Vitsen var väl att det inte skulle vara ca 4 Svenska Mästare ,eller ?
Frågan som jag ställer mig och många andra med mig tydligen eftersom en förändring eftersträvas är:
Varför kommer inte de "bästa" till det öppna SM som redan finns idag ?
Hur kan man förbättra den situation som råder idag och kunna enas så att det bara blir en SM medaljör i varje gren?
Tydligen så är det några stycken iallafall som vill att westernridningen skall utvecklas och helst åt samma håll här i Sverige.... Kanonbra för sporten tycker iallafall jag.
Visst jag tycker inte att en SM medalj på det så kallade WRAS SM är alls lika mycket värd som på en rasshow...
Jag har bevittnat båda delarna och anser att nivån på de senare ritterna är betydligt högre.... (självklart så finns det undantag)
Men de ritter som utmynnade i medaljer på Quarter&Paint SM såg jag inte till på Bullersta gjorde du ?
Bullersta var ngt helt otroligt tyvärr inte åt det possitiva hållet....
Trailbanan var ritad på ett sätt men gav + om du red på ett annat sätt ??? Det fick bara vissa veta ...
Felräkning i spinn, förvänd gallop i reinigen , felräkning av volter listan kan tyvärr göras väldigt lång.
Visst mänskliga faktorn och alla kan göra fel, men att samla så många på ett SM det blir inte bra reklam.
Jag tror alltså att den största orsaken till att de "bästa" inte dyker upp på Wras Sm är dommarna och hur bedömningarna sker. Att de bedöms efter vad rasen kan prestera känns märkligt ... som att tex sänka hindrena på SM i hoppning för att det är för högt för ngn.
Det öppna SM et urholkar sig själv så att det blir mindre värt att få en medalj där än på en rasshow.
På de sk rasshowernas är det för det mesta utländska ofta erfarna dommare (på SM tom 2) som inte känner de tävlande och de skulle inte komma på tanken att ge ngn en favör för att de hade andra förutsättningar...
De dömmer efter regelboken även om tycke och smak alltid finns med i alla bedömningssporter.
För mig är det en medalj som är mer värd.
Jag hoppas att man inom alla westernorganisationer kommer fram till ett sammarbete som fungerar så att det blir ETT SM som alla på den tävlingsnivån vill delta i och att det blir EN medaljör i varje gren.
Mvh
Tina