är toppen på ett isberg av mer eller mindre ljusskygga metoder för att nå framgång?

Men vi behöver inte diskutera hästar här eftersom skillnaderna mellan olika hästraser inte ens kommer i närheten av hur skilda olika (anatomiskt) hundar ser ut. Vidare tar det ett år att få fram en enda fölunge så utvecklingen är inte lika snabb som inom hundaveln.

Kan du utveckla det där lite , med remmarna.
Sliter för födan, dom är TRÄNADE ...man tar dom inte bara o startar otränat. Hur tränas travare till start menar du ? Kondtion o snabbjobb säger jag, vad säger du

Ska jag vara ärlig så fattar jag inte att du inte förstår. Visst sjutton sliter de för brödfödan.
Och remmar, det räcker ju med att se en travhäst för start. Tungrem tex ...ja jag tycker inte det är klokt.
När Mac Lobbel kom (tror jag det var), då hade de en stång som gick utmed hela hästen. Men det förklarade man ju så fint varför den behövdes.
Jag tycker det finns hur mycket som helst.

Eller som min arbetskamrat sa i går (lustigt att vi faktiskt pratade om detta just då :-) ...)
Hon har jobbat i travstall. På med sele, ställ in hästen i boxen, skit i att den är rädd, den vänjer sig. Tumköra lite, sen bara på med vagnen.
Varför kan inte travtränare gå lugnt fram? Varför måste hästarna börja jobba i sån tidig ålder...jo allt har med pengar att göra. Precis som sägs om renrasiga hundar..

Men HOBBY....?? Det är väl skillnad på att avla fram missfoster som knappt ens kan andas själva....varför drar ni in travsporten, jag trodde denna tråden handlade om hundar

Bara för du gärna klagar, men håller själv på med en sport som inte är rumsren på långa vägar.

...förresten, bara för att man håller på med uppfödning så behöver man väl inte tycka att det är bra med att föda upp missfoster ? Eller tycker du det, kan du sälla dig till alla andra uppfödare i sverige ?
Bara för att jag håller på med trav, måste du då klanka på mig för det..det finns dom som är vegetarianer och ser ner på folk som slaktar sina grisar. det finns miljoner saker att klanka på om man vill, men så länge djuren mår bra är jag nöjd....man kan väl för faen inte avla fram en pygmetravare med hoptryckt mule och krumma ben för att den ser annorlunda ut.
Denna tråden handlar om extremavel på hundar. Ska vi hålla oss till det så kan du skapa en hatatråd på trav istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 350
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 736
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka