Ett par till frågor..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare synthetisk
  • Startdatum Startdatum
S

synthetisk

Nu känner jag mig lite jobbig som kommer med ännu fler dumma frågor, stå ut :D

1) Vad är "travsele storlek FS" för något? Misstänker att FS motsvarar full storlek.
2) Automatcheck, förklaring?
3) Ni som ridit in era starthästar, har ni haft några problem? Jag har fått för mig att det i regel är lätt att rida in travare (grunderna i form av skänkel och liknande..) och få dem att acceptera en ryttare på ryggen, eller har jag fel?

Vore snällt om någon ville svara :D

Sv: Ett par till frågor..

Jag kom på en sak till... måste man ha checkrem vid montélopp?

Nu känner jag mig lite jobbig som kommer med ännu fler dumma frågor, stå ut :D

1) Vad är "travsele storlek FS" för något? Misstänker att FS motsvarar full storlek.Rätt
2) Automatcheck, förklaring?Istället för att måsta ha en person som käkar upp på banan så har man inte en krok utan typ en "rulle" på selen och en längre "stropp" som sitter i tömmarna och kusken kan reglera käkets längd själv

3) Ni som ridit in era starthästar, har ni haft några problem? Jag har fått för mig att det i regel är lätt att rida in travare (grunderna i form av skänkel och liknande..) och få dem att acceptera en ryttare på ryggen, eller har jag fel? Passar jag på

Vore snällt om någon ville svara :D

måste man ha checkrem vid montélopp? i autostartlopp måste man väl ha annars vet jag ej

Taget från travsport.se:
I lopp skall hästens utrustning bestå av sadel med stigbyglar (ej sk. säkerhetsbyglar med gummiband), brösta eller förbygel samt ryggstycke är obligatoriskt. Vid autostart skall checkrem användas. Pessoabett och Pelhamstång får användas. Maximalt avstånd mellan bettringen och hävstångsringen får vara 8 cm. Dubbla tyglar samt stegtyglar får användas. I övrigt gäller utrustningsbestämmelser enligt reglementet och propositionshäftet.

Vad gäller inridningen så är det enligt mina erfarenheter(ca.10 st travare och tre halvblod) Lättare med travarna, bara att sätta sig upp! på ngn så har det vart lite rodeo i ett par steg men sen lugnt:D
/C

Hur man rider in en travare i träning: Lägg på en sadel och sitt upp. (OBS, sitt upp inne i stallet) Smacka och rid ut. Styr hästen ut till banan. Väl ute på banan, börja trava. Klart!

:D

Fast passa lite med lågt stalltak... Vet en häst som reste sig när tjejen hoppade på i stallet och hon slog huvudet i taket och fick hjärnskakning. Och den var redan inriden.:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar