Ett enda SM ?!

Att det blir svårt att få fram minst 15 deltagare i vissa klasser visar väl bara på att det kanske inte är läge att ha SM status på dom ännu då :angel:

Vi har ju sett SM klasser med tre deltagare, så det sämsta du kommer ut med är ju Brons, förutsatt att du inte diskvalificerar dig :crazy:

Om det skall bli någon status på detta så måste vi ju ha ett urval av utövare att kvala från :smirk:
Om alla som är intresserade av grenen kommer med till final är det ingen sport tycker jag. :smirk:

Ni som rider "udda" grenar peppa varandra och se till att ni blir fler :D
Det är väl klart som korvspad att man vill ha kogrenar med på ett SM, men det får väl bli kanske Cutting och W Cowhorse till att börja med. :idea:

Monke :)

Helt ok att man sätter en gräns för minsta antalet deltagare i kvalet som krävs för att dett skall räknas som Sm klass. Självklart vill vi inte se en Sm klass med tre deltagare men frågan är om det inte är att sätta ribban lite väl högt att lägga den på 15 deltagare. 1999 när quarter Sm gick för första gången hade man till och med helt glömt att ha något krav på mimimum antal deltagare. Skräpdes swedsn till 3 och vad vi nu hade iår. Paint har väl haft minimum 3 hela tiden och WRAS har strulat hit och dit med poäng och undantag för den ena och andra grenen.

Minimum 15 deltagare betyder med stor sannolikhet att vi får endast SM klasser i Reíning, Pleasure, Trail och Horsemanship samt hunter under saddle om man nu skall ha med en icke westerngren på ett Western SM.

Minimum 15 deltagare betyder med största sannolikhet att vi inte får med vare sig cutting eller working cow horse inom de närmsta åren. Det skulle bra konstigt ut om vi har ett Western SM utan westernridingens grund, boskapsarbete till häst men kör hunter under saddle som inte har ett dyft med western ridning att göra !

Helt ok att man sätter en gräns för minsta antalet deltagare i kvalet som krävs för att dett skall räknas som Sm klass. Självklart vill vi inte se en Sm klass med tre deltagare men frågan är om det inte är att sätta ribban lite väl högt att lägga den på 15 deltagare.

1999 när Quarter Sm gick för första gången hade man till och med helt glömt att ha något krav på mimimum antal deltagare. Skräptes sedan till 3 och vad vi nu hade iår. Paint har väl haft minimum 3 hela tiden och WRAS har strulat hit och dit med poäng och undantag för den ena och andra grenen.

Men minimum 15 deltagare betyder med stor sannolikhet att vi får endast SM klasser i Reíning, Pleasure, Trail och Horsemanship samt hunter under saddle om man nu skall ha med en icke westerngren på ett Western SM.

Minimum 15 deltagare betyder med största sannolikhet att vi inte får med vare sig cutting eller working cow horse inom de närmsta åren. Det skulle bra konstigt ut om vi har ett Western SM utan westernridingens grund, boskapsarbete till häst men kör hunter under saddle som inte har ett dyft med western ridning att göra !

Vad jag har hört så har WRAS patent på att få kalla sina tävlingar för Svenska Mästerskap

Jo, det är riktigt, men om du hängt med i diskussionen så vet du att åtminstone WRAS styrelse säger sig vara positiv så det borde inte bli något problem. Dessutom är det där patentet så himla fånigt så det liknar ingenting. Tala om att lägga energi och tid på fel saker, förmodligen pengar också. Vem har det patentet gjort glad? Det enda det har hjälpt tillmed är att göra klyftorna/misshälligheten större. Jag minns inte exakt vilka ord de tagit patent på men det är inte så svårt att använda ett liknande ord som får samma betydelse om man nu skulle vilja det.... Jag tror det var western-SM de (han) tog patent på. Vill man kan man vända på det och kalla tävlingen Svenska Mästerskapen i westernridning.... Svenska Mästerskapen i western osv. Alltså inte så mycket att oroa sig för idag. Jag tycker det är superkul att WRAS är positiva och hoppas verkligen styrelsen får medlemmarna med sig. Ska man dra några slutsatser av diskussionerna här så känns det väl som om de flesta är för ett gemensamt SM.
C

Suck :(
Detta är redan avhandlat tidigare i tråden, och som tidigare inlägg säger saknar det helt betydelse :smirk:

De ifrån "ko kretsar" som var med på mötet trodde inte att det skulle vara några problem att få ihop 15 i Cutting och W Cowhorse :confused:
På Q SM tror jag det var 5-6 Cuttingryttare och ung lika många i W Cowhorse. Det finns ju några paintar samt några all breeds som också gör detta så jag är nog böjd att hålla med dom om att det blir klass.
Dessutom blir ju inte detta verklighet, OM det blir, förrän 2005. Vilket ger alla en chans att ragga deltagare till "sin" gren :idea:

Sen tror jag att det äntligen kan bli lite stuns i W Riding och även Versatily Horse (Hjälp hur stavas det :p)
Så vitt jag förstår är WRAS lite inne på "engelsk grenarna" också men vi fåt väl se vad resultatet av samarbetet leder till.

Sen måste jag ju säga att 15 är lägsta gräns, jag hade gärna sett 20 eller varför inte 25.
Och det beror inte på att jag skall tävla, utan på att om det skall bli någon status på medaljen så bör du vara bättre än ett gäng andra utövare.

men trots att det redan hade avhandlats tidigare (??! Jag hittar inte det) så har vissa inte uppfattat det.
Vad tillförde ditt inlägg till debatten?

Nu blir jag fundersam :confused:

Det där om att "det avhandlats tidigare" var inte ett svar på ditt inlägg utan på det som talade om att "WRAS hade patent på Svenska Mästerskapen i Westernridning"

Vad gäller ditt inlägg om att "WRAS hade tagit initiativet till mötet" så har jag inte kommenterat det. :smirk:
Jag är ledsen att behöva säga det men det saknar också betydelse och för definitivt inte debatten framåt eller föreningarna närmare varandra. :smirk:

Jag vet inte om mina inlägg tillför något men det roar mig att skriva dom. :angel:

sorry :o
Jag trodde att ditt inlägg var ett svar på mitt.
Jag läste fel. Ber om ursäkt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka