Ett framknä måste ALLTID behandlas...

Salandge

Trådstartare
Senaste tiden har jag av två olika personer, oberoende av varandra, hört att ett knä (bak / fram) aldrig kan bli bra utan behandling, oavsett hur lång vila hästen får. Detta vid ledinflammationer.

Jag har, som endel redan vet, tagit bort benbitar i haserna på min häst. När detta uppdagades gjordes även ett böjprov och hästen reagerade då med 0,5 grad på höger framknä. När benbitarna uppdagades ansåg veterinären att reaktionen fram berodde på att hästen avlastat haserna. Eftersom hästen skulle få en rejäl vila i samband med operationen och att hältan var av den lindrigare sorten ansåg de två veterinärer som var med vid undersökningen att vi inte skulle behandla framknäet. Vi skulle istället kolla upp det i samband med återbesöket 6 veckor efter op.

Men nu när jag hört vad folk säger om obehandlade framknän börjar jag undra... Är det så att ett knä inte blir bra om det inte behandlas? Vad säger ni? Funderingar, erfarenheter...

Sv: Ett framknä måste ALLTID behandlas...

Det är olika från häst till käst ! Jag hade en travare som startade med åtkommade knäproblem fram som fick vila då och då ,och på han hjälpte det att vila bort det onda ..En annan jag haft fick man spruta då och då .

Sv: Ett framknä måste ALLTID behandlas...

I Håll Hästen frisk står att framknäinflammationer sällan läker utan behandling.

DÄREMOT, i ditt fall, med ½ grads hälta, och den vila din häst får iom konvalescensen skulle jag inte heller behandla nu, utan avvakta och se.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 116
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 934
Senast: Sirap
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 681
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar