Ett enda SM ?!

Och vad kommer hända med de "ras" klasser som inte har med western att göra, tex. hunterklasserna? :confused: Inga svenska mästare där då?

Av texten framgår att om 15 deltagare anmäler sig blir det en klass. Det var mötets förslag. Kommitten kommer väl att jobba fram detaljerna.
C

Så innebär det då att man kommer att erbjuda engelsk-klasser på ett western-SM? Kommer alla raser erbjudas att kvala till dessa klasser? Kommer alla ryttare kunna kvala i de klasser som på ras-shower endast är öppna för amatörer (ex. hunt seat equitation)? :confused:

Och läser man igen så är svaret ja! Alla kan kvala ( enligt mötets förslag, oavsett ras, vilket ju är poängen) om det blir minst 15 ekipgáge i klassen, annars blir det ingen klass. I hunter blir det säkerligen klass, förmodligen inte i hunt seat om man skulle gissa....
C

Det kommer alltså bli ett western-SM med engelsk klasser :idea:. Dessutom engelsk klasser som blir öppna för alla ryttare och raser även de som inte annars tävlar i dessa klasser. Kommer det att erbjudas rena hopp och dressyrklasser också, för det har ju arabhästföreningen på sina SM tävlingar :smirk:.

Klasserna kommer endast att erbjudas som open och youth om alla klasser blir av är väl tveksamt, tex kommer det ju knappast att "ploppa upp" 15 youthryttare i cutting till 2005... Tror nog att hunterklasserna kan bli riktigt populära, bara för alla att damma av sina gamla ridstövlar längst in i garderoben ;)

Malin

En liten protest att årets WRAS SM var så ras blandat!!
Det var 25 st quarter, 7 st paint, 19 st araber, 18 st ponny raser, 8 st korsningar och EN nordsvensk och det var min. :crazy:Jag drar mig för att ställa upp igen med nordsvensk. Magareta Bäcklund är en underbar domare som ser till var ras. Oftast favoriseras quarter...så är det bara.
Min nordis har ingen chans att matcha en quarter eller en arab, hon är större och mindre smidig än dessa raser.
För sin ras är hon en väldigt duktig western häst men det räcker inte när man tävlar mot quarter eller arab.
/ Christel ~älskar nordis~

Eh... inte för att vara elak, men det är ju den bästa hästen/ekipaget som ska vinna och det säger ju sig självt eftersom det handlar om grenar där i första hand quartern använts från start så har de en viss fördel. Det är klart att en quarter har bättre förutsättningar än en nordis att göra en slidestop ( avlad delvis för detta) och det handlar ju inte om diskreminering. Hade vi gett oss i brukskörning med en quarter hade ju nordisen haft fördelar, däremot finns det andra grenar där det inte har lika stor betydelse vad det är för ras. Trail till exempel där en ponny kan ha stora fördelar av trånga banor eller barrel race där en arab kanske kan vara kvickare ( bara exempel, inga förutfattande meningar).
Jag tycker det vore oerhört roligt med ett gemensamt SM och ja, kanske kommer quarter och paint vara i topp, men då är det ju det bästa ekipaget i Sverige i Westernridning som vinner... och det är ju "riktiga" SM vinnare vi vill ha för att höja status osv och visst finns förutsättningarna för att det ska kuunnna bli penningapriser för ett STORT gemensamt SM är ju klart mycket intressantare för sponsorerna.
C

Eh... inte för att vara elak, men det är ju den bästa hästen/ekipaget som ska vinna och det säger ju sig självt eftersom det handlar om grenar där i första hand quartern använts från start så har de en viss fördel. Det är klart att en quarter har bättre förutsättningar än en nordis att göra en slidestop ( avlad delvis för detta) och det handlar ju inte om diskreminering. Hade vi gett oss i brukskörning med en quarter hade ju nordisen haft fördelar, däremot finns det andra grenar där det inte har lika stor betydelse vad det är för ras. Trail till exempel där en ponny kan ha stora fördelar av trånga banor eller barrel race där en arab kanske kan vara kvickare ( bara exempel, inga förutfattande meningar).
Jag tycker det vore oerhört roligt med ett gemensamt SM och ja, kanske kommer quarter och paint vara i topp, men då är det ju det bästa ekipaget i Sverige i Westernridning som vinner... och det är ju "riktiga" SM vinnare vi vill ha för att höja status osv och visst finns förutsättningarna för att det ska kuunnna bli penningapriser för ett STORT gemensamt SM är ju klart mycket intressantare för sponsorerna.
C

Hej, jag blir så förundrad över varför det inom western diskuteras så mycket om olika raser och deras fördelar och nackdelar.
Inom andra ridsportgrenar så är det väl självklart att den häst som har de bästa fysiska och psykiska förutsättningarna, med rätt träning är den som når toppen,vare sig det är trav hoppning dressyr distans m.m. Eller hur....
Inte sänker man väl hindrena på en hopptävling för att det kommer ett ekipage som har svårt att hoppa lika högt som de andra.... Eller låter någon slippa ett moment i dressyrprogrammet för att den fysiska förmågan gör att det är svårare eller omöjligt ....

Alla raser är framavlade för ett ändamål eller hur ?
Jag kan säkert plöja eller dra ett litet träd med min quarter men jag skulle inte ens försöka ställa upp på SM i plöjning och det skulle förmodligen inte tillåtas heller. Det handlar inte om att jag inte älskar alla hästar.... Vi har en kallblods/quarterkorsning här hemma som är fantastiskt duktig i trail och som joggar som en gud men för tung för att bära sig i gallopen på sm nivå. Även om han kan stoppa och göra rollbacks så är det fortfarande inte på den nivå som ett sm borde vara på.

Jag tycker att det är skrämmande att höra att en dommare dömmer ett ekipage annorlunda för att de har andra förutsättningar...
Trevligt och sympatiskt kanske, men det har ingenting med tävling och objektiv bedömning att göra.
Sjävlklart så skall man rida och tävla och ha kul med sin älskade häst....
Men är det verkligen så självklart inom westernridningen att alla skall till SM ?
Tom quarterhästar är specialavlade för att passa för de olika grenarna inom westernridningen... Eller hur ?
Jag tror inte att det har gjorts helt planlöst.Utan för att skapa de bästa fysiska förutsättningarna.
Mvh
Tina

Klokt talat. Det var väl ungefär det jag försökte säga fast jag uttryckte det inte lika bra och rakt på sak som du. Det var det jag menade :cool :bow:

Tanken är nog god att ha ETT western SM där alla raser går under. Men verkligen inte rättvis. Ni säger det själv en nordis kan inte göra vad en quarter kan göra,fysiskt omöjligt. Då kommer sveriges mästare bestå av quarter,paint ,arab och en och enannan ponny i Trail.
Kanske nordisar eller andra "stora" hästar inte hör hemma på en SM tävling om man inte "avlar" fram lätta nordisar.
Och angående brukskörning... Min nordis är kass i körning däremot min quarter verkar kunna bli duktig...
/ Christel ~man behöver inte vara en vinnare fast man vann

Kära Christel
Livet är Orättvist :smirk::cool:
Varför är du upprörd för att din häst inte kan bli SM medaljör :confused: :confused: :confused:

Låt säga att vi tar Dressyr, varför är du inte upprörd på dom för att du inte kan bli medaljör där?????
Eller hoppning eller fälttävlan??? Uppriktigt sagt så förstår jag inte ditt problem :smirk:

Vill DU bli Medaljör? Eller vill du att just din Nordis skall bli det?
Om det är du som vill ha äran, skaffa en häst som har bättre/större förutsättningar att bli det :angel:
Om det är din Nordis du värnar om, ställ upp i nordis tävlingar då. Dom har inte bara plöjning, dom har brukskörning som är mer precisison, Trav om du har en sådan eller varför inte ge dig in i Barocksvängen :angel:

Eller vaför inte träna järnet Nu, om allt blir som det är tänkt har du ju 2 år på dig att finslipa formen :idea:

Missförstå mig inte nu, jag ser gärna dig och din häst på western tävlingsbanan :bow:

Jag kan ju upplysningsvis säga att det är ju fler av oss som aldrig kommer att bli medaljörer, oavsett vad vi rider på men inte tycker vi att det är orättvist :angel:

Monke :)

*skratt* :rofl:
Jag tävlar för det är kul, har tyvärr inte de drömmarna att vinna SM!
Det lämnar jag till andra som har tid, enargi och pengar.
Tävla är ett sätt att se hur långt jag har kommit i min träning...inte långt.
Men jag älskar hästar och western ridning.
Och jag sitter gärna nästa år som jag gjorde detta året på läktaren och njuter av duktiga ekipage som tävlar i SM final.
Men man skall väl aldrig säga aldrig om 10 år kanske man ställer upp, för då kanske man är redo.. ;)
//Christel

Då kan vi ju göra varandra sällskap ;)

Jag kommer nog också att sitta på läktaren. :smirk:
Men det skall väl erkännas att jag har tänkt att träna järnet de närmaste åren :cool:
Så får man väl se hur långt den eventuella (väl dolda :p)talangen och envisheten tar en ;)

Om 10 år är jag för gammal och får definitivt sitta på läktaren och vila med min rollator :angel:

Lycka till och hoppas att tid, pengar och energi kommer till dig, kanske redan till jul
Monke :D

Jag tycker det låter som en utmärkt idee med bara ett SM. Det är väll så det ska va? Med flera olika blir det ju aldrid någon riktig uppgörelse mellan de bästa ekipagen. Visst blir det dominerat med quater, paint och arab, men så länge alla som vill fått en chanse till att försöka kvala sig så kvittar väll det. Lika vilkor för alla. Det är ju de bästa ekipagen vi vill ha fram oavsätt vilken häst/ras de rider. Hoppas detta förslag når fram dit det ska. :cool:

Självklart ett SM öppet för alla att kvala in i.

Men inga handikapp eller "specialbedömningar" av dommarna för att hästen är av en ras som naturligt nog har sämre förutsättningar.
Bedömningen måste vara densamma, men det menar du säkert.
Utländska dommare är också bra tycker jag.

Mvh
Tina

Hej igen, du tror att stora hästar inte hör hemma i westernridningen? eller du kanske menar tunga ? Annars beror det nog mest på vilken gren du tävlar i och hur hästen är byggd....

Vi har 2 quarter här hemma den lägsta är 1.62 den andra 1.65 det är inga små killar men de har bra rörelser och kommer att hävda sig bra gångartsmässigt i Pleasure och hunterklasserna.
Men de är inga reininghästar även om de stoppar mycket bra och spinner korrekt (fast i slowmotion)

Det är det jag menar med att quartern avlas för olika ändamål.....

Jag älskar mina hästar även den tyngre raggsockan, han är klippan i hagen och den absolut perfekta läromästaren.

Men de är de andra som vi tränar och nöter mot SM om kanske 10 år vem vet :) :) :)

MVH
Tina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka