Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Varför tog du den redan vid 6 veckors ålder?
Vad är det som är så svårt att förstå i den vetenskapliga fakta som länkats till i tråden är sann och ingenting man hittar på för skojs skull?
Varför inte ta till sig den för att erbjuda katterna de bästa förutsättningarna från början, kan du svara på vad det är som gör det så viktigt att du måste ha en katt vid 6 veckor så du skiter att den kan få störningar och brister i immunförsvaret senare baserat på ditt val?
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag visste inte om denna 12 veckorsgräns, har alltid trott att det varit 8 veckor. Men vår katt är steriliserad så jag behöver inte oroa mig, men om det någon gång ska bli kattungar är det bra att veta och självklart något man följer.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag visste inte om denna 12 veckorsgräns, har alltid trott att det varit 8 veckor. Men vår katt är steriliserad så jag behöver inte oroa mig, men om det någon gång ska bli kattungar är det bra att veta och självklart något man följer.

:bow::bow:
Hoppas alla börjar tänka som du.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Tänk om alla kunde resonera som du och ta lagen för vad den är, en lag som är till för att inte riskera katternas framtid och som ska följas.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Enligt djurskyddslagen här , så är det inte en LAG på att kattungar måste vara minst 12 veckor då dom lämnar mamman, utan det är bara en rekomendation från djurskyddsmyndigheterna .
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Enligt djurskyddslagen här , så är det inte en LAG på att kattungar måste vara minst 12 veckor då dom lämnar mamman, utan det är bara en rekomendation från djurskyddsmyndigheterna .

Det är en föreskrift att kattungar inte får separeras mer än tillfälligt från sin mamma förrän tidigast vid 12 veckors ålder och föreskrifter är juridiskt bindande (det är alltså att anse som ett brott att bryta mot dem). Allmänna rekommendationer är dock inte juridiskt bindande utan endast normsättande.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

ÄNTLIGEN är det lag på detta.... jag är van att kattungar ska vara 8 v (bondkatter)... bondkatten jag har fick jag muta ägaren att ha kvar till 12 veckors ålder. Alla syskon gavs bort då dom var 8 veckor. Min raskatt var 13 veckor ännu bättre tycker jag :)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Ja, mín mening också. men jag har bondkatter och dem lämnar alltid sin mamma vid 7-8 veckors ålder... vet nästan ingen som väntar till 12 veckor... :O förutom på raskatter och fråga mig inte varför dem väntar där! ^^

Men 7 veckor har i alla TIDER varit ALLDELES för tidigt! :eek:
Innan har det väl varit rekommenderat 8-12 veckor.

Men aldrig 7..!

Jag tycker för övrigt det är bra att det har blivit en skriven paragraf i djurskyddslagen att de inte får lämna modern före 12 veckors ålder.:bow:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Enligt djurskyddslagen här , så är det inte en LAG på att kattungar måste vara minst 12 veckor då dom lämnar mamman, utan det är bara en rekomendation från djurskyddsmyndigheterna .

Lite mer kunskap om hur djurskyddslagstiftningen fungerar vore på sin plats. Det finns "allmänna råd" i föreskrifterna men detta är inte ett sådant!
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det är en föreskrift att kattungar inte får separeras mer än tillfälligt från sin mamma förrän tidigast vid 12 veckors ålder och föreskrifter är juridiskt bindande (det är alltså att anse som ett brott att bryta mot dem). Allmänna rekommendationer är dock inte juridiskt bindande utan endast normsättande.

Svenska advokatsamfundet säger att det är ett civilrättsmål. Alltså en rättegång baserad på ord mot ord. Det kan således inte polisanmälas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det finns en på Buke som varit hemma hos dig och vet var du bor. Djurskyddsinspektörerna kan alltid få upp ett öga för dig och se till att du inte tar några mer kullar.

Hahaha! Hur gammal är du? 12 år eller? Nej du. Det fungerar inte så. Jag sålde kattungarna 6 år INNAN lagen ens kom, så jag tror knappast att någon som helst skulle kunna ha ögonen på mig för att jag inte ska kunna ta fler kullar.

Att hon sen var hemma hos mig och dessutom blåljuger i sin tråd får stå för henne. Hon skrev en massa skitsnack om mig bara för att rädda sitt eget skinn och inte ville betala kaninen som hennes dotter skadade. Jag hade 6 kaniner hemma och inte 15 som hon skrev. Dessa 6 bor annars i ett stall i hästboxar. Den enda anledningen till att jag hade dem kaninerna hemma var att dem skulle säljas. Sen skrev hon även att mina hundar var förvildade men hon hälsade glatt på dem båda två och busade med dem utan några som helst problem. Att hundar är glada över att se någon betyder inte att dem är "förvildade".
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Hahaha! Hur gammal är du? 12 år eller? Nej du. Det fungerar inte så. Jag sålde kattungarna 6 år INNAN lagen ens kom, så jag tror knappast att någon som helst skulle kunna ha ögonen på mig för att jag inte ska kunna ta fler kullar.

Att hon sen var hemma hos mig och dessutom blåljuger i sin tråd får stå för henne. Hon skrev en massa skitsnack om mig bara för att rädda sitt eget skinn och inte ville betala kaninen som hennes dotter skadade. Jag hade 6 kaniner hemma och inte 15 som hon skrev. Dessa 6 bor annars i ett stall i hästboxar. Den enda anledningen till att jag hade dem kaninerna hemma var att dem skulle säljas. Sen skrev hon även att mina hundar var förvildade men hon hälsade glatt på dem båda två och busade med dem utan några som helst problem. Att hundar är glada över att se någon betyder inte att dem är "förvildade".
Jag undrar om du är ett "troll"? Jag upplever nämligen dina resonemang och argument som helt osannolika. Och vadå "hahaha, jag gjorde fel för 6 år sedan och ingen kan ta mig för det". Det är väl knappast det dikussionen går ut på eller!?

Att man inte visste bättre tidigare och därför har gjort fel är väl inget att bråka om, men att man när man får informaation som är grundat på forskning bara skrattar och säger att man vet bätte och skiter fullständigt i såväl djurens bästa som aktuell lagstiftning, så låter det ju enbart pinsamt och patetiskt!
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag hoppas att detta är ett skämt, du kan väl inte mena allvar med dina inlägg här?

I tråden om kaninerna så skrev du;
Jag hade 7 vuxna och 10 kaninungar på 2 veckor

Har dom plötsligt blivit 6 st? Inte för att det hör till den här tråden, men den som borde hålla sig till sanningen och växa upp är nog du!
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Svenska advokatsamfundet säger att det är ett civilrättsmål. Alltså en rättegång baserad på ord mot ord. Det kan således inte polisanmälas.

Din trovärdighet i denna diskussion är inte särskilt hög så jag förväntar mig självklart att du anger direkt källa. Citat och vem som har citerats.

Läs gärna Djurskyddslagen själv. Hett tips.;) Där står tex.

Straffbestämmelser

36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot 3, 5, 6, 8-11, 13, 14, 16-19 a eller 21 §,
2. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av denna lag, eller
3. underlåter att följa ett sådant föreläggande eller bryter mot ett sådant förbud som avses i 29 §.

Om brottet har begåtts med uppsåt och avsett en förpliktelse av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt, döms till fängelse i högst två år.

Om gärningen är att anse som ringa skall inte dömas till ansvar.
Till ansvar enligt denna paragraf döms inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken. Lag (2002:550).


Hmmmmm...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Svenska advokatsamfundet säger att det är ett civilrättsmål. Alltså en rättegång baserad på ord mot ord. Det kan således inte polisanmälas.
Var i h-e har svenska advokatsamfundet påstått att brott mot föreskrifter baserade på djurskyddslagen inte kan polisanmälas???
Läs för fan på! Läs djurskyddslagen o djurskyddsförordningen o se hur de delegerar tolkningen neråt!
Är du själv 13 eftersom du anklagar ngn annan att vara 12?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag hoppas att detta är ett skämt, du kan väl inte mena allvar med dina inlägg här?

I tråden om kaninerna så skrev du;


Har dom plötsligt blivit 6 st? Inte för att det hör till den här tråden, men den som borde hålla sig till sanningen och växa upp är nog du!

jag säljer kaninungar vettu o 4 blev sålda samma dag alltså hade ja sen 6 kvar
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag väntar fortvarande på något som styrker ditt påstående om advokatsamfundets syn på djurskyddsförfattningar!!!!!!
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Säljer du kaninungar som är 2 veckor gamla?! Då förstår jag varför du inte tycker att det är nödvändigt att vänta 12 veckor med kattungar...

Vart tog dom 7 vuxna vägen då? Sålde du dom samma dag också? Märkligt att du i en tråd skriver att du hade totalt 17 kaniner hemma när hon var på besök och i nästa tråd skriver du att dom bara var 6 st eftersom du sålt resten? Lyckades du sälja dom andra under tiden hon var där då eller? Ska man ge sig på att ljuga ska man se till att ha ett väldigt gott minne ;)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Svenska advokatsamfundet säger att det är ett civilrättsmål. Alltså en rättegång baserad på ord mot ord. Det kan således inte polisanmälas.
jag trodde att det fanns flera rättegångar där ord står mot ord och teknisk bevisning har saknats eller är dålig.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag skaffade mig 2 kattungar i juni i år.
Det föll sig så att min systers kompis familj som har ALLDELES för mkt djur över lag + ingen ekonomi till att sköta dem på rätt sätt fick 3 kullar kattungar under loppet av 2 veckor.
Jag hade tänkt ta mig 2 kattungar lite senare på sommaren/hösten då jag flyttar till ny större lägenhet med utplats nu i september, men då jag vet att skötseln av djuren brister i denna familjen + att det skulle bli svårt för dem att bli av med alla 12 kattungarna så betstämde jag mig för att ta 2 av dem.
Iaf så åkte jag dit när ungarna var 6-7 veckor för att välja ut 2.
Jag bestämde mig för en grå hane ur ena kullen och en svart/vit hona ur andra kullen.
Dess värre var/ är mamman till honan halv vild, så ungefär en vecka efter att jag varit där så börjar hon dra med sin kull å gömma dem under golvet i en lada.
Familjen är så angelägen att bli av med dessa katter ja valt ut så då låser de in dem i en kanin bur för att de inte ska försvinna.
Så där sitter mina blivande 2 kattungar i en kanin bur & käkar mjukmat av äckligt billigt varumärke :eek: :mad:
När min syster berättar detta så bestämmer jag mig för att hämta hem katterna genast.
Så sagt & gjort mina kattungar fick flytta hem i från vid 8 veckors ålder, jag köpte mjölk ersättning & så småning om torr foder av bra kvalitet för kattungar!!

Gjorde jag fel??
Jag vet att det är jätte debatt om de här med att de ska vara hos sin mamma i minst 12 veckor just nu och naturligtvis tycker jag de är rätt, meeen när mina pissar ändå bara skulle sitta i en bur & vara dåliga i magen så måste de väl ändå vart mer rätt att hämta hem dem?!
Eller vad säger ni katt folk??

Ska till lägga att de inte verkar ha fått några men av det hittills, båda är pigga, glada & busiga, äter dricker & bajsar som de ska & är i fint hull.
 

Liknande trådar

Katthälsa Long story short - en till katt planeras, antingen till våren eller tidigare om det "dyker upp nåt" så att säga. Och well, nu dök det...
Svar
19
· Visningar
4 220
Senast: gul_zebra
·
C
Övr. Katt Vi har gett en förvildad kattunge ett hem hos oss. Han är inte direkt förvildad nu längre utan väldigt social. Ingen vet exakt hur...
Svar
2
· Visningar
1 722
Senast: Sol
·
Övr. Katt Har skaffat min första katt, fick ta henne lite tidigare från mamman vid ca 10 veckors ålder, tyvärr! (orkar inte gå in på varför) nu är...
Svar
5
· Visningar
4 098
Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 670
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp