Ett litet råd.

mimus

Trådstartare
Vi har en 8 årig foxterrier hane, och nu har våran son börjat vilja träna honom litegrann.
Iom att det är en så energisk hund, så började vi med "sök", det gäller godisar, eller leksaker, och även att vi gömmer oss själva.

Hunden är med på noterna, söker aktivt, sedan går det inte att få honom att sluta.

Jag behöver tips om hur jag ska kunna avbryta sökandet då han bara fortsätter.
Problemet jag ser med det, är att han kanske tröttnar då han söker utan att finna något och inte heller får någon belöning.

Sv: Ett litet råd.

Detta problemet har jag också med min Parson Russel tik.
Så kommer gärna följa tråden och behöver massa tips!

Gå undan och sök på ett annat ställe än hemma. När övningen är klar visar ni väldigt tydligt det genom att klappa om hunden, koppla upp, ta kontakten och gå därfrån/hem. Lägg in ett "kommando" om ni känner att det behövs. Gör sedan likadant varje gång övningen är över så han lär sig när han ska sluta leta.

Menar du att man inte alls ska söka hemma?
För visst är det tydligt att han har lättare att förstå att övningen är över om man är ute, även om han sniffar och vill spåra vidare.

Jag har försökt med samma rutin inne, men det fungerar inte, framförallt inte för sonen.

Det är lättare att markera ett avslut på sökövningen om man kan gå därifrån.

Är man hemma kanske man istället kan visa på hunden att leken är över genom att be den gå och lägga sig på sin plats och låta den ligga en stund medans man donar med annat. För varje gång man gör så kommer det givetvis att bli lättare att få hunden att förstå att när matte/lillhusser säger att leken är över så är den över.

Det är väl så jag tänkt, men det är något med tydligheten från oss som inte riktigt fungerar.

Jag har försökt med korgen, att han ska gå och lägga sig, men han ser det som ett kraftigt avvisande, och därför funderar jag på ett annat sätt att avsluta leken.

Kanske är det bra att han ska gå plats i korgen, att det är jag som upplever att jag avvisar honom när han har kul, och det är där problemet sitter.

Lillhusse brukar vara duktig med tydlighet i sina kommandon. Men just på "sök" går liksom våran hund i spinn efteråt.

I alla typer av övningar har jag ett "slutkommando", precis som trollet skriver. Jag visar upp bägge handflatorna mot Chivas och säger "slut".

Detta använder jag tex när jag kör lydnad och han kör fast i något, i stället för att nöta vidare, ger jag slutsignal och gör något annat.

Han får ofta sin mat genom att leta upp den i hela lägenheten, då använder jag samma kommando när han hittat alla bitar.

Samma om vi tex apporterar, när vi är färdiga, apporten stoppas undar, jag visar mina handflator "slut", så vet han att övningen är färdig.

Jag har lyckats göra korgen till det mest negativa stället i hela huset genom att använda den som 'avslut'. Har ju två hundar, och när jag tränar den ena fick den andra gå och lägga sig i korgen. Fungerade ju kanon med den äldre som inte hade några direkt negativa associationer till 'gå och lägg dig i korgen', i hans värld är det ju i stil med 'så, nu vill matte vila, lägg dig och var lugn'. Men den lilla är väldigt peppad på träning, och hade ju inget 'gå i korgen'-kommando innan.

Så, den lilla skyr korgen som pesten, det är i hans värld rena utvisningsbåset. (Vi håller nu på att med klicker göra korgen till en jättemysig och lajbans plats som det regnar godis över)

När jag insett mitt misstag ändrade jag approach. När den lilla är färdigtränad, så det sista jag gör är en kontaktövning. Han är inklickad på att när han sitter vid min sida ska han ha ögonkontakt med mig/titta upp på mig. Det gör jag alltid som sista sak, och när jag klickat och berömt tycker jag 'slut', och går därifrån (jag har ju klicker med, och ställer övertydligt undan godiset och klickern på spiselkransen, och så än så länge sätter jag mig och tittar på TV/datorn, dvs är inte tillgänglig).

Vi har lite kvar, men nu har han lärt sig att 'slut' betyder att det är finito för den här gången. Han kommer fortfarande och 'frågar', men då brukar jag bara förstrött klappa en klapp på huvudet och sen ignorera igen (och han går och lägger sig eller pysslar med annat).

Något att prova, att göra en helt annan (enkel och lätt, som du kan göra var du än är) övning, efter den säga slut eller färdigt eller fri eller vad du nu vill, och gå därifrån. Är ni ute sen kan du ju bara göra den, säga slut och gå därifrån och ta hunden med dig (lös eller kopplad beroende på hund)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 912
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 568
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 522
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur