Ett enda SM ?!

Men vi har väl ett SM idag som är öppet för alla?
vad är problemet? Om vissa personer inte vill rida på SM så skiter jag väl i det.
Den som vinner en SM-klass är Svensk mästare i den klassen.
Sen att säga att "men alla dom bästa är inte med" är bara skitsnack och en förolämpning mot dom som är SM-vinnare.

:confused: :confused: :confused: :confused:

Vitsen var väl att det inte skulle vara ca 4 Svenska Mästare ,eller ?

Frågan som jag ställer mig och många andra med mig tydligen eftersom en förändring eftersträvas är:

Varför kommer inte de "bästa" till det öppna SM som redan finns idag ?

Hur kan man förbättra den situation som råder idag och kunna enas så att det bara blir en SM medaljör i varje gren?

Tydligen så är det några stycken iallafall som vill att westernridningen skall utvecklas och helst åt samma håll här i Sverige.... Kanonbra för sporten tycker iallafall jag.

Visst jag tycker inte att en SM medalj på det så kallade WRAS SM är alls lika mycket värd som på en rasshow...

Jag har bevittnat båda delarna och anser att nivån på de senare ritterna är betydligt högre.... (självklart så finns det undantag)

Men de ritter som utmynnade i medaljer på Quarter&Paint SM såg jag inte till på Bullersta gjorde du ?

Bullersta var ngt helt otroligt tyvärr inte åt det possitiva hållet....

Trailbanan var ritad på ett sätt men gav + om du red på ett annat sätt ??? Det fick bara vissa veta ...

Felräkning i spinn, förvänd gallop i reinigen , felräkning av volter listan kan tyvärr göras väldigt lång.

Visst mänskliga faktorn och alla kan göra fel, men att samla så många på ett SM det blir inte bra reklam.

Jag tror alltså att den största orsaken till att de "bästa" inte dyker upp på Wras Sm är dommarna och hur bedömningarna sker. Att de bedöms efter vad rasen kan prestera känns märkligt ... som att tex sänka hindrena på SM i hoppning för att det är för högt för ngn.

Det öppna SM et urholkar sig själv så att det blir mindre värt att få en medalj där än på en rasshow.

På de sk rasshowernas är det för det mesta utländska ofta erfarna dommare (på SM tom 2) som inte känner de tävlande och de skulle inte komma på tanken att ge ngn en favör för att de hade andra förutsättningar...
De dömmer efter regelboken även om tycke och smak alltid finns med i alla bedömningssporter.

För mig är det en medalj som är mer värd.

Jag hoppas att man inom alla westernorganisationer kommer fram till ett sammarbete som fungerar så att det blir ETT SM som alla på den tävlingsnivån vill delta i och att det blir EN medaljör i varje gren.

Mvh

Tina

Jag menar absolut inte att förolämpa de SM medaljörer som finns idag och imorgon, då de har vunnit tävlingar som ställer höga krav på häst och ryttare, så de förtjänar absulut dessa medaljer. Vad jag menar är att det hade varit trevligt om dessa medaljörer från de olika SM tävlingarna idag, hade mött varandra på ett SM. Och som någon skrev tidigare så hade enbart ett SM gett mer uppmärksamhet och "erkännande" om man vill kallade så, blan övriga häst världen. Tex, jag som är rätt ny till western ridningen kommer ju aldrig, (säg aldrig aldrig) Kolla in resultat el deltagande från alla de SM som är idag, därför vet jag heller inte vem devinnande/tävlande ekipagen är. Med ett SM hade saken blivit mer interesant för mig och enklare att föja, och jag är säker på att fler inom övriga hästSverige hade kännt så också.
I alla fall menar nog ingen i denna disksion att förolämpa något SM eller någon hästras eller liknande, utan enbart diskutera ett enda SM. Några är för och några emot, det är så det är och annars är det ju ingen diskusion. :banana:

Får man göra vågen????
:banana:
Du uttrycker det så himla bra och visst är det sant som du skriver även om man knappt törs säga det högt: nivån på WRAS-SM är låg. Kolla SM:reiningen på SQHA/SPHA:s SM. Det var riktigtriktigt bra. Och innan alla börjar skrika; ja, det finns undantag på båda håll, men generellt så är WRAS:SM nivån sämre och inget som gör en hästkunnig publik imponerad ( med några undantag) och ska sporten utvecklas och få status och ses som något annat än en sport där " alla som inte kan rida halvblod hamnar" så vill det till att vi alla jobbar mot en utveckling och ett gemensamt SM är mycket bra tror jag.

C

Jag tror att de som rider på Quartertävlingar inte dyker upp på ett gemensamt SM om inte prispengarna höjs, och då betydligt. Om man tittar på vilka tävlingar de åker på så är det QH-shower = poäng i AQHA, som antingen genererar status eller pengar beroende på om hästen är med i en fond, eller så är det tävlingar med höga prissummor. Jag tror inte att dessa personer dyker upp på ett SM bara för äran. Jag vet inte, men det känns inte så.

Ett enda gemensamt SM ska ju förhoppningsvis ge just titeln högre status vilket i sig förhoppningsvis lockar quarterryttarna. Det blir inga amatörklasser, inga juniorklasser osv utan det blir en enda vinnare i varje gren + ungdom. Detta enda stora gemensamma SM bör också kunna locka sponsorer som i sin tur genererar pengar = prispengar. SQHA är ju positiva och de har ju en stor kassa.... om varje klubb går in med en pott med pengar också kanske det också kan höja prissummorna. I min vision så blir det fina guldmedaljer, blågulavinnartäcke ( som paintarna har) nationalsång och snyggt klädda prisutdelare, blommor, fanfarer; kort och gott lite stil och lite känsla. Att vinna ett SM ska vara värt något. Det är klart att det inte är lika mycket värt när varenda westernryttare du träffar har vunnit ett SM. Här blir det hårdare konkurrens ( om alla kommer, vilket jag hoppas de gör eftersom det nu jobbas aktivt framåt)
C

Tack för informationen om vad som framkom på mötet !
Låter bra och vettigt möjligtvis med undantag för iden att det skall vara minst 15 i deltagare i kvalet ! Det lär bli svårt i många grenar att få ihop så många deltagare. Boskapsgrenar, Western Riding och tidsgrenarna lär hamna i farozonen.
Annars välkommnar jag med stor tillfredställelse förslaget om 3 domare och tillika utländska sådana. Självklart skall SM i Western liksom i alla andra bedömmningsgrenar dömmas av mer än en enda domare ! Med tre domare får vi en jämnare och rättvisare bedömning. Med tre utländska domare minskas desutom risken för partiskhet och favorisering av enskilda ekipage. Bra !

Hej! håller med er om att det blir ett " äkta" SM om man gör så...men det bli då förmodligen ett måste att ha en quarter för att vinna ett SM...de är ju trots allt "bäst" den bättre rasen inom western. det kan ju leda till att de "nya" ryttarna som kommer blir lite avskräkta...för alla har ju inte råd med en quarter. men men vad gör man....man kan aldrig göra alla nöjda.
MVH '
Emelyne med Araben, Alfax och Quartern, Maidit`s Pain Ochio

Hej, jag förstår inte ? Skulle alla hoppryttare bli avskräckta av att träna och tävla i hoppning för att de inte har råd att köpa en hopphäst på SM nivå för flera hundratusen för vissa flera miljoner ??? Det tror inte jag..... Man behöver inte tävla på SM för att tävla, träna och ha kul med sin älskade häst eller hur ?
Glöm inte alla duktiga hästar som inte är quarter och som presterar en kanontrail bla. Det kommer säkert att bli medaljörer av alla möjliga sorter , men det viktiga är att alla döms efter samma regelbok.
Mvh
Tina

Hej, jag är väl medveten om "poängjakten" men jag tror att reklam iform av SM medaljer, inte alls är att förakta om det finns ETT respekterat SM.

Det är bra marknadsföring för en hingst, sto eller uppfödare även tränare att ha medaljörer att visa upp.

Man skall inte heller förakta den stora ÄRAN....
Förutsatt att det blir ett SM med status givetvis.... Så är det ju inte nu eller det finns för många olika varianter och det urholkar äran...
Kommer statusen kommer garanterat prispengarna också....
Mvh

det är nog bara westernfolket som tänker så mycket på "stackarna som inte har dom finaste hästarna".

är det någon slags rättighet att kunna tävla på SMnivå? :confused:

distans, dressyr, hoppning- inte tänker man så där? :confused:
där tänker man att ska man tävla på såpass höga nivåer, så får man köpa sig en riktigt bra häst, eller ha tur och hitta en häst som visar sig vara en riktigt bra häst. ingen gnäller över att det bara är dom duktiga hopphästarna som går SM inte.

varför ska det vara annorlunda hos western? :confused:

Exakt! Om ens häst inte har förutsättningar för ett enat SM så platsar den inte på den nivån. Tävla då på rätt nivå eller köp en ny häst. Håller med om att ingen inom hoppningen klagar på att deras nordsvensk inte kan vinna mot hopphästarna på SM?!
Själv vet jag att det går att vinna på andra hästar än Quarter, även då man tävlar mot de bästa Quarterhästarna. Min New Forest var suverän i Horsemanship och Trail. Där har det inget med rasen o göra utan med träningen.

Hej!!
Jag tycker det är kanon bra med bara ett SM. Jag har ingen Quarter, men det spelar inte mej nån roll! Jag kanske inte kan vinna Reiningen eller Plesuren där Quarter har en stor fördel, men Trailen kan man ju satsa på, horsemanshipen o har man en häst som gör bra byten kanske man kan fixa en bra w. ridning. Är det så att en quarter är riktigt bra i reiningen så är den värd att vinna. Quartershowerna är (bara vad ja tycker) mycket mer "glamorösa", än WRAS tävlingarna på B-nivå. Mycket mer show, med riktigt fina iordning gjord hästar o matchande kläder, o det tycker ja det ska vara på den nivån. Titta bara på hoppning o dressyr, där går de på lok. o reg. nivå att komma lite "hur som helst" men på SM är det minsann perfekt. Det söker jag lite mer på WRAS tävlingar... Det är den som är bäst i sverige inom reiningen som SKA vinna, inte för den som har en quarter. o komma med sånna argument som att jag bara har en nordsvensk eller "en vanlig ras", det håller inte. Ska ja vinna SM i dressyr går det inte komma med en ex quarter eller ett "vanligt" halvblod, där är det mycket penar i häsatrna, likaså som det är i quartrarna som vinner reiningen eller vilken gren som helst. Har man som mål att vinna ex. reining kanske man får ta o stas på en riktigt bra quarter. Thats It...

//fia

hallå...vilket liv det blir.....jag har själv quarter och jag håller med om att, som man brukar säga...det kostar att ligga på topp!!! och det är dyrt men det är värt var enda öre man lägger ner. jag har INTE något emot att det blir ETT SM.Det jag menar är att det snacket hör man ofta....att folk blir sura för att man "lär" ha en quarter för att komma långt...och så är det ju..de är ju avlade på det. I western är det ju så många raser som tävlar...det var det jag menade och tar man hoppning...så är det ju oftast en ras som anv i de stor klasserna...halvblod.

Jag ser framemot ett "nytt" SM. Och alla tycker jag ska kämpa för att komma dit....sen har ju vissa fördelar men man ska inte ge upp bara för att man har en annan ras. Jag vill bara få andra ryttare att inte ge upp bara för att de har ett halvblod eller en annan ras ex nordis.

"vi ses på det nya SM:et" (förhoppningsvis...man kan aldrig säga aldrig)

Jag tror att det är just det här med bedömningen som är ett problem med ett samlat SM..annars är det ju en lysande idé!
Men quarter/paintfolket vill inte åka runt på tävlingar som de inte kan få sina raspoäng på, och har man öppna SM på en Quarter/Paintshow så att de kan få sina poäng, så är de domarna ofta från AQHA/APHA/NRHA och andas och lever för quarterhästar, vilket gör att de ofta inte ser två gånger på en häst av annan ras, även om denna presterar bättre just den dagen. Många av dem ser helt enkelt ingen vits med att tävla andra raser i dessa grenar, och bedömer grenarna efter sina respektive rasregelböcker. Detta säger jag med erfarenhet av att ha sett och hört många av dessa domare diskutera och kommentera ridklasser. Knepigt problem det här.. :crazy:

Så du menar på fullt allvar att om du kommer ut på en dressyrtävling med en nordis så skall dom inte bedöma dig enligt de regler som finns utan efter något annat :confused:

När det gäller "Rasregelböckerna" så är även WRAS regelbok en översättning efter den (läs AQHA) :idea:.

Sen verkar det som om flera har lite dålig koll på vad "rasdomarna" ex AQHA, APHA dömer "over there"

Många dömer Palominoföreninges tävlingar, Buckskinföreningen, Arab tävlingar eller 4 H shower = WRAS :smirk:
Dom är definitivt vana att se många olika raser och dömer lika fullt utefter Regelboken.
Jag anser att det är kvalificerat struntprat och ursäkter att säga att en häst döms ner för att det är en annan ras :devil:

Jag kan säga att jag hör detta på varje tävling "han/hon tycker inte om min häst" Märk väl att det kommer när man ej fått någon placering. Och nu pratar jag ras shower. Vi människor är bara sådana att vi vill ha någon att skylla på för att vi gör en dålig prestation eller har en häst som inte räcker till. :angel:

Men kom ihåg kära vänner att det även handlar om vilka ni tävlar emot för dagen. :angel:

Monke :)

Jag tror som Monke inte heller att dessa dommera är så oproffsiga att de skippar ett ekipage för att de är av annan ras.... Det skulle väl vara utmärkt att ha en jättetävling med rasshower,allbreadklasser och SM ett Falsterbo för western typ :) :) :)

Det har ju varit dåligt med tävlingar inom WRAS förra året så det måste ju vara kanon om rasshowerna skulle få fler allbreadklasser om den trenden skulle fortsätta.

Sen har jag en stilla undran är det någon som vet hur det ser ut i Europa ? Finns det typ Wras EM eller är det bara Quarter EM ? ( Arab vet jag att det finns Gattis Marita)
Mvh
Tina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka