Ett nytt avelssto

sona

Trådstartare
Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong.
Stoet är E: Vermouth- Take a reef xx- Bow tie xx
Ädel, ca 158 cm hög. Född 96 Tävlad hopp upp till 1,10 än så länge, hoppas på att hon gått 1,20 innan jag får henne. Är inte tävlad så mkt med tanke på åldern, min kompis tävlade henne inte under de första åren hon hade henne och hon köpte henne när hon var 8 år och hade då aldrig tävlat. Hoppar bra, lite hängande i frambenen antar att fullblodet kommit in där..
Proportionerligt byggd, rätt kort i ryggen. Bra benställning. rör sig fint, lite kort galopperad möjligtvis men kan ha med hennes storlek att göra.. Tycker om hennes temprament, har tävlat henne ett par gånger och hon ger allt på tävlingsbanan och står sen och sover mellan klasserna, verkar inte vara en häst som stressar upp sig.

Så vad tror ni om henne? Vad för hingstar skulle vara intressanta till henne?
Jag är intresserad av både hopp och dressyr.
Hingstar jag funderat på är bla Saigon, Don Romantic, Carland och Bravour.
Det jag vill ha är givetvis lite storlek, behöver inte vara en jätte men vill gärna ha en avkomma som landar runt 165 cm. På en dressyrhingst, gärna lite grövre.
Avkomman ska säljas, så gärna en hingst som inte är för oattraktiv i köparnas ögon..

Sv: Ett nytt avelssto

Tror inte mycket på henne som avelssto. Halvblodet i henne säger ju dressyr men om hon nu trots mycket fullblod har fått en kort galopp så känns inte det så optimalt. Att hon sedan är liten gör inte saken bättre. Sammanslaget så kommer hon inte ha så stor chans att ge en attraktiv avkomma oavsett hingst. Om det nu är så att du vill sälja den. Det är svårt nog just att sälja avkommor efter "attarktiva" sto. Så som det ser ut idag kommer du att få svårt att få tillbaka dina utlägg för betäckning, dräktighet o s v om du överhuvudtaget hittar en köpare.
Möjligen att hon skulle kunna vara mer attraktiv inom ridponnyaveln. Men det beror ju på hur hon föräver sig storleksmässigt + att det ju inte är direkt lätt att sälja ponnyföl heller.

Tack för dina åsikter. Jo sant, och ett ponnyföl har inte alls det värdet som ett halvblodsföl har på marknaden men det kostar nästan lika mkt att ta fram, är bara hingstavgiften som är skillnaden..

hej sona ;) jag är ju då ägaren av detta sto, och måste tillägga att hon inte alls är så kort i galoppen, då vi alltid tränat på samma avstånd som "normalstora" hästar och hon har aldrig haft några större problem att gå på samma avstånd som dom andra, däremot så har hon lättare för sig att korta ihop sig.

min tränare brukar säga att hon har väldigt "brett register" när det kommer till galoppen :)

hon har även ett enormt bra psyke när det kommer till all hantering och liknande, hon är helt enkelt supersnäll.

hon är även startad i dressyr, där domaren gav henne bra omdömmen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 062
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3