Lupino
Trådstartare
Jag var hos frisören idag, ett nytt ställe. Jag hade bokat tid på nätet innan och funderade på detta med namns betydelse.
Jag var ute med kort varsel och kunde inte välja frisör utan fick ta den lediga. Hon hette Angelica, den andra frisören hette Katarina. Hade jag fått välja hade jag absolut tagit Katarina! Detta alltså bara utifrån mina högst personliga associationer av namnen.
Angelica för mig är den unga, tuffa, lite störiga tjejen. Katarina är lite äldre, mognare och lite mer vanligt tråkig och det känner jag mig mer hemma med! På plats i salongen kunde jag konstatera att båda frisörerna var lite mer Angelicor...
Så om vi spinner lite vidare på fördomar om namn så vad skulle den perfekta frisören heta och varför? Till vilken läkare bokar du helst tid? Vilken frisör/läkare skulle du tveka att gå till?
FRISÖR
Gärna: Caroline (är troligen i rimlig ålder)
Tveksamt: Margareta (jag vill bli lite ungdomligt klippt i alla fall)
LÄKARE
Gärna: Ove (gammal, erfaren man, känns tryggt)
Tveksamt: utländskt namn (om jag kan välja)
Ja, detta är fruktansvärt fördomsfullt, men nog ganska vanligt?!
Jag var ute med kort varsel och kunde inte välja frisör utan fick ta den lediga. Hon hette Angelica, den andra frisören hette Katarina. Hade jag fått välja hade jag absolut tagit Katarina! Detta alltså bara utifrån mina högst personliga associationer av namnen.
Angelica för mig är den unga, tuffa, lite störiga tjejen. Katarina är lite äldre, mognare och lite mer vanligt tråkig och det känner jag mig mer hemma med! På plats i salongen kunde jag konstatera att båda frisörerna var lite mer Angelicor...
Så om vi spinner lite vidare på fördomar om namn så vad skulle den perfekta frisören heta och varför? Till vilken läkare bokar du helst tid? Vilken frisör/läkare skulle du tveka att gå till?
FRISÖR
Gärna: Caroline (är troligen i rimlig ålder)
Tveksamt: Margareta (jag vill bli lite ungdomligt klippt i alla fall)
LÄKARE
Gärna: Ove (gammal, erfaren man, känns tryggt)
Tveksamt: utländskt namn (om jag kan välja)
Ja, detta är fruktansvärt fördomsfullt, men nog ganska vanligt?!