Ett hundmöte

rahl

Trådstartare
Hur gör man så att ett hundmöte mellan en valp och en äldre hund ska gå bra? Den äldre hund har sitt sätt att hälsa genom att "nafsa" i pälsen på andra hundar. Det typ ett beteende jag kallar för "kolla fästingar" hos den andra. Hon är annars hur snäll som helst, hon kollar inte heller så hård men det kan upplevas jobbigt för valpen.

Hon har hälsat på valpen en gång när både var kopplad och det var bra, den andra gången ville hon kolla fästingar och vi avbröt det. Vi var kanske för snabba att blanda oss i det, eller?

Valpen träffar vi bara då och då, vår andra hund leker superfint med valpen och vi vill fortsätta träffa då och då samt låta de leka alla tre. Vi har ett tillfälle att de kan träffas lösa. Eller äldre hund i långlinan först. Hur gör vi det på ett bra sätt? Om de inte kommer att gilla varandra så går de det inte men vi vill försöka.

Tack för alla tips!

Sv: Ett hundmöte

Jag hade aldrig låtit min valp (eller vuxna hund för den delen) hälsa eller umgås med någon hund som nafsar den eller gör obehagliga saker. Dom ska vara trygga och speciellt när dom är små så är det viktigt att dom får lära sig att andra hundar är snälla.

Men... Om ni nu måste ha hundarna ihop så hade jag haft koppel på under flera möten och inte låta dom hälsa. Låt dom bara gå där tillsammans. Så fort nafshunden vill fram och bita så säg ifrån på skarpen. Slutar den så beröm rikligt och verkligen visa hur duktig hen är. När ni sen ska testa att släppa dom för första ggn så gå en bra bit i koppel först, sen bara släpp utan att rikta dom mot varandra. Det ska vara så odramatiskt som möjligt.

Men det är inte den där typiska nafsande som ni tror utan hon är snäll och kollar bara i hans päls

Det viktiga i sammanhanget är att inte valpen missförstår och blir skrämd.

Det håller jag med om. Om jag var valpägare skulle det vara dödens viktigt att min valp fick träffa trygga äldre hundar. Gärna hanar. Minsta märkliga beteende från den vuxna och jag skulle avbryta.

Jag har varit med om tikar som gör så, dom nafsar inte dom kammar pälsen med framtänderna, det är ju ett putsbeteende och jag har aldrig sett det som negativt,absolut inte av andra hundar, att putsa är ju positivt.

Jag har varit med om tikar som gör så, dom nafsar inte dom kammar pälsen med framtänderna, det är ju ett putsbeteende och jag har aldrig sett det som negativt,absolut inte av andra hundar, att putsa är ju positivt.
Precis så gör hon, kollar noga i pälsen men det är inte det typiska nafsande.

Okej han kanske var lite skrämd först av det beteende, han träffar en annan hund som de har i familjen och den andra gör inte det, inte heller min andra hund :devil:

De har inte hunnit träffas då i onsdag i med att jag fick jobba. Men idag kom valpens kompis med - kompisen tycker inte alltid om andra hundar men det gick perfekt med alla 4. Till och med sprang kompisen med våra tikar. Min tax var inte alls på han som hon var då. Det är mycket bättre när de kan träffas lösa och skötta det själva
https://www.youtube.com/watch?v=fiQzNtjt8Y0&feature=youtu.be

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 788
Senast: Milosari
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat