"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Intressant fråga som programmet faktiskt svarar på genom att mena att problemen började på allvar när "The kennel club" bildades o trodde att de kunde förbättra hundarna genom en extrem exteriöravel fast de inte visste o fortarande inte vet sambandet mellan exteriör o sundhet.
PL

Delvis svar och delvis *kl* blir det nog ;)

Jaha. Det var ju ett klurigt svar från dem..:crazy:

Var hundarna alltså enligt dessa människor sämre exteriört sett innan The kennel club skapades i UK?
Känns väldigt tveksamt för mig måste jag säga. Möjligtvis att de kanske var mer ohomogena i typen då?
.....................................

Min åsikt är att vissa (populära) raser har blivit offantligt mycket sämre rent exteriört genom galen avel och detta har ju i sin tur medfört att de också fått en hel del olika hälsoproblem "på köpet". Häsloproblem som det inte finns någon statistik på eller ens någon form av bekämpningsprogram mot i de flesta fall.

Andra raser har "vunnit" på att det finns kennelklubbar och det är ju de raser som har hälsoprogram och där rasklubbarna samlar statistik och iom detta så har vissa rasbundna sjukdomar har minskat i frekvens, tandanlagen har blivit bättre etc. och de raserna återfinns kanske ffa inom jakthundarna och andra till största delen egenskapsavlade raser.

Hårdare hälso och funktionskrav för avel på dessa extremraser för att bromsa ner utvecklingen för att på sikt vända den till att hundarna blir mer sunda anatomiskt och mer hälsosamma överlag vore ju önskvärt absolut och det hänger till stor del på rasklubbar, uppfödare och valpköpare att styra skutorna åt det hållet!

Om jag tror att det kommer att bli så; Tyvärr måste jag svara nej på det.

Vad kennelklubbarnas medlemmar gjorde var ju att renavla vissa typer av hundar till att bli homogena raser efter ett uppsatt rasideal. Det enklaste sättet
att förstärka de drag man vill ha i rasen är ju in- och linjeavel. Nu var ju detta på 1800-talet, och man hade inte den kunskap om arvsgång man har idag, så vi kan ursäkta den tidens avlare. Däremot borde dagens uppfödare veta bättre, och inte fortsätta dela upp raser, t.ex när man inte tillåter olika färgvarianter att para sinsemellan. Smala avelsbaser är ett annat problem, liksom matadoravel. Inte heller det sågs som ett problem i början.

KL. När det gäller syringomyeli på Cav K. Ch sp.är kopplingen till skallform inte helt klar. Rasens historiska bakgrund är dock intressant o tragisk eftersom den baseras på de mer långnosade valparna från King Ch spaniel. Efterhand har dock även Cavaljererna fått kortare o kortare nosar o skallar.
PL

Men nu får du väl ta o kamma dig!
Jag har bara uttryckt mig om Schäfern i denna tråden, har du missat det?
Det finns ingen som helst statistik på att räkstjärtarna har sämre HD statistik än bruksvarianterna, men forskning pågår (har hänvisat till det i en annan tråd).
Att döma ut en hel ras som osund efter diverse riktade tv program tyder på stark opartiskhet, att döma ut t ex Schäfern som sönderavlad efter ett Insiderprogram är bara omoget o opportunistiskt.
Visst finns det osunda raser o att avla på osunda djur torde vara straffbart, vilket det faktiskt är i Sverige.

Insiderprogram ??
Såg du övht programmet, eller är du blind ?
Dom finns...det räcker väl som fakta..eller vad har du för ursäkt ?
Det är fantamej inte straffbart att avla på osunda hundar i sverige, det finns en hel del såna om du slår upp ögonen

Ju det är faktiskt straffbart o jag ser fram mot den dagen lagstiftningen verkligen tillämpas!
En hel del rser skulle bli olagliga att avla på!
PL

Man kanske ska börja med och stämma uppfödare, bara för att så ett frö.

Det går en sån där schäfer där jag bor, emn som vinglar och jag tvivlar på att han kan gå själv utan stöd av kopplet mer än 100 meter....fy faen va grymt.

Kan vara en möjlig väg om man kan visa att uppfödaren borde kunnat undvika det kenom bättre avelsmässig koll.
pl

Man kanske ska börja med och stämma uppfödare, bara för att så ett frö.

Det går en sån där schäfer där jag bor, emn som vinglar och jag tvivlar på att han kan gå själv utan stöd av kopplet mer än 100 meter....fy faen va grymt.

Ja nånstans måste man börja, så det kanske vore en bra idé :)

Du kallar dig för vallhund men dina åsikter är så långt en vettig vallhundsmänniska jag kan tänka mig. Vad har du för hundar?
PL

Jag har precis sett programmet och läst ungefär hälften av era inlägg.

Som de flesta här blir man oerhört förbannad och ledsen när man ser programmet,men också av en hel del svar från några som förnekar problemen.
Det spelar ingen roll om programmet är vinklat eller inte.Dessa människor och hundar finns ,och aveln fortsätter så länge vi köper dessa hundar,oavsett om vi bor i Sverige eller någon annanstans i världen

Jag tänker inte inte skriva till någon särskild men undrar om inte vi(du och jag som är hundägare)bär det yttersta ansvaret?

Att "skylla" på domare,SSK,uppfödare och rasstandard känns för mig att gå i helt fel riktning.Det finns seriösa och oseriösa uppfödare både inom renrasaveln och blandrasaveln och varför hålla på och kasta skit på den ena eller den andra bara för att man inte delar åsikter om vad som är rätt eller fel inom det ena eller det andra.

Jag hoppas och vill tro att de flesta här inne på bukefalos är djurvänner (oavsett vilken ras/blandras man äger och varför man valt det djur man har)Det jag vill säga är att så länge efterfrågan på sönderavlade djur går att sälja,så finns det en marknad för dem som avlar på dem.Det är alltså vi som köper hunden som måste säga stopp.Jag skulle aldrig köpa tex en mops just för att de ofta har problem att andas,inte heller en "räkrumpe"-schäfer som plågas när den inte kan gå.Tyvärr finns det inte så många raser idag som är helt friska vad det gäller rastypiska sjukdomar,men det finns så mycket som går att undvika bara på utseendet.

Jag vet inte om den lilla blandrasvalpen med labbe/rotweiler får höftproblem och inte om blandrasvalpen med BC blir nervös och vallintresserad heller.Kanske blir den det,kanske inte,utan statistik från släktdjuren är det svårt att se på den lilla valpen.Men jag kan med ganska stor sannolikhet säga att en utställningsmops har svårt att andas pga av sitt utseende.Jag kan med stor sannolikhet även se att "räkrumpe"-schäfern inte kan röra sig normalt och att en skrynkelhund får hudproblem.Jag skulle aldrig ens fundera på dessa raser,då jag då bidrar till fortsatt avel för i mitt tycke djurplågeri.Om jag däremot köper den lilla blandrasvalpen som av "olycka" blev till ,har jag iallafall medvetet gått in i att den KANSKE får problem.Jag får ta med i beräkningen att Jag kanske måste avliva den om den får problem i framtiden.Men jag vet riskerna ,och jag köper inte en hund som redan innan den ens är född ,troligtvis kommer vara sjuk pga just rasens utseende.

Jag är inte för blandrasaveln på något sätt,men får jag välja,så föredrar jag en blandras med genomtänkta raser framför en sönderavlad individ av renras.

Jag vet och kan till viss del förstå att människor är intresserade av att få sina hundar utställda,uppvisade och bedömda som vackra,men är det viktigare än en frisk hund.Hur kan vi människor gå så långt att en "vacker" men sjuk hund är bättre, än en som är frisk och välmående? Jag köpte min hund för tre ändamål.Jag ville ge henne ett bra liv,jag ville vara hennes vän och flock,och jag ville ha en hårig familjemedlem som sällskap i skog och mark .Inte behöver hon ställas ut för att bli älskad,inte behöver hon kunna stå vackert när vi är ute på skogpromenader,inte heller behöver hon poleras och kammas i det oändliga för att någon ska se henne.Hon föredrar att kunna bada i sjöar och någon gång rulla sig i lera istället.Och jag lovar,hon är en lycklig hund med både bus och lite allvar i livet.Hon är en HUND och inget uppvisningsobjekt

Jättebra skrivet :bow:

Jag som skaffat mops går faktiskt ofta och tänker på om jag gjorde rätt när jag köpte en sån ras. Nu har jag velat ha mops i 25 år, men avstått just för att de är plattnosade.
Nu kan inte jag rädda rasen eller göra något drastiskt själv. Men jag ska helt klart göra allt för hitta en mer sund hane om jag ska para min ena tik.
Kanske svårt att hitta nån med längre nos, men finns en sån hane, då kommer jag och hälsar på med min tik :D

Annars skickaar du upp bägge till mig om du tröttnar, för fyfasen vilken charmtroll dom är!!! :love::love::love:

(Sa jag det där? :o)

:D

Problemen ligger inte bara i exteriör extremavel utan även i en genetiskt ytterst liten avelsbas. Hur han det bli annat när vi envisas med att dela upp hundpopulationen på fler o fler raser! Va som sas i progrmmet att bara 80% av de ursprungliga generna fanns kvar är förstås en okunnig missuppfattning. Vad som minskat är den genetiska variationen. Även om inavelsgraden på pappret ser ok mäter vi bara några få generationer tillbaka o det visar inte hur dålig den genetiska variationen i själva verket är.
PL

Därför vore utavel inte helt fel på en del raser!

*KL*
Det är så ofantligt tramsigt av hundägare att resonera att min hundras är inte alls som de beskrev. Varför inte istället öppna ögonen och erkänna för er själva att människan är vidrig som experimenterar med levande varelser!
Ingen ras ser ut som den gjorde för 100-200 år sedan. Alla är modifierade på något sätt, enbart för att passa människan. Schäferhunden är ju totalt körd i botten och de som äger en räksjärt hävdar att hunden inte lider osv... Öppna ögonen för :devil:
RR ja där fick man ju se och höra hur det står till ännu en gång för människans påhitt. Dessutom har det ingen som helst betydelse om ridgen är där eller ej mer än för lidandet skull.

Man kan gå vidare med raser i det oändliga. Och jo SKK hade nog velat se sig som en myndighet tro mig! Skk borde avyttras! Regler och utbildningar borde införas för att upplysa folk om hur just "deras" ras ska se ut och fungera.

Körkort borde införas på allt vad hundägeri innebär. Människan är och förblir mer vidrig för vart år som går. Hundvän, jo pyttsan!:mad:

vet inte om folk missuppfattar mig, jag skrev nog lite luddigt, jag är helt emot inavel o allt det där, jag bytte kanal för att jag inte ville se mer på de där stackars hundarna som låg o skrek, eller schäferhundarna som knappt kunde gå.
Jag äger själv en schäfer, men han är av bruksmodellen så han kan använda sina bakben alldeles utmärkt.
Mvh kramcrazy

Därför vore utavel inte helt fel på en del raser!

En sammanslagning av vissa raser kanske tom. skulle vara önskvärd. Hur många varitation av samma tema behövs egentligen?

Tyvärr börjar kattvärlden gå åt samma håll som hundvärlden nu, godkänna fler och fler snarlika raser istället för att fokusera på den genetiska hälsan hos redan befintliga raser. Tänk om kattvärlden hade kunnat lära sig av hundvärldens misstag...

En sammanslagning av vissa raser kanske tom. skulle vara önskvärd. Hur många varitation av samma tema behövs egentligen?

Tyvärr börjar kattvärlden gå åt samma håll som hundvärlden nu, godkänna fler och fler snarlika raser istället för att fokusera på den genetiska hälsan hos redan befintliga raser. Tänk om kattvärlden hade kunnat lära sig av hundvärldens misstag...

En bra idé, över 300 raser är liksom inte nödvändigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 738
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 878
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka