Nu måste jag bara hoppa in här igen- hade totalt glömt bort den här tråden ju.
Det finns en lag på att katter inte får vara ute själva utan uppsikt. LAG alltså. Hur många i den här världen som har katt tror du följer den? Och hur många poliser/djurskyddsarbetare bryr sig om att fälla folk för den? Men jo det är en lag som är skapad för att djuret ska må bra (slippa bli påkörd, uppäten och utsättas för smittor) och för människans hälsa (slippa parasiter, farliga situationer i trafiken och vandalism) men ändå så är kanske 80 % av sveriges kattägare envisa nog att fortsätta släppa ut kattkräken ändå eftersom "den har klarat sig i flera år". Jag vet att MÅNGA här inne på buke släpper ut sina katter, säkert flera som förespråkar 12 veckors regeln.
Den regeln är precis samma sak som med 12 veckors lagen. Djurskyddet gör ju inget. Polisen gör inget. Ingen bryr sig. Vissa vet inte ens om att den finns tydligen- jättebra! Och när man väl undrar hur det kommer sig att lagen just säger 12 veckor och inte 11,5 veckor eller 13 veckor eller 5 månader (som vore det mest naturliga om jag läste rätt..) så får man svaret att några etologer kom på det. Jaha?
Var är den FAKTA som alla hänvisar till? Jag vill se siffror, studier och liknande, inte några etologwannabes från buke som säger att lagen finns "därför att". Jag vill veta VARFÖR lagen kom till och HUR den kom till. Vilka studier ledde till den uppenbarelse etc.
Jag vill själv bilda mig en uppfattning om studierna och dess trovärdighet så jag kan tänka om, eller protestera mot regeln om jag anser att den inte stämmer. För ja visst kommer lagar till men bara för att det är en lag så behöver den ju inte vara rätt.